Otwieram debatę nad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego, zgłoszonym przez grupę posłów Koalicji Obywatelskiej. Proszę o zabranie głosu przedstawicielkę wnioskodawców, panią posłankę Sarę Modrzejewską.
Ustawa
z dnia ... 2034 roku
o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego
Art. 1. W ustawie z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego w art. 4:
1) w ust. 4 skreśla się pkt 1 - 2a;
2) ust. 4a otrzymuje brzmienie:
"4a. Do ulgi 51% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych, pospiesznych i ekspresowych, na podstawie biletów jednorazowych lub okresowych imiennych są uprawnione następujące osoby:
1) dzieci w wieku powyżej 4 lat do rozpoczęcia odbywania obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
2) dzieci i młodzież w okresie od rozpoczęcia odbywania obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego do ukończenia szkoły podstawowej lub ponadpodstawowej - publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej, nie dłużej niż do ukończenia 24 roku życia;
3) dzieci i młodzież, nie dłużej niż do ukończenia 18. roku życia, w okresie pobierania nauki języka polskiego, historii, geografii, kultury polskiej lub innych przedmiotów nauczanych w języku polskim w:
a) szkołach prowadzonych przez organizacje społeczne za granicą zarejestrowanych w bazie prowadzonej przez upoważnioną jednostkę podległą ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania,
b) szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw,
c) sekcjach polskich funkcjonujących w szkołach działających w systemach oświaty innych państw,
d) szkołach europejskich działających na podstawie Konwencji o Statucie Szkół Europejskich, sporządzonej w Luksemburgu dnia 21 czerwca 1994 r.;
4) studenci do ukończenia 26 roku życia; osobom, które ukończyły studia pierwszego stopnia przysługuje to prawo do dnia 31 października roku, w którym ukończyły te studia.".
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie
Sprawozdawca: Sara Siobhan Modrzejewska
Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,
Dostępność publicznego transportu zbiorowego ma kluczowe znaczenie dla rozwoju społecznego. Szczególną troską państwo powinno otaczać rozwój dzieci i młodzieży, dla których fizyczny dostęp do edukacji, kultury i ochrony zdrowia ma kluczowe znaczenie. Dla wielu dzieci i młodzieży jedyną formą takiego dostępu jest możliwość korzystania ze zbiorowego transportu publicznego, w tym kolejowego. Coraz większą przeszkodą staje się dla dzieci i młodzieży, szczególnie zamieszkałych na obszarach wiejskich, cena biletów kolejowych.
Komisja Europejska przedstawiła długoterminową wizję dla obszarów wiejskich UE, które mają się stać m.in. lepiej skomunikowane dzięki utrzymaniu lub poprawie przystępnych cenowo usług transportu publicznego oraz infrastruktury, takiej jak kolej. Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca uwagę na to, że wykluczenie transportowe jest faktyczną przeszkodą w realizacji konstytucyjnych praw i wolności obywatelskich, takich jak wolność poruszania się, prawo do ochrony zdrowia, prawo do nauki, a także korzystania z usług publicznych gwarantujących godny poziom życia.
Brak jest uzasadnienia dla obecnie istniejącego zróżnicowania ustawowego poziomu ulg od ceny jednorazowego biletu kolejowego - 37% dla dzieci i młodzieży oraz 51% dla studentów. Poprawa ekonomicznej dostępności kolei dla dzieci i młodzieży poprzez zwiększenie ustawowego poziomu ulgi od ceny jednorazowego biletu kolejowego lub biletów okresowych do 51% stanowić może silny bodziec na rzecz ich ogólnego rozwoju, dostępu do edukacji i ośrodków kultury, a także ochrony zdrowia, dając im wyrównany start w dorosłe życie.
Projekt ustawy będzie generował dodatkowe koszty dla budżetu państwa. Biorąc pod uwagę obecny poziom finansowania systemu ulg oraz podział pomiędzy uprawnione grupy, dodatkowe koszty można oszacować można na ok. 60 mln zł. Jednak z uwagi na pozytywne skutki tego rozwiązania w postaci poszerzenia możliwości dostępu uprawnionych do edukacji oraz kultury, a także fakt, że rozwiązanie będzie generowało pozytywne skutki społeczne wykraczające poza grupę uprawnioną oraz pozytywne skutki podatkowe podatkowe, wydatek ten jest w pełni uzasadniony.
Projekt ustawy jest zgodny z przepisami prawa Unii Europejskiej i służy ich stosowaniu, wpłynie także pozytywnie na sytuację rodzin z dziećmi.
Dziękuję.
og: 32h