[Rząd]: ustawa budżetowa na 2035 rok
: 05 sie 2023, 23:03
Wiktoria Wiedeńska
Otwieram debatę nad rządowym projektem ustawy budżetowej na rok 2035. Proszę o zabranie głosu pana ministra Wincentego Nowaka.
Og: Debata potrwa do 9:00 8 sierpnia.
Otwieram debatę nad rządowym projektem ustawy budżetowej na rok 2035. Proszę o zabranie głosu pana ministra Wincentego Nowaka.
Ustawa budżetowa na rok 2035
z ... 2034 roku
Art. 1. 1. Ustala się, zgodnie z załącznikiem nr 1. łączną kwotę dochodów budżetu państwa na 973 380 317 tys. zł
2. Ustala się, zgodnie z załącznikiem nr 2. łączną kwotę wydatków budżetu państwa na 998 950 885 tys. zł
3. Deficyt budżetu państwa na dzień 31 grudnia 2035 ustala się na kwotę nie wyższą niż 25 570 568 tys. zł
Art. 2. Tworzy się ogólną rezerwę budżetową w wysokości 1 000 000 tys. zł
Art. 3. Prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych wynosi 104%.
Art. 4. Prognozowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej wynosi 10 200 zł
Art. 5. Ustawa wchodzi w życie 1 stycznia 2035 roku.I. Ogółem 973 380 317 (w tysiącach złotych)
I Dochody podatkowe 897 699 667
1.1. Podatki pośrednie 598 267 176
z tego:
Podatek od towarów i usług 397 482 585
Podatek akcyzowy 195 608 332
Podatek od gier 5 176 259
1.2. Podatek dochodowy od osób prawnych 110 291 041
1.3. Podatek dochodowy od osób fizycznych 19 026 015
1.4. Podatek od funduszu wynagrodzeń 162 565 642
1.5. Podatek tonażowy 10
1.6. Podatek od wydobycia niektórych kopalin 7 549 783
2. Dochody niepodatkowe 75 680 650
2.1. Dywidendy 12 959 456
2.2. Wpłaty z zysku z Narodowego Banku Polskiego 1 000
2.3. Cło 8 349 395
2.4. Opłaty, grzywny, odsetki i inne dochody niepodatkowe 34 929 344
2.5. Wpłaty Jednostek Samorządu Terytorialnego 8 065 908
3. Środki z Unii Europejskiej i innych źródeł 11 375 547II. Ogółem 998 950 885 (w tysiącach złotych)
010 Rolnictwo i łowiectwo 12 237 459
020 Leśnictwo 177 335
050 Rybołówstwo i rybactwo 366 888
100 Górnictwo i kopalnictwo 1 831 361
150 Przetwórstwo przemysłowe 1 516 703
500 Handel 1 444 835
550 Hotele i restauracje 55 384
600 Transport i łączność 21 154 600
630 Turystyka 76 646
700 Gospodarka mieszkaniowa 18 500 081
710 Działalność usługowa 1 507 633
720 Informatyka 1 100 000
730 Nauka 23 041 113
750 Administracja publiczna 22 565 175
751 Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa 4 358 045
752 Obrona narodowa 152 820 000
753 Obowiązkowe ubezpieczenia społeczne 160 207 481
754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa 30 027 753
755 Wymiar sprawiedliwości 23 623 174
757 Obsługa długu publicznego 60 790 336
758 Różne rozliczenia 181 384 000
801 Oświata i wychowanie 22 027 630
803 Szkolnictwo wyższe 25 295 986
851 Ochrona zdrowia 152 820 000
852 Pomoc społeczna 30 371 191
853 Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej 37 060 784
854 Edukacyjna opieka wychowawcza 651 511
900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska 2 120 995
921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego 7 722 272
925 Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne obszary i obiekty chronionej przyrody 938 448
926 Kultura fizyczna 1 156 066
UZASADNIENIE
1. Założenia makroekonomiczne
wzrost PKB - 2,5%
inflacja - 4%
przeciętne wynagrodzenie - 10 200 zł
bezrobocie - 5,2%
2. Przewidywane saldo i dług sektora finansów publicznych
Przewidujemy, że PKB w cenach bieżących wyniesie w 2025 r. 7 641 mld zł.
Deficyt sektora finansów publicznych wyniesie 1% PKB.
