[Rząd] o systemie instytucji rozwoju

Marszałek: Michał Zacharski
Awatar użytkownika
Aleksander Sternicki
Posty: 1127
Rejestracja: 22 paź 2023, 10:39

[Rząd] o systemie instytucji rozwoju

Postautor: Aleksander Sternicki » 07 lut 2025, 10:29

Michał Zacharski

Przechodzimy do debaty nad rządowym projektem ustawy o systemie instytucji rozwoju. Proszę o zabranie głosu ministra Fryderyka Skarbińskiego.

Ustawa

o systemie instytucji rozwoju


Art. 1. Ustawa określa:
1) zasady funkcjonowania systemu instytucji rozwoju;
2) rolę Polskiego Funduszu Inwestycji Spółki Akcyjnej z siedzibą w Poznaniu, zwanego dalej "Polskim Funduszem Inwestycji", w systemie instytucji rozwoju;
3) warunki finansowania przedsiębiorców przez Polski Fundusz Inwestycji.

Art. 2. System instytucji rozwoju tworzą spółki wchodzące w skład Grupy Kapitałowej Polskiego Funduszu Inwestycji, zwanej dalej „Grupą PFI”.

Art. 3. Polski Fundusz Inwestycji, wykonuje działalność gospodarczą we własnym imieniu i na własny rachunek, zgodnie z zasadami dobrej praktyki handlowej, dążąc w długim terminie do osiągnięcia rynkowej stopy zwrotu z zainwestowanego kapitału.

Art. 4. Projekt statutu Polskiego Funduszu Inwestycji oraz projekt jego zmiany podlegają zatwierdzeniu przez ministra właściwego do spraw gospodarki.

Art. 5.
1. W skład Rady Nadzorczej Polskiego Funduszu Inwestycji wchodzi pięciu członków.
2. Prezes Rady Ministrów, minister właściwy do spraw gospodarki, minister właściwy do spraw instytucji finansowych, minister właściwy do spraw energii oraz minister właściwy do spraw nauki powołują po jednym członku Rady Nadzorczej.

Art. 6. Podstawowym celem działalności Polskiego Funduszu Inwestycji jest wspieranie polityki gospodarczej Rady Ministrów, realizowane w szczególności przez:
1) udzielanie pomocy finansowej przedsiębiorcom i inwestorom w rozumieniu odrębnych przepisów, bezpośrednio lub za pośrednictwem funduszy kapitałowych, którym Polski Fundusz Inwestycji udziela wsparcia finansowego;
2) dokonywanie inwestycji w przedsiębiorców poprzez obejmowanie emitowanych przez nich udziałów lub akcji, warrantów subskrypcyjnych, obligacji lub uczestniczenie jako wspólnik w przedsiębiorcach działających w formie spółek osobowych;
3) udzielanie pożyczek, gwarancji oraz poręczeń w rozumieniu odrębnych przepisów;
4) tworzenie lub współtworzenie funduszy kapitałowych;
5) wykonywanie czynności zarządzania portfelem inwestycyjnym funduszu inwestycyjnego lub jego częścią, o których mowa w art. 46 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, zarządzania ryzykiem funduszu inwestycyjnego, o którym mowa w art. 46b tej ustawy, a także zarządzania portfelem inwestycyjnym alternatywnej spółki inwestycyjnej lub jego częścią oraz zarządzania ryzykiem, o których mowa w art. 70g ust. 5 tej ustawy;
6) przygotowywanie i realizacja programów działań wspierających przedsiębiorców;
7) wspierania eksportu i inwestycji zagranicznych polskich przedsiębiorców, w szczególności małych i średnich;
8) wspieranie napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych;
9) wykonywanie innych zadań przewidzianych dla Polskiego Funduszu Inwestycji w odrębnych przepisach.

Art. 7. Polski Funduszu Inwestycji może również pełnić rolę podmiotu wdrażającego instrument finansowy lub fundusz funduszy, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającym wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającym rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006.

Art. 8.
1. Polski Fundusz Inwestycji udziela finansowania, w szczególności mikroprzedsiębiorcom oraz małym i średnim przedsiębiorcom spełniającym warunki określone w załączniku I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu, przez:
1) obejmowanie lub nabywanie udziałów, akcji, warrantów subskrypcyjnych, obligacji, wierzytelności oraz przystępowanie do spółek osobowych;
2) udzielanie promes, pożyczek, gwarancji oraz poręczeń.
2. Polski Fundusz Inwestycji może udzielać finansowania bezpośrednio lub za pośrednictwem osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej lub instytucji wspólnego inwestowania mających siedzibę za granicą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, których przedmiotem działalności jest dokonywanie czynności, o których mowa w ust. 1, zwanych dalej "funduszami kapitałowymi".
3. Polski Fundusz Inwestycji może tworzyć i współtworzyć fundusze kapitałowe oraz przystępować do funduszy kapitałowych.

