[PL-K] o zm. ust. o ref. ogólnokrajowym
: 23 cze 2017, 16:08
Jacek Żalek
Wysoka Izbo,
Przystępujemy do debaty nad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy o referendum ogólnokrajowym.
Referuje pan premier Kohn.
og: 48h
Wysoka Izbo,
Przystępujemy do debaty nad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy o referendum ogólnokrajowym.
Referuje pan premier Kohn.
Ustawa
z dnia xxxx 2023
o zmianie ustawy z dnia 14 marca 2003 roku o referendum ogólnokrajowym
Art. 1.
W ustawie z dnia 14 marca 2003 roku o referendum ogólnokrajowym wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 4 uzyskuje brzmienie:
"1. Referendum wyznacza się na dzień wolny od pracy, następujący po dniu 3 maja, w odniesieniu do referendów zarządzonych do dnia 1 marca danego roku. W odniesieniu do referendów zarządzonych po dniu 1 marca danego roku, referendum wyznacza się na dzień wolny od pracy następujący po dniu 3 maja roku następnego.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do referendum opisanego w rozdziale 10. Jeżeli jednak - zgodnie z regułami rozdziału 10 - możliwym jest, aby określone w nim referendum odbyło się w terminie tożsamym z terminem będącym wynikiem regulacji ust. 1, Marszałek Sejmu związany jest zarządzeniem referendum na ten sam dzień. Do referendum z rozdziału 10 stosuje się przepisy ust. 5.
3. Termin oraz zasady przeprowadzenia referendum wyznacza Marszałek Sejmu postanowieniem, najpóźniej do dnia 4 marca.
4. Referenda zarządzone osobno poddaje się jednemu głosowaniu, jeżeli spełniają wymogi określone w ust. 1. Marszałek Sejmu wydaje stosowne postanowienie, zgodnie z regułami ust. 3. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
5. Termin głosowania określa się na dzień wyznaczony zgodnie z zasadami ust. 1 oraz dzień poprzedzający. "
2) art. 5:
a) ust. 2 skreśla się słowa po "do spraw referendum", a przecinek zastępuje kropką,
b) skreśla się ust. 3
c) ust. 4 uzyskuje brzmienie:
"4. Głosowanie odbywa się każdego z tych dni bez przerwy od godziny 6.00 do 21.00, a przerwa następuje od godziny 21.00 pierwszego dnia do godziny 6.00 drugiego dnia.".
3) w art. 32:
a) ust. 1 uzyskuje brzmienie:
"Ustalenie wyników głosowania przez komisję obwodową następuje po zakończeniu głosowania w drugim dniu przeprowadzania referendum."
b) w ust. 2 skreśla się słowa:
"W przypadku, o którym mowa w ust. 1,",
- tak, że zdanie rozpoczyna się od słowa "Ustalenie",
4) w art. 60 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
"3) Marszałek Sejmu, na wniosek grupy co najmniej 1 miliona obywateli - regulacje art. 63 stosuje się odpowiednio",
5) w art. 63 ust. 1 liczbę "500 000" zamienia się na "100 000",
6) w art. 64, skreśla się słowa po frazie "poddanej pod referendum", a przecinek zastępuje kropką,
7) w art. 65:
a) w ust. 1 skreśla się pkt 3-4,
b) skreśla się ust. 2 i 4
8) w art. 73 słowa "Prezydent Rzeczypospolitej" zastępuje się słowami "Król";
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie z 14 dniem od dnia ogłoszenia, nie wcześniej jednak niż w dniu wejścia w życie ustawy z dnia 22 maja 2023 roku o zmianie Konstytucji.
UZASADNIENIE
Projekt określa zasady realizacji tzw. "referendum na żądanie", które stało się możliwe dzięki uchwalonej zmianie Konstytucji.
Projekt zakłada wprowadzenie "referendum na żądanie", jeżeli inicjatywę taką zgłosi co najmniej 1 milion uprawnionych do głosowania.
Projekt pozostawia możliwość zgłoszenia przez obywateli wniosku o referendum, podejmowanego przez Sejm (obecne uprawnienie) - obniżając przy tym próg z 500 tys. do 100 tys. obywateli.
Projekt wprowadza instytucję "dnia referendalnego" (wszystkie referenda odbywające się w jeden dzień roku - wg projektodawców takim dniem byłby pierwszy możliwy termin po Święcie Trzeciego Maja.
Projekt wprowadza zasadę dwudniowości głosowania (nie jako wyjątek, ale jako zasadę).
Przewidywanym skutkiem jest zwiększenie aktywności obywatelskiej. Skutki finansowe pozostają neutralne bądź pozytywne w stosunku do obecnej sytuacji prawnej:
1. w sytuacji, gdy nie ma referendów - nie ponosi się ich kosztów (podobnie jak obecnie);
2. w sytuacji, gdy odbędzie się jedno referendum - koszt pozostaje taki sam, jak w obecnej sytuacji
3. w sytuacji, gdy odbywałoby się więcej niż jedno referendum - koszt pozostanie taki, jak przy jednym referendum (co, w odniesieniu do obecnej sytuacji powoduje niższe koszty).
Projekt nie jest objęty prawem UE.
og: 48h