[KO]: o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o ochronie przyrody
: 04 cze 2022, 23:16
Wicemarszałek Radziwiłł:
Przechodzimy do debaty nad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o ochronie przyrody, zgłoszonym przez grupę posłów klubu poselskiego Koalicji Obywatelskiej. Proszę o zabranie głosu przedstawiciela wnioskodawców, pana posła Franciszka Sterczewskiego.
Przechodzimy do debaty nad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o ochronie przyrody, zgłoszonym przez grupę posłów klubu poselskiego Koalicji Obywatelskiej. Proszę o zabranie głosu przedstawiciela wnioskodawców, pana posła Franciszka Sterczewskiego.
Ustawa
z dnia 2030 roku
o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o ochronie przyrody
Art. 1. W ustawie z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2020 r. poz.1463, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 3 pkt 1 lit. b otrzymuje brzmienie:
„b) stanowiący rezerwat przyrody, park krajobrazowy lub wchodzący w skład parku narodowego, będący lasem ochronnym aglomeracji miejskiej albo";
2) w art. 7:
a) ust. 1 pkt 2 dodaje się lit. e w brzmieniu:
„e) zachowanie lasów ochronnych aglomeracji miejskich, które powołuje sejmik województwa na wniosek prezydentów miast na prawach powiatu lub grupy 1000 mieszkańców miasta na prawach powiatu, przy ustaleniu granic w porozumieniu z Regionalną Dyrekcją Lasów Państwowych.”;
b) w art. 7 ust. 2 dodaje się drugie zdanie w brzmieniu:
„W lasach ochronnych aglomeracji miejskich nie pozyskuje się drewna w celach komercyjnych, dopuszczalne są jedynie cięcia pielęgnacyjne.”;
3) po art. 20 dodaje się art. 20a w brzmieniu:
„Art. 20a. Plan urządzenia lasu nie obejmuje lasów ochronnych aglomeracji miejskich, poza zabiegami pielęgnacyjnymi.”
4) w art. 22:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Minister właściwy do spraw środowiska zatwierdza w drodze decyzji administracyjnej plan urządzenia lasu, po otrzymaniu uchwały właściwego terytorialnie Sejmiku województwa, zatwierdzającej plan urządzenia lasu dla lasów stanowiących własność Skarbu Państwa oraz uproszczone plany urządzenia lasu dla lasów wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Brak lub niezatwierdzenie przez Sejmik województwa Planu urządzenia lasu wstrzymuje wszelkie prace eksploatacyjne.”,
c) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Starosta po uzyskaniu opinii właściwego terytorialnie Marszałka Województwa, zatwierdza uproszczony plan urządzenia lasu.”.
Art. 2. W ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2020 r. poz. 55, 471, 1378, z późn. zm.) w art. 16 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
1. Park krajobrazowy obejmuje obszar chroniony ze względu na wartości przyrodnicze, historyczne i kulturowe oraz walory krajobrazowe w celu zachowania, popularyzacji tych wartości w warunkach zrównoważonego rozwoju. Prowadzenie wycinki drzew ze względu na cele gospodarcze na terenie parku krajobrazowego następuje po wyrażeniu zgody w drodze uchwały sejmiku województwa.".
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Szanowna Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,
Projektowana ustawa o zmianie ustawy o lasach o ustawy o ochronie przyrody podyktowana jest koniecznością ochrony lasów w obrębie aglomeracji miejskich, w szczególności terenów parków krajobrazowych przed wycinką, a także wprowadza decentralizację sporządzania Planu urządzenia lasu wprowadzając samorząd województwa jako organ go zatwierdzający.
Przedstawiony projekt zmiany ustawy o lasach dodaje w art. 3 pkt 1 lit b do wyliczenia obszarów leśnych także park krajobrazowy oraz lasy ochronne aglomeracji miejskich. Dodanie do wyliczenia parku krajobrazowego i lasu ochronnego aglomeracji miejskiej spowoduje traktowanie tych lasów jako obszaru szczególnego, nie obszaru związanego z gospodarką leśną. Jest to odpowiedź na potrzebę wprowadzenia ochrony parków krajobrazowych i lasów ochronnych aglomeracji miejskich przed wycinką gospodarczą drzew. Ponadto projekt w ustawie o lasach zmienia art. 7. W ust. 1 w pkt 2 dodaje nowy lit. e, który wprowadza konieczność ochrony lasów ochronnych aglomeracji miejskich.
W czasach rosnącego zanieczyszczenia środowiska i ocieplenia klimatu, lasy ochronne aglomeracji miejskich pełnią bardzo ważną rolę w ekosystemie. Nieodpowiedzialna wycinka tych lasów w celach gospodarczych negatywnie wpływa na jakość powietrza i cały ekosystem aglomeracji miejskich. Projekt po art. 20 dodaje art. 20a, który wyłącza z Planu urządzenia lasu lasy ochronne aglomeracji miejskich, poza zabiegami pielęgnacyjnymi.
W art. 22 ustawy o lasach projekt wprowadza Sejmik województwa jako organ zatwierdzający Plan urządzenia lasu. Zapis ten spowoduje, że bez zgody Sejmiku województwa Minister właściwy do spraw środowiska nie będzie mógł zatwierdzić Planu urządzenia lasu dla danego województwa. Projekt zmienia brzmienie art. 16 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody. Do dotychczasowej definicji parku krajobrazowego dodaje nakaz uzyskania zgody sejmiku województwa na prowadzenie wycinki drzew w celach gospodarczych na terenie parku krajobrazowego. Proponowana zmiana ma na celu ochronę drzewostanu w parkach krajobrazowych.
Przedmiotu ustawy nie reguluje prawo Unii Europejskiej, nie przyniesie ona negatywnych skutków dla budżetu państwa ani jednostek samorządu terytorialnego, poza koniecznością utrzymania trzech dodatkowych posłów na Sejm (około 1,1 mln zł rocznie). Konieczność powiększenia Sejmu wynika jednak z art. 95 ust. 1 Konstytucji.
Ustawa nie wywołuje skutków finansowych. Ustawa nie ma wpływu na funkcjonowanie rodzin z dziećmi.
Dziękuję.