Strona 1 z 2

[Rząd]: o zmianie ustawy o drogach publicznych

: 18 gru 2017, 0:03
autor: Weronika Ryszkowska
Marszałek Jacek Żalek:

Przechodzimy do debaty nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych. Proszę o zabranie głosu sprawozdawcę projektu, pana ministra Bartosza Kownackiego.

Ustawa
z 2025 roku
o zmianie ustawy o drogach publicznych

Art. 1. W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1440, 1920, 1948 i 2255 oraz z 2017 r. poz. 191 i 1089) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 4 po pkt 11a dodaje się pkt 11b w brzmieniu:
"11b) droga o znaczeniu obronnym – droga publiczna lub jej odcinek, wyznaczona w okresie pokoju, przewidziana do wykorzystania w czasie pokoju, kryzysu lub wojny do wykonywania przewozów istotnych dla obronności państwa oraz zobowiązań sojuszniczych;";
2) w art. 4a ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw obrony narodowej określi, w drodze zarządzenia, wykaz dróg o znaczeniu obronnym lub ich odcinków. Zarządzenie to nie podlega ogłoszeniu.";
3) w art. 5 w ust. 1 uchyla się pkt 7;
4) art. 6 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Do dróg wojewódzkich zalicza się drogi inne niż określone w art. 5 ust. 1, stanowiące połączenia między miastami lub mające znaczenie dla województwa.";
5) w art. 10 po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
"3a. Pozbawienie drogi o znaczeniu obronnym dotychczasowej kategorii jest możliwe jedynie w przypadku jednoczesnego zaliczenia tej drogi do nowej kategorii.";
6) w art. 18 w ust. 2:
a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) przygotowanie dróg krajowych, których jest zarządcą na potrzeby obrony państwa;",
b) po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
"2a) nadzór nad przygotowaniem innych niż określone w pkt 2 dróg publicznych na potrzeby obrony państwa zgodnie z zaleceniami ministra właściwego do spraw transportu;";
7) w art. 19 dodaje się ust. 9 w brzmieniu:
"9. Zadania na drogach o znaczeniu obronnym wykonywane w ramach przygotowań obronnych państwa ujętych w programach obronnych, o których mowa w art. 6 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1430), są finansowane z budżetu państwa, w ramach wydatków obronnych, o których mowa w art. 7 ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2015 r. poz. 1716, z 2016 r. poz. 2260 oraz z 2017 r. poz. 2018).".

Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


Uzasadnienie

Projekt ustawy dokonuje zmian w ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Proponowane zmiany są rezultatem analiz praktycznych doświadczeń związanych z przygotowaniem infrastruktury drogowej na potrzeby obrony państwa i zabezpieczenia potrzeb transportowych sił zbrojnych. Celem projektowanych zmian jest określenie statusu dróg o znaczeniu obronnym i usprawnienie procesu inwestycji na tych drogach, które jako zadania wykonywane w ramach przygotowań obronnych państwa ujęte zostały w programach obronnych o których mowa w art. 6 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej. Zadania te będą finansowane z budżetu państwa.

Projektowane przepisy nie nakładają obowiązku budowy, przebudowy czy też remontu wszystkich dróg o znaczeniu obronnym, wskazanych przez ministra właściwego do spraw transportu w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej w drodze zarządzenia. Zaproponowane zmiany wprowadzają uregulowania prawne umożliwiające finansowanie z budżetu państwa zadań na drogach o znaczeniu obronnym lub ich odcinkach np. w zakresie dostosowania tych dróg do wymagań techniczno-obronnych, niezależnie od ich kategorii, uwzględniających wymagania transportowe Sił Zbrojnych RP i NATO.

Projekt ustawy przewiduje następujące zmiany:
Pkt 1 projektu ustawy. Proponuje się wprowadzenie definicji drogi o znaczeniu obronnym. Droga o znaczeniu obronnym to droga publiczna lub jej odcinek, wyznaczona w okresie pokoju, przewidziana do wykorzystania w czasie pokoju, kryzysu lub wojny do wykonywania przewozów istotnych dla obronności państwa oraz zobowiązań sojuszniczych.

