[RdP/DiP]: o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw

Marszałek: Michał Zacharski
Awatar użytkownika
Marta Fornero-Piotrowska
Posty: 3003
Rejestracja: 27 gru 2022, 15:50

[RdP/DiP]: o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw

Postautor: Marta Fornero-Piotrowska » 23 lip 2025, 17:04

Hanna Kwiecień:

Przechodzimy do debaty nad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw, zgłoszonym przez grupę posłów klubu Razem dla Polski - Demokracja i Postęp. Proszę o zabranie głosu przedstawicielkę wnioskodawców, panią posłankę Agnieszkę Dziemianowicz-Bąk.

Ustawa
z dnia
o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw


Art. 1. W ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 302 otrzymuje brzmienie:
„Art. 302. Do okresu zatrudnienia wlicza się okres służby w Policji, Urzędzie Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego, Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, Biurze Ochrony Rządu, Służbie Więziennej, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Marszałkowskiej i Służbie Celno-Skarbowej w zakresie i na zasadach przewidzianych odrębnymi przepisami.”;
2) po art. 302 dodaje się art. 302^1 i art. 302^2 w brzmieniu:
„Art. 302^1. § 1. Do okresu zatrudnienia wlicza się okresy prowadzenia przez osobę fizyczną pozarolniczej działalności, o której mowa w art. 8 ust. 6 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, oraz okresy pozostawania osobą współpracującą z osobą fizyczną prowadzącą tę działalność, za które zostały opłacone składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe lub wypadkowe.
§ 2. Do okresu zatrudnienia wlicza się okresy:
1) wykonywania przez osobę fizyczną umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego stosuje się przepisy dotyczące zlecenia,
2) wykonywania przez osobę fizyczną umowy agencyjnej,
3) pozostawania przez osobę fizyczną osobą współpracującą z osobą, o której mowa w pkt 1 lub 2,
4) pozostawania przez osobę fizyczną członkiem rolniczej spółdzielni produkcyjnej,
5) pozostawania przez osobę fizyczną członkiem spółdzielni kółek rolniczych – w których ta osoba fizyczna podlegała ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym.
§ 3. Do okresu zatrudnienia wlicza się także udokumentowane okresy, o których mowa w § 1 i 2, w których osoba fizyczna nie podlegała ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym na podstawie odrębnych przepisów.
§ 4. Do okresu zatrudnienia wlicza się okres:
1) w którym osoba fizyczna podejmująca działalność gospodarczą nie podlega ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym;
2) pozostawania osobą współpracującą z osobą fizyczną wymienioną w pkt 1, za który zostały opłacone składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe lub wypadkowe.
§ 5. Do okresu zatrudnienia wlicza się okres zawieszenia działalności gospodarczej przez osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą, o której mowa w art. 8 ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w celu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem, za który zostały opłacone składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.
§ 6. Do okresu zatrudnienia wlicza się udokumentowany okres wykonywania innej niż zatrudnienie pracy zarobkowej przebyty za granicą u pracodawcy zagranicznego.
§ 7. Do okresu zatrudnienia u danego pracodawcy wlicza się pracownikowi okresy, o których mowa w § 1–4 i 6, jeżeli w ramach prowadzenia pozarolniczej działalności, o której mowa w art. 8 ust. 6 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, wykonywania umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, wykonywania umowy agencyjnej, pozostawania osobą współpracującą, o której mowa w § 1, § 2 pkt 3 i § 4 pkt 2, pozostawania członkiem rolniczej spółdzielni produkcyjnej, pozostawania członkiem spółdzielni kółek rolniczych, wykonywania działalności, o której mowa w art. 18 ust. 1 z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców w okresie, o którym mowa w tym przepisie, w którym nie podlegał ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, lub wykonywania innej niż zatrudnienie pracy zarobkowej za granicą u pracodawcy zagranicznego pracownik ten świadczył pracę na rzecz tego pracodawcy.
§ 8. Osoba współpracująca, o której mowa w § 1, § 2 pkt 3 i § 4 pkt 2, oznacza osobę współpracującą w rozumieniu art. 8 ust. 11 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.
§ 9. W przypadku nakładania się okresów, o których mowa w § 1–6, lub nakładania się tych okresów na okres pozostawania w stosunku pracy do okresu zatrudnienia wlicza się jeden z tych okresów.
§ 10. Okresy, o których mowa w § 1, § 4 pkt 2 i § 5, potwierdza zaświadczenie wydane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych o opłaceniu za dany okres składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe lub wypadkowe z danego tytułu.
§ 11. Okresy, o których mowa w § 2, potwierdza zaświadczenie wydane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych o podleganiu ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym.
§ 12. Okresy, o których mowa w § 4 pkt 1, potwierdza zaświadczenie wydane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych o podleganiu ubezpieczeniu zdrowotnemu.
Art. 302^2. Wniosek o wydanie zaświadczenia przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych składa się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w postaci elektronicznej za pomocą profilu informacyjnego utworzonego w systemie teleinformatycznym udostępnionym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.”.

