[PD, DKP]: o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska

Marszałek: Małgorzata Tracz
Sejm w latach 2026-2030
Awatar użytkownika
Anna Radziwiłł-Schmidt
Posty: 8237
Rejestracja: 22 kwie 2015, 15:05
Lokalizacja: Warszawa

[PD, DKP]: o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska

Postautor: Anna Radziwiłł-Schmidt » 10 cze 2018, 13:31

Pasławska:

przechodzimy do debaty nad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska, zgłoszonym przez grupę posłów Postępowych Demokratów i Demokratycznego Koła Poselskiego. Proszę o zabranie głosu sprawozdawcę projektu, panią poseł Felicję Maciejewską. og: 32h

Ustawa z dnia ... 2027 roku
o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska


Art. 1.
W ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. 2015 poz. 881 z późn. zm.) w art. 86 po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:
"2a. Poziom alarmowy dla pyłu zawieszonego PM10 dla okresu uśredniania wyników pomiarów o długości 24 godzin wynosi:
- do dnia 28 lutego 2028: 250 µg/m3;
- od dnia 1 marca 2028 roku do dnia 28 lutego 2029 roku: 200 µg/m3;
- od dnia 1 marca 2029 roku do dnia 29 lutego 2030 roku: 150 µg/m3;
- od dnia 1 marca 2030 roku: 100 µg/m3.
2b. Poziomy informowania dla pyłu zawieszonego PM10 dla okresu uśrednianiawyników pomiarów o długości 24 godzin wynosi:
- do dnia 28 lutego 2028: 125 µg/m3;
- od dnia 1 marca 2028 roku do dnia 28 lutego 2029 roku: 100 µg/m3;
- od dnia 1 marca 2029 roku do dnia 29 lutego 2030 roku: 75 µg/m3;
- od dnia 1 marca 2030 roku: 50 µg/m3.ˮ.

Art. 2.
W rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 24 sierpnia 2012 r. w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. z 2012 r. poz. 1031), z dniem wejścia w życie ustawy:
1) w § 2. ust. 4 i 5 skreśla się wyrazy "pył zawieszony PM10ˮ;
2) w Załączniku Nr 4 poziomy alarmowe dla niektórych substancji w powietrzu, oznaczenie numeryczne tych substancji oraz okresy, dla których uśrednia się wyniki pomiarów, uchyla się pkt. 4;
3) w Załączniku Nr 5 poziomy informowania dla niektórych substancji w powietrzu, oznaczenie numeryczne tych substancji oraz okresy, dla których uśrednia się wyniki pomiarów, uchyla się pkt. 2.

Art. 3.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.


Uzasadnienie
Poseł sprawozdawca: Felicja Maciejewska
Obrazek
Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,

Celem wydania ustawy jest uregulowanie wysokości poziomu informowania i alarmowania o stężeniach pyłu zawieszonego PM10 na poziomie ustawowym i stopniowe obniżanie go aż do poziomów, które lepiej niż obecnie oddają relację między stężeniem pyłów a stopniem zagrożeniem dla zdrowia.

Obecnie poziomy alarmowania i informowania o stężeniach pyłu zawieszonego PM10 uregulowane są w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 86 ust. 1 pkt. 4 i 4a ustawy - Prawo ochrony środowiska. Poziomy określone w rozporządzeniu są nieproporcjonalnie wysokie w porównaniu do dopuszczalnych prawem stężeń oraz poziomów informowania i alarmowania przyjętych w innych krajach Unii Europejskiej. Uchwalone w 2012 roku rozporządzenie ustanowiło poziom alarmowy zanieczyszczenia powietrza pyłem zawieszonym PM10 na 300 µg/m3, a poziom informowania na 200 µg/m3.

Polskie prawo rozluźniając kryteria informowania o złej jakości powietrza, ograniczyło ochronę mieszkańców naszego kraju przed wysokimi poziomami zanieczyszczeń, bagatelizując ich wpływ na nasze zdrowie. Zgodnie z prawem unijnym dopuszczalny poziom wynosi dla pyłów PM 50 µg/m3. Powyżej tego poziomu zanieczyszczenie powietrza zaczyna stanowić niedopuszczalne i rosnące zagrożenie dla zdrowia, szczególnie dla grup podwyższonego ryzyka (dzieci, seniorów, osób z chorobami płuc i układu krążenia). Sytuacja, w której są o nim wysokich stężeniach informowane dopiero przy czterokrotnym przekroczeniu dopuszczalnej normy, a alarm podnoszony jest dopiero przy sześciokrotnym przekroczeniu norm (gdy powietrze staje się toksyczne), jest niedopuszczalna i wymaga zmiany.