Art. 9.
1. Polski Fundusz Inwestycji udziela finansowania za pośrednictwem funduszy kapitałowych w formie:
1) obejmowania lub nabywania udziałów lub akcji funduszy kapitałowych;
2) uczestnictwa w funduszach kapitałowych działających w formie spółek komandytowych, komandytowo-akcyjnych lub innych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej oraz instytucji wspólnego inwestowania mających siedzibę za granicą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi;
3) nabywania certyfikatów inwestycyjnych lub jednostek uczestnictwa funduszy kapitałowych;
4) nabywania emitowanych przez fundusze kapitałowe obligacji, obligacji zamiennych na akcje, obligacji z prawem pierwszeństwa i warrantów subskrypcyjnych.
2. Polski Fundusz Inwestycji, udzielając finansowania, wybiera fundusz kapitałowy, podmiot zarządzający funduszem kapitałowym albo osoby zarządzające funduszem kapitałowym lub osoby zarządzające takim podmiotem, w drodze otwartego konkursu ofert.

Art. 10.
1. Minister właściwy do spraw gospodarki lub inny podmiot sektora finansów publicznych mogą powierzyć Polskiemu Funduszowi Inwestycji wykonywanie zadań z zakresu administracji rządowej, wynikające w szczególności z dokumentów i programów przyjętych przez Radę Ministrów lub właściwego ministra.
2. Powierzając zadania, podmioty, o których mowa w ust. 1, zapewniają Polskiemu Funduszowi Inwestycji odpowiednie środki finansowe na ich realizację

Art. 11.
1. Przychodami Polskiego Funduszu Inwestycji mogą być dotacje celowe z budżetu państwa i środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz inne środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, niepodlegające zwrotowi, oraz odsetki od nich, o ile odrębne przepisy lub umowy dotyczące przekazania lub wykorzystania tych środków nie stanowią inaczej.
2. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, na uzasadniony wniosek Prezesa Polskiego Funduszu Inwestycji, może udzielić Polskiemu Funduszowi Inwestycji dotacji na realizację zadań związanych z przygotowaniem lub realizacją przedsięwzięć w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego w rozumieniu ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym.
3. Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw finansów publicznych, może udzielać w imieniu Skarbu Państwa poręczenia lub gwarancji spłaty zobowiązań wynikających z kredytów zaciągniętych lub obligacji wyemitowanych przez Polski Fundusz Inwestycji.

Art. 12. Polski Fundusz Inwestycji może powierzyć wykonywanie zadań, o których mowa w art. 5 spółkom Grupy PFI.

Art. 13.
1. Krajowy Fundusz Kapitałowy Spółka Akcyjna, Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych Spółka Akcyjna, Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych Spółka Akcyjna, Agencja Rozwoju Przemysłu Spółka Akcyjna, zwane dalej „spółkami przejmowanymi”, i Polski Fundusz Inwestycji, łączą się przez przeniesienie całego majątku spółek przejmowanych na Polski Fundusz Inwestycji.
2. Polski Fundusz Inwestycji, z dniem połączenia w rozumieniu art. 493 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych, zwanym dalej "dniem połączenia", staje się stroną umów zawartych przez spółki przejmowane oraz innych umów bezpośrednio związanych z tymi umowami.
3. W sprawach sądowych, sądowo-administracyjnych, administracyjnych, arbitrażowych i egzekucyjnych, w których stroną lub uczestnikiem są spółki przejmowane, stroną lub uczestnikiem, z dniem połączenia, staje się Polski Fundusz Inwestycji.
4. W zakresie nieuregulowanym ustawą do łączenia, o którym mowa w ust. 1, stosuje się przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych.

Art.14. Do dnia połączenia spółki przejmowane działają na podstawie przepisów dotychczasowych.

