Strona 1 z 1

[Rząd ] Ustawa o paliwach alternatywnych

: 19 lis 2018, 22:07
autor: Laura
Wicemarszałek Felicja Gratecka
Przechodzimy do debaty nad rządowym projektem ustawy Ustawa o paliwach alternatywnych

Ustawa o paliwach alternatywnych z dnia....... 2028

Art 1 ustawa określa
1) Definicję paliw alternatywnych
2)Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych
3) Ramy tworzenia Narodowej strategii rozwoju produkcji i wykorzystania paliw alternatywnych.

Art 1
Definicja paliw alternatywnych

Paliwa alternatywne to źródła energii oznaczające wszystkie alternatywne źródła energii dla transportu — takie jak energia elektryczna
i wodór — w przypadku których energia nie musi być uwalniana w drodze spalania lub utleniania bez spalania.
Paliwa syntetyczne, zastępujące olej napędowy, benzynę i paliwa lotnicze, można otrzymywać z różnych materiałów
wyjściowych, poprzez przekształcenie biomasy, gazu, węgla,dwutlenku węgla lub odpadów tworzyw sztucznych w paliwa
płynne, metan i eter dimetylowy (DME). Syntetyczne parafinowe oleje napędowe, takie jak uwodornione oleje
roślinne (HVO) i oleje napędowe uzyskiwane metodą Fischera-Tropscha, są zamiennikami i mogą być dodawane
w bardzo dużych proporcjach do kopalnych olejów napędowych lub mogą być stosowane bezpośrednio we
wszystkich istniejących lub przyszłych pojazdach z silnikiem wysokoprężnym. Dlatego te paliwa mogą być
dystrybuowane, przechowywane i użytkowane w ramach istniejącej infrastruktury. Paliwa syntetyczne zastępujące
benzynę, takie jak metanol i inne alkohole, można mieszać z benzyną.
LPG lub autogaz jest paliwem alternatywnym pochodzącym z przetwórstwa gazu ziemnego i rafinacji ropy
naftowej, charakteryzującym się mniejszym śladem węglowym i znacznie mniejszymi emisjami zanieczyszczeń
niż paliwa konwencjonalne.

Art 2

Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych
Art. 2 1. Minister właściwy do spraw energii opracowuje Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, zwane dalej „Krajowymi ramami”.
2.2 Krajowe ramy zawierają w szczególności:
1) ocenę istniejącego stanu i przyszłego rozwoju rynku paliw alternatywnych w sektorze transportu;
2) krajowy cel w zakresie liczby ogólnodostępnych punktów ładowania w wybranych gminach, o których mowa w punkcie 6 , w podziale na punkty ładowania o normalnej mocy i punkty ładowania o dużej mocy;
3) krajowy cel w zakresie liczby punktów tankowania sprężonego gazu ziemnego (CNG), punktów tankowania skroplonego gazu ziemnego (LNG) i punktów bunkrowania LNG;
4) działania konieczne, aby zapewnić osiągnięcie krajowych celów, o których mowa w pkt 2 i 3;
5) działania, które mogą wspierać rozwój infrastruktury paliw alternatywnych w usługach publicznego transportu zbiorowego;
6) wykaz gmin i sieci transportowych, w których, przy uwzględnieniu potrzeb rynkowych, mają zostać rozmieszczone ogólnie dostępne punkty tankowania sprężonego gazu ziemnego (CNG);
7) ocenę potrzeby instalowania punktów bunkrowania skroplonego gazu ziemnego (LNG) w portach morskich poza siecią TEN-T;
8) ocenę potrzeby instalowania w portach morskich punktów zasilania statków żeglugi morskiej energią elektryczną z lądu;
9) ocenę potrzeby instalowania w portach lotniczych urządzeń do zasilania energią elektryczną samolotów podczas postoju.
3. Minister właściwy do spraw energii może ująć w Krajowych ramach cele i działania związane z rozwojem infrastruktury paliw alternatywnych w portach śródlądowych.
4. Rada Ministrów przyjmuje Krajowe ramy w drodze uchwały, na wniosek ministra właściwego do spraw energii.
5. Krajowe ramy ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.
6. Minister właściwy do spraw energii, niezwłocznie po przyjęciu przez Radę Ministrów, przekazuje Komisji Europejskiej Krajowe ramy.
7. Krajowe ramy aktualizuje się, biorąc pod uwagę ocenę ich funkcjonowania oraz wyniki monitorowania, ocenę i sprawozdanie