Pkt 2 projektu ustawy. Projektowany przepis przewiduje, iż w zarządzeniu ministra właściwego do spraw transportu wydanym w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej określone będą nie tylko drogi publiczne, ale również poszczególne odcinki tych dróg publicznych. Nie zawsze bowiem drogą o znaczeniu obronnym będzie droga publiczna, ale jedynie jej odcinek. Jednocześnie należy wyjaśnić, iż nie ma potrzeby zamieszczania w projekcie ustawy przepisu czasowo utrzymującego w mocy dotychczasowe zarządzenie wydane na podstawie art. 4a ust. 2 ustawy o drogach publicznych, gdyż w momencie wejścia w życie przepisów projektowanej ustawy, w tym nowego brzmienia art. 4a ust. 2, wejdzie w życie nowe zarządzenie, które zgodnie z projektowanym zakresem obejmować będzie wykaz dróg o znaczeniu obronnym lub ich odcinków.

Pkt 3 i 4 projektu ustawy. Na podstawie dotychczas obowiązującego art. 4a ust. 2 ustawy o drogach publicznych minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej określa, w drodze zarządzenia, wykaz dróg o znaczeniu obronnym, do których zaliczane mogą być, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 7 i art. 6 ust. 1 ustawy o drogach publicznych, tylko drogi krajowe i wojewódzkie. Potrzeby Sił Zbrojnych w zakresie utrzymania wytypowanej sieci dróg na potrzeby obrony państwa wskazują na konieczność wykorzystania w tym celu, oprócz dróg krajowych i wojewódzkich, także dróg innych kategorii. Drogi powiatowe, gminne lub ich odcinki uznane jako niezbędne do zapewnienia Siłom Zbrojnym dojazdów, między innymi do portów lotniczych, morskich, przepraw, poligonów, składów materiałowych i obiektów specjalnych, nie są ustawowo zaliczone do dróg o znaczeniu obronnym. Proponowane zmiany znoszą te ograniczenia i umożliwiają zaliczenie wszystkich kategorii dróg publicznych lub ich odcinków do dróg o znaczeniu obronnym. Takie rozwiązanie powinno umożliwić odpowiednie przygotowanie infrastruktury drogowej na potrzeby obrony państwa i zabezpieczyć potrzeby transportowe wojsk własnych i sojuszniczych

W pkt 5 projektu ustawy proponuje się dodanie w art. 10 tej ustawy nowego ustępu 3a, zgodnie z którym pozbawienie drogi o znaczeniu obronnym dotychczasowej kategorii będzie możliwe jedynie w sytuacji jednoczesnego zaliczenia tej drogi do nowej kategorii. Pkt 6 projektu ustawy dotyczy doprecyzowania przepisu art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy o drogach publicznych w zakresie nadzoru Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) nad przygotowaniem infrastruktury drogowej na potrzeby obrony państwa.

Proponowane w ustawie o drogach publicznych zmiany umożliwią wykorzystanie na potrzeby obrony państwa wszystkich kategorii dróg publicznych lub ich odcinków niezbędnych do zabezpieczenia potrzeb transportowych Sił Zbrojnych RP i NATO. Ponadto zmiany te pozwolą również na określenie zakresu rzeczowo-finansowego potrzeb dotyczących prowadzenia inwestycji na drogach o znaczeniu obronnym, jak również na zapewnienie stabilnego finansowania z budżetu państwa budowy, przebudowy i remontu wytypowanych dróg na potrzeby obrony państwa.

Rozwiązania zawarte w projekcie ustawy nie są sprzeczne z prawem Unii Europejskiej, nie wpłyną także negatywnie na sytuację rodzin z dziećmi.

Re: [Rząd]: o zmianie ustawy o drogach publicznych

: 18 gru 2017, 1:04
autor: Laura
Na mównicę wchodzi poseł Laura Novak

Panie Marszałku
Wysoka Izbo

Chciałabym zgłosić istotną uwagę techniczną, ale ważną treści ustawy. W Art4a ust 2 jest mowa o Ministrze Obrony Narodowej. Cytuję 2) w art. 4a ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej określi, w drodze zarządzenia, wykaz dróg o znaczeniu obronnym lub ich odcinków. Zarządzenie to nie podlega ogłoszeniu.";, koniec cytatu.
Właściwym będzie zastąpienie tego zapisu minister właściwy do spraw obrony narodowej. Tak jak ma to miejsce przy ministrze właściwym do spraw transportu.
W rządzie premiera Barycza za politykę obronną odpowiadał minister bezpieczeństwa. Kompetencje bywają przenoszone do różnych resortów, a więc powinno być to w uwzględnione w ustawie również w odniesieniu do ministra właściwego do spraw obrony narodowej

Dziękuję

Re: [Rząd]: o zmianie ustawy o drogach publicznych

: 18 gru 2017, 1:38
autor: Weronika Ryszkowska
Wnioskodawcy zgłosili stosowna autopoprawkę.