Art. 2. W ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy w art. 128 § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Okresy wykonywania przez skazanego odpłatnego zatrudnienia, z wyłączeniem pracy wykonywanej na podstawie umowy o dzieło, wlicza się do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze, z zastrzeżeniem § 2 i 3.”.

Art. 3. 1. Jeżeli pracownik zatrudniony w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy u pracodawcy innego niż określony w art. 8 udokumentuje w ciągu 24 miesięcy od tego dnia okresy, o których mowa w art. 302^1 § 1–6 ustawy zmienianej w art. 1, pracodawca ten wlicza udokumentowane okresy do okresu zatrudnienia pracownika.
2. Jeżeli pracownik zatrudniony w dniu określonym w art. 8 u pracodawcy określonego w tym przepisie udokumentuje w ciągu 24 miesięcy od tego dnia okresy, o których mowa w art. 302^1 § 1–6 ustawy zmienianej w art. 1, pracodawca ten wlicza udokumentowane okresy do okresu zatrudnienia pracownika.
3. Okresów nieudokumentowanych zgodnie z ust. 1 i 2 pracodawca zatrudniający pracownika odpowiednio w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy albo w dniu określonym w art. 8 nie wlicza do okresu zatrudnienia tego pracownika.

Art. 4. Uprawnienia pracownicze wynikające z wliczenia okresów, o których mowa w art. 302^1 § 1–6 ustawy zmienianej w art. 1, do okresu zatrudnienia przysługują od dnia nabycia prawa do tych uprawnień, ale nie wcześniej niż od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy w przypadku pracownika zatrudnionego u pracodawcy innego niż określony w art. 8 albo od dnia określonego w art. 8 w przypadku pracownika zatrudnionego u pracodawcy określonego w tym przepisie.

Art. 5. Okresów, o których mowa w art. 302^1 § 1–6 ustawy zmienianej w art. 1, nie wlicza się do okresu pracy wymaganego od kandydatów na określone stanowiska w naborach na wolne stanowiska wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy u pracodawcy innego niż określony w art. 8 albo przed dniem określonym w art. 8 u pracodawcy określonego w tym przepisie.

Art. 6. Okresów, o których mowa w art. 302^1 § 1–6 ustawy zmienianej w art. 1, nie wlicza się do okresu zatrudnienia, od którego jest uzależniony okres wypowiedzenia umowy o pracę trwający w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy w przypadku pracownika zatrudnionego u pracodawcy innego niż określony w art. 8 albo w dniu określonym w art. 8 w przypadku pracownika zatrudnionego u pracodawcy określonego w tym przepisie.

Art. 7. Do pracodawcy niebędącego jednostką sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych przepisy niniejszej ustawy stosuje się od pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 6 miesięcy od dnia jej ogłoszenia.

Art. 8. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2041 r.


Uzasadnienie
Sprawozdawca: Agnieszka Dziemianowicz-Bąk

Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,

w obecnym stanie prawnym nie ma jednolitych zasad ustalania stażu pracy dla celów ustalania wszystkich uprawnień pracowniczych wynikających ze stosunku pracy.

W ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, zwanej dalej "Kodeksem pracy", znajduje się jedynie regulacja, zgodnie z którą do okresu zatrudnienia wlicza się okres służby w niektórych formacjach mundurowych (art. 302 Kodeksu pracy). Tymczasem przepisy prawa pracy – zarówno Kodeksu pracy, pragmatyk służbowych, jak i autonomicznych źródeł prawa pracy (układów i porozumień zbiorowych, statutów i regulaminów) – przewidują szereg uprawnień pracowniczych, których przesłanką nabycia jest posiadanie przez pracownika określonego stażu pracy. Mowa tu choćby o takich uprawnieniach, jak prawo do nagrody jubileuszowej czy dodatku stażowego.

W powszechnym prawie pracy od tak zwanego ogólnego stażu pracy zależy między innymi wymiar urlopu wypoczynkowego. Od tak zwanego zakładowego stażu pracy jest uzależniona natomiast między innymi długość okresu wypowiedzenia, możliwość zawarcia i czas trwania umowy o pracę na czas określony oraz wysokość odprawy z tytułu rozwiązania umowy o pracę i odprawy pośmiertnej.

Przepisy szczególne dla określonej kategorii pracowników (tak zwane pragmatyki) uzależniają od posiadania przez pracownika określonego okresu zatrudnienia między innymi nagrodę jubileuszową czy dodatek stażowy, jednak regulacje te nie mają zastosowania do wszystkich pracowników. W ten sposób zostały uregulowane przede wszystkim stosunki pracy osób zatrudnionych w jednostkach należących do tak zwanej sfery budżetowej.

Brak powszechnie obowiązującej regulacji zasad ustalania stażu pracy powoduje w praktyce istotne wątpliwości, a w wielu przypadkach skłania pracodawców do ustalania stażu pracy wyłącznie na podstawie okresów zatrudnienia na podstawie stosunku pracy i stosunków służbowych. Wskazać zaś należy, że w obecnych realiach rynku pracy w Polsce prace tego samego rodzaju są wykonywane na podstawie różnych stosunków prawnych i w różnych formach, co często wprost wynika z przepisów prawa (np. radca prawny może wykonywać zawód w stosunku pracy, stosunkach cywilnoprawnych, prowadząc indywidualną działalność gospodarczą czy jako wspólnik spółki partnerskiej). Ustalanie stażu pracy wyłącznie z odwołaniem się do okresów zatrudnienia na podstawie stosunku pracy prowadzi więc do nierównego traktowania w zakresie nabywania uprawnień pracowniczych osób, które przebyły okresy zatrudnienia na podstawie stosunku pracy i stosunków służbowych, oraz osób, które wykonywały pracę na podstawie innych stosunków prawnych i w innych formach. W rezultacie aktualne rozwiązanie utrudnia dostęp do niektórych uprawnień pracowniczych i stanowisk, na których jest wymagane posiadanie określonego stażu pracy.

Taka sytuacja jest zatem niekorzystna dla pracowników, którzy przed nawiązaniem stosunku pracy wykonywali pracę na innych podstawach niż stosunek pracy, w tym pracę tego samego rodzaju. Z tego powodu jest konieczna zmiana Kodeksu pracy, aby wyrównać szanse przywołanych grup w dostępie do niektórych uprawnień pracowniczych, jak i stanowisk wymagających potwierdzonego doświadczenia zawodowego. Ma to w szczególności znaczenie, biorąc pod uwagę, że dominującą funkcją uprawnień pracowniczych uzależnionych od stażu pracy (takich jak nagrody jubileuszowe czy dodatki stażowe) oraz odwołujących się do stażu pracy warunków dostępu do określonych stanowisk pracy jest odzwierciedlenie wynikającego z doświadczenia zawodowego wzrostu kompetencji pracowników i ich przydatności do wykonywania pracy.

W związku z powyższym konieczna jest zmiana Kodeksu pracy, która będzie miała na celu wyrównanie szans wyżej wymienionych osób w dostępie zarówno do niektórych uprawnień pracowniczych, jak i stanowisk wymagających potwierdzonego doświadczenia zawodowego.

Projektowana ustawa nie jest objęta prawem Unii Europejskiej, nie wpłynie negatywnie na sytuację rodzin z dziećmi.