Art 3 Minister właściwy do spraw energii opracowuje Narodową strategie rozwoju produkcji i wykorzystania paliw alternatywnych.
1. Strategia zawiera
1) Informacje na temat zasobów do produkcji paliw
2) Priorytetowe działania na rzecz pozyskiwania paliw
3 Informacje na temat ram prawnych
4)Plan Finansowy wspierania produkcji
5) Obszary wykorzystywania paliw Alternatywnych
Art 4 Marszałek Województwa w porozumieniu z Ministrem właściwym do spraw Energii opracowuje Regionalną Strategię Produkcji i Wykorzystywania Paliw Alternatywnych
4.1 Strategia jest opracowywana na siedem lat od roku 2031
4.2 Strategia jest publikowana w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym
4.2 Strategia zawiera

1) Informacje na temat zasobów do produkcji paliw
2) Priorytetowe działania na rzecz pozyskiwania paliw
3)Plan Finansowy wspierania produkcji
4) Obszary wykorzystywania paliw Alternatywnych
5) Plan Współpracy województwa z gminami i powiatami na obszarze właściwego województwa
Art 5 Organ wykonawczy powiatu, gminy (miasta) może opracować Gminną Strategię Produkcji i Rozwoju wykorzystywania Paliw Alternatywnych
Strategia jest opracowywana na siedem lat od roku 2031
5.1 Strategia jest publikowana w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym
5.2 Strategia zawiera

1) Informacje na temat zasobów do produkcji paliw
2) Priorytetowe działania na rzecz pozyskiwania paliw
3)Plan Finansowy wspierania produkcji

Art 6. Ustawa wchodzi w życie 1 stycznia 2030 roku

Uzasadnia Minister Skarbu i Energii Laura Novak

Pani Marszałek
Wysoka Izbo

Uzasadnienie:Przedstawiony projekt ustawy jest elementem miksu energetycznego na rzecz poszerzenia wykorzystywania paliw alternatywnych. Zdefiniowanie jakie źródła energii są paliwami alternatywnymi przyczyni się do spójności polityki w zakresie paliw alternatywnych Zobligowanie władzy państwa oraz władz na poziomie województw do opracowania strategii dotyczącej opracowania strategii rozwoju i wykorzystania paliw alternatywnych pozwoli na przyśpieszenie procesu pozyskiwania nowych źródeł energii .Obecnie brakuje spójnej koncepcji rozwoju energetyki ze źródeł alternatywnych. Wielopoziomowy charakter ma wzmacniać niezależność energetyczną i bezpieczeństwo w tym obszarze Wskazanie w strategiach priorytetów z uwzględnieniem potencjału krajowego w zakresie produkcji paliw alternatywnych oraz lokalnych uwarunkowań pozwoli na optymalizację w zakresie pozyskiwania energii w oparciu o czynnik ekonomiczny . Obecnie wykorzystywana jest m,in energia z odpadów jako źródło zasilania zakładów pracy czy lokalnej infrastruktury, dzieje się to w skali mikro. Skoordynowane działania pozwolą przejść do skali mezzo w sposób ewolucyjny. Ustawa jest zgodna z prawem UE. Nie wpłynie negatywnie na sytuację rodzin z dziećmi.

og 48 godzin

Re: [Rząd ] Ustawa o paliwach alternatywnych

: 21 lis 2018, 0:44
autor: Laura
L. Novak

Pani Marszałek
Wysoka Izbo

Jeśli można w kwestii technicznej nanieść poprawkę do artykułu 6 poprzez dopisanie do tekstu ustawy art .

Dziękuję


og :zrobione w edycji tekstu prrojektu

Re: [Rząd ] Ustawa o paliwach alternatywnych

: 22 lis 2018, 22:17
autor: Laura
F. Gratecka

Zamykam debatę, przechodzimy do głosowania.

Kto jest za, przeciw, kto się wstrzymał.

Dziękuję

og 48 h

Re: [Rząd ] Ustawa o paliwach alternatywnych

: 22 lis 2018, 22:17
autor: Laura
Za

Re: [Rząd ] Ustawa o paliwach alternatywnych

: 23 lis 2018, 1:09
autor: Ignacy Schmidt
wstrzymuję się
Pasławska za

Re: [Rząd ] Ustawa o paliwach alternatywnych

: 24 lis 2018, 2:05
autor: Aleksander Beski
Za

Re: [Rząd ] Ustawa o paliwach alternatywnych

: 25 lis 2018, 20:33
autor: Laura
F. Gratecka

Zamykam głosowanie.

Proszę o podanie wyników

Re: [Rząd ] Ustawa o paliwach alternatywnych

: 25 lis 2018, 23:16
autor: Administrator
Wyniki głosowania:
Głosowało 196 posłów
Za 164
Przeciw 20
Wstrzymało się 12
Sejm ustawę przyjął.