[KO]: o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego

Marszałek: Zofia Czetwertyńska-Liściowska
Awatar użytkownika
Wincenty Nowak
Posty: 2498
Rejestracja: 07 lip 2015, 11:57

[KO]: o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego

Postautor: Wincenty Nowak » 02 sie 2023, 19:27

Czetwertyńska-Liściowska
Przechodzimy do debaty nad uchwaloną przez Sejm ustawą o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego:

Ustawa
z dnia ... 2034 roku
o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego


Art. 1. W ustawie z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego:
1) w Art. 2. 1. dodaję się podpunkt 6 oraz 7 i 8 o treści
“Art. 2. 1. 6) .
Osoby niezdolne do samodzielnej egzystencji w rozumieniu art. 1a ust. 4 pkt 1.
“Art. 2. 1. 7)
Seniorzy którzy ukończyły 85 lat.
“Art. 2. 1. 8)
przewodnicy lub opiekunowie towarzyszący w podróży osobie niewidomej albo osobie niezdolnej do samodzielnej egzystencji w rozumieniu art. 2 ust. 3.
2) Art. 2. 3. otrzymuje brzmienie
“Art. 2. 3. Do ulgi 100% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego oraz autobusowego, na podstawie biletów jednorazowych, jest uprawniony przewodnik lub opiekun towarzyszący w podróży osobie niewidomej albo osobie niezdolnej do samodzielnej egzystencji.
3) Art. 2. 5. otrzymuje brzmienie
“Art. 2. 5. Do ulgi 90% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego oraz autobusowego są uprawnione następujące osoby:
1) dzieci i młodzież dotknięte inwalidztwem lub niepełnosprawne – na podstawie biletów jednorazowych lub miesięcznych imiennych;
2) jedno z rodziców lub opiekun dzieci i młodzieży dotkniętych inwalidztwem lub niepełnosprawnych – na podstawie biletów jednorazowych.
Uprawnienie to obejmuje wyłącznie przejazd z miejsca zamieszkania lub miejsca pobytu do przedszkola, szkoły, szkoły wyższej, placówki opiekuńczo--wychowawczej, placówki oświatowo-wychowawczej, specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, specjalnego ośrodka wychowawczego, ośrodka umożliwiającego dzieciom i młodzieży spełnianie obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, ośrodka rehabilitacyjno-wychowawczego, domu pomocy społecznej, ośrodka wsparcia, zakładu opieki zdrowotnej, poradni psychologiczno- -pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, a także na turnus rehabilitacyjny – i z powrotem.
4) Art. 2. 7. otrzymuje brzmienie
“Art. 2. 7. Do ulgi 100% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych i pospiesznych oraz autobusowego w komunikacji zwykłej, przyspieszonej i pospiesznej, na podstawie biletów jednorazowych, są uprawnione cywilne niewidome ofiary działań wojennych uznane za osoby niezdolne do samodzielnej egzystencji.
3) Art. 3. otrzymuje brzmienie
“Art. 3. Do dwóch przejazdów w ciągu roku z ulgą 51% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych, pospiesznych i ekspresowych uprawnieni są emeryci i renciści oraz ich współmałżonkowie, na których pobierane są zasiłki rodzinne

