Strona 1 z 2

[KO]: o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy – Prawo telekomunikacyjne

: 08 cze 2022, 1:20
autor: Anna Radziwiłł-Schmidt
Wicemarszałek Pomaska:

Przechodzimy do debaty nad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy – Prawo telekomunikacyjne, zgłoszonym przez grupę posłów klubu poselskiego Koalicji Obywatelskiej. Proszę o zabranie głosu przedstawiciela wnioskodawców, panią posłankę Katarzynę Szymielewicz.

Ustawa
z dnia ... 2030 r.
o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy – Prawo telekomunikacyjne


Art. 1. W ustawie z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 61 w § 1 w pkt 5 kropkę na końcu zastępuje się średnikiem oraz dodaje się pkt 6 w brzmieniu: „6) ochronę dóbr osobistych, o których mowa w art. 505^40- 505^43.”;
2) po art. 199^1 dodaje się art. 1992 w brzmieniu: “Art. 1992 . W sprawach, o których mowa, w art. 505^40-505^43, sąd nie może odrzucić pozwu ze względu na brak oznaczenia pozwanego.”
3) w części pierwszej w księdze pierwszej w tytule VII po dziale VIII dodaje się dział IX w brzmieniu:
„DZIAŁ IX
Postępowanie w przypadku naruszenia dóbr osobistych za pośrednictwem sieci Internet przez osoby o nieustalonej tożsamości
Art. 505^40. Przepisy niniejszego działu stosuje się w sprawach o ochronę dóbr osobistych, jeżeli do ich naruszenia doszło za pośrednictwem sieci Internet a powód nie zna danych osobowych pozwanego, koniecznych do wniesienia pozwu.
Art. 505^41. Powództwo w sprawach przewidzianych w niniejszym dziale może być wytoczone przed właściwy sąd, o którym mowa w art. 31^1.
Art. 505^42 § 1. Powód wnosi pozew bez wskazania danych osobowych pozwanego.
§ 2. W pozwie powód zobowiązany jest:
1) przytoczyć treść wypowiedzi pozwanego naruszających jego dobra osobiste;
2) podać szczegółowe dane umożliwiające identyfikację wypowiedzi, w szczególności podając adres URL publikacji, datę i godzinę publikacji oraz nazwę pozwanego używaną w sieci Internet;
3) złożyć oświadczenie, że zarówno przed, jak i po opublikowaniu wypowiedzi, o których mowa w pkt 1, nie naruszył dóbr osobistych pozwanego;
4) uprawdopodobnić naruszenie dóbr osobistych.
§ 3. Do pozwu należy dołączyć zapis wypowiedzi, o których mowa w § 2 pkt 1 oraz wszystkich wypowiedzi powoda i pozwanego, które nastąpiły przed lub po opublikowaniu wypowiedzi, o których mowa w § 2 pkt 1, jeżeli mają związek lub odnoszą się do tych wypowiedzi.
§ 4. Zapis wypowiedzi powinien być sporządzony w formie elektronicznej oraz w formie wydruku przedstawiającego skopiowany obraz ekranu z widocznym adresem URL oraz datą i godziną publikacji.
§ 5. Przez wypowiedzi, o których mowa w § 3, należy rozumieć wszystkie opublikowane w sieci Internet przez powoda i pozwanego treści, niezależnie od tego przez kogo zostały wytworzone.

Art. 505^43 § 1. Jeżeli pozew spełnia wymogi, o których mowa w art. 505^42 § 2, sąd niezwłocznie zwraca się do operatora publicznej sieci telekomunikacyjnej lub dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych o udostępnienie danych, o których mowa w art. 180c ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne, w celu ustalenia danych osobowych pozwanego.
§ 2. Po uzyskaniu danych, o których mowa w § 1, sąd zarządza doręczenie pozwu pozwanemu i wzywa go do złożenia odpowiedzi na pozew.”.

Art. 2. W ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 1 ust. 1 pkt 10 otrzymuje brzmienie: „10) zadania i obowiązki na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa, bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz ochrony dóbr osobistych, w zakresie telekomunikacji;”;
2) w art. 159 ust. 4 otrzymuje brzmienie: „4. Przepisów ust. 2 i 3 nie stosuje się do komunikatów i danych ze swojej istoty jawnych, z przeznaczenia publicznych lub ujawnionych postanowieniem sądu wydanym w postępowaniu karnym lub w postępowaniu o naruszenie dóbr osobistych określonym w art. 505^40-505^43 k.p.c., postanowieniem prokuratora lub na podstawie odrębnych przepisów.”;
3) tytuł działu VIII otrzymuje brzmienie: „DZIAŁ VIII. Obowiązki na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa, bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz ochrony dóbr osobistych”;
4) art. 176 otrzymuje brzmienie: „Art. 176. Przedsiębiorca telekomunikacyjny jest obowiązany do wykonywania zadań i obowiązków na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa, bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz ochrony dóbr osobistych w zakresie i na warunkach określonych w niniejszej ustawie oraz w przepisach odrębnych.”
5) w art. 180a ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie: „2) udostępniać dane, o których mowa w pkt 1, uprawnionym podmiotom, a także sądowi w sprawach karnych i określonych w art. 505^40-505^43 k.p.c., oraz prokuratorowi, na zasadach i w trybie określonych w przepisach odrębnych;”.