Art. 15.
1. Przekształca się Bank Gospodarstwa Krajowego, zwany dalej „BGK” w spółkę akcyjną działającą pod nazwą Bank Gospodarstwa Krajowego Spółka Akcyjna, zwany dalej „BGK SA”.
2. Prezes BGK sporządza w imieniu Skarbu Państwa akt przekształcenia BGK SA zastępujący czynności określone w przepisach ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych, poprzedzające złożenie wniosku o wpis spółki do rejestru przedsiębiorców.
3. Niezwłocznie po sporządzeniu aktu przekształcenia zarząd BGK, zgłasza do sądu rejestrowego właściwego dla siedziby BGK wniosek o jej wpisanie do rejestru przedsiębiorców.
4. Dniem przekształcenia jest pierwszy dzień miesiąca przypadającego po wpisaniu BGK SA do rejestru przedsiębiorców.
5. Pracownicy BGK stają się z mocy prawa pracownikami BGK SA.
6. Z dniem przekształcenia BGK SA wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki, których podmiotem było BGK.

Art. 16. Minister właściwy do spraw skarbu państwa wniesie akcje BGK SA na podwyższenie kapitału zakładowego Polskiego Funduszu Inwestycji nie później niż 2 miesiące od dnia przekształcenia, o którym mowa w art. 15 ust 4.

Art. 17.
1. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, zwana dalej „PARP”, ulega likwidacji z dniem wejścia w życie ustawy.
2. Z chwilą likwidacji PARP:
1) Polski Fundusz Inwestycji przejmuje zobowiązania i wierzytelności oraz środki finansowe i pozostały majątek Fundacji, a także posiadane przez nią dokumenty;
2) Polski Fundusz Inwestycji staje się stroną umów obowiązujących PARP, z tym że do umów o pracę stosuje się przepis pkt 3;
3) pracownicy PARP stają się pracownikami Polskiego Funduszu Inwestycji i stosuje się do nich przepisy art. 231 § 3 i 4 Kodeksu pracy.
3. Polski Fundusz Inwestycji jest zwolniony z podatków i innych danin publicznych z tytułu przejęcia majątku PARP.

Art. 18. Jeżeli w odrębnych przepisach mowa jest o Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Krajowym Funduszu Kapitałowym Spółka Akcyjna, Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych Spółka Akcyjna, Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych Spółka Akcyjna, Agencji Rozwoju Przemysłu Spółka Akcyjna rozumie się przez nie Polski Fundusz Inwestycyjny.

Art. 19. W ustawie z dnia 14 marca 2003 r o Banku Gospodarstwa Krajowego w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
1) ust. 1 uzyskuje brzmienie:
„1. Bank Gospodarstwa Krajowego Spółka Akcyjna, zwany dalej „BGK”, utworzony rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 30 maja 1924 r. o połączeniu (fuzji) państwowych instytucji kredytowych w Bank Gospodarstwa Krajowego jest bankiem w formie spółki akcyjnej w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe.”
2) dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
„5. BGK należy do systemu instytucji rozwoju, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy o systemie instytucji rozwoju.”

Art. 20. Tracą moc ustawy:
1) z dnia 7 lipca 1994 r. o ubezpieczeniach gwarantowanych przez Skarb Państwa;
2) z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości;
3) z dnia 4 marca 2005 r. o Krajowym Funduszu Kapitałowym.

Art. 21. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


Fryderyk Skarbiński

Panie Marszałku!
Wysoka Izbo!

Przez lata działania wspierające rozwój polskich przedsiębiorstw prowadzone były chaotycznie i niespójnie. Mnożyły się nowe instytucje w dużym zakresie dublujące zadania już istniejących, mnożyły się programy i fundusze. Między instytucjami rozwoju brakowało koordynacji, brakowało jej też pomiędzy tymi instytucjami a organami administracji publicznej. W efekcie działania w tym obszarze prowadzone były fragmentarycznie w niewielkim stopniu adresując właściwe potrzeby przedsiębiorstw.

Chcemy nadać nową dynamikę rozwoju polskim firmom, ale jednocześnie też stworzyć fundamenty wzrostu w obszarach gospodarki, które będą w przyszłości decydować o przewagach konkurencyjnych. Silniki naszego wzrostu gospodarczego stopniowo się wyczerpują i nie widać na horyzoncie branż, które mogłyby stać się motorem napędowym gospodarki w nadchodzących latach. Jedną z głównych barier dla wielu przedsiębiorstw jest brak kapitału na rozwój i inwestycje.

W związku z tym proponujemy konsolidację instytucji rozwoju w ramach już działającego Polskiego Funduszu Inwestycji. PFI zbierze rozproszone dzisiaj kompetencje i środki tworząc silny wehikuł finansowania potrzeb przedsiębiorstw. W ramach Grupy PFI będzie działał przekształcony w spółkę akcyjną Bank Gospodarstwa Krajowego. Połączone z PFI zostaną także inne instytucje działające dotychczas w formie spółek prawa handlowego czyli KFK, KUKE, PAIiIZ i ARP. Likwidacji ulegnie także Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, której zasoby przejmie PFI.

Projektując zmiany przyjęliśmy podejście systemowe, które pozwoli stworzyć spójny system podmiotów działających na rzecz szeroko rozumianego rozwoju państwa. Jedna marka i jedna instytucja będzie koordynować całość działań, ale jednocześnie będzie miała możliwość tworzenia dedykowanych podmiotów pod swoją kontrolą. Pozwoli to na uzyskanie efektu synergii oraz wykluczy dotychczasowe problemy z pojawianiem się często konkurencyjnych wobec siebie ofert ze strony różnych instytucji działających na rzecz rozwoju.

Szczególnym obszarem stymulowania rozwoju jest wypełnianie luk finansowych, zwłaszcza w odniesieniu do małych i średnich przedsiębiorstw oraz przedsiębiorstw we wczesnych fazach rozwoju. Finansowanie takich przedsiębiorstw cechuje się podwyższonym ryzykiem. Stąd konieczne jest przyjęcie ogólnych ram działania w tym obszarze przez podmioty wyspecjalizowane w tego rodzaju działalności.

Dzięki konsolidacji środków PFI będzie dysponowało wielomiliardowym budżetem, który pozwoli też na wsparcie większych inwestycji kluczowych z punktu widzenia polityki państwa. Do tego celu przewidziany został szereg instrumentów, a przede wszystkim udzielanie finansowania za pośrednictwem funduszy kapitałowych.

Na poziomie ustawy wskazano także, że celem PFI jest wspieranie polityki gospodarczej Rady Ministrów, a poprzez ukształtowanie Rady Nadzorczej złożonej z członków wskazywanych przez wybranych członków Rady Ministrów zapewniony jest nadzór rządu nad działaniami prowadzonymi przez PFI. W najbliższych miesiącach chcemy, aby PFI włączyło się mocno w strategiczne inwestycje w obszarze energetyki, sztucznej inteligencji, cyberbezpieczeństwa, gospodarki wodorowej oraz nowych technologii.

Przyjęcie ustawy wpłynie pozytywnie na gospodarkę, a tym samym na finanse publiczne stymulując wzrost gospodarczy, a co za tym idzie zwiększając wpływy podatkowe. Sam projekt ustawy nie pociąga za sobą dodatkowych wydatków dla finansów publicznych. Ustawa nie wpłynie na sytuację rodzin z dziećmi ani nie nakłada nowych obowiązków administracyjnych na przedsiębiorców.

Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

Dziękuję.

OG: 48h

Awatar użytkownika
Aleksander Sternicki
Posty: 1127
Rejestracja: 22 paź 2023, 10:39

Re: [Rząd] o systemie instytucji rozwoju

Postautor: Aleksander Sternicki » 10 lut 2025, 0:52

Michał Zacharski

Dziękuję za debatę. Przechodzimy do głosowania.

Kto jest za?
Dziękuję.
Kto jest przeciw?
Dziękuję.
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.

OG: 48h

Awatar użytkownika
Aleksander Sternicki
Posty: 1127
Rejestracja: 22 paź 2023, 10:39

Re: [Rząd] o systemie instytucji rozwoju

Postautor: Aleksander Sternicki » 10 lut 2025, 10:29

za

Awatar użytkownika
Marta Fornero-Piotrowska
Posty: 3004
Rejestracja: 27 gru 2022, 15:50

Re: [Rząd] o systemie instytucji rozwoju

Postautor: Marta Fornero-Piotrowska » 11 lut 2025, 14:48

za
Marta Fornero-Piotrowska - przewodnicząca Parlamentu Europejskiego XIII kadencji (od 2039)

Premier RP (2020; 2032-37), minister sprawiedliwości (2015-22), senator RP (2015-34), posłanka na Sejm (2034-39), marszałek woj. pomorskiego (2026-32)

Awatar użytkownika
Aleksander Sternicki
Posty: 1127
Rejestracja: 22 paź 2023, 10:39

Re: [Rząd] o systemie instytucji rozwoju

Postautor: Aleksander Sternicki » 13 lut 2025, 14:13

Michał Zacharski

Dziękuję za głosowanie. Proszę o podanie wyników.

Administrator
Administrator
Posty: 24076
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Re: [Rząd] o systemie instytucji rozwoju

Postautor: Administrator » 15 lut 2025, 10:14

Wyniki głosowania:
Głosowało 220 posłów
Za 200
Przeciw 15
Wstrzymało się 5
Sejm ustawę przyjął.


Wróć do „Sejm RP”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość