Przechodzimy do debaty nad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy – Prawo o notariacie, zgłoszonym przez grupę posłów klubu Razem dla Polski - Demokracja i Postęp. Proszę o zabranie głosu przedstawiciela wnioskodawców, pana posła Krzysztofa Kwiatkowskiego.
Ustawa
z dnia
o zmianie ustawy – Prawo o notariacie
Art. 1. W ustawie z dnia 14 lutego 1991 r. – Prawo o notariacie w art. 14a dotychczasową treść oznacza się jako § 1 i dodaje się § 2 w brzmieniu:
„§ 2. Przepisu § 1 nie stosuje się do zastępców notarialnych, zatrudnionych w kancelarii notarialnej łącznie przez okres co najmniej 10 lat poprzedzających datę złożenia wniosku, o którym mowa w art. 10 § 1.”.
Art. 2. Do okresu, o którym mowa w art. 14a § 2 ustawy zmienianej w art. 1, wlicza się zastępcy notarialnemu okres zatrudnienia w kancelarii notarialnej przypadający przed dniem przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie
Sprawozdawca: Krzysztof Kwiatkowski
Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,
celem ustawy jest likwidacja ograniczenia w powołaniu zastępców notarialnych na notariusza gdy od doręczenia im uchwały o wyniku egzaminu notarialnego minęło więcej niż 10 lat.
W obowiązującym stanie prawnym, zgodnie z art. 14a zmienianej ustawy, zastępca notarialny nie będzie mógł ubiegać się o powołanie na stanowisko notariusza, jeżeli w terminie 10 lat od doręczenia mu uchwały o wyniku egzaminu notarialnego nie złożył wniosku o takie powołanie. Po upływie tego terminu osoba zainteresowana, pozostając objętą dyspozycją art. 12 § 2b ustawy, może przystąpić do egzaminu notarialnego (ponownie) bez odbycia aplikacji notarialnej.
Jeżeli jednak, zgodnie z art. 76 § 4 ustawy, rada właściwej izby notarialnej skreśli zastępcę notarialnego z wykazu zastępców notarialnych na jego wniosek, to wówczas, zgodnie z art. 76 § 4b ustawy, osoba taka może ubiegać się o powołanie z jednym zastrzeżeniem – że po upływie 10 lat od tego skreślenia z wykazu zastępców notarialnych notariusza jest zobowiązana do wcześniejszego złożenia egzaminu notarialnego.
Tak więc, przy obecnym brzmieniu omawianych przepisów ustawy przyjąć należy, że art. 76 § 4, § 4a i § 4b stanowi lex specialis do art. 14a ustawy. W konsekwencji, zastępcy notarialni, nawet po ponad 10-letnim zatrudnieniu w charakterze zastępcy notarialnego, jeżeli zostaną skreśleni z wykazu zastępców notarialnych przez radę właściwej izby notarialnej, mają przez okres 10 lat od tego skreślenia możliwość ubiegania o powołanie na stanowisko notariusza bez konieczności ponownego złożenia egzaminu notarialnego.
Przepisy te są zarówno nielogiczne, jak i niekorzystne dla zastępców notarialnych, którzy jako wpisani do wykazu zastępców notarialnych i zatrudnieni w kancelarii notarialnej dokonują czynności notarialnych, a jeśli od doręczenia im uchwały o wyniku egzaminu notarialnego minęło więcej niż 10 lat, nie mogą zostać powołani na stanowisko notariusza bez wcześniejszego wykreślenia z wykazu zastępców notarialnych. Dlatego projektowana ustawa przewiduje, że zastępca notarialny, zatrudniony w kancelarii notarialnej łącznie przez okres co najmniej 10 lat poprzedzających datę złożenia wniosku, będzie mógł ubiegać się o powołanie na stanowisko notariusza także po upływie 10 lat od doręczenia mu uchwały o wyniku egzaminu notarialnego.
Skutkiem społecznym projektowanej ustawy będzie likwidacja nieuzasadnionego merytorycznie przepisu, ograniczającego możliwości powołania na notariusza niektórych zastępców notarialnych. Projektowana ustawa nie wywołuje skutków finansowych, nie obciąża także budżetu Państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej, nie wpłynie negatywnie na sytuację rodzin z dziećmi.
Dziękuję.
og: 48h