Art. 3. Do postępowań wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.

Art. 4. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.


Obrazek
Szanowna Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,

Celem ustawy jest ułatwienie obywatelom dochodzenia na drodze cywilnej roszczeń o ochronę dóbr osobistych w przypadku naruszenia dóbr osobistych za pośrednictwem sieci Internet. Celem ustawy jest także przeciwdziałanie negatywnemu zjawisku obecności w przestrzeni publicznej wypowiedzi, które mają charakter zniesławiający lub znieważający. W aktualnym stanie prawnym, osoba wytaczająca proces o ochronę dóbr osobistych ma obowiązek wskazać w pozwie między innymi imię i nazwisko lub nazwę pozwanego, a także jego miejsce zamieszkania lub siedziby oraz adres. Brak wskazania powyższych danych stanowi brak formalny pozwu, którego nieuzupełnienie w terminie tygodniowym skutkuje zwrotem pozwu. Powoda obciąża także, na dalszym etapie postępowania i pod rygorem jego zawieszenia, obowiązek wskazania danych niezbędnych do ustalenia przez sąd numeru PESEL pozwanego. Tymczasem w większości przypadków, w których do naruszenia dóbr osobistych powoda dochodzi za pośrednictwem Internetu, powód nie zna danych osobowych pozwanego i nie ma możliwości ich samodzielnego ustalenia.

W porównaniu do dotychczasowego stanu prawnego, projekt przewiduje poszerzenie katalogu spraw, w których organizacje pozarządowe mogą, w zakresie swoich zadań statutowych, wytaczać powództwa na rzecz obywateli lub przyłączać się do takich postępowań, poprzez dodanie do tego katalogu, spraw o ochronę dóbr osobistych. Nadto projekt przewiduje wprowadzenie przepisów dotyczących postępowania odrębnego w sprawach o ochronę dóbr osobistych, jeżeli do ich naruszenia doszło za pośrednictwem Internetu, a powód nie zna danych osobowych sprawcy naruszenia, które są konieczne do złożenia pozwu. W tym zakresie projekt przewiduje dodanie działu IX w części pierwszej, księdze pierwszej, w tytule VII k.p.c. Projektowane przepisy będą miały zastosowanie wyłącznie do przypadków naruszenia dóbr osobistych za pośrednictwem Internetu.

Podstawową różnicą pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym jest umożliwienie obywatelom wnoszenia pozwów bez określenia danych osobowych pozwanego, poprzez wprowadzenie instytucji tzw. „ślepego pozwu”. Rozpoznanie sprawy w trybie określonym przez projektowane art. 505^40 – 505^43 k.p.c. uzależnione byłoby od spełnienia przez powoda następujących warunków:
1) powód zobowiązany byłby do dokładnego przytoczenia w pozwie treści wypowiedzi naruszających jego dobra osobiste wraz z podaniem adresu URL, na którym wypowiedzi te zostały zamieszczone, daty i godziny publikacji oraz nazwy profilu lub loginu użytkownika;
2) powód zobowiązany byłby złożyć w pozwie oświadczenie, że zarówno przed, jak i po zamieszczeniu kwestionowanych wypowiedzi nie naruszył dóbr osobistych pozwanego,
3) powód zobowiązany byłby dołączyć do pozwu, w formie elektronicznej oraz w formie wydruku przedstawiającego skopiowany obraz ekranu z widocznym adresem URL oraz datą i godziną publikacji, zapis wypowiedzi naruszających jego dobra osobiste, a także zapis wypowiedzi własnych oraz wypowiedzi sprawcy naruszenia, które nastąpiły przed lub po zamieszczeniu kwestionowanych wypowiedzi, jeżeli mają związek lub odnoszą się do tych wypowiedzi.

Po złożeniu pozwu, sąd niezwłocznie zwracałby się do operatora publicznej sieci telekomunikacyjnej lub dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych o udostępnienie danych, o których mowa w art. 180c ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne, w celu ustalenia danych osobowych pozwanego. Po uzyskaniu danych osobowych pozwanego zarządzałby doręczenie pozwu pozwanemu i wzywał go do złożenia odpowiedzi na pozew.

