(SLD) o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw
: 19 sie 2024, 11:35
Art. 1. W ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z
Funduszu Ubezpieczeń Społecznych art. 75
ust. 1 otrzymuje brzmienie: „Art. 75. 1. Dodatek pielęgnacyjny przysługuje osobie
uprawnionej do emerytury lub renty, jeżeli osoba ta została uznana za całkowicie
niezdolną do pracy oraz do samodzielnej egzystencji albo ukończyła 70 rok życia, z
zastrzeżeniem ust. 4.”.
Art. 2. W ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym
rolników art. 28 ust. 8 otrzymuje brzmienie: „8.
Jeżeli wypłata ulega zawieszeniu w myśl ust. 3 lub 5, zawiesza się w całości wypłatę
dodatku pielęgnacyjnego, przysługującego z tytułu ukończenia 70 lat.”.
Art. 3. W ustawie z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych
osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego ( art. 15 ust. 1 otrzymuje brzmienie: „Art. 15. 1. Kombatantom i innym
osobom uprawnionym, pobierającym emeryturę lub rentę albo uposażenie w stanie
spoczynku bądź uposażenie rodzinne, przysługuje dodatek, zwany dalej „dodatkiem
kombatanckim”, w wysokości 1000 zł miesięcznie.”.
Art. 5. W ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w art. 46 po pkt. 2 dodaje się pkt 2a w
brzmieniu: „2a) kombatantami;”.
Art. 6. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2038 r.
Nikodem Kepp
Projekt ustawy przewiduje zmiany dotyczące wysokości lub kręgu osób uprawnionych do niektórych świadczeń pieniężnych i rzeczowych przysługujących ze względu na wiek, zasługi lub inne cechy, przede wszystkim emerytom i rencistom. W ocenie projektodawców wysokość emerytur i rent oraz świadczeń równoważnych, biorąc pod uwagę w szczególności dynamiczny wzrost cen i płac, w tym minimalnego wynagrodzenia za pracę, jest przeciętnie daleko niesatysfakcjonująca, a w konsekwencji – istnieje potrzeba kompensowania zbyt niskiej wysokości emerytur i rent wysokością i dostępnością świadczeń uzupełniających te świadczenia lub z reguły przysługujących emerytom i rencistom. Z tego powodu projektowana ustawa przewiduje rozszerzenie kręgu osób uprawnionych do dodatku pielęgnacyjnego, podwyższenie kwoty dodatku kombatanckiego, rozszerzenie kręgu osób uprawnionych do bezpłatnego zaopatrzenia w leki oraz środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego wejście w życie projektowanej ustawy spowoduje wzrost wydatków po stronie budżetu państwa, Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz Funduszu Emerytalno Rentowego Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, a także . wzrost wydatków – w ujęciu rocznym – po stronie budżetu państwa w związku z wejściem w życie tej ustawy można szacować na kwotę 500 mln zł, po stronie Funduszu Ubezpieczeń Społecznych – 1 mld zł, a po stronie Funduszu Emerytalno-Rentowego Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego – 200 mln zł.