Strona 1 z 2

[Rząd]: ustawa o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o udostępnianiu [...]

: 22 maja 2016, 17:31
autor: Anna Bejca
Wicemarszałek Kierzkowska:

Przechodzimy do debaty nad rządową ustawą o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko:

Ustawa
z 2019 roku
o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko


http://orka.sejm.gov.pl/Druki7ka.nsf/Projekty/7-020-1368-2015/$file/7-020-1368-2015.pdf


Proszę o zabranie głosu przez sprawozdawcę, panią minister środowiska Felicję Maciejewską.

Re: [Rząd]: ustawa o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o udostępnianiu [...]

: 22 maja 2016, 17:33
autor: Anna Bejca
Na mównicę wchodzi minister środowiska, Felicja Maciejewska:
Obrazek
Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!

Jednymi z najistotniejszych problemów dla rozwoju turystyki w Polsce są istniejące regulacje prawne, które powodują, że proces inwestycyjno-budowlany jest niezmiernie skomplikowany, uciążliwy i nieprzewidywalny dla inwestorów. Uzyskanie wszystkich wymaganych prawem decyzji, uzgodnień i opinii z zakresu ochrony środowiska i prawa budowlanego znacząco wydłuża realizację inwestycji i podnosi jej koszty. Co więcej wiele wprowadzonych zmian w prawie polskim nie znajduje uzasadnienia w prawie wspólnotowym, a w niektórych przypadkach przepisy polskie są znacznie bardziej rygorystyczne niż w innych krajach unijnych.

Przedkładana propozycja zawiera zmiany w dwóch ustawach – o ochronie przyrody oraz o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Zmiana w ustawie o ochronie przyrody dają szansę na rozwój obszarów leżących w pobliżu parków narodowych. Bardzo często spotykamy się z sytuacjami, w których miejscowościom turystyczno-wypoczynkowych utrudnia się rozwój poprzez wprowadzanie obostrzeń prawnych, uniemożliwiających m.in. rozbudowę ośrodków rekreacyjnych, sportowych, turystycznych itd. Związane jest to najczęściej właśnie z objęciem danego obszaru specjalną, choć nieuzasadnioną ochroną. Wykorzystywanie potencjału danych obszarów może mieć miejsce bez nadmiernej ingerencji w strukturę przyrody. Przykładem stają się zachodnie ośrodki narciarskie, które częstokroć znajdują się na obszarach chronionych.

W Polsce również korzysta się z rozwiązań, które pozwalają na korzystanie z obszarów chronionych niemniej jednak związane jest to za każdym razem z koniecznością podejmowania decyzji przez dyrektorów Parków Narodowych, niechętnych jakimkolwiek przekształceniom.

Celem projektowanych zmian w ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko jest wprowadzenie rozwiązań prawnych umożliwiających skuteczne wyłączanie z postępowań administracyjnych organizacji ekologicznych działających nieuczciwie, które nierzadko z procederu blokowania postępowań administracyjnych uczyniły sobie źródło dochodu i rozgłosu.

Przewidywane zmiany będą skutkować rozwojem infrastruktury do uprawiania sportu i turystyki zimowej, co znacząco wpłynie na zwiększenie aktywności fizycznej obywateli oraz poprawę kondycji i zdrowia polskiego społeczeństwa. W zakresie skutków gospodarczych postulowane rozwiązania będą miały korzystny wpływ na wzrost zatrudnienia w stacjach narciarskich, ale także hotelarstwie, gospodarstwach agroturystycznych, restauracjach, transporcie lokalnym. Poprzez powstawanie większej ilości inwestycji w zakresie infrastruktury turystyczno-sportowej nastąpi wzrost konkurencyjności w tym sektorze, co może skutkować obniżkami cen usług narciarskich i wzrostem poziomu usług. Większa część turystów, która dotychczas wybiera ośrodki zagraniczne zostawać będzie w Polsce, co spowoduje pozostawianie znacznie większej ilości pieniędzy w Polsce, a nie ich transfer za granicę.