Projekt przewiduje także, iż powództwo w sprawach przewidzianych w niniejszym postępowaniu odrębnym będzie mogło zostać wytoczone bądź przed sąd właściwości ogólnej powoda, bądź przed sąd, w którego okręgu doszło do ujawnienia naruszenia. Powyższe rozwiązanie podyktowane jest z jednej strony względami słuszności, albowiem powód jako osoba poszkodowana powinien mieć prawo wyboru sądu, z drugiej strony zaś obiektywną okolicznością, iż na etapie wnoszenia pozwu miejsce zamieszkania pozwanego nie jest znane, a co za tym idzie nie ma możliwości określenia sądu właściwego miejscowo dla pozwanego.

Przyjęcie niniejszego projektu ustawy spowoduje korzystne skutki społeczne i prawne w postaci poprawy systemu ochrony dóbr osobistych obywateli. Osoby poszukujące ochrony swoich dóbr osobistych w procesie cywilnym uzyskają możliwość profesjonalnego wsparcia ze strony organizacji pozarządowych, które będą mogły wytaczać w takich sprawach powództwa na rzecz obywateli oraz przyłączać się do prowadzonych już postępowań. Profesjonalna pomoc ze strony organizacji pozarządowych, które w zakresie swoich zadań statutowych będą świadczyły pomoc obywatelom w dochodzeniu roszczeń z zakresu ochrony dóbr osobistych, zachęci obywateli do dochodzenia ich praw przed sądem. Z kolei wprowadzenie instytucji tzw. „ślepego pozwu” stworzy realną możliwość dochodzenia w procesie cywilnym roszczeń przeciwko osobom, które – korzystając z poczucia anonimowości - dopuszczają się naruszeń dóbr osobistych za pośrednictwem Internetu.

Wreszcie wszystkie powyższe zmiany przyczynią się do wzrostu świadomości prawnej społeczeństwa. Z jednej strony osoby, które za pośrednictwem Internetu padają ofiarą zniesławienia lub zniewagi, zyskają poczucie, że mogą podjąć skuteczne działania przed sądem w celu obrony swoich praw, z drugiej natomiast strony, sprawcy takich naruszeń dóbr osobistych stracą poczucie anonimowości, a co za tym idzie także bezkarności swoich działań. W konsekwencji, wprowadzenie proponowanych rozwiązań ustawowych powinno doprowadzić do ograniczenia obecności w przestrzeni internetowej wypowiedzi, które mają charakter zniesławiający lub naruszający godność osobistą.

Projekt pociąga za sobą obciążenie budżetu państwa, związane z przewidywanym wzrostem liczby postępowań sądowych w sprawach o ochronę dóbr osobistych. Wzrost tych wydatków zostanie sfinansowany częściowo przez strony procesu stosownie do przepisów ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych, a w pozostałym zakresie z budżetu państwa.

Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej. Ustawa nie ma wpływu na funkcjonowanie rodzin z dziećmi.

Dziękuję.

Re: [KO]: o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy – Prawo telekomunikacyjne

: 08 cze 2022, 14:08
autor: Katarzyna Kajkowska
Łukasz Rodacki (Naprzód!) :
Szanowna Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,

Nie uważam że proponowane rozwiązania byłyby dobre ponieważ jak wiadomo Internet rządzi się swoimi prawami i możliwe że hejterzy mogą prowadzić swoją działalność pod fałszymi danymi lub pseudonimami a z tego co widzę proponowane przepisy chyba tego nie obejmują. Wnoszę zatem do pomysłodawcy projektu o wyjaśnienie tej kwestii.

Re: [KO]: o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy – Prawo telekomunikacyjne

: 09 cze 2022, 1:34
autor: Fryderyk Skarbinski
Leonard Zachariasiewicz

Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!

Założenia wnioskodawców są oczywiście piękne i szlachetne. Ustawa ma pomóc w praktyce chronić dobra osobiste przed internetowym hejtem. Jednak to nie pozwy będą ślepe, tylko wnioskodawcy są ślepi na praktyczną realizację proponowanych przepisów.

Nie jest trudno wydać kolejny akt prawny. Nie jest też trudno wprowadzić nowy przepis do wdrażania przez polskie sądy. Trzeba jednak umieć wyobrazić sobie jak będzie wyglądać ich realizacja w praktyce. A nie ma pewności, że te nowe przepisy będą wykorzystywane tylko w szczytnych celach.

Przepisy wprowadzają swoiste domniemanie, iż ustalone w ten sposób dane abonenta będą danymi osoby, która naruszyła dobra osobiste. Są jednak sieci firmowe, sieci publiczne, są otwarte sieci domowe, są domownicy — jakoś trudno mi się pogodzić z założeniem „twój abonament = twój problem”. Jeśli natomiast „ślepy pozew” ma być tak bardzo ślepy, że abonent ma odpowiadać za wszystko co się stało z jego zakończenia sieci — to coś tu nie gra. Poza tym ustalenie danych osoby naruszającej dobra osobiste może być technicznie trudne lub wręcz niemożliwe, choćby za sprawą rosnącej popularności sieci VPN. Ponadto, nie wiadomo, w jaki sposób polskie sądy miałyby zmusić zagraniczne korporacje zarządzające mediami społecznościowymi do udostępnienia danych osobowych użytkowników, szczególnie biorąc pod uwagę obecną praktykę odmawiania udzielenia informacji policji i prokuraturze. Dodatkowym utrudnieniem może być obowiązujący administratorów serwisów 12 miesięczny okres retencji danych. Czy machina sądowa będzie w tym czasie w stanie zadziałać?

Wątpliwość w kwestii zgodności z prawem Unii Europejskiej budzą zmiany w prawie telekomunikacyjnym. Zgodnie z dyrektywą 2002/58/WE dotyczącą przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej oraz licznymi wyrokami TSUE w tym zakresie retencja możliwa jest jedynie w zakresie danych, które są bezwzględnie konieczne w celu zwalczania poważnej przestępczości. Trudno uznać naruszenie dóbr osobistych za "poważną przestępczość". W związku z tym wbrew temu co w uzasadnieniu wskazują wnioskodawcy te przepisy nie są zgodne z prawem Unii Europejskiej.

No i pozostaje sama kwestia wykorzystania możliwości wniesienia pozwu do uzyskania danych osobowych użytkownika Internetu. Ciekaw jestem jak sądy będą badały zrzuty ekranu dostarczane przez powodów. Już nawet uczniowie szkoły podstawowej potrafią zmanipulować takie treści. Ponadto powód unikać będzie przedstawienia wypowiedzi mogących wskazywać na obustronne naruszenie dóbr. Już sobie wyobrażam sędziów przeglądających fora internetowe i media społecznościowe w celu stwierdzenia merytorycznej dopuszczalności twierdzeń przedstawionych przez powoda.

Z drugiej strony mamy ryzyko naruszenia prawa do prywatności i ochrony danych osobowych osoby która nie ma możliwości obronić się przed zmanipulowanym materiałem dostarczonym przez powoda. Taka konstrukcja "ślepego pozwu" może pozwolić na namierzanie osób dziś korzystających z prawa do anonimowości w Internecie. Tym bardziej, że jak wskazałem wcześniej nie ma pewności, że ustalony pozwany jest autorem przedstawionych przez powoda treści. Tutaj jest również bardzo cienka granica pomiędzy prawem do wolności wypowiedzi, w tym wypowiedzi anonimowej, a wiarygodnością dowodów przedstawionych przez powoda i potrzebą ujawnienia tożsamości pozwanego.

W związku z tym jako Klub Poselski Rządzić Inaczej nie poprzemy tego wadliwego projektu.

Na koniec już bezpośrednio ode mnie apel do wnioskodawców. Zamiast wprowadzać kolejne mechanizmy, kolejne przepisy, nakładać kolejne obowiązki na sądy spróbujmy może naprawić wymiar sprawiedliwości. Tak żeby sądy działały szybciej, żeby obywatele faktycznie czuli, że mogą realnie chronić swoje prawa. I trzymajcie łapy precz od Internetu.

Dziękuję.

Re: [KO]: o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy – Prawo telekomunikacyjne

: 15 cze 2022, 15:41
autor: Anna Radziwiłł-Schmidt
Wicemarszałek Pomaska:

Zamykam debatę, przechodzimy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem ustawy zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk?
Dziękuję.
Kto jest przeciw?
Dziękuję.
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.


og: 32h

Re: [KO]: o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy – Prawo telekomunikacyjne

: 15 cze 2022, 17:50
autor: Fryderyk Skarbinski
przeciw

Re: [KO]: o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy – Prawo telekomunikacyjne

: 15 cze 2022, 18:11
autor: Aleksander Beski
Przeciw

Re: [KO]: o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy – Prawo telekomunikacyjne

: 16 cze 2022, 1:31
autor: Anna Radziwiłł-Schmidt
za

Re: [KO]: o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy – Prawo telekomunikacyjne

: 17 cze 2022, 9:55
autor: Aleksandra Olszańska
za

Re: [KO]: o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy – Prawo telekomunikacyjne

: 17 cze 2022, 10:18
autor: Tomasz Wiackiewicz
za

Re: [KO]: o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy – Prawo telekomunikacyjne

: 17 cze 2022, 10:31
autor: Anna Bejca
za