Strona 1 z 4

Expose Szamira DeLeona

: 17 mar 2018, 19:08
autor: Szamir DeLeon
Bogusław Ziętek:

Wysoka Izbo!

Przechodzimy do następnego punktu porządku dziennego.
Na podstawie art. 154 ust. 2 Konstytucji, przystępujemy do wysłuchania wystąpienia Prezesa Rady Ministrów pana Szamira DeLeona, związanego z przedstawieniem programu działań Rady Ministrów i wnioskiem o udzielenie wotum zaufania Radzie Ministrów.

og; debata po expose będzie trwała 48h, później (podobnie jak kiedyś to było) proponuję czas na stanowiska końcowe (36h)- piszę w pierwszym poście, aby każdy mógł szybko znaleźć tę informację ;)

Re: Expose Szamira DeLeona

: 17 mar 2018, 19:10
autor: Szamir DeLeon
Obrazek

Szamir DeLeon:
Szanowne Polki i Polacy!
Panie Marszałku!
Panie i Panowie Posłowie!
Czcigodni Goście!

Zaczynając swoje exposé chciałbym pogratulować wszystkim posłom zdobycia mandatu. Obywatele obdarzyli was ogromnym kredytem zaufania. Nie zawiedźcie ich- nie bądźcie opozycją totalną, bo tak niczego nie zmienicie, a jedynie będziecie utrwalać podziały w społeczeństwie. Podziękowania należą się wszystkim obywatelkom i obywatelom, którzy 8 marca oddali głosy.
Również chciałbym podziękować Jego Królewskiej Mości za desygnowanie mnie na premiera Polski. Już teraz mogę zadeklarować, że mimo przeszłości, wszystkie relacje na linii Król-Rada Ministrów będą na najwyższym poziomie, bez zbędnych sporów, kłótni czy niedopowiedzeń.
Obywatele 8 marca opowiedzieli się za zmianą dotychczasowej polityki i formy sprawowania władzy. Zadania stojące przed parlamentem i przed rządem są ogromne. Musimy je wypełnić tak, żeby za cztery lata można było powiedzieć: dobrze służyliśmy Polsce, bo tylko po to nas wybrano i tylko po to tu jesteśmy! Jesteśmy tu po to, żeby budować silną Polskę. Polskę ludzi żyjących w poczuciu satysfakcji i zadowolonych z poziomu życia. Dumnych z kraju i z samego siebie. Zdziałajmy wspólnie dla Polski tak wiele, jak potrafimy i zdołamy. Pracujemy przecież dla Polski, dla swoich dzieci i wnuków. Nie ma lepszej płaszczyzny porozumienia.
Rada Ministrów będzie tworzyła wielkie projekty, które w istotny sposób wpłyną na jakość życia Polaków. Ostatnie dwa rządy, poza rządem pana premiera Liściowskiego, były rządami marazmu i braku jakiejkolwiek debaty z opozycją. Mój rząd skończy z tym- będziemy aktywnie rozmawiać, będziemy otwarci na wszystkie propozycje. Wysłuchamy każdego bez względu na przynależność partyjną, stanowisko czy status społeczny, bo Polska jak nigdy dotąd potrzebuje współpracy i debaty. W ciągu lat Polska straciła dużo, zbyt dużo na tym marazmie. Frekwencja w wyborach rekordowo niska, polityka zagraniczna czy społeczna- jałowa. Przez lata niektórzy pokazywali, jak nie należy rządzić. Bałagan, marnotrawstwo publicznego dobra, konflikty, chaotyczne działanie, niekompetencja i nieudolność były cechami minionej kadencji. W imieniu rządu deklaruję, że za cztery lata, niezależnie od tego, kto będzie w Polsce władzę przejmował pozostawimy gospodarkę w stanie umożliwiającym jej dalszy rozwój, a polskie państwo będzie dobrze zorganizowane, gotowe na kolejne zmiany, w stanie należytego porządku oraz z wysoką jakością dyskursu publicznego.
Mogę z całą ręką na sercu obiecać, że nie będziemy burzyć dorobku poprzednich rządów, ale na pewno będziemy poprawiać niektóre sprawy. Nie będziemy burzyć, a dopracowywać i zmieniać na korzyść obywateli.

Do wprowadzania w życie wielkich projektów potrzebujemy środków. To dobry stan finansów i zrównoważony budżet będą motorem napędowym zmian. Zrównoważony nie oznacza zamrożony, gdzie wiele sektorów nie ma wystarczających środków na prawidłowe funkcjonowanie. Polska nie może być tanim państwem, jeśli chcemy żeby wszystko działało. Silnej gospodarki nie będziemy tworzyć kosztem najuboższych i bezrobotnych. Nie przez zwiększanie kontrastów w poziomie życia i różnic między ludźmi. Nie przez budowę wysp bogactwa w morzu biedy. Kwitnąca gospodarka będzie warunkiem prowadzenia szczodrej polityki społecznej.
Aby znaleźć wystarczające środki proponujemy przede wszystkim walkę z nadużyciami podatkowymi. Lata braku jakichkolwiek działań ze strony rządu w tej kwestii były niszczące dla budżetu Polski. Dokładna wielkość drenażu budżetu nie jest znana, niektórzy, optymiści wskazują na tylko, a raczej aż 35 miliardach złotych rocznie, inni na, uwaga, ponad 100 miliardów rocznie. To bardzo dużo. Zawalczymy o tę kwotę walcząc z przestępcami podatkowymi i rozbijając mafie VAT-owskie. Tak przywrócimy, szanowni państwo, powagę państwa, instytucji państwa.
W ramach walki z nadużyciami podatkowymi proponujemy między innymi wprowadzenie klauzuli unikania opodatkowania. Będziemy otwarci na wszystkie propozycje w tej ważnej sprawie.
Unia Europejska szykuje zmiany w dyrektywie w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, które pozwolą między innymi na tak zwany mechanizm split payment, czyli podzielonej płatności. Nie wiadomo jeszcze jaką formę przyjmie dyrektywa, ale najprawdopodobniej będzie zakładała, że państwo, które zastosuje ten mechanizm stworzy przepisy, aby kwota VAT wpływała na specjalne konto, do którego firma ma ograniczony dostęp. To wszystko prawdopodobnie będzie dobrowolne, ale przedsiębiorcy byliby zachęcani do takich rozwiązań, na przykład poprzez przyspieszony zwrot VAT.
Kolejnym narzędziem będzie do walki z nieuczciwymi podmiotami dokonującymi nielegalnego obrotu towarami objętymi akcyzą, bez odprowadzania do budżetu państwa należnych podatków, dokonujących wyłudzeń niezapłaconych podatków będzie system monitorowania drogowego przewozu towarów.
Zintensyfikujemy działania odpowiednich organów celnych, wzmocnimy kontrole na tak zwanym szlaku paliwowym. Wejdziemy do Prokuratury Europejskiej, będziemy współpracować z europejskimi partnerami na rzecz uszczelnienia podatku. Dane podatkowe największych firm będą udostępniane.
Zadbamy, aby podatki płaciły wszystkie działające w Polsce przedsiębiorstwa. Te z kapitałem krajowym i te z zagranicznym. Wprowadzimy procedury eliminujące nieuczciwy transfer zysków za granicę. Kompleksowo uregulujemy zasady uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terenie Polski poprzez zgromadzenie tych zasad w jednej, prostej ustawie. Organy podatkowe będą z większą uwagą obserwowały transfery zagraniczne.
Projektowane zmiany mają głownie za zadanie chronić legalny biznes przed przestępcami, ułatwić walkę z „szarą strefą” oraz ograniczyć poziom uszczupleń w kluczowych dla budżetu państwa podatkach. Wszyscy uczciwi przedsiębiorcy mogą oczekiwać dbałości o otoczenie prawne, a jednocześnie równych zasad konkurencji.
Będziemy renegocjować umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z rajami podatkowymi. Wszyscy obywatele Polski prowadzący interesy w Polsce mają obowiązek płacić podatki w kraju.
Wprowadzimy podatek od niektórych instytucji finansowych, czyli na banki, instytucje kredytowe, SKOK'i, zakłady ubezpieczeń, zakłady reasekuracji czy instytucje pożyczkowe. Głównym celem podatku będzie zwiększenie udziału sektorów finansowych i bankowych w ponoszeniu obciążeń podatkowych, tak jak ma to miejsce w innych państwach europejskich, między innymi w Wielkiej Brytanii, Szwecji, Francji. Polski system bankowy ma nadpłynność finansową. Wprowadzenie tego rozwiązania zapewni też stabilności sektora bankowego poprzez przyrost kosztów angażowania się banków w ryzykowne modele finansowania swojej działalności.
Będziemy popierać i działać na rzecz wprowadzenia przez Unię Europejską podatku od transakcji kapitałowych. Europa jest w stanie ukrócić spekulacje poprzez opodatkowanie transakcji sektora finansowego.
Poprzez pełne egzekwowanie już obowiązujących norm jakościowych będziemy chronić polski rynek przed nieuczciwą konkurencją.

