Strona 1 z 3

[PL-K] o zm. ust. o ref. ogólnokrajowym

: 23 cze 2017, 16:08
autor: Marek Kohn
Jacek Żalek

Wysoka Izbo,

Przystępujemy do debaty nad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy o referendum ogólnokrajowym.

Referuje pan premier Kohn.

Ustawa
z dnia xxxx 2023
o zmianie ustawy z dnia 14 marca 2003 roku o referendum ogólnokrajowym


Art. 1.
W ustawie z dnia 14 marca 2003 roku o referendum ogólnokrajowym wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 4 uzyskuje brzmienie:
"1. Referendum wyznacza się na dzień wolny od pracy, następujący po dniu 3 maja, w odniesieniu do referendów zarządzonych do dnia 1 marca danego roku. W odniesieniu do referendów zarządzonych po dniu 1 marca danego roku, referendum wyznacza się na dzień wolny od pracy następujący po dniu 3 maja roku następnego.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do referendum opisanego w rozdziale 10. Jeżeli jednak - zgodnie z regułami rozdziału 10 - możliwym jest, aby określone w nim referendum odbyło się w terminie tożsamym z terminem będącym wynikiem regulacji ust. 1, Marszałek Sejmu związany jest zarządzeniem referendum na ten sam dzień. Do referendum z rozdziału 10 stosuje się przepisy ust. 5.
3. Termin oraz zasady przeprowadzenia referendum wyznacza Marszałek Sejmu postanowieniem, najpóźniej do dnia 4 marca.
4. Referenda zarządzone osobno poddaje się jednemu głosowaniu, jeżeli spełniają wymogi określone w ust. 1. Marszałek Sejmu wydaje stosowne postanowienie, zgodnie z regułami ust. 3. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
5. Termin głosowania określa się na dzień wyznaczony zgodnie z zasadami ust. 1 oraz dzień poprzedzający. "

2) art. 5:
a) ust. 2 skreśla się słowa po "do spraw referendum", a przecinek zastępuje kropką,
b) skreśla się ust. 3
c) ust. 4 uzyskuje brzmienie:
"4. Głosowanie odbywa się każdego z tych dni bez przerwy od godziny 6.00 do 21.00, a przerwa następuje od godziny 21.00 pierwszego dnia do godziny 6.00 drugiego dnia.".

3) w art. 32:
a) ust. 1 uzyskuje brzmienie:
"Ustalenie wyników głosowania przez komisję obwodową następuje po zakończeniu głosowania w drugim dniu przeprowadzania referendum."
b) w ust. 2 skreśla się słowa:
"W przypadku, o którym mowa w ust. 1,",
- tak, że zdanie rozpoczyna się od słowa "Ustalenie",

4) w art. 60 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
"3) Marszałek Sejmu, na wniosek grupy co najmniej 1 miliona obywateli - regulacje art. 63 stosuje się odpowiednio",

5) w art. 63 ust. 1 liczbę "500 000" zamienia się na "100 000",

6) w art. 64, skreśla się słowa po frazie "poddanej pod referendum", a przecinek zastępuje kropką,

7) w art. 65:
a) w ust. 1 skreśla się pkt 3-4,
b) skreśla się ust. 2 i 4

8) w art. 73 słowa "Prezydent Rzeczypospolitej" zastępuje się słowami "Król";

Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie z 14 dniem od dnia ogłoszenia, nie wcześniej jednak niż w dniu wejścia w życie ustawy z dnia 22 maja 2023 roku o zmianie Konstytucji.


UZASADNIENIE

Projekt określa zasady realizacji tzw. "referendum na żądanie", które stało się możliwe dzięki uchwalonej zmianie Konstytucji.

Projekt zakłada wprowadzenie "referendum na żądanie", jeżeli inicjatywę taką zgłosi co najmniej 1 milion uprawnionych do głosowania.

Projekt pozostawia możliwość zgłoszenia przez obywateli wniosku o referendum, podejmowanego przez Sejm (obecne uprawnienie) - obniżając przy tym próg z 500 tys. do 100 tys. obywateli.

Projekt wprowadza instytucję "dnia referendalnego" (wszystkie referenda odbywające się w jeden dzień roku - wg projektodawców takim dniem byłby pierwszy możliwy termin po Święcie Trzeciego Maja.

Projekt wprowadza zasadę dwudniowości głosowania (nie jako wyjątek, ale jako zasadę).