Państwowy Dług Publiczny w dniu 31 grudnia 2025 wyniesie 1 361 mld zł, czyli 17,8% PKB
Co do pkt 1 i 2: z uwagi na występujące rozbieżności w danych MF, zawartych w poprzednich dokumentach budżetowych, z danymi GUSu dokonano niezbędnych korekt, aby prognozy i założenia miały największą szansę na sprawdzenie.
3. Omówienie dochodów budżetu państwa
W skutek inflacji przewidujemy zwiększenie się dochodu budżetu, zwłaszcza powiązanych z konsumpcją i wartością surowców, których cena wzrasta. Przewidujemy także, że zmiany w zakresie miejsc ze spożywanie i sprzedażą napojów alkoholowych już wpłynie pozytywnie na wpływy z podatku akcyzowego, a także podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od funduszu wynagrodzeń, zwłaszcza poprzez uatrakcyjnienie lokalów na dworcach. Wpływ na zwiększenie dochodów będzie miał także wzrost Produktu Krajowego Brutto, polskiej współpracy międzynarodowej w zakresie polityki gospodarczej, w tym wymiany handlowej, inwestycji zagranicznych. Szacujemy na 5 miliardów złotych zwiększenie się wpływów z podatku od towarów i usług w skutek nieprzedłużenia obniżonej stawki podatkowej na żywność i napoje. Na prognozowane zwiększenie się dochodów ma wpływ także bliższe danym GUSu założenia makroekonomiczne.
4. Omówienie wydatków budżetu państwa
W związku z strategią walki z inflacją wzrost wydatków został zamrożony, z wyjątkiem:
- wydatki w dziale Obrona narodowa większe o 30,84 mld zł, aby utrzymać poziom 2% PKB;
- wydatki w dziale Ochrona zdrowia większe o 46 174 908 tysięcy zł, aby osiągnąć poziom 2% PKB;
- wydatki w dziale Różne rozliczenia większe o 35 183 003 tysięcy zł, aby subwencje samorządowe utrzymały poziom 2,4% PKB;
- wydatki w dziale Pomoc społeczna większe o 1 168 122 tysięcy zł, zwiększenie o wskaźnik inflacji;
- wydatki w dziale Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej większe o 1 425 414 tysięcy zł, zwiększenie o wskaźnik inflacji;
- wydatki w dziale Obowiązkowe ubezpieczenia społeczne większe o 3 277 210 tysięcy zł;
- wydatki w dziale Informatyka większe o 205 241 tysięcy zł;
- wydatki w dziale Rolnictwo i łowiectwo mniejsze o 140 mln zł w celu ograniczenia wydatków publicznych;
- wydatki w dziale Górnictwo i kopalnictwo mniejsze o 100 mln zł w celu ograniczenia wydatków publicznych;
- wydatki w dziale Transport i łączność mniejsze o 500 mln zł w celu ograniczenia wydatków publicznych (w 4/5 wydatki na drogi);
- wydatki w dziale Gospodarka mieszkaniowa mniejsze o 477 mln zł w celu ograniczenia wydatków publicznych;
- wydatki w dziale Obsługa długu publicznego mniejsze o 1,5 mld zł;
- wydatki w dziale Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego mniejsze o 50 mln zł w celu ograniczenia wydatków publicznych.
5. Strategia Antyinflacyjna
Strategia opiera się na trzech filarach:
1) parasol ochronny - utrzymanie obniżonej stawki na paliwa i energię w celu zahamowania wzrostu cen towarów i usług oraz zahamowania oczekiwań inflacyjnych, a jednocześnie zapewnienia zmniejszenie kosztów życia dla najuboższych wydających najwięcej na konsumpcję, którzy są najmocniej dotknięci wysoką inflacją.
2) zakotwiczenie oczekiwań inflacyjnych - restrykcyjne działania w polityce fiskalnej rządu skoordynowane z polityką pieniężną NBP mające doprowadzić do powrotu inflacji do pasma dopuszczalnych odchyleń od celu w perspektywie maksymalnie dwóch lat.
3) obniżenie dynamiki popytu w stosunku do dynamiki podaży - ograniczenie wydatków publicznych i zmniejszenie deficytu budżetowego z zachowaniem określonych wymogów przeznaczonych środków na dane działy budżetowe oraz wsparcie dla inwestycji.
Og: Debata potrwa do 9:00 8 sierpnia.