Przez ostatnie lata udało złamać mit, że państwo nie może inwestować. Państwa zachodnie bardzo aktywnie finansują i współfinansują wiele inwestycji z powodzeniem.
Stworzymy państwowy program budowy mieszkań pod wynajem, finansowany bezpośrednio z budżetu centralnego. Skończymy z pośrednim dofinansowywaniem deweloperów i banków z publicznych pieniędzy. Interwencja państwa ureguluje rynek mieszkaniowy, obniży ceny mieszkań i zwiększy ich dostępność.
Stworzymy nowe miejsca pracy w przemyśle. Zamiast rozdawać pieniądze prywatnym firmom, stworzymy państwowe i samorządowe fundusze zalążkowe, inwestujące w przedsięwzięcia w zamian za udział państwa w przyszłych zyskach. Uruchomimy w oparciu o Bank Gospodarstwa Krajowego państwowy fundusz celowy inwestujący w budowę nowego przemysłu i wdrażanie technologii rozwijanych na polskich uczelniach. Wprowadzimy zasadę, że warunkiem uzyskania środków publicznych przez firmy będzie przestrzeganie praw pracowniczych i zapewnianie dobrych warunków pracy.
Przeniesiemy środki z dotacji służących 
tworzeniu nieefektywnych mikrofirm na pomoc w organizowaniu spółdzielni. Państwo będzie wspierać budowanie sieci współpracy pomiędzy podmiotami ekonomii społecznej.

W ostatniej dekadzie mieliśmy w Polsce zły model rozwoju, opierający się na inwestowaniu wielkich kwot w infrastrukturę i kulturę wielkich miast. Rezultatem takiej polityki jest jednak nie spłynięcie efektów inwestycji na tereny Polski gminnej i powiatowej, lecz narastający podział na Polskę zamożną i Polskę ubogą, Polskę A i B. Na wsiach państwo wycofuje się z finansowania kolejnych kluczowych dla ich rozwoju placówek: szkoły, ośrodków kultury, punktów opieki medycznej, przerzucając obowiązek ich utrzymania na samorządy. W rezultacie, mimo szczodrych dotacji unijnych dla indywidualnych gospodarstw, warunki życia w obszarach wiejskich poprawiają się nieproporcjonalnie wolniej, są to też obszary najbardziej podatne na wzrost nierówności społecznych. Obecnie na jednego pracownika socjalnego przypada 2000 mieszkańców danej gminy, niezależnie od zagrożenia strukturalnym bezrobociem i ubóstwem. Pracownicy socjalni i pracowniczki socjalne nie powinni być obciążani pracą administracyjną, a w jak największej mierze realizować aktywizujące formy pomocy. Powstrzymamy likwidację szkolnych i lokalnych bibliotek i wprowadzimy krajowy program budowy centrów kulturalno-społecznych poza dużymi miastami.

Istotne dla bezpieczeństwa Polek i Polaków jest zdrowie. W Polsce mamy cywilizacyjne zapóźnienia w służbie zdrowia. Będziemy robić wszystko, aby naprawić ten sektor usług publicznych. Nie ma godnego życia bez sprawnej opieki zdrowotnej, dlatego doprowadzimy do skokowego wzrostu wydatków na służbę zdrowia. Jednak nie możemy pozwolić, żeby nowe pieniądze zostały źle wydane, żeby system był nieefektywny. Każda złotówka zainwestowana w zdrowie musi oznaczać poprawę jakości życia Polaków. Zyskają na tym pacjenci, ale również mają zyskać ci, którzy na co dzień pracują dla ich zdrowia.
Na operację zaćmy oczekiwało pod koniec zeszłego roku ponad 500 tysięcy pacjentów, a na wymianę stawu biodrowego czekało się ponad rok. Zwiększymy nakłady na finansowanie operacji– przede wszystkim w tych obszarach, w których kolejki są najdłuższe, na przykład operacje zaćmy, operacje wymiany stawu biodrowego. Przyczyni się to do skrócenia tych kolejek.
Jednym z najważniejszych zadań w onkologii jest między innymi poprawienie koordynacji diagnostyki i terapii chorób nowotworowych. Mamy wiele dobrych ośrodków onkologicznych, ale potrzebna jest większa koordynacja w skali całego kraju. Dlatego utworzymy Krajowy Instytut Onkologii. Trzeba będzie poprawić i ustabilizować finansowanie polskiej onkologii, ponieważ duża cześć jej działów jest deficytowych. Będzie nie tylko miejscem, gdzie skutecznie leczy się nowotwory, ale również prowadzi się nowoczesne badania i terapię.
Będziemy działać na rzecz stworzenia Programu Leczenia i Profilaktyki Chorób Układu Sercowo-Naczyniowego. Polacy mieli duży wkład w rozwój kardiologii i chcemy, żeby leczenie chorób serca pozostało naszą specjalnością oraz, żeby jak najmniej osób miało choroby układu krążenia. Chory na niewydolność serca wymaga kompleksowej opieki realizowanej przez lekarzy wielu specjalności. Dzięki olbrzymiemu postępowi medycyny na przestrzeni ostatnich lat niewydolność serca można skutecznie leczyć i skutecznie jej zapobiegać, ale do tego konieczna jest współpraca wielu środowisk medycznych i wsparcie instytucji państwowych.
Lekarze i cały personel medyczny będzie mógł liczyć na wyższe pensje. Zwiększymy zatrudnienie w tym sektorze.
Położymy ogromny nacisk na elektronizację służby zdrowia. Ośrodki zdrowia będą bez kolejek do rejestracji, pacjenci będą szybciej informowani o wynikach badań, a uporządkowana i łatwo dostępna dokumentacja medyczna ułatwi pracę lekarzom.
Zagwarantujemy opiekę zdrowotną dla dzieci w każdej szkole. Zatrudniona w pełnym wymiarze godzin osoba będzie przeprowadzać badania profilaktyczne oraz nadzorować przestrzeganie zasad zdrowego żywienia w szkole. Rozwiniemy samorządowe programy profilaktyki otyłości, wad postawy i próchnicy, a także walki z zaburzeniami odżywania. W każdej szkole higienistki i pielęgniarki będą udzielać porad dietetycznych dzieciom i ich rodzinom.
Wprowadzimy powszechniejsze i bezpłatne leczenie niepłodności metodą in vitro. Dostęp do leczenia nie będzie zależeć od miejsca zamieszkania ani stanu cywilnego jak teraz. Wycofamy finansowanie pseudomedycznych praktyk takich jak naprotechnologia. Rozszerzymy gamę darmowych badań prenatalnych dostępnych w trakcie trwania ciąży. Samorząd będzie refundować badania nieinwazyjne, takie jak test NIFTY. Będziemy monitorować jakość świadczeń na oddziałach położniczych i noworodkowych. Zagwarantujemy przestrzeganie wysokich standardów okołoporodowych w jednostkach podlegających samorządowi. Samorząd będzie także finansować bezpłatną, profesjonalną opiekę laktacyjną dla młodych matek. Zadbamy o równomierne rozmieszczenie zakładów pielęgnacyjnych i opiekuńczych, tak żeby bliscy zawsze mogli odwiedzić chorych, a przewlekła choroba nie była powodem do ograniczenia kontaktów z rodziną.
Zapewnienie równego dostępu do dobrej jakości usług medycznych jest obowiązkiem państwa, które nie może tej odpowiedzialności spychać na prywatne firmy. Nie zgadzamy się, żeby logika zysku rządziła zdrowiem i życiem Polek i Polaków. Prawo do dobrej i skutecznej opieki zdrowotnej jest podstawowym prawem obywatelskim i nie może być przywilejem najbogatszych.

Sport cieszy się w Polsce wielką popularnością, ale najczęstszym sposobem kontaktu z nim jest oglądanie go w telewizji.
Dostęp do sportu zawodowego i amatorskiego oraz rekreacji i turystyki dla wszystkich, bez względu na różnice płci, pochodzenia, zamożności, stopnia fizycznej sprawności, wieku czy tożsamości psychoseksualnej musi być systemowo wspierany przez państwo. Państwo powinno wspierać i koordynować sport oraz wykazywać więcej staranności w zakresie ochrony obywatelek i obywateli przed chorobami cywilizacyjnymi. Instytucje państwowe powinny czuwać nad tym, by pracodawcy nie nadużywali zdrowia swoich pracownic i pracowników oraz by z należytą starannością podchodzili do ich kondycji psychofizycznej. Państwo powinno zapewniać dostęp do ćwiczeń fizycznych dla jak największej ilości osób. Będziemy wspierać oddolne inicjatywy sportowo-rekreacyjne pracowników i pracownic instytucji takich jak uniwersytety, szkoły, placówki służby zdrowia, placówki opiekuńczo-wychowawcze, urzędy oraz ich dofinansowanie na poziomie lokalnym i centralnym. Włączymy wiedzę o zdrowiu i rekreacji do szkoleń BHP.
Zmniejszenie dotacje z budżetów centralnego i samorządowych na sport wyczynowy dorosłych i przekierujemy nadwyżki na sport amatorski oraz rekreację dzieci i dorosłych, jak również dofinansowanie dla sportu dzieci i młodzieży. Zwiększymy fundusze na promocję sportu osób z niepełnosprawnościami i poszerzymy oferty aktywności fizycznej, w tym w sekcjach integracyjnych. Wprowadzimy zachęty dla szkół ogólnodostępnych i szkół specjalnych, by organizowały wspólne zajęcia i zawody sportowe.
Będziemy przeciwdziałać i zapobiegać płciowej segregacji w sporcie, dyskryminacji i przemocy ze względu na płeć we wszystkich typach aktywności sportowej. Zapobieganie rasizmowi, homofobii, transfobii i innym formom stadionowej dyskryminacji i nienawiści będzie bardzo ważne. Zwiększymy nakłady na ofertę sportową dla kobiet i dziewcząt, na poziomie centralnym, wojewódzkim i gminnym.
Skrajna komercjalizacja sportu zawodowego, a w szczególności piłki nożnej, budzi opór wielu kibiców i kibicek, dla których lokalny klub to znacznie więcej niż tylko przedsięwzięcie biznesowe. Nieodpowiedzialni milionerzy oraz lokalni politycy traktują kluby sportowe o wieloletniej tradycji jak prywatne zabawki lub narzędzia promocji, nie dbając o ich trwałość i stabilny rozwój. Wprowadzimy mechanizmy partycypacji i współwłasności w klubach sportowych. Wprowadzimy na możliwie najszerszą skalę wymogu większościowego udziału stowarzyszeń kibicowskich w klubach sportowych na wzór niemiecki. Nałożymy na kluby i inne organizacje sportowe takie same obowiązki, jak te obowiązujące wobec Organizacji Pożytku Publicznego oraz przeprowadzimy rewizję dotychczasowego funkcjonowania klubów sportowych, ze szczególnym uwzględnieniem zapewnienia przejrzystości wykorzystania przez nie funduszy publicznych. Rozszerzymy instytucję zakazu stadionowego, czyli zakazu wstępu dla kibiców, którzy dopuścili się przestępstwa, również na tereny publiczne w obrębie 500 m od obiektu sportowego w trakcie trwania rozgrywek. Ważne będzie uwarunkowanie wszelkiego wsparcia publicznego dla klubów sportowych od wyeliminowana z trybun rasizmu, przemocy i mowy nienawiści.
Kultura fizyczna jest w polskiej edukacji lekceważona i odseparowana od wiedzy przyrodniczej oraz społecznej. Zmienimy programy nauczania wychowania fizycznego, biologii i przyrody, tak, by wyraźny był nacisk na wiedzę o zdrowiu i rozwoju organizmu.
Rozpoczniemy walkę z brakiem uczciwego zatrudnienia, trenerek, trenerów, instruktorek i instruktorów przez publiczne i komercyjne kluby sportowe. Będziemy aktywnie walczyć z dopingiem, powstanie specjalna agencja, która skoordynuje działania wszystkich organów odpowiedzialnych za walkę z dopingiem.

Bardzo ważna będzie polityka społeczna. Mieszkańcy Polski muszą mieć stabilną pracę, wiedzieć, że państwo nie odwróci się od nich, gdy popełnią błąd. Polska równych szans i solidarności społecznej, a nie Polska grup interesów i zwalczających się egoizmów to jedyna droga na odbudowanie zaufania obywateli do państwa oraz dogonienie zachodu.
Przez ostatnie lata polityka prorodzinna była tworzona półśrodkami, a zawsze brakowało konkretnego i silnego rozwiązania, które zapewni bezpieczeństwo wszystkim rodzinom z dziećmi. Stworzymy Powszechny Zasiłek Wychowawczy, zależny od dochodów, ale każdy, bez względu na zarobki, będzie mógł liczyć na wsparcie w wysokości co najmniej 100 złotych miesięcznie.
Zwiększymy rentę socjalną, zasiłek pogrzebowy, zasiłek pielęgnacyjny, zasiłek dla niepełnosprawnych, upowszechnimy zasiłek dla bezrobotnych.
Zniesiemy kryterium uprawniające do pobierania świadczeń z Funduszu Alimentacyjnego. Przeniesiemy obowiązek ścigania osób uchylających się od płacenia alimentów na państwo.
Zakażemy eksmisji na bruk i do pomieszczeń nienadających się do zamieszkania. Wprowadzimy zasadę, że każda złotówka pozyskana ze sprzedaży lokali komunalnych musi zostać przeznaczona na remont lub budowę nowych mieszkań komunalnych.
Młodzi Polacy, dla których jedyną nadzieją była emigracja, to pokolenie, które nazywamy czasem pokoleniem straconych szans. Zrobimy wszystko, zwłaszcza w systemie edukacyjnym, żeby to pokolenie mogło znaleźć pracę, pracę w Polsce. Żeby była to praca na godnych warunkach, nie na umowach śmieciowych. Praca, z jak najwyższym wynagrodzeniem. Zrobimy wszystko, aby było to pokolenie odzyskanych szans.
Zwiększymy płacę minimalną, docelowo do 50% przeciętnej krajowej w tej kadencji. Zwiększymy znaczenie związków zawodowych, ułatwimy zrzeszanie się ich. W firmach, gdzie pracuje mniej niż 10 osób uprawnionych do tworzenia związków zawodowych wprowadzimy stanowisko delegata pracowniczego.
Będziemy konsekwentnie realizować postanowienia Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnością, dążąc do likwidacji barier wykluczających osoby z niepełnosprawnością z życia społecznego i rynku pracy.

Aby wyrównywać szanse edukacyjne, zwiększymy obsadę nauczycielską w szkołach 
osiągających gorsze wyniki. Nauczycielkom i nauczycielom zapewnimy godne pensje i stabilność zatrudnienia– w zgodzie z Kartą Nauczyciela. Zakażemy podpisywania dziewięciomiesięcznych kontraktów nauczycielskich, zostawiających młodych pedagogów bez dochodów w czasie wakacji. Wykorzystamy niż demograficzny do zmniejszenia liczebności klas. Zwiększymy subwencję oświatową, wesprzemy dodatkowymi funduszami szkoły poza wielkimi miastami. Zmienimy programy nauczania tak, aby spełniały rolę wszechstronnego i obywatelskiego wychowania, a nie były dyktowane przez nacisk kolejnych testów standaryzowanych.
Upowszechnimy wsparcie socjalne dla studentów. Podniesiemy minimalny dochód uprawniający do stypendium do poziomu 100% minimum socjalnego. Zwiększymy wsparcie dla osób pochodzących spoza dużych miast, w tym dostępność akademików. Przywrócimy asystentury dla doktorantów. Zwiększymy nakłady na modernizacje zaplecza naukowego. Będziemy dążyć do zmniejszania ilości studentów w grupach ćwiczeniowych.
Skierujemy środki finansowe na lokalne inicjatywy i edukację kulturalną. Od instytucji kulturalnych z dużych miast będziemy wymagać wspierania działań kulturalnych poza ich siedzibą. Gminne ośrodki kultury będą atrakcyjnym miejscem spotkań życia na terenach wiejskich i małych miast.
Niezależne, pluralistyczne, wypełniające misję edukacyjną, kulturalną i informacyjną media publiczne są dobrem narodowym, które wszystkim obywatelom i obywatelkom gwarantuje Konstytucja RP. Tylko jako takie środki masowego przekazu mogą być gwarantem demokratycznego społeczeństwa. Będziemy działać na rzecz przywrócenia edukacyjnego i kulturotwórczego charakteru telewizji publicznej.

Środowisko i natura to nasze wspólne dobro. Przyroda i klimat to wartości same w sobie. Zdatny do życia ekosystem na Ziemi jest najważniejszym i bezcennym dobrem wspólnym całej ludzkości. Czyste powietrze, czysta woda, której wystarczy do zaspokojenia potrzeb ludzi i zwierząt, wielość i różnorodność gatunków, w tym również tych uprawianych i hodowanych przez człowieka, klimat sprzyjający rolnictwu i życiu– to warunki biologicznego przetrwania i zdrowia ludzkości, a naszym zadaniem jest zachować je dla przyszłych pokoleń. Powietrze, woda, ziemia– przecież nie należą tylko do nas, należą też do przyszłych pokoleń i to w jakim stanie zostawimy je naszym wnukom, wystawi nam świadectwo.
Przez lata zaniedbań czyste powietrze w wielu sytuacjach było deficytowym towarem. W wielu rejonach Polski, w Małopolsce, czy na Śląsku, ale również na Mazowszu, widziałem krajobraz spowity gęstą, szczypiącą mgłą i dzieci wracające ze szkoły do domu z maseczkami na twarzach. Czyste powietrze to wyzwanie cywilizacyjne. Miarą tego, czy Polska jest naprawdę dojrzałym krajem. Niektóre samorządy robiły co mogą, aby w jak największym stopniu dbać o powietrze. Jednak brak działań skoordynowanych działań rządowych nie pozwolił kompleksowo rozwiązać problemu. Będziemy dofinansowywać podłączanie mieszkań pod miejskie ciepliki, a ciepłownie wesprzemy dodatkowymi środkami. A tam, gdzie nie będzie to możliwe domy mniej zamożnych Polaków będą poddane projektowi termomodernizacji.
Zajmiemy się gazyfikacją węgla. Polska może być liderem w procesie przetwarzania węgla. Polskie firmy projektowe, przy współpracy polskich instytutów badawczych i przy wykorzystaniu dostępnego na świecie know-how, będą mogły oferować kompletne instalacje zgazowania węgla kamiennego i brunatnego, aby eksportować je w regionie, ale co równie ważne, będą mogły taniej sprzedawać je w Polsce. Pozwoli to też na zmniejszenie uzależnienia Polski od importu produktów chemicznych.
Zlikwidujemy ubóstwo energetyczne. Żadne gospodarstwo domowe nie będzie miało problemów z dopięciem budżetu przez energię.
Energia to nie tylko węgiel czy pozyskiwany z jego przerobienia gaz. To także konwencjonalny gaz ziemny i ropa naftowa. W ostatniej dekadzie zmniejszyło się zainteresowanie polskich władz Arktyką. Jesteśmy zainteresowani pozyskiwaniem surowców w tamtym regionie, z najwyższą uwagą przyjrzymy się kolejnej rundzie koncesyjnej. Powrócimy na złoże Storklatten, do którego prawa ma PGNiG. Z większą uwagę będziemy zabiegać o obecność polskich firm energetycznych na rynkach europejskich i światowych. W odnawialnych źródłach energii należy upatrywać uzupełnienia i wzmacniania potencjału energetycznego państwa. Wyrazem tego będzie na przykład ustawa o paliwach alternatywnych. Energia to również modernizacja sieci przesyłowych prądu, które będą znajdowały się pod ziemią, takie rozwiązania są promowane przez UE i w najbliższych latach także będziemy je wdrażać, także z udziałem środków unijnych oraz być może Nordyckiego Banku Inwestycyjnego. Zostaną uruchomione także konsultacje społeczne w sprawie inwestycji w górnictwo na Górnym Śląsku, Dolnym Śląsku. Przeprowadzimy analizy dotyczące zagospodarowania byłych kopalń, w tym przemysłowego , możliwy jest proces odmetanowienia węgla zarówno w zamkniętych jak i czynnych kopalniach. Będziemy sondować możliwość odkupienia przez spółki skarbu państwa niektórych elektrociepłowni.
Musimy zrobić wszystko, co w naszej mocy, aby chronić nasz miód i pszczoły, ponieważ 76 % produkcji żywności w Europie opiera się na zapylaniu, a zatem pszczoły są niezbędne dla naszego bezpieczeństwa żywnościowego. Opracujemy plan zwalczania śmiertelności pszczół, krajowy i międzynarodowy, razem z unijnymi partnerami. Zwiększymy nakłady na badania w celu rozwijania innowacyjnych leków dla pszczół. Wprowadzimy system wczesnego ostrzegania przed okresami oprysków w celu ochrony pszczół.
Zwiększymy bezpieczeństwo żywności również rozwiązując problemy z działalnością sanepidu czy laboratoriów. Potrzebujemy nowego systemu kontroli bezpieczeństwa i jakości żywności na wszystkich etapach produkcji przez skonsolidowanie wszystkich procesów kontrolnych i monitorujących w całym łańcuchu żywnościowym.
Zapewnimy obywatelom lepszą informację o produktach. Wprowadzimy certyfikat „Wolne od GMO”, a z unijnymi partnerami będziemy walczyć z podwójną jakością żywności.
Poszerzymy dostęp do rynków dla polskich rolników. Będziemy tworzyć ustawę o spółdzielczości rolnej. Zabezpieczymy trwałości rodzinnych gospodarstw rolnych i ochronimy prawa socjalne rolników i rolniczek oraz zatrudnionych w gospodarstwie pracowników i pracownic. Stworzymy bardziej sprawiedliwy system dopłat dla całego rolnictwa i zwiększymy dopłaty dla rolnictwa. Będziemy dbać o rozwój zarówno małych jak i dużych gospodarstw- postawimy na dwutorowy rozwój rolnictwa.
Odpowiednie organy rygorystycznie będą przestrzegać prawa dotyczącego czasu transportu, w tym obowiązkowych przerw, zapewnienia zwierzętom odpowiednich warunków dotyczących powierzchni, dostępu do wody pitnej. Poszerzymy strefę bezwzględnego zakazu strzelania podczas polowań. Zrobimy szczegółowy przegląd planów łowieckich.