Dziękuję.


og: 48h
Marta Fornero-Piotrowska - przewodnicząca Parlamentu Europejskiego XIII kadencji (od 2039)

Premier RP (2020; 2032-37), minister sprawiedliwości (2015-22), senator RP (2015-34), posłanka na Sejm (2034-39), marszałek woj. pomorskiego (2026-32)

Awatar użytkownika
Agata Feiss
Posty: 478
Rejestracja: 03 mar 2025, 14:35

Re: [RdP/DiP]: o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw

Postautor: Agata Feiss » 25 lip 2025, 9:54

Magda Malinowska

Pani Marszałek, Wysoka Izbo,
Szanowni Państwo,

Radykalna Lewica zagłosuje za tą ustawą, bo sprawiedliwość nie może zależeć od formy zatrudnienia.

Dziś w Polsce dwie osoby wykonujące tę samą pracę przez ten sam czas — ale na różnych podstawach prawnych — mogą mieć zupełnie inny „staż pracy” w oczach pracodawcy. Jedna dostanie nagrodę jubileuszową, dłuższy urlop, odprawę. Druga – nic. Dlaczego? Bo pierwsza była na etacie, a druga prowadziła działalność, pracowała na umowę zlecenie, w organizacji pozarządowej, albo w innej, dopuszczonej prawem formie. To jest niesprawiedliwe, archaiczne i nieprzystające do rzeczywistości XXI wieku.

Ta ustawa to pierwszy krok do ujednolicenia zasad ustalania stażu pracy – nie tylko dla urzędników czy pracowników budżetówki, ale dla wszystkich. To oznacza realne wyrównanie szans: w dostępie do stanowisk, dodatków stażowych, urlopów, odpraw i awansu. A także krok w stronę uznania pracy jako wartości, niezależnie od tego, jaką formę przyjęła.

Radykalna Lewica od dawna mówi, że etat nie jest jedyną formą godnej pracy – i nie może być jedynym biletem do pracowniczych uprawnień.

Doceniamy, że projekt dostrzega problem i stawia na doświadczenie i kompetencje, a nie tylko typ umowy. Ale równocześnie proponujemy projekt poprawki doprecyzowujące katalog uznawanych form aktywności zawodowej. Chcemy, by nie było wątpliwości, że praca w organizacjach pozarządowych, wolontariat długoterminowy, czy samozatrudnienie również może być uznana za rzeczywisty wkład zawodowy. Warunek? Musi być możliwa do udokumentowania i zgodna z przepisami prawa.

W art. 1 dodaje się po art. 302² nowy art. 302³ w brzmieniu:

Art. 302³.
§ 1. W przypadku, gdy okresy wskazane w art. 302¹ § 1–6 nie są objęte dokumentacją prowadzoną przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, mogą one zostać udokumentowane innymi wiarygodnymi środkami dowodowymi, w szczególności:
1. kopią umowy, rachunkiem lub fakturą potwierdzającą świadczenie pracy lub usług,
2. zaświadczeniem wystawionym przez zleceniodawcę lub inną instytucję, na rzecz której praca była świadczona,
3. oświadczeniem osoby, która wykonywała pracę lub usługę, złożonym pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
§ 2. W przypadku sporu co do wliczenia okresu, o którym mowa w § 1, pracownik może wystąpić do sądu pracy o ustalenie prawa do uwzględnienia tego okresu jako okresu zatrudnienia.


Uzasadnienie poprawki:

Obecna treść ustawy zakłada wąski katalog środków dowodowych, głównie w formie zaświadczeń z ZUS. Jednak wiele osób pracujących na podstawie umów cywilnoprawnych, prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą lub wykonujących pracę za granicą nie ma dostępu do takich zaświadczeń lub systemowe braki w dokumentacji mogą uniemożliwiać im skorzystanie z przepisów ustawy.

Z tego względu dopuszczenie alternatywnych i elastycznych form dokumentowania doświadczenia zawodowego jest nie tylko zasadne, ale wręcz konieczne z perspektywy zasady równego traktowania pracowników oraz idei sprawiedliwości społecznej.


