Przechodzimy do debaty nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym. Proszę o zabranie głosu przedstawiciela wnioskodawców, panią minister Faustynę Nowakowską-Kraus.
Ustawa
z dnia ... 2032 roku
o zmianie ustawy o transporcie drogowym
Art. 1. W ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym art. 34a otrzymuje brzmienie:
„Art. 34a. 1. Na podstawie umów cywilnoprawnych mogą być używane, do celów służbowych, samochody osobowe w tym pojazdy elektryczne i hybrydowe, motocykle i motorowery niebędące własnością pracodawcy.
2. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określa, w drodze rozporządzenia, warunki ustalania oraz sposób dokonywania zwrotu kosztów używania pojazdów, o których mowa w ust. 1, uwzględniając rodzaj pojazdu mechanicznego, moc elektryczną lub jego pojemność oraz limit kilometrów w zależności od liczby mieszkańców w danej gminie lub mieście, właściwych ze względu na miejsce zatrudnienia pracownika."
Art. 2. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 34a ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 34a ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jednak nie dłużej niż 3 miesiące.
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływnie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie
Sprawozdawca: Faustyna Nowakowska-Kraus, Minister Gospodarki, Transportu i Gospodarki Morskiej
Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,
Projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym ma na celu stworzenie podstaw prawnych pozwalających na zwrot pracownikom kosztów przejazdu w celu służbowym prywatnym samochodem z napędem elektrycznym lub hybrydowym. Obowiązujące przepisy nie odnoszą się do zwrotu pracownikom kosztów poniesionych w trakcie podróży służbowej w związku z przejazdami samochodami elektrycznymi lub hybrydowymi.
Zgodnie z art. 77^5 Kodeksu pracy pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową. Wysokość oraz warunki ustalania należności przysługujących pracownikowi, zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju określone zostały w przepisach rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej. Przepisy § 3 ww. rozporządzenia stanowią, że na wniosek pracownika pracodawca może wyrazić zgodę na przejazd w podróży krajowej lub podróży zagranicznej samochodem osobowym, motocyklem lub motorowerem niebędącym własnością pracodawcy. W takim przypadkach pracownikowi przysługuje zwrot kosztów przejazdu w wysokości stanowiącej iloczyn przejechanych kilometrów przez stawkę za jeden kilometr przebiegu, ustaloną przez pracodawcę, która nie może być wyższa niż określona w przepisach wydanych na podstawie art. 34a ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym. W myśl art. 34a ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym na podstawie umów cywilnoprawnych mogą być używane, do celów służbowych niebędące własnością pracodawcy samochody osobowe, motocykle i motorowery.
Warunki ustalania oraz sposób dokonywania zwrotu kosztów używania pojazdów prywatnych do celów służbowych określone zostały w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. W rozporządzeniu tym, poprzez uwzględnienie tylko pojemności silnika pojazdu mechanicznego, określono koszty używania pojazdów do celów służbowych jedynie dla pojazdów spalinowych. Przepisy nie dotyczą pojazdów z napędem elektrycznym lub hybrydowym.
Projekt ustawy przewiduje zmianę przepisów art. 34a ustawy o transporcie drogowym poprzez:
- jednoznaczne wskazanie w ust. 1, że do celów służbowych używane mogą być samochody osobowe, w tym pojazdy elektryczne i hybrydowe;
- zmianę zawartego w ust. 2 upoważnienia ustawowego do wydania aktu wykonawczego obligującą ministra właściwego do spraw infrastruktury do określenia zasad zwrotu kosztów używania samochodów elektrycznych lub hybrydowych. Minister powinien określić w przedmiotowym rozporządzeniu rodzaj pojazdu mechanicznego, moc elektryczną (dla samochodów hybrydowych i elektrycznych) lub jego pojemność oraz limit kilometrów w zależności od liczby mieszkańców w danej gminie lub mieście, właściwych ze względu na miejsce zatrudnienia pracownika.
Wejście w życie projektowanych przepisów nie będzie miało wpływu na budżet państwa. Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej. Projekt nie wpłynie negatywnie na sytuację rodzin z dziećmi.
Dziękuję.