Chcemy iść i jechać drogą Europy. Naszym wzorem będzie Wiedeń, Berlin, Amsterdam i Kopenhaga. Sprawny system transportowy jest niezbędnym warunkiem funkcjonowania każdej gospodarki. Państwo musi być w tej sferze bardziej aktywne, zamiast zdawać się na wolną konkurencję na zderegulowanym rynku. Chcemy rozwijać zrównoważony transport, czyli na transport, który zwraca uwagę na osoby przegrywające w systemie „prawo silniejszego”, taki, który daje szansę na normalne życie osobom uboższym oraz w jak najmniejszym stopniu ingeruje w środowisko. Dokonamy kompleksowego oszacowania kosztów zewnętrznych transportu pasażerskiego drogowego i zbiorowego oraz towarowego dla Polski. Opracujemy Krajową Politykę Zrównoważonego Transportu, który będzie zawierał katalog dobrych wzorców i zaleceń w stosunku do samorządów, oraz zestaw obligatoryjnych wytycznych dla administracji centralnej. Zaostrzymy kontrolę przestrzegania obecnych przepisów dotyczących parkowania na chodnikach. Pieszy, zwłaszcza o ograniczonej mobilności, musi zawsze mieć wystarczającą przestrzeń na chodniku. Ponadto nadmierne wykorzystywanie chodników do parkowania niszczy ich nawierzchnię, utrudniając poruszanie się np. osobom starszym, rodzicom z wózkiem dziecięcym. Wprowadzimy obowiązek stosowania oznakowania poziomego na drogach klasy co najmniej powiatowej oraz będziemy egzekwować jego utrzymanie, szczególnie linii krawędziowych ciągłych), tak aby zwiększyć bezpieczeństwo pieszych na poboczu. Zlikwidujemy bariery dla niepełnosprawnych utrudniające podróżowanie komunikacją publiczną. Aktualne przepisy nakazują udokumentować cel podróży- zmienimy to. Uzupełnimy przepisy o wymogi dotyczące umieszczania na przystankach autobusowych wystandaryzowanych pasów ostrzegawczych i ścieżek dotykowych dla osób niewidomych.
Dominujący w Polsce paradygmat wyższości wszystkiego, co indywidualne i prywatne, a także osobiste preferencje rządzących, którzy od dekad podróżują tylko służbowymi limuzynami i samolotami, doprowadził do dramatycznego niedofinansowania kolei, szczególnie pasażerskiej, kosztem transportu drogowego. Jest to ten obszar transportu, który wszędzie na świecie wykazuje najsilniejszą obecność środków i podmiotów publicznych, a także, przy porównaniu z indywidualnym transportem samochodowym, wykazuje największe dysproporcje w bilansie kosztów operacyjnych w stosunku do zewnętrznych. W związku z tym, za najważniejszy element naprawy kolei w Polsce uważamy jej radykalne dofinansowanie. Będziemy dążyć do podziału środków na koleje i drogi w proporcji 60:40 na korzyść kolei, wliczając w to wszystkie środki państwowe, nie tylko inwestycyjne. Nie tylko odbudujemy, lecz także rozwiniemy sieć kolejową, szczególnie aglomeracyjną. Intensywne i regularne prace inwestycyjne i modernizacyjne ustabilizują i rozwiną sektor firm powiązanych z koleją, dając stabilne miejsca pracy wysokiej jakości. Przygotujemy Polskę do zmiany systemu zasilania kolejowej sieci trakcyjnej z obecnego systemu prądu stałego 3 kV na system prądu przemiennego, w systemie niemieckim. Zlikwidujemy proste bariery prawno-decyzyjne, między innymi przepisy o zamknięciach remontowych, zmniejszymy niepotrzebne rezerwy czasowe. Usuniemy patologię stosowania taboru niskopojemnego, szynobusów, na liniach o dużych potokach pasażerskich. Przywrócimy niemal całkowicie zlikwidowane połączenia transgraniczne z sąsiadami z Unii oraz Ukrainą. Zdecydowanie ograniczymy stosowanie jednoosobowych drużyn konduktorskich do połączeń o najniższej frekwencji obsługiwanych pojedynczymi wagonami motorowymi lub pojedynczymi zespołami trakcyjnymi. Ustalimy czas pracy pracowników związanych z bezpieczeństwem ruchu pociągów obejmujący całkowity zakres czynności wykonywanych na rzecz pracodawcy w wymiarze dobowym nieprzekraczającym 12 godzin.
Polska jest rzadkim wyjątkiem w UE z praktycznie nieistniejącym dofinansowaniem regionalnej komunikacji autobusowej. W efekcie nastąpiło całkowite wycofanie tej formy transportu z wielu obszarów wiejskich, zwłaszcza najuboższych, lub zastąpienie ich transportem o jakości uwłaczającej zamożności Polski. Skutkiem jest wykluczenie komunikacyjne i nadmierna motoryzacja– samochód jest obecnie warunkiem udziału w cywilizacji na dużych obszarach wiejskich. Wprowadzimy obowiązek organizacji regionalnej komunikacji autobusowej na podobnej zasadzie co kolejowej komunikacji regionalnej.
Państwo będzie zachęcało jednostki samorządu terytorialnego do tworzenia zintegrowanych systemów transportowych, z pełną integracją biletową, włącznie z biletami jednorazowymi.
W oparciu o dane Policji wytypujemy niebezpieczne fragmenty dróg dla rowerzystów i priorytetowo zbudujemy drogi dla rowerów na tych odcinkach. Przy pasach dla rowerów z przyczyn bezpieczeństwa dopuścimy tylko parkowanie równoległe, ewentualnie ukośne, z odpowiednim buforem przestrzennym. Chodzi o eliminację wypadków związanych z otwieraniem drzwi w samochodach. Rozpoczniemy prace nad budową system państwowych wypożyczalni rowerów przy stacjach kolejowych z możliwością oddania roweru na innej stacji.
Obecnie wciąż do wielu miejscowości prowadzą drogi gruntowe, piaszczyste bądź gliniaste. Podczas roztopów bywają one nieprzejezdne. Do takich miejscowości nie dociera transport publiczny, a dojazd służb ratunkowych jest opóźniony, co może nawet zagrażać życiu. We współpracy z samorządami będziemy dążyli do osiągnięcia długoterminowego, lecz priorytetowego celu- drogi utwardzonej prowadzącej do centrum każdej wsi obrębowej. Priorytetem będzie dla nas także budowa obwodnic mniejszych miejscowości, ogólnopolski audyt ograniczeń prędkości z intensywnym wykorzystaniem konsultacji społecznych, wprowadzimy pilotaż dynamicznych ograniczeń prędkości.
Będziemy aktywnie wspierać polskie porty morskie na rzecz wzmocnienia ich roli zwłaszcza w dochodowym tranzycie transeuropejskim, w tym w szczególności przez rewitalizację ich infrastruktury oraz jej unowocześnienie, między innymi terminale ro-ro. Powiążemy porty morskie z transportem wodnym śródlądowym oraz kolejowym. Zwiększymy głębokość tranzytową, do 200, 250 centymetrów, wielu dróg wodnych, głównie Odry, ale nie dopuścimy do nadmiernej antropopresji. Kompromis między funkcjonowaniem rzek jako dróg wodnych i jako ważnego biotopu jest możliwy. Odbudujemy infrastrukturę portów śródlądowych w oparciu o ich powiązanie z transportem szynowym. Zainicjujemy program powiązania portów śródlądowych z transportem intermodalnym. Restytucję transportu wodnego śródlądowego chcemy połączyć również z racjonalną polityką wodną naszego kraju. Pozwoli ona na zmniejszenie ryzyka powodzi oraz zaspokojenie podaży wody w okresach suszy.

Niezależne sądy, przyjazne dla obywatela, orzekające jak najsprawiedliwiej i sprawnie są podstawą państwa prawa. Dostęp do porad prawnych, bezpłatnych i łatwych w uzyskaniu, jest kluczowy dla budowania zaufania do państwa wśród obywatelek i obywateli Polski. Urzędy i sądy nie mogą jawić się jako instytucje wrogie. Dlatego zapewnimy każdemu obywatelowi bezpłatny dostęp do porady prawniczej. Rozpoczniemy małe, ale ważne zmiany w kodeksach, które regulują określoną dziedzinę stosunków społecznych, między innymi Kodeks cywilny, karny czy postępowania sądowego. Postawimy na bezpieczną cyfryzację sądów, zintegrujemy system. Będziemy wdrażać nagrywanie rozpraw sądowych. Zwiększymy zatrudnienie w wymiarze sprawiedliwości. Notariusze będą nagrywali podpisywanie aktów notarialnych, żeby uchronić właścicieli mieszkań przed oszustami. Rozpoczniemy prace nad elektronicznym dowodem osobistym. Ułatwimy wiele procedur. Zwiększymy prawa konsumentów.
Zmienimy ustawę o służbie cywilnej. Dotychczasowy system należy uznać za daleki od doskonałości. Wyposażony w instytucję łatwych do obejścia konkursów, umożliwiał politykom obchodzenie prawa w przypadku kluczowych dla rządzących, bądź atrakcyjnych dla ich rodzin i znajomych, stanowisk w służbie cywilnej. Całkowicie poza tym systemem pozostawały osoby latami zatrudniane w urzędach na umowach śmieciowych lub zmuszane do samozatrudnienia. Konieczne będzie wprowadzenie lepszych mechanizmów kontroli, pozwalających ukrócić patologiczne praktyki.
Rozpoczniemy pracę nad ustawą o jawności życia publicznego. Każdy obywatel powinien wiedzieć ile zarabia jego szef. W Polsce normalnością jest, że gdy firma przynosi straty to zwalnia pracowników lub obniża im pensje, a w tym samym czasie kadra zarządzająca otrzymuje podwyżkę lub dodatkową premię. Ta niesprawiedliwość musi się skończyć.