Szanowni Państwo,
ta ustawa nie rozwiąże wszystkich problemów polskiego rynku pracy, ale jest czytelnym sygnałem, że państwo zaczyna dostrzegać nową rzeczywistość pracy – bardziej elastyczną, bardziej zróżnicowaną i bardziej obywatelską.

Zagłosujemy za, bo równość to fundament sprawiedliwości społecznej.

Dziękuję.

Awatar użytkownika
Marta Fornero-Piotrowska
Posty: 3003
Rejestracja: 27 gru 2022, 15:50

Re: [RdP/DiP]: o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw

Postautor: Marta Fornero-Piotrowska » 26 lip 2025, 12:51

Hanna Kwiecień:

Przechodzimy do głosowania:
1. poprawka nr 1
2. ustawa w całości

og: 48h
Marta Fornero-Piotrowska - przewodnicząca Parlamentu Europejskiego XIII kadencji (od 2039)

Premier RP (2020; 2032-37), minister sprawiedliwości (2015-22), senator RP (2015-34), posłanka na Sejm (2034-39), marszałek woj. pomorskiego (2026-32)

Awatar użytkownika
Marta Fornero-Piotrowska
Posty: 3003
Rejestracja: 27 gru 2022, 15:50

Re: [RdP/DiP]: o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw

Postautor: Marta Fornero-Piotrowska » 26 lip 2025, 12:51

2x za
Marta Fornero-Piotrowska - przewodnicząca Parlamentu Europejskiego XIII kadencji (od 2039)

Premier RP (2020; 2032-37), minister sprawiedliwości (2015-22), senator RP (2015-34), posłanka na Sejm (2034-39), marszałek woj. pomorskiego (2026-32)

Awatar użytkownika
Eliza Wiejak
Posty: 124
Rejestracja: 07 lut 2025, 19:53

Re: [RdP/DiP]: o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw

Postautor: Eliza Wiejak » 27 lip 2025, 13:55

1. za
2. za

Awatar użytkownika
Agata Feiss
Posty: 478
Rejestracja: 03 mar 2025, 14:35

Re: [RdP/DiP]: o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw

Postautor: Agata Feiss » 27 lip 2025, 15:50

za ustawą i poprawką

Awatar użytkownika
Renata Budzyńska
Posty: 1450
Rejestracja: 12 gru 2016, 17:04

Re: [RdP/DiP]: o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw

Postautor: Renata Budzyńska » 27 lip 2025, 23:38

1-2) za
baronowa Renata Budzyńska - poseł na Sejm I, II, III, IV, V, VI i VII kadencji.

Wicepremier (2022-24), MSWiA (2022-26), prezes PiS (2021-24), Wicemarszałek Sejmu IV kadencji (2026-2030), koordynator służb specjalnych (2032-2038)

Awatar użytkownika
Agata Rychter
Posty: 604
Rejestracja: 11 lip 2024, 14:17

Re: [RdP/DiP]: o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw

Postautor: Agata Rychter » 31 lip 2025, 17:05

1) Za
2) Za
Obrazek

Awatar użytkownika
Gabriela Dawidowska
Posty: 559
Rejestracja: 14 paź 2017, 14:17

Re: [RdP/DiP]: o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw

Postautor: Gabriela Dawidowska » 03 sie 2025, 18:19

2x za
Gabriela Dawidowska - senator, prezes Partii Liberalno-Konserwatywnej

Awatar użytkownika
Marta Fornero-Piotrowska
Posty: 3003
Rejestracja: 27 gru 2022, 15:50

Re: [RdP/DiP]: o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw

Postautor: Marta Fornero-Piotrowska » 04 sie 2025, 15:55

Kwiecień:

Zamykam głosowanie, proszę o podanie wyników.
Marta Fornero-Piotrowska - przewodnicząca Parlamentu Europejskiego XIII kadencji (od 2039)

Premier RP (2020; 2032-37), minister sprawiedliwości (2015-22), senator RP (2015-34), posłanka na Sejm (2034-39), marszałek woj. pomorskiego (2026-32)


Wróć do „Sejm RP”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość