Przechodzimy do debaty nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów. Proszę o zabranie głosu przedstawicielkę wnioskodawców, panią minister Aleksandrę Gajewską.
Ustawa
z dnia ... 2037 r.
o zmianie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów
Art. 1. W ustawie z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów w art. 10 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują w wysokości bieżąco ustalonych alimentów, jednakże nie wyższej niż 1000 zł.".
Art. 2. Do postępowań w sprawach przyznawania i wypłacania świadczeń z funduszu alimentacyjnego wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia.
Uzasadnienie
Sprawozdawca: Aleksandra Gajewska, Minister Pracy i Polityki Społecznej
Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,
Polityka rodzinna to jeden z najważniejszych obszarów działania Rządu. Docenienie i podkreślenie roli rodziny, zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i dobrobytu znajdują się w centrum jego działań. Obowiązkiem państwa jest wsparcie rodzin. Celem ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów jest stworzenie systemu wspierania osób uprawnionych do alimentów środkami finansowymi z budżetu państwa. Z powodu niemożności wyegzekwowania alimentów, osoby znajdujące się w trudnej sytuacji materialnej, mogą ubiegać się o świadczenia z funduszu alimentacyjnego.
Obecnie zachodzi potrzeba wprowadzenia zmiany w wysokości świadczenia, mającej na celu dostosowanie wysokości świadczenia z funduszu alimentacyjnego do obecnych potrzeb osób uprawnionych do skorzystania i podwyższenie jego wysokości do nie wyższej niż 1000 zł. Podniesienie wysokości świadczenia z funduszu alimentacyjnego pozwoli na zabezpieczenie lepszych warunków dla osób uprawnionych do świadczenia. Proponowana zmiana jest też zgodna z oczekiwaniami wyrażanymi przez społeczeństwo. Proponuje się, aby projektowana ustawa weszła w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia ustawy.
Projekt ustawy wywołuje także pozytywne skutki społeczno-gospodarcze. Koszt wprowadzanych zmian dla budżetu państwa nie powinien przekroczyć 1 miliarda zł. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, iż w 2036 r. wypłacono 2,3 mln świadczeń z funduszu alimentacyjnego na łączną kwotę 952,5 mln zł. Miesięcznie wypłacano średnio 189,4 tys. świadczeń, a ich przeciętna kwota wynosiła 419,0 zł. Tak więc przyjmując maksymalistyczne założenie dotyczące podwojenia wypłat, budżet państwa poniesie dodatkowy koszt na poziomie miliarda złotych.
Projekt ustawy nie pociąga za sobą obciążenia budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej, wpłynie pozytywnie na sytuację rodzin z dziećmi.
Dziękuję.
og: 48h