Projekt proponuje przeniesienie poziomów alarmowania i informowania o stężeniach pyłu zawieszonego PM10 do ustawy - Prawo ochrony środowiska.

Projekt zawiera rozpisany do 2030 roku plan stopniowego obniżania poziomów informowania i alarmowania o stężeniach pyłów PM10 do poziomu 50 µg/m3 dla informowania i 100 µg/m3 dla alarmowania. Taka forma jest odpowiednia z kilku przyczyn. Po pierwsze, prowadzi do ostatecznego ustalenia poziomów informowania i alarmowania na rozsądnym poziomie, podobnym do tych obowiązujących w innych państwach UE (np. we Francji poziom alarmowania to 80 µg/m3, w Finlandii poziom informowania to 50 µg/m3) i prostych w zrozumieniu dla przeciętnego użytkownika (informowanie w przypadku przekroczenia dopuszczalnej normy, alarmowanie - w przypadku, gdy zanieczyszczenie przekracza ją dwukrotnie). Po drugie, odpowiada na zgłaszane w sferze publicznej postulaty wojewódzkich inspektoratów ochrony środowiska, które nie popierają nagłego i radykalnego obniżenia poziomów informowania i alarmowania ze względu na to, że ludzie mogą zacząć ignorować ostrzeżenia w sytuacji ciągłego alarmu smogowego. Po trzecie, taka forma obniżania poziomów będzie też stanowiła dodatkową motywację dla władz publicznych odpowiedzialnych za walkę ze smogiem do aktywności w tym obszarze, ponieważ brak działań skutkujących poprawą jakości powietrza będzie skutkować stopniowym zwiększaniem się ilości dni, kiedy do mieszkańców przekazywane będą komunikaty o wysokich stężeniach zanieczyszczeń.

Projekt przyniesie głównie skutki społeczne. Dzięki lepszemu informowaniu i ostrzeganiu w warunkach wysokich stężeń zanieczyszczeń ludzie będą mogli skuteczniej chronić się przed ich skutkami. W szczególności, osoby z grup szczególnego ryzyka będą mogły łatwiej unikać aktywności na zewnątrz. Powinna także spaść związana z epizodami smogowymi i wysokiego zanieczyszczenia podwyższona śmiertelność i obciążenie szpitali w takich okresach, co przyniesie pozytywne skutki finansowe i ekonomiczne. Ustawa nie powinna wygenerować dodatkowych kosztów. Działania związane z informowanie i alarmowaniem będą prowadzone w ramach działalności wojewódzkich inspektoratów ochrony środowiska. Mogą je wesprzeć w ramach swoich kanałów komunikacji samorządy.

Projekt zakłada zmianę rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 24 sierpnia 2012 r. w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. z 2012 r. poz. 1031). Szczegóły tych zmian zostały przedstawione w treści projektu.

Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej, nie wpłynie także negatywnie na sytuację rodzin z dziećmi.

Dziękuję.
Anna Radziwiłł-Schmidt - sekretarz generalna NATO (od 2032).

Premier RP (2015-20; 2028-32), szefowa PE (2027-28), szefowa AFET (2024-2027), wicepremier, MSZ (2021-22), liderka PD (2021-24; 2030-32).

Awatar użytkownika
Krzysztof Hans
Posty: 1775
Rejestracja: 26 cze 2017, 20:49
Lokalizacja: Małopolska
Kontaktowanie:

Re: [PD, DKP]: o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska

Postautor: Krzysztof Hans » 11 cze 2018, 8:51

Na mównicę wchodzi posłanka Katarzyna Kajkowska z SCD

Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!