4) Art. 4. 1. otrzymuje brzmienie
“Art. 4. 1. Do ulgi 100% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych oraz autobusowego w komunikacji zwykłej, na podstawie biletów jednorazowych, są uprawnione osoby niezdolne do samodzielnej egzystencji, z wyjątkiem osób określonych w ust. 1a.
5) Art. 4. 1a. otrzymuje brzmienie
“Art. 4. 1a. Do ulgi 100% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych oraz autobusowego
w komunikacji zwykłej, na podstawie biletów jednorazowych lub miesięcznych imiennych, są uprawnione osoby niewidome uznane za niezdolne do samodzielnej egzystencji.
6) Art. 4. 3. otrzymuje brzmienie
“Art. 4. 3. Do ulgi 51% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego oraz autobusowego, na podstawie biletów jednorazowych lub miesięcznych imiennych, są uprawnione osoby niewidome, jeśli nie są uznane za osoby niezdolne do samodzielnej egzystencji.
7) w art. 4 w ust. 4 skreśla się pkt 1 - 2a;
8) w art. 4 ust. 4a otrzymuje brzmienie:
"4a. Do ulgi 51% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych, pospiesznych i ekspresowych, na podstawie biletów jednorazowych lub okresowych imiennych są uprawnione następujące osoby:
1) dzieci w wieku powyżej 4 lat do rozpoczęcia odbywania obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
2) dzieci i młodzież w okresie od rozpoczęcia odbywania obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego do ukończenia szkoły podstawowej lub ponadpodstawowej - publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej, nie dłużej niż do ukończenia 24 roku życia;
3) dzieci i młodzież, nie dłużej niż do ukończenia 18. roku życia, w okresie pobierania nauki języka polskiego, historii, geografii, kultury polskiej lub innych przedmiotów nauczanych w języku polskim w:
a) szkołach prowadzonych przez organizacje społeczne za granicą zarejestrowanych w bazie prowadzonej przez upoważnioną jednostkę podległą ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania,
b) szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw,
c) sekcjach polskich funkcjonujących w szkołach działających w systemach oświaty innych państw,
d) szkołach europejskich działających na podstawie Konwencji o Statucie Szkół Europejskich, sporządzonej w Luksemburgu dnia 21 czerwca 1994 r.;
4) studenci do ukończenia 26 roku życia; osobom, które ukończyły studia pierwszego stopnia przysługuje to prawo do dnia 31 października roku, w którym ukończyły te studia.".
9) Art. 5. 1. otrzymuje brzmienie.
“Do ulgi 51% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego autobusowego w komunikacji zwykłej i przyspieszonej, na podstawie biletów imiennych miesięcznych, są uprawnione dzieci i młodzież w okresie od rozpoczęcia odbywania obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego do ukończenia szkoły podstawowej lub ponadpodstawowej – publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej, nie dłużej niż do ukończenia 24 roku życia.
10) Art. 5. 1c otrzymuje brzmienie
“Do ulgi 51% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego autobusowego w komunikacji zwykłej i przyspieszonej, na podstawie biletów imiennych miesięcznych, są uprawnione dzieci i młodzież, o których mowa w art. 4 ust. 4 pkt 2a, nie dłużej niż do ukończenia 18. roku życia

Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

OG(3): Zapomniałem dać linku do tematu w sejmowym: viewtopic.php?f=206&t=3560#p85293

OG: mam nadzieję, że niczego nie zepsułem, jak dodawałem poprawki.
OG(2): debata potrwa 60h
Ostatnio zmieniony 04 sie 2023, 8:49 przez Wincenty Nowak, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Nikodem Kepp
Posty: 391
Rejestracja: 29 wrz 2022, 20:33

Re: [KO]: o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego

Postautor: Nikodem Kepp » 02 sie 2023, 19:33

Og: Chyba te poprawki powinny być zgłoszone w debacie, a tutaj tekst przyjęty przez Sejm, i też nie ma części poprawek.

Awatar użytkownika
Franciszek Palucki
Posty: 307
Rejestracja: 15 cze 2023, 20:52

Re: [KO]: o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego

Postautor: Franciszek Palucki » 03 sie 2023, 23:11

Natalia Wiślińska

Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,
Drodzy Wnioskodawcy i Poprawkodawcy,

Nie od dziś wiadomo, że jak mówił Stefan Kisielewski: "Socjalizm jest ustrojem, w którym bohatersko pokonuje się trudności nieznane w żadnym innym ustroju". Tutaj mamy doskonały przykład tworzenia socjalistycznych trudności w części poprawek przyjętych w Sejmie, które z pewnością przedstawiciele Zjednoczonej Lewicy, bohatersko za chwilę pokonają w odpowiedzi na moje wystąpienie.

Jedna z poprawek przyznaje prawo do dwóch przejazdów z ulgą 51% w ciągu roku. W jaki sposób zapewniona zostanie weryfikacja tego uprawnienia, skąd konduktorzy kolejowi będą wiedzieli, że dany pasażer nie skorzystał jeszcze z przysługujących mu dwóch przejazdów?

Art. 1 pkt. 3 nowelizacji wskazuje, że przyznane uprawnienie obejmuje tylko przejazdy pomiędzy określonymi miejscami. W jaki sposób kontrolerzy biletów będą weryfikować, że dana osoba przemieszcza się między tymi punktami? Czy jadąc okrężną trasą, która może wskazywać inny punkt docelowy ulga nie będzie należała się? Co jeśli osoba w danym momencie nie będzie w miejscu zamieszkania lub pobytu a będzie chciała dostać się do jednego z tych punktów np. jadąc ze szkoły bezpośrednio do zakładu opieki zdrowotnej?

