[RI] o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego
: 02 cze 2022, 23:24
Sylwia Gregorczyk-Abram
Przechodzimy do debaty o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
OG: 48h
Sławomir Dudek
Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!
Wprowadzając w 2023 roku podatek od wynagrodzeń w uzasadnieniu projektu rząd wskazywał na konieczność uregulowaniu udziału jednostek samorządu terytorialnego w dochodach z tego podatku. Przez 7 lat, podkreślam 7 lat, zapowiadane przepisy nie zostały wprowadzone. W związku z tym przekazywanie części dochodów z tego podatku dla JST odbywa się dziś całkowicie dyskrecjonalnie przez rząd poza jakąkolwiek kontrolą parlamentu. Rząd może decydować ile środków przyznać poszczególnym szczeblom samorządów, jak rozdzielić środki na poszczególne gminy, powiaty, województwa. Może to robić bez jakichkolwiek ograniczeń np. przekazując lwią część na jednostki, w których rządzą związani z obozem rządzącym samorządowcy.
Przedstawiony projekt naprawia to rażące zaniedbanie ostatnich 7 lat wprowadzając odpowiednie zapisy w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z przyjętą praktyką i założeniami ustawodawcy przedstawionymi przy wprowadzaniu podatku od wynagrodzeń projekt zakłada, że 48% wpływów z tego podatku trafi do samorządów. W stosunku do podziału dochodów z podatku PIT przyjęto nieznacznie większy udział dla gmin w wysokości 40% i województw w wysokości 2% przy zmniejszeniu udziału powiatów.
Przedstawiony projekt nie podlega prawu Unii Europejskiej. Nie wpływa też na dochody budżetu państwa. Nie ma wpływu na sytuację rodzin z dziećmi. Nie wprowadza też nowych obciążeń administracyjnych.
Projekt wpłynie pozytywnie na budżety samorządów poprzez zapewnienie transparentności i stabilności ich finansowania.
Dziękuję.
Przechodzimy do debaty o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
OG: 48h
Ustawa
o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego
Art. 1. W ustawie z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 3 ust. 2 uzyskuje brzmienie:
"2. W rozumieniu ustawy dochodami własnymi jednostek samorządu terytorialnego są również udziały we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, z podatku dochodowego od osób prawnych oraz z podatku od wynagrodzeń."
2) w art. 4 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
"4. Wysokość udziału we wpływach z podatku od wynagrodzeń, od podatników tego podatku, zamieszkałych na obszarze gminy wynosi 40%, z zastrzeżeniem art. 89.";
3) w art. 5. dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
"4. Wysokość udziału we wpływach z podatku od wynagrodzeń, od podatników tego podatku, zamieszkałych na obszarze powiatu wynosi 6%.";
4) w art. 6. dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
"4. Wysokość udziału we wpływach z podatku od wynagrodzeń, od podatników tego podatku, zamieszkałych na obszarze województwa wynosi 2%.".
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Sławomir Dudek
Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!
Wprowadzając w 2023 roku podatek od wynagrodzeń w uzasadnieniu projektu rząd wskazywał na konieczność uregulowaniu udziału jednostek samorządu terytorialnego w dochodach z tego podatku. Przez 7 lat, podkreślam 7 lat, zapowiadane przepisy nie zostały wprowadzone. W związku z tym przekazywanie części dochodów z tego podatku dla JST odbywa się dziś całkowicie dyskrecjonalnie przez rząd poza jakąkolwiek kontrolą parlamentu. Rząd może decydować ile środków przyznać poszczególnym szczeblom samorządów, jak rozdzielić środki na poszczególne gminy, powiaty, województwa. Może to robić bez jakichkolwiek ograniczeń np. przekazując lwią część na jednostki, w których rządzą związani z obozem rządzącym samorządowcy.
Przedstawiony projekt naprawia to rażące zaniedbanie ostatnich 7 lat wprowadzając odpowiednie zapisy w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z przyjętą praktyką i założeniami ustawodawcy przedstawionymi przy wprowadzaniu podatku od wynagrodzeń projekt zakłada, że 48% wpływów z tego podatku trafi do samorządów. W stosunku do podziału dochodów z podatku PIT przyjęto nieznacznie większy udział dla gmin w wysokości 40% i województw w wysokości 2% przy zmniejszeniu udziału powiatów.
Przedstawiony projekt nie podlega prawu Unii Europejskiej. Nie wpływa też na dochody budżetu państwa. Nie ma wpływu na sytuację rodzin z dziećmi. Nie wprowadza też nowych obciążeń administracyjnych.
Projekt wpłynie pozytywnie na budżety samorządów poprzez zapewnienie transparentności i stabilności ich finansowania.
Dziękuję.