Proponowane zmiany nie pociągają za sobą obciążenia budżetu państwa ani budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Proponowane regulacje nie są sprzeczne z prawem Unii Europejskiej.

Proponowane regulacje nie wpłyną negatywnie na sytuację rodzin z dziećmi.

Dziękuję.

Re: [Rząd]: ustawa o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o udostępnianiu [...]

: 22 maja 2016, 23:16
autor: Laura
Na mównicę wchodzi poseł Anna Kalata

Pani Marszałek
Wysoka Izbo

W zaproponowanym projekcie ustawy występują pewne zapisy, które wzbudzają wątpliwość.


4. W przypadku stwierdzenia, że organizacja ekologiczna działała w danym
postępowaniu administracyjnym, postępowaniu sądowym lub przy opracowywaniu
projektu dokumentu, w przypadku którego przepisy niniejszej ustawy lub innych
ustaw wymagają zapewnienia możliwości udziału społeczeństwa lub jego zmianą w
sposób rażąco sprzeczny z dobrymi obyczajami lub rażąco w złej wierze, organ
prowadzący postępowanie wymagające udziału społeczeństwa, sąd lub organ
opracowujący projekt dokumentu wymagającego udziału społeczeństwa występuje do
organu lub sądu prowadzącego rejestr, do którego wpisana jest dana organizacja
ekologiczna z wnioskiem o wykreślenie tej organizacji z przedmiotowego rejestru lub
orzeczenie na okres od 12 miesięcy do 5 lat zakazu występowania w postępowaniu
administracyjnym, postępowaniu sądowym lub przy opracowywaniu projektu
dokumentu, w przypadku którego przepisy niniejszej ustawy lub innych ustaw
wymagają zapewnienia możliwości udziału społeczeństwa lub jego zmianą.
Orzeczenia o wykreśleniu z rejestru oraz zakazie występowania w postępowaniu
administracyjnym lub przy opracowywaniu projektu dokumentu są zaskarżalne
zgodnie z przepisami regulującymi dokonywanie wpisów i wykreśleń odpowiednio do
lub z danego rejestru.
5. Organizacja ekologiczna wykreślona z rejestru, o którym mowa w ust. 4, może się
ubiegać o ponowny wpis do tego rejestru minimum po upływie 5 lat od wykreślenia.

Otóż okres obowiązywania orzeczenia jest bardzo rozległy od roku do lat pięciu.
Organizacja wykreślona może się starać o ponowny wpis do rejestru po pięciu latach. Penalizacji podlega zatem nazwa organizacji, a nie ludzie którzy dopuścili się nieprawidłowości. W tym czasie mogą założyć zgodnie z prawem kolejną organizację i uskuteczniać zakazane praktyki.

Dziękuję.

Re: [Rząd]: ustawa o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o udostępnianiu [...]

: 27 maja 2016, 12:10
autor: Anna Radziwiłł-Schmidt
Wicemarszałek Piotrowska-Oliwa:

Zamykam debatę, przechodzimy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem ustawy zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk?
Dziękuję.
Kto jest przeciw?
Dziękuję.
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.

og: głosowanie trwa 48h

Re: [Rząd]: ustawa o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o udostępnianiu [...]

: 27 maja 2016, 12:10
autor: Anna Radziwiłł-Schmidt
za

Re: [Rząd]: ustawa o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o udostępnianiu [...]

: 27 maja 2016, 16:12
autor: Michał Ajna
Za

Re: [Rząd]: ustawa o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o udostępnianiu [...]

: 27 maja 2016, 16:21
autor: Leo_Been-Hacker
Wstrzymuję się

Re: [Rząd]: ustawa o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o udostępnianiu [...]

: 27 maja 2016, 16:23
autor: Anna Bejca
za

Re: [Rząd]: ustawa o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o udostępnianiu [...]

: 27 maja 2016, 21:54
autor: Piotr Andrzejewski
Za

Re: [Rząd]: ustawa o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o udostępnianiu [...]

: 27 maja 2016, 22:22
autor: Laura
Og czy mógłby ktoś odnieść się do wątpliwości?.