Klub Parlamentarny Razem dla Najjaśniejszej! (37 posłów) zgłasza kandydaturę
Mariusza Maxa Kolonko.
Mariusz Max Kolonko (ur. 6 maja 1965 w Lublińcu) – polski dziennikarz, były korespondent TVP i TVN w USA, publicysta, prezenter i producent telewizyjny. Od 1988 mieszka w Stanach Zjednoczonych Ameryki.
Ukończył I Liceum Ogólnokształcące w Bydgoszczy. Jest absolwentem dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim i nauk politycznych na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. W latach 80 XX w. jako student był prowadzącym audycję Zapraszamy do Trójki. W 1988 wyjechał do USA, gdzie założył przedsiębiorstwo budowlane. Od 1992 był amerykańskim korespondentem Panoramy, później także pozostałych serwisów informacyjnych TVP (w ramach Telewizyjnej Agencji Informacyjnej). W USA w 1993 założył swoją własną spółkę producencką, Media 2000, która jest podwykonawcą materiałów, programów i filmów reportażowych m.in. dla Telewizji Polskiej, TV4, TVN i CBS. W 2001 stworzył pierwszą serię reportaży Odkrywanie Ameryki (dla TVP). Jest też częstym gościem amerykańskich sieci telewizyjnych (m.in. ABC i CNN).
W latach 2001–2005 był amerykańskim korespondentem dziennika TVP Wiadomości. We wrześniu 2001 nadawał w 1 programie TVP informacje z Nowego Jorku po dokonanych w dniu 11 września zamachach na World Trade Center. W 2004 w badaniu OBOP sklasyfikowany w pierwszej czwórce najpopularniejszych dziennikarzy w Polsce (obok Kamila Durczoka, Tomasza Lisa, Elżbiety Jaworowicz). Od 2006 współpracował z telewizją TVN, przygotowując korespondencje dla programu Dzień Dobry TVN. W maju 2006 wydał książkę Odkrywanie Ameryki. Zapiski w Jeepie. Od stycznia 2007 był felietonistą „Super Expressu” w coponiedziałkowej rubryce: Ameryka według Mariusza Maxa Kolonko. Został publicystą „Focus Historia”, tygodnika Angora, od maja 2008 tygodnika „Newsweek”, a od 2009 dziennika „Rzeczpospolita”.
Od kwietnia 2007 był prowadzącym i producentem programu Odkrywanie Ameryki o nieznanych stronach USA dla TV4. Od września 2007 jest twarzą telewizyjnej kampanii reklamowej amerykańskiego przedsiębiorstwa z branży ubezpieczeniowej Liberty Direct (oddziału Liberty Mutual) na polskim rynku. Równolegle w maju 2008 został twarzą kampanii reklamowej „Newsweeka” Angielski na Maxa, obejmującej reklamę telewizyjną, radio, internet, outdoor oraz tytuły wydawnictwa Axel Springer Polska: „Newsweek”, „Forbes”, „Dziennik”, „Fakt”, „Auto Świat”, „TV Kultura” i „Przegląd Sportowy”.
W sierpniu 2008 w rankingu „Forbes” sklasyfikowany na pozycji 9. wśród najcenniejszych dla reklamodawców dziennikarzy w Polsce (64. na liście najcenniejszych polskich gwiazd).
W kwietniu 2009 wygrał proces sądowy przeciwko portalowi Pudelek.pl o naruszenie dóbr osobistych. W maju 2010 wygrał proces sądowy o zniesławienie, który wytoczył w 2008 dziennikowi „Fakt” za serię artykułów na temat jego związku z Weroniką Rosati.
Od września 2009 jest blogerem amerykańskiego portalu The Huffington Post.
Jest twórcą i dyrektorem generalnym ThankU.com – e-commerce site wspierającej weteranów wojny.
Był komentatorem wyborów prezydenckich 2012 w USA dla Onet.pl i telewizji Superstacja.
Od listopada 2012 roku dziennikarz prowadzi w serwisie YouTube kanał Max Kolonko - MaxTV, na którym w ramach programu Mówię jak jest (ang. Telling It Like It Is) publikuje komentarze do bieżących wydarzeń politycznych i kulturowych, a od grudnia 2013 roku siostrzany kanał MaxTVNews. Programy realizowane są w języku polskim i opatrzone opcjonalnymi angielskimi napisami.
Prowadzi program Kwadrans na Maxa w Superstacji.
Przeprowadzony z nim wywiad pt. „Jakiś gówniarz mówi mi, jak mam żyć” wygrał w konkursie Best of Onet 2012 na najlepszy tekst roku, generując ponad milion odsłon, ponad 3500 komentarzy i wywołując dyskusję na temat poziomu dziennikarstwa w Polsce.