Przewidywanym skutkiem jest zwiększenie aktywności obywatelskiej. Skutki finansowe pozostają neutralne bądź pozytywne w stosunku do obecnej sytuacji prawnej:
1. w sytuacji, gdy nie ma referendów - nie ponosi się ich kosztów (podobnie jak obecnie);
2. w sytuacji, gdy odbędzie się jedno referendum - koszt pozostaje taki sam, jak w obecnej sytuacji
3. w sytuacji, gdy odbywałoby się więcej niż jedno referendum - koszt pozostanie taki, jak przy jednym referendum (co, w odniesieniu do obecnej sytuacji powoduje niższe koszty).

Projekt nie jest objęty prawem UE.


og: 48h

Re: [PL-K] o zm. ust. o ref. ogólnokrajowym

: 23 cze 2017, 23:46
autor: Jan Radziwiłł
Terenowicz


Panie Marszałku!
Wysoka Izbo!

Chciałbym złożyć formalny wniosek o pominięcie debaty oraz przejście do głosowania. Projekt jest w pełni przejrzysty i czytelny. Nie widzę potrzeby by się nad nim rozwodzić oraz wątpię by obecni na sali byli przeciwni najczystszej formie demokracji.

Dziękuję.

Re: [PL-K] o zm. ust. o ref. ogólnokrajowym

: 24 cze 2017, 0:35
autor: Gniewomir Maj-Ołyński
Maj-Ołyński:

Panie Marszałku,
Wysoka Izbo!

Zgłaszam sprzeciw wobec propozycji pana posła Tenerowicza. Sam występuję z wnioskiem o przedłużenie debaty, bo tak poważna sprawa jak zmiana ustawy o referendum nie może odbyć się bez debaty! Nie schodźmy do standardów białoruskich lub rosyjskich, debatujmy!


og: proszę o przedłużenie jakoś do wtorku, przez weekend może mnie nie być, a chce się odnieść do propozycji ;)

Re: [PL-K] o zm. ust. o ref. ogólnokrajowym

: 24 cze 2017, 0:43
autor: Marek Kohn
Żalek

Wysoka Izbo,

Ja osobiście nie sprzeciwiam się wnioskowi o przedłużenie - jestem za, tym nie mniej skoro padł wniosek o przejście do głosowania... czy pan poseł Tenerowicz chce uszanować wolę pana posła Ołyńskiego? Podtrzymuje wniosek? Jeżeli tak, to będziemy musieli chyba głosować nad Pana wnioskiem.

Re: [PL-K] o zm. ust. o ref. ogólnokrajowym

: 24 cze 2017, 1:21
autor: Jan Radziwiłł
Terenowicz
Wycofuje wniosek. Również jestem ciekaw co Pan Maj-Ołyński ma do powiedzenia.

Re: [PL-K] o zm. ust. o ref. ogólnokrajowym

: 24 cze 2017, 12:14
autor: Marek Kohn
Żalek

Dziękuję, w takim razie przedłużam debatę.

og: 27.06 północ. jakby coś, dajcie znać, przedłuży się dalej ;)

Re: [PL-K] o zm. ust. o ref. ogólnokrajowym

: 26 cze 2017, 15:04
autor: Gniewomir Maj-Ołyński
Budka:

Panie Marszałku,
Wysoka Izbo!

Dziękuję za odrobinę dobrej woli i wydłużenie debaty.

Projekt jest krokiem w dobrą stronę, Postępowi Demokraci są skłonni poprzeć projekt, jednak dopiero po rozwianiu wszelkich wątpliwości.

Panie pośle,

Dlaczego chcą państwo wprowadzić koniecznie jeden dzień na wszystkie referenda? Być może konieczne będzie zorganizowanie referendum w jakiejś sprawie - np. zarządzenia referendum w sprawie projektu ustawy, jeśli obywatele o to poproszą, w ciągu kilku tygodni, a nie miesięcy, jak państwo proponujecie. Rozumiem, że to kwestia źle pojętych oszczędności, ale nie wolno oszczędzać na promowaniu społeczeństwa obywatelskiego.

Dlatego, w związku z powyższymi wątpliwościami, Postępowi Demokraci proponują następujące poprawki:

Wykreśla się art. 1 pkt. 1.

Art. 2-8) stają się kolejno art. 1-7).

Re: [PL-K] o zm. ust. o ref. ogólnokrajowym

: 27 cze 2017, 15:10
autor: Marek Kohn
Panie Marszałku,
Wysoka Izbo,

Specjalnie po wysłuchaniu pana słów, w których Pan mówił o "oszczędzaniu na społeczeństwie obywatelskim", sprawdziłem jak Pan głosował za zmianą Konstytucji, która uczyniła możliwym wprowadzenie instytucji referendum na "żądanie". Nie głosował Pan za nią. (śmiech) A część Pana kolegów, z tzw. "Postępowych Demokratów" głosowała przeciw. (buczenie). No naprawdę, zarzuty z Państwa strony są oburzające.