Dziękuję.

Awatar użytkownika
Wincenty Nowak
Posty: 2498
Rejestracja: 07 lip 2015, 11:57

Re: [KO]: o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego

Postautor: Wincenty Nowak » 04 sie 2023, 10:35

Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!


Na początku chciałbym wyrazić głębokie ubolewanie nad procedowaniem tego projektu ustawy w Sejmie. Z rozmów z moimi kolegami i koleżankami z PL-K, ale też całej Prawicy dowiedziałem się, że czasu na "ucieranie się projektu", jego rozważenie, przemyślenie nie było. Największy klub w Sejmie, przy aprobacie swojego marszałka Sejmu, wyszedł z założenia, że albo przyjmujecie ten projekt, albo nie, nie jest to dobra praktyka, ubolewam nad tym, że takie podejście się pojawia, a nie powinno, pomimo liczebności klubu, jaką osiągnęła Koalicja Obywatelska, w żadnym wypadku nie jest to mandat społeczny do takich praktyk. Dochodzi kwestia tych poprawek, z którymi ciężko było polemizować, bo zostały zgłoszone przez posłów i posłanki SLD, tak aby ich kolega z klubu, wicemarszałek Sejmu mógł za niedługo przejść do głosowania, ale do kwestii tych poprawek odniosę się dalej w swoim wystąpieniu.

Projektodawcy napisali w uzasadnieniu do projektu ustawy o celu tej ustawy, wskazując na zwalczaniu wykluczenia komunikacyjnego i poprawie ekonomicznej dostępności kolei dla dzieci i młodzieży. Tylko jest to ślepy strzał. Problemem kolei w Polsce nie jest wysokość biletów, a przynajmniej nie jest pierwszorzędny. Dostępność, częstotliwość, opóźnienia - to są problemy polskiego transportu kolejowego i zwalczając te problemy zapewni się lepszą dostępność do edukacji, ośrodków kultury, ochrony zdrowia, o której napisali projektodawcy w uzasadnieniu. Podczas kampanii do Sejmu wspierając kandydatów Prawicy rozmawialiśmy z młodymi ludźmi i często temat schodził na transport kolejowy, ale i cały problem wykluczenia komunikacyjnego, którym zwalczy się też rozwiniętym publicznym transportem autobusowym. Młodzi ludzie nie mówili o cenach biletów, przynajmniej nie było to pierwszy, drugi, trzeci czy nawet czwarty problem, wada. Mówili o tym, że ostatni autobus, pociąg odjeżdża po dwudziestej pierwszej, w najlepszym przypadku słyszałem o dwudziestej trzeciej, a następny jest o czwartej-piątej rano. Mówili o braku pewności, "może przyjedzie o czasie, może się opóźni, a może w ogóle nie przyjedzie". Mówili też o ich częstotliwości, zajęcia w szkole się przedłużą, muszą czekać półtorej godziny, dwie na następny, w dni wolne od nauki w szkole częstotliwość spada, nie mogą się spotkać ze znajomymi. Kolejnym problemem jest długość przejazdu, odległość od przystanku. Niektórzy mówili o zależności od kogoś innego, bo nie ma żadnej alternatywy. Dlatego Prawica proponowała tzw. subwencję komunikacyjną i się z tego nie wycofujemy, jestem pewny, że to zrealizujemy. Może ten półśrodek, przepraszam za to wyrażenie, ale inne określenie nie będzie tak dokładnie opisywało projektu zmian, jest dobry, ale nie rozwiązuje problemów.

Przechodząc do projektu zmian przyjrzyjmy się ustawie, którą projekt ustawy zmienia. Znajdziemy w niej rozróżnienie na transport kolejowy, autobusowy i komunikację miejską, do której nie stosuje się przepisów tej ustawy. W ramach transportu kolejowego mamy, uwzględniając projekt zmian, który dotarł do Sejmu, o ile się nie pomyliłem w tym gąszczu przepisów, siedem ulgowych stawek. W ramach transportu autobusowego mamy cztery stawki ulgowe. I tutaj chyba jedyny raz pochwalę posłów oraz posłanki SLD i ich poprawki, bo jeden z problemów tej ustawy został zażegnany, tj. różne stawki w transporcie autobusowym i inne w transporcie kolejowym dla dzieci i młodzieży szkolnej. I tak uważam, że pani minister infrastruktury powinna przemyśleć stworzenie nowej ustawy, upraszczającej, z brakiem rozróżnienia na transport kolejowy i autobusowy, bilety jednorazowe i miesięczne, może włączyć też komunikację miejską, aby zapewnić stabilność.

