Strona 1 z 2

[KO]: o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego

: 26 lip 2023, 17:12
autor: Marta Fornero-Piotrowska
Marszałek Popowska:

Otwieram debatę nad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego, zgłoszonym przez grupę posłów Koalicji Obywatelskiej. Proszę o zabranie głosu przedstawicielkę wnioskodawców, panią posłankę Sarę Modrzejewską.

Ustawa
z dnia ... 2034 roku
o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego


Art. 1. W ustawie z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego w art. 4:
1) w ust. 4 skreśla się pkt 1 - 2a;
2) ust. 4a otrzymuje brzmienie:
"4a. Do ulgi 51% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych, pospiesznych i ekspresowych, na podstawie biletów jednorazowych lub okresowych imiennych są uprawnione następujące osoby:
1) dzieci w wieku powyżej 4 lat do rozpoczęcia odbywania obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
2) dzieci i młodzież w okresie od rozpoczęcia odbywania obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego do ukończenia szkoły podstawowej lub ponadpodstawowej - publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej, nie dłużej niż do ukończenia 24 roku życia;
3) dzieci i młodzież, nie dłużej niż do ukończenia 18. roku życia, w okresie pobierania nauki języka polskiego, historii, geografii, kultury polskiej lub innych przedmiotów nauczanych w języku polskim w:
a) szkołach prowadzonych przez organizacje społeczne za granicą zarejestrowanych w bazie prowadzonej przez upoważnioną jednostkę podległą ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania,
b) szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw,
c) sekcjach polskich funkcjonujących w szkołach działających w systemach oświaty innych państw,
d) szkołach europejskich działających na podstawie Konwencji o Statucie Szkół Europejskich, sporządzonej w Luksemburgu dnia 21 czerwca 1994 r.;
4) studenci do ukończenia 26 roku życia; osobom, które ukończyły studia pierwszego stopnia przysługuje to prawo do dnia 31 października roku, w którym ukończyły te studia.".

Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


Uzasadnienie
Sprawozdawca: Sara Siobhan Modrzejewska
Obrazek
Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,

Dostępność publicznego transportu zbiorowego ma kluczowe znaczenie dla rozwoju społecznego. Szczególną troską państwo powinno otaczać rozwój dzieci i młodzieży, dla których fizyczny dostęp do edukacji, kultury i ochrony zdrowia ma kluczowe znaczenie. Dla wielu dzieci i młodzieży jedyną formą takiego dostępu jest możliwość korzystania ze zbiorowego transportu publicznego, w tym kolejowego. Coraz większą przeszkodą staje się dla dzieci i młodzieży, szczególnie zamieszkałych na obszarach wiejskich, cena biletów kolejowych.

Komisja Europejska przedstawiła długoterminową wizję dla obszarów wiejskich UE, które mają się stać m.in. lepiej skomunikowane dzięki utrzymaniu lub poprawie przystępnych cenowo usług transportu publicznego oraz infrastruktury, takiej jak kolej. Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca uwagę na to, że wykluczenie transportowe jest faktyczną przeszkodą w realizacji konstytucyjnych praw i wolności obywatelskich, takich jak wolność poruszania się, prawo do ochrony zdrowia, prawo do nauki, a także korzystania z usług publicznych gwarantujących godny poziom życia.

Brak jest uzasadnienia dla obecnie istniejącego zróżnicowania ustawowego poziomu ulg od ceny jednorazowego biletu kolejowego - 37% dla dzieci i młodzieży oraz 51% dla studentów. Poprawa ekonomicznej dostępności kolei dla dzieci i młodzieży poprzez zwiększenie ustawowego poziomu ulgi od ceny jednorazowego biletu kolejowego lub biletów okresowych do 51% stanowić może silny bodziec na rzecz ich ogólnego rozwoju, dostępu do edukacji i ośrodków kultury, a także ochrony zdrowia, dając im wyrównany start w dorosłe życie.

Projekt ustawy będzie generował dodatkowe koszty dla budżetu państwa. Biorąc pod uwagę obecny poziom finansowania systemu ulg oraz podział pomiędzy uprawnione grupy, dodatkowe koszty można oszacować można na ok. 60 mln zł. Jednak z uwagi na pozytywne skutki tego rozwiązania w postaci poszerzenia możliwości dostępu uprawnionych do edukacji oraz kultury, a także fakt, że rozwiązanie będzie generowało pozytywne skutki społeczne wykraczające poza grupę uprawnioną oraz pozytywne skutki podatkowe podatkowe, wydatek ten jest w pełni uzasadniony.

Projekt ustawy jest zgodny z przepisami prawa Unii Europejskiej i służy ich stosowaniu, wpłynie także pozytywnie na sytuację rodzin z dziećmi.

Dziękuję.


og: 32h

Re: [KO]: o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego

: 26 lip 2023, 17:36
autor: Laura
og może pomnóżmy przez dwa przynajmniej. Wrzesień trwa dłużej

Re: [KO]: o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego

: 26 lip 2023, 18:01
autor: Marta Fornero-Piotrowska
og: jak ktoś się nie zdąży wypowiedzieć a będzie mu zależało to przedłużymy