W polityce zagranicznej czeka Polskę wiele wyzwań aby umacniać pozycję Naszego kraju na arenie międzynarodowej i współuczestniczyć w procesie budowania polityki globalnej, poprzez tak zwany pokój pozytywny, który oznacza nie tylko brak wojny, ale też rozwijanie współpracy, w sposób taki aby korzyści osiągały wszystkie strony i każda korzystała z rozwoju. Polska powinna w większym stopniu uczestniczyć w procesie kreowania polityki unijnej w różnych jej wymiarach, po roku 2004 nie było klarownego planu co dalej z polityką zagraniczną RP, kiedy to zrealizowano drugie ważne zadanie w osiągnięciu euroatlantyckiej orientacji polityki zagranicznej i bezpieczeństwa naszego państwa. W 2009 powołane zostało Partnerstwo Wschodnie, które dziś nie funkcjonuje, a była to inicjatywa mająca poparcie wszystkich głównych sił politycznych w kraju. Wymiar wschodni jest dla Polski bezpośrednio związany także z polityką sąsiedztwa. Nie może on opierać się na wymaganiu od Ukrainy, Białorusi, Mołdawii, Armenii czy Gruzji wyboru: Unia Europejska czy Rosja. Pod wieloma względami wymienione państwa muszą dokonać zmian w dotychczasowej polityce, ale zmian muszą dokonać też Polska i Europa. Nie możemy deklarować dat kolejnych etapów integracji z UE, lecz musimy czynić kolejne kroki takie jak znoszenie roamingu, jak inwestycje w danych państwach, wskazywanie przykładów, które można adaptować. Pierwszym krokiem na drodze do integracji są stosunki przygraniczne i budowanie jej od dołu, następnie powinien wejść wymiar instytucjonalny. Produktywne będzie wspomaganie w walce z ubóstwem i wykluczeniem społecznym już od dziś, nie zaś kolejne deklaracje o popieraniu integracji. Wymiar północny jest dla Polski ważny z uwagi na sąsiedztwo w obszarze Morza Bałtyckiego i obecność w regionie Arktyki, wzmocniło go teoretycznie przystąpienie do Nordyckiego Banku Inwestycyjnego. Jest kilka czynników integrujących: inwestycje, energetyka, ochrona przyrody, dostępność do surowców i gospodarowanie nimi, stanowi jeden ze składników bezpieczeństwa energetycznego całej Europy. Południowy wymiar to w dużej mierze stosunki z Turcją i możliwość intensywnego rozwoju w Azji Mniejszej. Stosunki z państwami sąsiednimi wymagają głębszego niż dotychczas poszukiwania zbieżności interesów, nawet niech będą one w skali regionu i dotyczą codziennych spraw obywateli ponieważ ich rozwiązanie jest najbardziej pożądane. Może być to zarówno pogłębianie współpracy w zakresie transportu, czy rozwój stosunków gospodarczych, jak choćby stałe połączenie kolejowe Opole-Wrocław Berlin.
Z racji pozycji na arenie międzynarodowej szczególne miejsce zajmuje Rosja, jest to mocarstwo, z którym nasz kraj łączą związki silnie zakorzenione w historii. Niewątpliwie są sprawy, które są trudne i ich omawianiem powinna zajmować się Komisja do spraw trudnych, wszak na wiele spraw mamy odmienne punkty widzenia. Wiele też można uczynić współpracując w zakresie nauki, gospodarki, współpracy w poszczególnych częściach świata, w tym w obszarach polarnych.
Jednym z podstawowych celów będzie wzmacnianie aktywności RP w organizacjach regionalnych, Grupie Wyszhradzkiej, Radzie Państw Morza Bałtyckiego. Grupa potrzebuje nowego impulsu do działania, proponujemy stworzenie Wyszehradzkiego Funduszu Inwestycyjnego, zacieśnianie współpracy z innymi organizacjami regionalnymi, w tym na innych kontynentach, ASEAN, Unia Arabskiego Maghrebu, należy rozważyć też wspólne przedsięwzięcia gospodarcze, mając na uwadze potrzeby i wyzwania przed jakimi stoją takie obszary jak Maghreb, Azja Południowo Wschodnia, czy Zatoka Perska/Arabska, konieczne jest rozpoczęcie dialogu. Rada Państw Morza Bałtyckiego powinna skupić się zwiększaniu potencjału gospodarczego wykorzystywania Bałtyku w tym handlu poprzez wspólne przedsięwzięcia z udziałem przynajmniej kilku państw. Trójkąt Weimarski także jest ważnym ośrodkiem współpracy i powinien działać na rzecz sprostania nowym wyzwaniom m.in w obszarze infrastruktury bezpieczeństwa
Polska od końca lat dziewięćdziesiątych systematycznie wrastała w euroatlantycki system bezpieczeństwa, ważnym partnerem stały się Stany Zjednoczone Ameryki, mielimy różną intensywność współpracy w zakresie wojska, czy gospodarki oraz transferu technologii, którą należy w naszym przekonaniu rozwijać. Stosunkowo słabo poznały się obydwa narody, toteż dołożymy wszelkich starań na rzecz rozwoju współpracy szkół i uczelni.
Dynamiczny rozwój odnotowują państwa takie jak Meksyk czy Brazylia, potencjalne pola współpracy to rolnictwo, gospodarka morska, technologie w górnictwie. Dokonamy też przeglądu bazy traktatowej z państwami regionu, aby ściślej współpracować w zakresie zwalczania przestępstw gospodarczych i terroryzmu. Planowany jest także program Go America Latina.
Afryka, program przyszłość dla Afryki pozwoli na zwiększenie polskiej obecności gospodarczej w Afryce, będziemy też zachęcać samorządowców do rozwoju współpracy pomiędzy regionami. Gospodarczo wiodącymi ośrodkami są RPA, Angola, czy dynamicznie rozwijająca się Botswana. Dla Polski ważnymi partnerami są Egipt, Mozambik, Sudan i Algieria, Etiopia. W zakresie rolnictwa zabiega Maroko. Dostrzegamy możliwość intensyfikacji stosunków z Nigrem, Tunezją, Erytreą czy Kongo. Ważnym państwem w obszarze Morza Śródziemnego jest Libia i już z nowymi niedawno wyłonionymi władzami podejmiemy niezwłoczny dialog.
Azja kontynent ten zyskuje na znaczeniu w stosunkach międzynarodowych, planujemy organizację szczytów gospodarczych z Indiami, Chinami, Wietnamem, Japonią, Filipinami. Wzmocniona zostanie też dyplomatyczna obecność RP na kontynencie Utworzona zostanie ambasada Ułan Bator. Australia i Oceania, pogłębianie stosunków w zakresie transferu technologii, aktywizacja wspólnych izb gospodarczych.
Zbliżając się do końca, w wielu krajach Europy Zachodniej w okres pełnoletności wchodzi pokolenie polskich dzieci urodzonych już zagranicą, stąd w rządzie stanowisko pełnomocnika do spraw Polaków zagranicą, będziemy działać aktywniej na rzecz tworzenia polskich instytucji kulturalnych i oświatowych, aby podtrzymywać więź Polski z Rodakami zagranicą, szczegółowe plany opracują eksperci i ministrowie w terminie 10 miesięcy, tak aby za rok przepisy prawne umożliwiające pewne działania mogły zostać wydane jako rozporządzenia, lub w zależności od potrzeb trafić pod obrady Wysokiej Izby. Planowane jest też uruchomienie konsulatu RP w Glasgow, oraz drugiego w Anglii.