Art. 2 stanowi o vacatio legis projektu ustawy. *wzdycha* Nie rozumiem, czemu projektodawcy zakładają tak szybki termin wejścia w życie. Co z młodzieżą, która kupi parę dni wcześniej bilet miesięczny, projektodawcy zwrócą im różnicę czy nie czy mają specjalnie czekać? A co jeśli się pomylą z obliczeniem, kiedy wejdzie zmiana? Przecież tak dokładnie nie znają prawa, aby obliczyć, kiedy wchodzi w życie, bo nie liczy się pierwszego dnia ogłoszenia. Poza tym, jako minister finansów, nie mogę przejść obojętnie obok kosztów tego projektu. Czemu projektodawcy nie mogli określić terminu wejścia w życie, żeby był to już nowy rok budżetowy? Byłoby to z korzyścią dla wszystkich, tym bardziej, że zostały przyjęte poprawki posłów i posłanki SLD, która rozszerza zmiany, dlatego zgłaszam poprawkę:

Art. 2. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2035 r.


Ostatnią kwestią, jaką chciałbym poruszyć, jest kwestia poprawek posłów i posłanek SLD. *wzdycha* Jestem załamany. Nie ma wymogów regulaminowych, żeby przy zgłaszaniu poprawek określić koszty, jednakże przy takich poprawkach byłby to dobry obyczaj, bardzo dobry standard. Nie ma tego, zgłoszono poprawki, ale nie określono ich kosztów.

Przychylam się do tego, co powiedziała moja przedmówczyni.

Dziękuję.

Awatar użytkownika
Marta Fornero-Piotrowska
Posty: 1641
Rejestracja: 27 gru 2022, 16:50

Re: [KO]: o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego

Postautor: Marta Fornero-Piotrowska » 04 sie 2023, 12:34

og: lewica jak chce, to niech poda koszty tych swoich poprawek, ja nie mam czasu żeby liczyć, z resztą czemu miałabym
Marta Fornero-Piotrowska - posłanka na Sejm RP (od 2034)

Premier RP (2020; 2032-37), minister sprawiedliwości (2015-22), senator RP (2015-34), marszałek woj. pomorskiego (2026-32), przewodnicząca Postępowych Demokratów (2032-35) oraz KNDP (2035-36)

Awatar użytkownika
Adrianna Wisłocka
Posty: 348
Rejestracja: 09 lis 2016, 1:10

Re: [KO]: o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego

Postautor: Adrianna Wisłocka » 09 sie 2023, 17:45

Przechodzimy do głosowania.
1) ustawa,
2) poprawka senatora Nowaka.

OG: Czas do godziny 18:00 11 sierpnia.
księżna Adrianna Wisłocka - księżna głogowska, senator II i III kadencji, wicemarszałek Senatu od 2031 r.

Prezes Rady Ministrów w latach 2020-2022. Poseł na Sejm I, II, III i IV kadencji

Awatar użytkownika
Adrianna Wisłocka
Posty: 348
Rejestracja: 09 lis 2016, 1:10

Re: [KO]: o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego

Postautor: Adrianna Wisłocka » 09 sie 2023, 17:45

1) wstrzymuję się
2) za
księżna Adrianna Wisłocka - księżna głogowska, senator II i III kadencji, wicemarszałek Senatu od 2031 r.

Prezes Rady Ministrów w latach 2020-2022. Poseł na Sejm I, II, III i IV kadencji

Awatar użytkownika
Nikodem Kepp
Posty: 391
Rejestracja: 29 wrz 2022, 20:33

Re: [KO]: o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego

Postautor: Nikodem Kepp » 09 sie 2023, 18:24

Og: Jeszcze poprawkami są punkty 7-9, w Sejmie nie przegłosowano tego.


Awatar użytkownika
Wincenty Nowak
Posty: 2498
Rejestracja: 07 lip 2015, 11:57

Re: [KO]: o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego

Postautor: Wincenty Nowak » 09 sie 2023, 21:05

1) Wstrzymuje się
2) Za


Wróć do „Senat RP”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

cron