[Prezydent] o nauczaniu historii w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych
: 08 wrz 2015, 16:27
Wicemarszałek Kuchciński
Przechodzimy do debaty nad prezydenckim projektem ustawy o nauczaniu historii w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw:
Sprawozdawca: doktor Magdalena Ogórek
Uzasadnienie: W kwietniowym referendum Polacy zdecydowali o przywróceniu pełnego zakresu lekcji historii do szkół ponadgimnazjalnych. Procedowana ustawa wykonuje tą ich wolę przywracając lekcje historii w zakresie zbliżonym do tego sprzed dokonanej kilka lat temu reformy. Odtąd historia nie będzie mogła być nauczana w tzw. blokach przedmiotów, tj. w ramach przedmiotu historia i społeczeństwo, a będzie musiała być dla wszystkich uczniów osobnym przedmiotem, w zakresie co najmniej 2 godziny tygodniowo. Co warto zaznaczyć po wprowadzeniu ustawy konieczne jest nowe opracowanie podstawy programowej z historii dla szkół ponadgimnazjalnych, co będzie musiało być dokonane do 31 sierpnia 2017 roku. Konieczne są także zmiany w nauczaniu innych przedmiotów, gdyż ich także w mniej dokładny sposób dotyczyło referendum. Zmiany takie powinno jednak wprowadzić w drodze rozporządzenia ministerstwo edukacji narodowej. Wnioskodawcy zobowiązują się wspomóc ministerstwo w razie potrzeby.
Debata trwa do godziny 17:00 10 września.
Przechodzimy do debaty nad prezydenckim projektem ustawy o nauczaniu historii w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw:
Ustawa
z 2016r.
o nauczaniu historii w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Uznając wyjątkowe znaczenie nauczania historii dla zachowania dziedzictwa narodowego Polski i kształtowania postaw odpowiedzialności obywatelskiej za wspólnotę narodową oraz za przyszłość Państwa Polskiego, a także dla zachowania niepodległości i suwerenności przez Rzeczpospolitą Polską, stanowi się co następuje:
Art. 1
Nauczanie historii jest obowiązkowe przez cały okres nauki w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych i powinno obejmować zarówno historię Polski jak i historię powszechną.
Art. 2
Na każdym etapie edukacyjnym szkoła musi zapewnić wszystkim uczniom kurs historii Polski i historii powszechnej jako osobny przedmiot – historię.
Art. 3
Nauczanie historii w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych jako przedmiotu odrębnego i integralnego oraz kompletnego nie może być zastąpione nauczaniem historii w ramach bloków programowych lub w innych formach nie przewidujących wyodrębnienia nauczania historii jako odrębnego przedmiotu.
Art. 4
W ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty:
1) po art. 13 dodaje się art. 131-132 w brzmieniu:
„art. 131. Gimnazjum i szkoła ponadgimnazjalna zapewnia wszystkim uczniom nauczanie historii, jako odrębnego przedmiotu obejmującego pełny kurs historii Polski i historii powszechnej , przez cały okres nauczania w danej szkole.
Art. 132. Wymiar zajęć z historii, jako odrębnego przedmiotu, przewidziany w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych nie powinien być mniejszy niż 180 godzin na każdym etapie edukacyjnym. Do wymiaru tego nie wlicza się godzin wchodzących w skład bloków programowych lub innych form nie przewidujących wyodrębnienia nauczania historii jako odrębnego przedmiotu, nawet jeżeli obejmują one także zagadnienia dotyczące historii Polski lub historii powszechnej .”
2) w art. 22 w ust. 2:
pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) podstawy programowe:
a) wychowania przedszkolnego,
b) kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół,
uwzględniając w szczególności zestawy celów i treści nauczania, umiejętności uczniów, a także zadania wychowawcze szkoły, odpowiednio do poszczególnych etapów kształcenia i typów szkół, przy czym przy określaniu podstaw programowych kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, uwzględniając także konieczność zapewnienia integralności i kompletności nauczania historii jako odrębnego przedmiotu na wszystkich etapach edukacyjnych przez cały okres nauczania, a także wymogi określone w ustawie o nauczaniu historii w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.;”,
Art. 5
W ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw w art. 1 pkt 17 lit. a pierwsze tiret skreśla się.
Art. 6
Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 4 zostaną dostosowane do wymogów niniejszej ustawy do dnia 31 sierpnia 2017 r. i mają zastosowanie po raz pierwszy od roku szkolnego 2017/2018. Po dniu 31 sierpnia 2018 r. nie stosuje się przepisów wykonawczych nie przewidujących nauczania historii w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych jako przedmiotu odrębnego i integralnego oraz kompletnego na każdym etapie edukacyjnym w ilości godzin nie mniejszej niż określona w art. 132 ustawy, o której mowa w art. 4.
Art. 7
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, przy czym ma zastosowanie do nauczania historii począwszy od roku szkolnego 2017/2018, rozpoczynającego się 1 września 2017 r.
Sprawozdawca: doktor Magdalena Ogórek
Uzasadnienie: W kwietniowym referendum Polacy zdecydowali o przywróceniu pełnego zakresu lekcji historii do szkół ponadgimnazjalnych. Procedowana ustawa wykonuje tą ich wolę przywracając lekcje historii w zakresie zbliżonym do tego sprzed dokonanej kilka lat temu reformy. Odtąd historia nie będzie mogła być nauczana w tzw. blokach przedmiotów, tj. w ramach przedmiotu historia i społeczeństwo, a będzie musiała być dla wszystkich uczniów osobnym przedmiotem, w zakresie co najmniej 2 godziny tygodniowo. Co warto zaznaczyć po wprowadzeniu ustawy konieczne jest nowe opracowanie podstawy programowej z historii dla szkół ponadgimnazjalnych, co będzie musiało być dokonane do 31 sierpnia 2017 roku. Konieczne są także zmiany w nauczaniu innych przedmiotów, gdyż ich także w mniej dokładny sposób dotyczyło referendum. Zmiany takie powinno jednak wprowadzić w drodze rozporządzenia ministerstwo edukacji narodowej. Wnioskodawcy zobowiązują się wspomóc ministerstwo w razie potrzeby.
Debata trwa do godziny 17:00 10 września.