Porównując ze sobą dwa projekty od PD czyli ten oraz ten o ruchu drogowym myślę że ten nad którym obecnie debatuje jest bardziej pożyteczny gdyź ma na celu informowanie a nie karanie polskich obywateli. Dlatego też jako zwolennik ekologicznych rozwiązań chętnie wraz z moją partią poprzemy ten projekt. Dziękuje.

Awatar użytkownika
Gniewomir Maj-Ołyński
Posty: 2230
Rejestracja: 13 lut 2017, 23:42

Re: [PD, DKP]: o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska

Postautor: Gniewomir Maj-Ołyński » 13 cze 2018, 14:58

Pasławska:
Przechodzimy do głosowania. Kto jest za, kto jest przeciw, kto się wstrzymał?

og:48h
Gniewomir Maj-Ołyński - dr nauk humanistycznych z zakresu nauk o polityce, dziennikarz, menadżer kultury,
I wiceprzewodniczący Postępowych Demokratów, poseł na Sejm III i IV kadencji IV RP

Awatar użytkownika
Gniewomir Maj-Ołyński
Posty: 2230
Rejestracja: 13 lut 2017, 23:42

Re: [PD, DKP]: o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska

Postautor: Gniewomir Maj-Ołyński » 13 cze 2018, 14:58

za
Gniewomir Maj-Ołyński - dr nauk humanistycznych z zakresu nauk o polityce, dziennikarz, menadżer kultury,
I wiceprzewodniczący Postępowych Demokratów, poseł na Sejm III i IV kadencji IV RP

Awatar użytkownika
Lukasz Wojtowicz
Posty: 2667
Rejestracja: 19 lis 2017, 23:06

Re: [PD, DKP]: o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska

Postautor: Lukasz Wojtowicz » 13 cze 2018, 16:00

Wstrzymuje się
Były prezydent Sosnowca, Były premier RP, były członek Partii Liberalno-Konserwatywnej, prezes stowarzyszenia Ruch Konserwatywny.

Wg. Katarzyny Kajkowskiej jej lokaj.

Awatar użytkownika
Krzysztof Hans
Posty: 1775
Rejestracja: 26 cze 2017, 20:49
Lokalizacja: Małopolska
Kontaktowanie:

Re: [PD, DKP]: o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska

Postautor: Krzysztof Hans » 13 cze 2018, 16:59

Za
Ostatnio zmieniony 13 cze 2018, 17:19 przez Krzysztof Hans, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Weronika Ryszkowska
Posty: 497
Rejestracja: 14 sty 2017, 10:58

Re: [PD, DKP]: o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska

Postautor: Weronika Ryszkowska » 13 cze 2018, 17:15

za
Weronika hr. Ryszkowska - posłanka na Sejm z Wrocławia, wiceprzewodnicząca Postępowych Demokratów; prezes Partii Liberalno-Konserwatywnej (2022-23; 2025), Prezes Rady Ministrów (od X 2022 do X 2025), Marszałek Sejmu (od III do X 2022).

Awatar użytkownika
Szamir DeLeon
Posty: 3831
Rejestracja: 23 lip 2017, 20:37

Re: [PD, DKP]: o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska

Postautor: Szamir DeLeon » 13 cze 2018, 22:08

Wstrzymuję się

Awatar użytkownika
Laura
Posty: 9030
Rejestracja: 08 lip 2015, 0:29

Re: [PD, DKP]: o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska

Postautor: Laura » 13 cze 2018, 22:41

wstrzymuję się
Laura Novak
Wicepremier RP- Minister Skarbu i Energii.( 2026-2027 i 2028-2031)
Premier RP ( 2027)
Poseł na Sejm IV RP. I-VI kadencji
W latach 2020-2024 i od 2029 przewodnicząca SLD i ZL.
Przewodnicząca KP ZL w latach 2019-2026

Awatar użytkownika
Adrianna Wisłocka
Posty: 348
Rejestracja: 09 lis 2016, 1:10

Re: [PD, DKP]: o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska

Postautor: Adrianna Wisłocka » 13 cze 2018, 22:51

za
księżna Adrianna Wisłocka - księżna głogowska, senator II i III kadencji, wicemarszałek Senatu od 2031 r.

Prezes Rady Ministrów w latach 2020-2022. Poseł na Sejm I, II, III i IV kadencji


Wróć do „Sejm RP IV kadencji”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości

cron