Re: [Rząd]: o zmianie ustawy o drogach publicznych

: 18 gru 2017, 22:35
autor: Szamir DeLeon
Zbigniew Podraza:

Panie Marszałku!
Wysoka Izbo!

Ten projekt jest dosyć dziwny. Ustęp 7. w art. 1 projektu przewiduje finansowanie budowę dróg w ramach przygotowań obronnych państwa z wydatków obronnych. Czy do wydatków na obronność będą zaliczały się takie rzeczy jak beton, kruszywo, asfalt dla drogi na przykład gminnej? Jak już się umówiliśmy, że wydatki na obronność mają wynosić taki procent PKB to trzymajmy się tego, a nie twórzmy furtki do spożytkowania pieniędzy publicznych na obronność, czyli na drogi, bo to naprawdę nieuczciwe. Na obronę narodową wydamy w 2025 roku ponad 60 miliardów złotych. Za rok zapewne będzie to podobna suma. To są bardzo duże pieniądze. Ale mają one, zgodnie z przepisami. być przeznaczone na zwiększenie zdolności obronnych Polski, a nie na drogi.
Ponadto czy określenie typu: "zadania na drogach obronnych" nie jest zbyt rozmyte? Nie należałoby uzupełnić projektu?
Chcielibyśmy wprowadzenia tak zwanego mechanizmu kaskadowego w stosunku do dróg o znaczeniu obronnym, podobnego do mechanizmu przewidzianego w art. 10 ust. 5a-5f ustawy o drogach publicznych. Rozwiązanie takie jest zasadne dla uporządkowania układu komunikacyjnego dróg na szczeblu wojewódzkim. Czy zgodziliby się państwo na taką poprawkę?
W przedłożonym projekcie brak jest regulacji, które gwarantowałyby podmiotom odpowiedzialnym za stan dróg dróg powiatowych i gminnych rekompensaty z tytułu szkód związanych z przejazdem pojazdów w celach obronności i bezpieczeństwa, w sytuacji w której Minister Obrony Narodowej nie wystąpi z inicjatywą remontu lub przebudowy tej drogi.
Przy okazji, Zjednoczona Lewica zwraca się również do rządu w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie oraz w warunkach technicznych jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie. Czy rząd planuje w następnym czasie polepszenie tych warunków?
W kwestii władzy wykonawczej mam jeszcze pytania do pana Ministra Obrony Narodowej, bo na jedno z tych pytań do dziś nie otrzymaliśmy odpowiedzi, a myślę, że jest to dobry moment, bo jest tutaj pan zakorzeniony z nami. Po pierwsze, co z Obroną Terytorialną? Po drugie, ile kilometrów dróg lub jakie środki chciałby szef MON przeznaczyć na drogi?

Dziękuję

Re: [Rząd]: o zmianie ustawy o drogach publicznych

: 04 sty 2018, 21:41
autor: Aleksander Beski
Pomaska:

Przechodzimy do głosowania. Kto jest za, kto jest przeciw, kto się wstrzymał?

(Edit) Og: Głosowanie do jutra do godziny 20:00

Re: [Rząd]: o zmianie ustawy o drogach publicznych

: 04 sty 2018, 21:44
autor: Szamir DeLeon
Przeciw

Re: [Rząd]: o zmianie ustawy o drogach publicznych

: 04 sty 2018, 23:14
autor: Renata Budzyńska
za

Re: [Rząd]: o zmianie ustawy o drogach publicznych

: 05 sty 2018, 0:15
autor: Laura
Przeciw

Re: [Rząd]: o zmianie ustawy o drogach publicznych

: 05 sty 2018, 0:19
autor: Lukasz Wojtowicz
Za

Re: [Rząd]: o zmianie ustawy o drogach publicznych

: 05 sty 2018, 22:46
autor: Adrianna Wisłocka
za