Bezpieczeństwo naszego kraju, naszych rodaków będzie priorytetem rządu. Wszyscy żołnierze, policjanci, strażacy, strażnicy, funkcjonariusze muszą wiedzieć, że mogą liczyć na państwo, a wszystkie osoby będące w Polsce muszą czuć się bezpiecznie.
Każdy ma prawo czuć się bezpiecznie w swojej okolicy. Dlatego odtworzymy posterunki policyjne w mniejszych miejscowościach, których dzisiaj brakuje. Policja ma za mało służbowych pojazdów i ta sytuacja nie zmienia się od lat. Użytkowane przez policję pojazdy są w znacznym stopniu wyeksploatowane. W miarę możliwości i dostępnych środków policyjna flota będzie unowocześniana i uzupełniana. Duża część policjantów nie przeszła przeszkolenia z technik doskonalenia jazdy- zmienimy to. W procesie szkolenia policjantów nie wykorzystywano nowoczesnego symulatora kierowania pojazdami. W Polsce nie przestrzegane są procedury. Duża część policjantów włącza sygnały uprzywilejowania, pomimo braku wymaganego zezwolenia. Wiele komend nie zapewnina także terminowego przekazywania pojazdów do badań technicznych. Zdarzały się przypadki, że dopuszczano do ich użytkowania, pomimo braku aktualnych wpisów potwierdzających sprawność pojazdów w dowodach rejestracyjnych. Policja nie zadbała o właściwą ochronę gromadzonych i przetwarzanych w systemie danych osobowych.
Obecne nakłady z budżetu Państwa nie zapewniają Policji, ani Straży Granicznej utrzymania nieruchomości w stanie niepogorszonym, a tym bardziej nie pozwalają na stopniową choćby poprawę sytuacji. Wysokie koszty utrzymania policyjnych nieruchomości są podnoszone dodatkowo przez konieczność przechowywania po zakończeniu postępowań dowodów rzeczowych, których nie chcą przyjmować sądy i prokuratura. Odpowiednia zaplanowana koncentracja środków pozwoli stopniowo uwzględniać potrzeby jednostek. Zwiększymy informatyzację służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo.
Wiele wieżowców w Polsce nie ma zapewnionych dojazdów dla Straży Pożarnej, a na ich drogach ewakuacyjnych występują utrudnienia. Straż Pożarna zmaga się z problemem niewystarczającej ilości specjalistycznego sprzętu oraz brakiem odpowiednich szkoleń i procedur. Procedury takie muszą brać pod uwagę specyfikę rozwiązań architektonicznych w połączeniu ze znaczną liczbą przebywających wewnątrz osób. Brakuje samochodów dowodzenia i łączności, skokochronów, generatorów lekkiej piany, namiotów ewakuacyjnych i samochodów ratownictwa wysokościowego. Problemem jest też brak śmigłowców i lądowisk.
Cyberataki kosztują światową gospodarkę 500 mld euro rocznie. Brak bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni zniechęca do płatności internetowych i obniża zaufanie do systemów informatyczno-komunikacyjnych, też tych obsługiwanych przez państwo. Zaostrzymy przepisy o cyberbezpieczeństwie w odpowiedzi na rosnące zagrożenie cyberatakami. Będziemy działać na rzecz wprowadzenia ogólnounijnych systemów certyfikacyjnych dla produktów, usług i procesów informatyczno-komunikacyjnych. Aktywność państwa paraliżował przede wszystkim brak jednego ośrodka decyzyjnego, ale już to zmieniliśmy w poprzedniej kadencji.
Tworzone w Polsce plany kryzysowe, w tym w szczególności Krajowy Plan Zarządzania Kryzysowego, odnosiły się wyłącznie do zdarzeń konwencjonalnych, takich jak na przykład katastrofy naturalne i nie uwzględniały zmiany charakteru zagrożeń, wynikającej z postępu technologicznego. Administracja publiczna nie wypracowała dotąd zintegrowanego i systemowego wspierania przez państwo badań w obszarze ochrony cyberprzestrzeni oraz możliwości praktycznego zastosowania ich wyników w celu poprawy bezpieczeństwa teleinformatycznego. Zmienimy to.
Uznanie cyberprzestrzeni za domenę działań wojennych będzie istotnym krokiem w kierunku rozbudowy zdolności w tym zakresie. Stworzymy wojska cybernetyczne, które w ciągu kilku lat będą liczyć przynajmniej tysiąc osób. Ulegnie zmianom także poziom zabezpieczeń. Przeprowadzimy modernizację obecnych systemów informatycznych. W ramach programu przewiduje się pozyskanie urządzeń, oprogramowania oraz całej infrastruktury sieciowej wykorzystywanej do prowadzenia działań w cyberprzestrzeni.
Obrona Terytorialna powinna zajmować się głównie pomocą ludności cywilnej w zwalczaniu skutków klęsk i katastrof. Żołnierze tego typu jednostek powinni mieć lepsze szkolenia.
Od kilku lat przemysł zbrojeniowy nie może liczyć na wsparcie ze strony władz państwa. Kooperantów należy szukać w różnych częściach świata, a nie tylko spoglądać w stronę mocarstwa jakim są Stany Zjednoczone Ameryki. Przemysł zbrojeniowy musi stanowić ważne zaplecze dla szerzej rozumianego przemysłu, a inwestycje w technologie i umożliwianie sprzedaży produktów za granicę powinny pomagać polskiej obronności.
Zwiększymy nakłady na Polską Agencję Kosmiczną, a z europejskimi partnerami będziemy działać na rzecz eksploracji kosmosu. Zacieśnimy współpracę w polityce zbrojeniowej. Unia traci co roku 25 miliardów euro przez brak koordynacji w zakupach zaopatrzenia. Rozpoczniemy wspólne działania, aby uregulować rynek walut kryptograficznych.

Kończąc, bo widzę, że część z państwa nie wsłuchuje się uważnie w plan rządu Polski na następne lata, bo i tak będzie głosowała przeciw, chciałbym podkreślić, że zawsze będziemy do państwa dyspozycji. Każdy projekt, który zgłosi ten rząd będzie omawiany, a opozycja, bo zapewne po głosowaniu część z szanownych posłanek i posłów postawi siebie na tym miejscu, szczegółowo informowana. Poszerzymy prawo do zadawania na posiedzeniu Sejmu pytań Prezesowi Rady Ministrów oraz członkom Rady Ministrów- każdy poseł będzie mógł to zrobić. Poszerzymy czas przeznaczony na rozpatrzenie punktu "Pytania do Prezesa Rady Ministrów lub członków Rady Ministrów". Pozwolimy każdemu pojedynczemu posłowi zgłaszać poprawki do ustaw.
Na koniec chciałbym zachęcić wszystkich posłów do zadawania pytań. Jeśli macie jakiekolwiek wątpliwości, chcecie, aby poszerzyć daną kwestię- bardzo proszę. Niestety, mimo solidnych przygotowań, na część pytań prawdopodobnie nie będę w stanie odpowiedzieć, ale obiecuję, że odpowiedź przyjdzie pisemnie. Razem możemy wiele zmienić i gorąco zachęcam do tego wszystkich posłów.

Dziękuję.

Re: Expose Szamira DeLeona

: 17 mar 2018, 19:16
autor: Szamir DeLeon
B. Ziętek:
Dziękuję panie premierze.
Przystępujemy do dyskusji i zadawania pytań.

og; 48h, później 36h na "końcowe stanowisko" ;)
og 2; jakby ktoś nie miał czasu na czytanie całości to mogę na priv w punktach mu napisać co będziemy robić w danej sprawie ;)

Re: Expose Szamira DeLeona

: 17 mar 2018, 23:14
autor: Lukasz Wojtowicz
Paweł Malinowski:
Panie Marszałku!
Wysoka Izbo!
Szanowny panie Premierze, w kwestii sprostowania, nasz rząd także prowadził politykę prorodzinną, bo wprowadziliśmy zasadę "Złotówka za złotówkę", także nasza polityka zagraniczna była dobra, o czym świadczy to, że Karolina Południowa była dobrze oceniana także przez ówczesną opozycję, zdaniem wielu pani minister była najlepszą minister po II Wojnie Światowej, o czym trzeba pamiętać. Natomiast w kwestii sportu, to mówił pan, że wprowadzi pan systemowy program, otóż taki istnieje i prowadził go mój śp. Brat. Czy zamierzają państwo podwyższyć wydatki na "Program dla Sportu", dać 2 równoległe programy, czy może zlikwidować "Program dla sportu" i wprowadzić na jego miejsce nowy?

W kwestii mediów publicznych, to tutaj mam pytanie, bowiem telewizja państwa zdaniem musi być misyjna, czy na misję TVP obecnie stać? Co państwo chcą zrobić, żeby TVP stać było na swoją misyjność? Czy rząd będzie nowym władzom prywatyzację, bądź likwidację komercyjnych anten typu TVP Seriale, czy TVP Rozrywka?

Chcą państwo wprowadzić obowiązek komunikacji autobusowej w każdej gminie, tylko mam pytanie, jak to wprowadzić? Zamierzają państwo dofinansować tą swerę z budżetu państwa, czy nie?

Dziękuję bardzo.

Re: Expose Szamira DeLeona

: 18 mar 2018, 0:37
autor: Szamir DeLeon
Szamir DeLeon:
Panie Marszałku!
Wysoka Izbo!
Panie Pośle!

Polityką prorodzinną nie możemy nazwać rozwiązań wdrożonych przez poprzednie rządy. Polska wciąż należy do krajów o najniższych wydatkach na politykę społeczną w Unii. „Złotówka za złotówkę” pomogła w małym stopniu nielicznym i, jak pokazuje praktyka, jest też nie w pełni efektywnym rozwiązaniem. I rozumiem panie pośle, że tylko to zrobiliście przez 4 lata w tak ważnej sprawie jaką jest polityka prorodzinna?

Z wielką łatwością powiedział pan, że część ma opinię jakoby pani Południowa była najlepszym szefem MSZ od II wojny światowej. Nie wiem w jaki sposób można obiektywnie porównać panią Karolinę Południową, do, nie wiem, na przykład pana Zygmunta Szkopiaka, Adama Rapackiego, Stefana Olszowskiego, Dariusza Rosati czy Włodzimierza Cimoszewicza- może zdradzi mi to pan później, ale z całą pewnością taka opinia byłaby bardzo powierzchowna. A polityka zagraniczna w wykonaniu poprzedniego rządu była bardzo sezonowa. Po jednym ważnym kroku nie było kolejnych, a pod koniec kadencji nie było żadnych.

