Przechodzimy do debaty nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Proszę o zabranie głosu przedstawiciela wnioskodawców, panią minister Izabelę Leszczynę.
Ustawa
z dnia ... 2031 r.
o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
Art. 1. W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 21 w ust. 1 dodaje się pkt. 3f który otrzymuje brzmienie:
"Odsetki lub inne przychody od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt. 5."
2) w art. 30a w ust. 1 skreśla się pkt. 3.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie 1 stycznia 2032 roku.
Uzasadnienie:
Sprawozdawca: Izabela Leszczyna, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów
Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,
Głównym założeniem projektu ustawy jest likwidacja "podatku Belki" od przychodów odejmujących otrzymane odsetki lub inne przychody od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania. Polityka fiskalna musi być dostosowywana do bieżącej sytuacji makroekonomicznej, nie będąc jednocześnie głucha na problemy Polaków. Podatek od dochodów kapitałowych, potocznie nazywany "podatkiem Belki", został wprowadzony w 2002 roku w określonych warunkach budżetowych i gospodarczych. Obecna sytuacja jest diametralnie inna od tej, która stanowiła argument za wprowadzeniem takiego rozwiązania, jak i od warunków, w jakich "podatek Belki" funkcjonował przez ostatnie trzy dekady.
"Podatek Belki" w założeniu miał być rozwiązaniem tymczasowym, a funkcjonuje już prawie 30 lat. W uzasadnieniu wskazywano, że głównym celem jest zwiększenie wpływów do budżetu państwa z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych w trudnej sytuacji dochodowej państwa w latach 2001-2002. Akcentowano również, że opodatkowanie niektórych dochodów kapitałowych nie powinno spowodować zaprzestania oszczędzania.
Zmiany w ustawie o PIT polegały wtedy m.in. na uchyleniu zwolnienia przedmiotowego, które zakładało, że wolne od podatku były odsetki od wkładów oszczędnościowych i środków na rachunkach bankowych, z wyjątkiem rachunków bankowych utrzymywanych w związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą. Ponadto wprowadzono opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w wysokości 20% uzyskanego przychodu, odsetek i innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych na podstawie odrębnych przepisów.
Następnie w 2004 r. wprowadzono modyfikacje odnoszące się do regulacji przychodów z kapitałów pieniężnych opodatkowanych w sposób zryczałtowany. Wprowadzono jednolitą 19% stawkę podatkową dla tych przychodów, a także rozszerzono zakres przedmiotowy opodatkowania na dochody kapitałowe pochodzące z innych form inwestycji (m.in. papiery wartościowe). Wnioskodawcy stoją na stanowisku, że koszty dla budżetu państwa z likwidacji przychodów z wyżej wymienionych przedmiotów opodatkowania są niewspółmiernym obciążeniem w porównaniu z korzyściami, płynącymi z zachowania większej liczby aktywów w rękach obywateli i, co za tym idzie, w gospodarce.
Projekt ustawy nie będzie negatywnie oddziaływał na dochody jednostek samorządu terytorialnego. Projekt ustawy będzie negatywnie oddziaływał na budżet państwa. Dochody z tego podatku wyniosły odpowiednio 1,91 mld w 2028, 2,03 mld w 2029 i 2,22 mld w 2030 roku. Projekt będzie pozytywnie oddziaływał na majątkowe prawa i obowiązków przedsiębiorców w tym działalność mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców. Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej, nie wpłynie także negatywnie na sytuację rodzin z dziećmi.
Dziękuję.
og: 48h