Panie Pośle, za rozwiązaniem przyjętym przez projektodawców stoi wiele przesłanek. Nie ograniczałbym ich tylko do kwestii finansowych - chociaż, istotnie, stanowią one pewne kryterium. Zwołanie referendum jest inicjatywą kosztowną, a my szeroko otwieramy drzwi dla takiej inicjatywy obywatelskiej. Mówimy: "tak, jeżeli obywatele tego chcą - to powinno się odbyć referendum, koniec, kropka". Ale jednocześnie mówimy: bądźmy rozważni. Skoro otwieramy te drzwi, musimy jakoś określić kwestie finansowe. Inaczej trudno jest formułować nawet ustawę budżetową. Referendum to w przybliżeniu koszt ok. 30-40 mln złotych. Jeżeli nie wiemy ilu referendów możemy się spodziewać - trudno jest to planować. Jeżeli mamy rezerwę na takie referendum "majowe", i - ewentualnie - po drodze jakieś referendum konstytucyjne (czyli rzeczywiście, dostrzegające kwestię o której Pan Poseł mówił), to jesteśmy w stanie to racjonalnie kształtować. Stąd taki wybór.

Druga kwestia, to pewna gwarancja: jeżeli zgłosisz referendum w odpowiednim momencie, masz szansę na szybkie rozpatrzenie tej sprawy podczas corocznego, jasnego dnia referendalnego. Nie za dwa dni, nie za trzy dni, nie za piętnaście lat - ale w konkretnej dacie, która jest znana z góry. Czasem są sprawy, które będą rozstrzygane po długiej dyskusji, której często w Polsce brakowało - i rzeczywiście długi okres przygotowania to jest ta okoliczność, która sprzyja, naszym zdaniu, rozsądnemu podjęciu decyzji, długiej dyskusji, obserwacji, "opadnięciu" emocji wynikających z jednego zdarzenia.

Trzecia kwestia: to względy frekwencyjne. Jeżeli byłoby kilka takich inicjatyw, i każda cieszyłaby się stosunkowo małym zainteresowaniem, trudno jest mówić o takiej politycznej legitymacji tego referendum. Dlatego proponujemy tu dwa mechanizmy: dwudniowość oraz właśnie mechanizm "ujednolicania" w ramach jednego referendum, co pozwala na maksymalizację frekwencji, a w związku z tym - także wzmocnienie "siły" rozstrzygnięcia.

Stąd właśnie takie rozwiązanie.

Dziękuję.

Re: [PL-K] o zm. ust. o ref. ogólnokrajowym

: 27 cze 2017, 16:55
autor: Gniewomir Maj-Ołyński
Budka:

Panie Marszałku,
Wysoka Izbo!

Panie pośle,

Postępowi Demokraci poprą projekt, jeśli zostaną wprowadzone dwa dni referendalne - jak założono w projekcie po 3 maja, a drugi na przykład w listopadzie - po 11 listopada.

Dziękuję

Re: [PL-K] o zm. ust. o ref. ogólnokrajowym

: 27 cze 2017, 17:13
autor: Marek Kohn
Panie Marszałku,
Wysoka Izbo,

Pan Poseł Budka zmienia zdanie jak w kalejdoskopie. Zawsze jednak - byle przeciwko propozycji partii odmiennej od swojej. Bardzo przykre zjawisko, ale cieszę się, że pan poseł już wykazuje w swoim stanowisku pewną wolę racjonalizmu. Jeszcze troszkę, jeszcze troszeczkę i zacznie wygłaszać poglądy absolutnie racjonalne, zyskując szansę przejścia na "dobrą stronę mocy" (wesołość na sali).

Dlaczego uważam, że propozycja pana posła jest niewłaściwa. Otóż, powiem szczerze: pogoda. Istotnie, Postępowi Demokraci zasłynęli działaniami organizowania dla obywateli warunków niesprzyjających - np. ogłaszając kampanię wyborczą w środku zimy. Moim zdaniem, regulacje organizacji referendum jednak wiosną, gdzie Polska budzi się do życia, gdzie takim przesłaniem referendum jest odnowa, świeży głos, świeże spojrzenie - jest jednak zasadniejsza, także ze względów profrekwencyjnych.

Stąd - pozostaję przy propozycji oryginalnej.

Dziękuję.