„Program dla sportu” był atrapą porządnego działania i nie wiem dlaczego mój rząd miałby stworzyć podobny program, który był skierowany do nielicznych, a pogadanki o sporcie w szkołach były głównie ze sportowcami i osobami zajmującymi się sportem wyczynowym. To na pewno nie zachęciło młodzieży do uprawiania sportu. Będziemy dążyć do racjonalizacji tego programu. Polityka państwa w zakresie sportu nie powinna dążyć do tworzenia kilku gwiazd, ale do zwiększenia aktywności sportowej w całym społeczeństwie bez względu na płeć, wiek, status społeczny czy majątek.

Liczyłem, że po mojej wcześniejszej deklaracji o tym, że media publiczne są dobrem narodowym, nie będę musiał tego mówić, ale zapewniam, że rząd nie będzie działał na rzecz prywatyzacji mediów publicznych.

Nad całym programem finansowania regionalnej komunikacji autobusowej, jak i kolejowej, rozpoczęliśmy prace. Wszystko będzie finansowane i organizowane przez samorządy wojewódzkie na podstawie ramowych zasad ustalonych centralnie. W celu realizacji tego przedsięwzięcia powstanie rządowy system finansowania, zwłaszcza dla biedniejszych samorządów. I na pytanie o dofinansowanie tej sfery budżetu- tak, zrobimy to. Tylko porządnie dofinansowanie pozwoli realizować cele państwa.

Dziękuję

Re: Expose Szamira DeLeona

: 18 mar 2018, 2:53
autor: Lukasz Wojtowicz
Malinowski:
Panie Marszałku!
Wysoka Izbo!
Panie Premierze, ale apropo pani minister Południowej, to akurat nie moja, czy mojej partii opinia, tylko opinia Polaków, którzy popierali politykę zagraniczną pani minister Południowej, więc tutaj Ameryki nie odkryłem.

W kwestii "Programu dla sportu", to tutaj nie chodziło o "pogawędki", tylko o zachęcenie każdego ucznia szkół podstawowych do wyboru dyscypliny, wiemy dobrze, że choćby pańska koleżanka partyjna, a więc pani Anita Włodarczyk, która jest zaangażowana w program. Rzeczywiście, może to być program nieidealny, dlatego też chętnie zobaczę co pan jako premier ma do zaoferowania w zamian i chętnie się do tego odniosę.

Panie Premierze, nie zrozumiał pan mojego pytania, bowiem pytałem się jakie zmiany w finansowaniu mediów publicznych chce pan zrobić, żeby tą misję wykonać, bowiem mówiąc kolokwialnie "z pustego nawet Salomon nie naleje", co jest przykrą rzeczywistością, ale rzeczywistością realną. W kwestii prywatyzacji, to chodziło mi tutaj o kanały, które są tylko i wyłącznie dla zarobku, które już nawet wymieniałem, nie chodzi mi o anteny główne, jak Jedynka, Dwójka, czy TVP Info. Więc chciałbym, żeby pan premier mi odpowiedział. Czy rząd będzie chciał prywatyzacji, bądź likwidacji anten stricte komercyjnych, czy rząd będzie np. Chciał reformy tych anten?

Dziękuję.

Re: Expose Szamira DeLeona

: 18 mar 2018, 10:07
autor: Aleksander Beski
Aleksander Beski:
Panie Marszałku!
Wysoka Izbo!

Chciałbym zadać panu premierowi kilka pytań:
1) Czy KRUS zostanie utrzymany?
2) Czy rząd planuje obniżyć podstawową stawkę VAT?
3) Jakie zdanie ma rząd na temat podwyższenia kwoty wolnej od podatku?
4) Co rząd myśli o bonie edukacyjnym?

Dziękuję.

Re: Expose Szamira DeLeona

: 18 mar 2018, 11:47
autor: Gniewomir Maj-Ołyński
Og: odniosę się wieczorem albo jutro ;)

Re: Expose Szamira DeLeona

: 18 mar 2018, 12:18
autor: Joanna Poniatowska
Magdalena Ostrowska:

Obrazek

Panie Marszałku,
Wysoka Izbo,
Czcigodni goście,
Szanowny panie premierze,

Poważnym problemem stojącym przed polskim rządem jest zwalczanie nielegalnej sprzedaży alkoholu i papierosów. Poprzez nielegalną sprzedaż alkoholu i papierosów budżet państwa traci wiele miliardów złotych z tytułu niezapłaconej akcyzy. Zwalczanie tego niekorzystnego zjawiska jest bez wątpienia trudne i wymaga czasu, ale jednak dzięki efektywności polskiej Policji i służb skarbowych wzrasta liczba wykrywanych przestępstw skarbowych odnośnie do nieodprowadzania akcyzy do budżetu państwa. W związku z tym proszę o odpowiedź na następujące pytanie: Jakie działania zamierza realizować administracja skarbowa, aby jeszcze skuteczniej zwalczać nielegalną sprzedaż alkoholu i papierosów?

Jakie czynności zamierza podjąć rząd w celu popularyzacji edukacji finansowej wśród studentów oraz popularyzację informacji o dostępności kredytowej wśród studentów? Jakie czynności zamierza podjąć rząd w celu zmniejszenia ilości okredytowania wśród młodych ludzi?

Co zamierza zrobić Rada Ministrów w celu wzmocnienia złotego na rynku walut, a także zwiększenia popytu w Polsce? Jakie czynności zamierza podjąć pański gabinet, aby zmniejszyć zadłużenie w Polsce oraz wśród Polaków?

Jakie czynności zamierza podjąć rząd w celu popularyzacji wśród Polaków usług bankowości elektronicznej, poszerzania wiedzy Polaków w zakresie bankowości elektronicznej oraz w celu zwiększenia nadzoru nad usługami bankowości elektronicznej i tym samym zwiększenia bezpieczeństwa tych usług?

Dziękuję.

Re: Expose Szamira DeLeona

: 18 mar 2018, 14:09
autor: Renata Budzyńska
Szanowny Panie Marszałku!
Wysoka Izbo!
Panie Premierze!

Zaczynając chciałabym sprostować. Ostatnie cztery lata na pewno nie były okresem braku współpracy pomiędzy rządem a opozycją. Prawica mając większość w parlamencie zawsze wsłuchiwała się w głos partii z drugiej strony barykady. Potwierdzeniem tego faktu niech będzie ogrom ustaw, które nie zostałyby uchwalone bez naszego wsparcia. Jeśli opozycja miała dobre pomysły, my zawsze je popieraliśmy i ufam, że w obecnej kadencji będziemy mogli liczyć na to samo z Państwa strony.

Przechodząc do meritum, chciałabym zadać Panu, Premierze, kilka pytań. Po pierwsze usłyszeliśmy, że rząd zamierza walczyć z niepłaceniem podatków. Jest to cel niewątpliwie chwalebny. Należy sobie jednak postawić proste pytanie, dlaczego ludzie starają się te podatki ominąć. Może dlatego, że są zbyt wysokie i skomplikowane. Czy rząd, jeśli już odpowiednie wpływy do budżetu będą zapewnione, rozważy obniżenie podatków?

Mówił Pan wiele o ochronie zdrowia, ale ominął bardzo istotną kwestię. Od kilku lat funkcjonuje nowy system, tzw. "Kohn care" i według specjalistów sprawdza się on bardzo dobrze. Jego podstawowym założeniem jest oparcie się na niezależnych od rządu funduszach zdrowia. Jak środki, o których Pan mówił, mają zostać rozdysponowane pomiędzy fundusze?

Usłyszeliśmy także bardzo niewiele konkretów na temat inwestycji drogowych. Czy rząd nie ma zamiaru rozwijać sieci dróg ekspresowych i autostrad? Obecne plany, wciąż jeszcze nie w pełni zrealizowane, pochodzą w większości sprzed wielu lat. Od tego czasu wydatnie zwiększył się ruch samochodowy, szczególnie w pobliżu wielkich aglomeracji, gdzie często nawet obecne autostrady okazują się niewystarczające. Za korki odpowiedzialne są też w dużej mierze bramki poboru opłat, o których likwidacji bez rezultatów mówi się już od lat. Co rząd zamierza uczynić w tych kwestiach?

W ostatnich miesiącach, odkąd władzę na Ukrainie przejął nacjonalistyczny rząd Ołeha Laszki, doszło do pogorszenia relacji pomiędzy naszymi państwami. Niedawno przyjęto w tym kraju ustawę, która nie pozwala na dyskuzję historyczną o zbrodniach dokonanych przez UPA. Czy rząd zamierza zająć się jakoś tą sprawą?

Dziękuję.