Strona 1 z 2

[PD]: o zmianie ustawy o działalności leczniczej

: 14 lis 2017, 16:26
autor: Anna Radziwiłł-Schmidt
Wicemarszałek Radziwiłł:
Obrazek

Otwieram debatę nad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy o działalności leczniczej. Proszę o zabranie głosu przedstawiciela wnioskodawców, panią poseł Kamilę Gasiuk-Pihowicz.

Ustawa
z 2024 roku
o zmianie ustawy o działalności leczniczej


Art. 1.
W ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2016 r. poz. 1638) po art. 115 dodaje się art. 115a w brzmieniu:
"Art. 115a. Dotację, o której mowa w art. 115 ust. 4 może przyznać wojewoda podmiotowi wykonującemu działalność leczniczą w rodzaju
stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne inne niż szpitalne, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 4, prowadzącemu działalność na terenie danego województwa. Przepis art. 115 stosuje się odpowiednio.".

Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


Obrazek
Poseł sprawozdawca: Kamila Gasiuk-Pihowicz

Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,

Zmiany demograficzne i kulturowe zachodzące w Polsce każą położyć szczególny nacisk na rozwój podmiotów leczniczych zapewniających starzejącemu się społeczeństwu opiekę hospicyjną i paliatywną. Poszerzanie oferty świadczeń hospicyjnych i paliatywnych jest ważne również dla rodzin pacjentów znajdujących się w stanach terminalnych, zapewniając im wsparcie w opiece nad chorym oraz zabezpieczając pomoc psychologiczną i duchową. Szybkie i odczuwalne zwiększenie dostępności do tego rodzaju placówek udzielających świadczeń dla rosnącej z każdym rokiem grupy pacjentów przewlekle i nieuleczalnie chorych nie będzie możliwe bez większego niż dotychczas zaangażowania środków publicznych. Rozbudowa sieci hospicjów oraz doposażenie i poprawienie standardów ich działania powinny stanowić jeden z priorytetów państwa.

Liczba Hospicjów w Polsce jest niewystarczająca i nie zabezpiecza rzeczywistych potrzeb pacjentów i ich rodzin. Ponadto istniejące już hospicja w celu zapewnienia ich rozwoju i poprawy jakości udzielanych świadczeń wymagają stworzenia dodatkowego, zewnętrznego źródła finasowania niezbędnych inwestycji w sprzęt oraz remonty i rozbudowę pomieszczeń. Wynika to z faktu, że pacjenci którzy pozostają pod opieką hospicjów, wymagają opieki o szczególnym charakterze zapewnionej w odpowiednich warunkach. Wejście w życie projektowanego przepisu będzie stanowiło podstawę do tego aby wojewoda mógł przyznać dotację, prowadzącemu działalność na terenie danego województwa, podmiotowi sprawującemu wszechstronną opiekę zdrowotną nad pacjentami znajdującymi się w stanie terminalnym (hospicjum).

Skutkiem wejścia w życie nowelizacji ustawy, będzie stworzenie podstaw do dofinansowania hospicjów w następstwie czego ułatwiony zostanie dostęp do świadczeń zdrowotnych udzielanych przez hospicja (inwestycja w nowe hospicja), jak również poprawie powinien ulec standard tych świadczeń. Należy dążyć do tego aby dostęp do świadczeń udzielanych przez hospicja odpowiadał rzeczywistym potrzebom pacjentów w poszczególnych województwach.

Wejście w życie projektu ustawy nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny. Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

Przedmiot projektu niniejszej ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej, nie wpłynie także negatywnie na sytuację rodzin z dziećmi.

Dziękuję.

Re: [PD]: o zmianie ustawy o działalności leczniczej

: 18 lis 2017, 19:19
autor: Szamir DeLeon
og; proszę o przedłużenie debaty (o ok. 48h)

Re: [PD]: o zmianie ustawy o działalności leczniczej

: 21 lis 2017, 12:09
autor: Lukasz Wojtowicz
OG: W zasadzie, to nie ma terminu końca debaty, więc nie ma moim zdaniem tragedii ;)

Re: [PD]: o zmianie ustawy o działalności leczniczej

: 21 lis 2017, 15:02
autor: Szamir DeLeon
Magdalena Netzel:

Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!

Nie mamy wątpliwości dotyczących konieczności zapewnienia całej ludności wystarczającego i równomiernego dostępu do świadczeń z zakresu stacjonarnej opieki hospicyjnej. Zagwarantowanie realizacji praw pacjentów jest jednym z kluczowych zadań państwa, które w dużym stopniu warunkuje między innymi bezpieczeństwo obywateli oraz społeczną legitymizację dla funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej.
Wydaje się jednak, że ewentualne rozwiązania powinny mieć charakter systemowy i służyć zrównoważonemu rozwojowi wszystkich form opieki, w tym zwłaszcza opieki paliatywnej i hospicyjnej, na który oprócz hospicjów stacjonarnych składają się również oddziały opieki paliatywnej, hospicja domowe oraz poradnie medycyny paliatywnej. Przedstawiony projekt ustawy dotyczy wyłącznie hospicjów stacjonarnych, które zgodnie z ustawą o działalności leczniczej, definiuje się jako podmioty udzielające stacjonarnie i całodobowo świadczeń zdrowotnych innych niż szpitalne, polegających w szczególności na sprawowaniu wszechstronnej opieki zdrowotnej, psychologicznej i społecznej nad pacjentami znajdującymi się w stanie terminalnym, to jest w tak zaawansowanym stadium choroby, że nie można już jej leczyć przyczynowo, a jedynie objawowo, oraz opieki nad rodzinami tych pacjentów.
Dotację według projektu miałyby otrzymywać wyłącznie już istniejące podmioty, dla których podmiotem tworzącym jest minister, centralny organ administracji rządowej lub wojewoda oraz spółkom kapitałowym, w których więcej niż połowę udziałów lub akcji posiada Skarb Państwa lub uczelnia medyczna.
Obecna sytuacja w Polsce w zakresie zapewnienia opieki paliatywnej i hospicyjnej jest niezadowalająca. Mamy niedostateczną liczbę placówek sprawujących opiekę paliatywną i hospicyjną, a także nierównomierne ich rozmieszczenie. Przypomnę, że według Światowe Organizacji Zdrowia każdy pacjent pacjent nie powinien mieć dalej do placówki paliatywno-hospicyjnej niż 30 kilometrów. Mamy zbyt małą liczbę łóżek, jakimi dysponują szpitalne oddziały medycyny paliatywnej i hospicja stacjonarne, część z nich nie zachowuje procedur przy tworzeniu list pacjentów oczekujących na te świadczenia w części placówek leczniczych świadczących opiekę paliatywną i hospicyjną. Są problemy z niewystarczającą wielkością środków finansowych przeznaczonych przez Naczelny Urząd Opieki Zdrowotnej; brakiem rzetelnej wyceny poszczególnych rodzajów świadczeń oraz nieznajomości rzeczywistych potrzeb dotyczących opieki paliatywnej i hospicyjnej.
Mimo ciągłego rozwoju całego systemu opieki terminalnej występujące potrzeby Polaków wydają się w dalszym ciągu niezaspokojone. Opieka w hospicjach stacjonarnych jest ważnym elementem całego systemu, nie może jednak funkcjonować w oderwaniu od innych elementów, w tym oddziałów medycyny paliatywnej i hospicjów domowych. Problemem jest nie tylko niewystarczająca liczba hospicjów stacjonarnych, ale też oddziałów medycyny paliatywnej, a także nierównomierne ich rozmieszczenie i brak koordynacji poszczególnych elementów systemu. W związku z tym należy szukać rozwiązań, które systemowo służyłyby zapewnieniu odpowiedniej opieki pacjentom w stanie terminalnym.
Proponowana zmiana przepisów ustawy wprowadzająca możliwość przekazywania przez wojewodów środków publicznych hospicjom stacjonarnym w formie dotacji na inwestycje, w tym zakup aparatury i sprzętu medycznego ma na celu poprawę dostępności i jakości do opieki hospicyjnej. Jednak zaproponowane rozwiązanie nie gwarantują osiągnięcia zakładanych celów. Należy wskazać, że zaproponowane rozwiązanie nie służy zwiększeniu liczby hospicjów stacjonarnych, których obecnie jest zbyt mało i są nierównomiernie rozmieszczone, a także nie przyznaje wojewodom, żadnych dodatkowych środków finansowych, z których mogłyby pochodzić dotacje. Nie wystarczy wskazać wojewodzie kolejny cel wydatkowania jego pieniędzy, bo takich celów można pokazać wojewodzie jeszcze wiele. Natomiast, z tym powinien być połączony jasny model finansowania. Ma być wskazany nie tylko cel, ale i pieniądze, które na ten cel wojewoda powinien pozyskiwać.
Dlatego mam do posłów projektodawców kilka pytań. Jakie kwoty potrzebne są na sfinansowanie proponowanych przez państwa rozwiązań. Jakie kwoty musi posiadać wojewoda, żeby zrealizować cel ustawy? Jakiego rzędu, jakiej wielkości i na ile realne są to środki? Według szacunków Zjednoczonej Lewicy może to być kwota rzędu 400, 500 milionów złotych. Dlatego mam też pytanie do rządu, kogoś z przedstawicieli koalicji rządzącej. Czy jest możliwe znalezienie tych środków w aktualnym budżecie państwa? Czy znaleźliby Państwo taką kwotę w przyszłym budżecie państwa?

Dziękuję

Re: [PD]: o zmianie ustawy o działalności leczniczej

: 26 lis 2017, 14:12
autor: Anna Radziwiłł-Schmidt
Radziwiłł:

Zamykam debatę, przechodzimy do głosowania. Kto jest za przyjęciem ustawy zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk?
Dziękuję.
Kto jest przeciw?
Dziękuję.
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.

og: 48h

Re: [PD]: o zmianie ustawy o działalności leczniczej

: 26 lis 2017, 14:12
autor: Anna Radziwiłł-Schmidt
za

Re: [PD]: o zmianie ustawy o działalności leczniczej

: 26 lis 2017, 14:34
autor: Szamir DeLeon
za

Re: [PD]: o zmianie ustawy o działalności leczniczej

: 26 lis 2017, 15:29
autor: Gniewomir Maj-Ołyński
za

Re: [PD]: o zmianie ustawy o działalności leczniczej

: 26 lis 2017, 22:32
autor: Aleksander Beski
Za

Re: [PD]: o zmianie ustawy o działalności leczniczej

: 27 lis 2017, 20:33
autor: Aleksandra Olszańska
za