Re: [KO]: o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego

: 27 lip 2023, 23:25
autor: Nikodem Kepp
Nikodem Kepp
Pani marszałek,
Wysoka Izbo,
Oczywiście popieramy tą ustawę ale składamy kilka poprawek.
1) w Art. 2. 1. dodaję się podpunkt 6 oraz 7 i 8 o treści
“Art. 2. 1. 6) .
Osoby niezdolne do samodzielnej egzystencji w rozumieniu art. 1a ust. 4 pkt 1.
“Art. 2. 1. 7)
Seniorzy którzy ukończyły 85 lat.
“Art. 2. 1. 8)
przewodnicy lub opiekunowie towarzyszący w podróży osobie niewidomej albo osobie niezdolnej do samodzielnej egzystencji w rozumieniu art. 2 ust. 3.
Art. 2. 3. otrzymuje brzmienie
“Art. 2. 3. Do ulgi 100% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego oraz autobusowego, na podstawie biletów jednorazowych, jest uprawniony przewodnik lub opiekun towarzyszący w podróży osobie niewidomej albo osobie niezdolnej do samodzielnej egzystencji.
Art. 2. 7. otrzymuje brzmienie
“Art. 2. 7. Do ulgi 100% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych i pospiesznych oraz autobusowego w komunikacji zwykłej, przyspieszonej i pospiesznej, na podstawie biletów jednorazowych, są uprawnione cywilne niewidome ofiary działań wojennych uznane za osoby niezdolne do samodzielnej egzystencji.
Art. 4. 1. otrzymuje brzmienie
“Art. 4. 1. Do ulgi 100% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych oraz autobusowego w komunikacji zwykłej, na podstawie biletów jednorazowych, są uprawnione osoby niezdolne do samodzielnej egzystencji, z wyjątkiem osób określonych w ust. 1a.
Art. 4. 1a. otrzymuje brzmienie
“Art. 4. 1a. Do ulgi 100% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych oraz autobusowego
w komunikacji zwykłej, na podstawie biletów jednorazowych lub miesięcznych imiennych, są uprawnione osoby niewidome uznane za niezdolne do samodzielnej egzystencji.

2) Art. 2. 5. otrzymuje brzmienie
“Art. 2. 5. Do ulgi 90% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego oraz autobusowego są uprawnione następujące osoby:
1) dzieci i młodzież dotknięte inwalidztwem lub niepełnosprawne – na podstawie biletów jednorazowych lub miesięcznych imiennych;
2) jedno z rodziców lub opiekun dzieci i młodzieży dotkniętych inwalidztwem lub niepełnosprawnych – na podstawie biletów jednorazowych.
Uprawnienie to obejmuje wyłącznie przejazd z miejsca zamieszkania lub miejsca pobytu do przedszkola, szkoły, szkoły wyższej, placówki opiekuńczo--wychowawczej, placówki oświatowo-wychowawczej, specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, specjalnego ośrodka wychowawczego, ośrodka umożliwiającego dzieciom i młodzieży spełnianie obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, ośrodka rehabilitacyjno-wychowawczego, domu pomocy społecznej, ośrodka wsparcia, zakładu opieki zdrowotnej, poradni psychologiczno- -pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, a także na turnus rehabilitacyjny – i z powrotem.

3) Art. 3. otrzymuje brzmienie
“Art. 3. Do dwóch przejazdów w ciągu roku z ulgą 51% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych, pospiesznych i ekspresowych uprawnieni są emeryci i renciści oraz ich współmałżonkowie, na których pobierane są zasiłki rodzinne

4) Art. 4. 3. otrzymuje brzmienie
“Art. 4. 3. Do ulgi 51% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego oraz autobusowego, na podstawie biletów jednorazowych lub miesięcznych imiennych, są uprawnione osoby niewidome, jeśli nie są uznane za osoby niezdolne do samodzielnej egzystencji.

5) Art. 5. 1. otrzymuje brzmienie.
“Do ulgi 51% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego autobusowego w komunikacji zwykłej i przyspieszonej, na podstawie biletów imiennych miesięcznych, są uprawnione dzieci i młodzież w okresie od rozpoczęcia odbywania obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego do ukończenia szkoły podstawowej lub ponadpodstawowej – publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej, nie dłużej niż do ukończenia 24 roku życia.

Art. 5. 1c otrzymuje brzmienie
“Do ulgi 51% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego autobusowego w komunikacji zwykłej i przyspieszonej, na podstawie biletów imiennych miesięcznych, są uprawnione dzieci i młodzież, o których mowa w art. 4 ust. 4 pkt 2a, nie dłużej niż do ukończenia 18. roku życia

Re: [KO]: o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego

: 28 lip 2023, 10:39
autor: Nikodem Kepp
Jan Śpiewak
Zamykam debatę, przechodzimy do głosowania Kto jest za? Kto przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.
1) Poprawka nr 1
2) Poprawka nr 2
3) Poprawka nr 3
4) Poprawka nr 4
5) Poprawka nr 5
6) Ustawa.
Og: 48h

Re: [KO]: o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego

: 28 lip 2023, 10:40
autor: Nikodem Kepp
1) Za.
2) Za.
3) Za.
4) Za.
5) Za.
6) Za.

Re: [KO]: o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego

: 28 lip 2023, 12:31
autor: Franciszek Palucki
OG: a nie miała być przedłużona ta debata, miałem nadzieję zabrać głos po zakończeniu kampanii

Re: [KO]: o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego

: 28 lip 2023, 20:56
autor: Laura
6 x za

Re: [KO]: o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego

: 29 lip 2023, 8:39
autor: Nikodem Kepp
Og: Jak zamykałem to debata trwała już o 10 godzin za długo jakby ktoś wcześniej napisał to bym przedłużył. Nie moja wina że Fornero-Piotrowska daje tak mało czasu na debatę.

Re: [KO]: o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego

: 29 lip 2023, 11:23
autor: Marta Fornero-Piotrowska
6x za