Strona 1 z 11

Samorządy - działania

: 28 maja 2016, 23:25
autor: Anna Radziwiłł-Schmidt
Obrazek
Prezydenci miast z ramienia Postępowych Demokratów

Warszawa - Małgorzata Kidawa-Błońska
Gdańsk - Jarosław Wałęsa
Łódź - Hanna Zdanowska
Wrocław - Bogdan Zdrojewski
Lublin - Krzysztof Żuk
Bydgoszcz - Rafał Bruski
Olsztyn - Lidia Staroń
Poznań - Jacek Jaśkowiak
Mysłowice - Dorota Konieczny-Simela
Radom - Radosław Witkowski
Świdnica - Magdalena Rumiancew-Wróblewska
Piła - Piotr Głowski
Ciechanów - Krzysztof Kosiński
Sosnowiec - Arkadiusz Chęciński
Nowy Sącz - Barbara Liściowska-Zachara
Nowa Sól - Wadim Tyszkiewicz
Częstochowa - Leszek Kulawik

Re: Samorządy - działania

: 28 maja 2016, 23:45
autor: Anna Radziwiłł-Schmidt
Obrazek
Poznań. Jest plan budowy linii tramwajowej na Naramowice
Obrazek
Budowa trasy tramwajowej na Naramowice będzie realizowana w trzech etapach. Wkrótce zostanie ogłoszony przetarg na opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla pierwszego z nich, czyli budowy odcinka od Wilczaka do Naramowic. Projekt ma być gotowy do końca 2019 roku. Budowę przewidziano na lata 2020-2023. Miasto właśnie przedstawiło harmonogram i plany.

- Zależy nam na dobrym przygotowaniu inwestycji jeszcze na etapie przedprojektowym, tak by później, gdy ruszą prace budowlane, realizacja przebiegała szybko i sprawnie - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania - Aktualnie finalizujemy przygotowania do przetargu na projekt dla pierwszego etapu inwestycji. - dodał.

Po szeregu analiz i konsultacji harmonogram inwestycji został podzielony na trzy etapy. Pierwszy z nich obejmuje budowę trasy tramwajowej od Wilczaka do tzw. obwodnicy kolejowej, z zakończeniem po stronie południowej w formie ślepego toru, a nie pętli po stronie północnej torów, jak wcześniej planowano. Ma to związek z koniecznością uzyskania dodatkowej decyzji środowiskowej w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, bez której miasto nie będzie mogło się ubiegać o dofinansowanie inwestycji z funduszy unijnych. Ponadto, planowana jest rozbudowa trasy w kierunku Kampusu Morasko.

- Dla zasadniczego odcinka trasy od Wilczaka do Naramowic decyzję środowiskową wydaje Wydział Ochrony Środowiska Urzędu Miasta. Przejście przez tory wymaga z kolei uzyskania takiej decyzji także w RDOŚ oraz szeregu uzgodnień z PKP. Dlatego rozbudowę na północ będziemy realizować w trzecim etapie, by nie opóźniać rozpoczęcia prac - wyjaśniał Jaśkowiak. - W tej sytuacji nie ma uzasadnienia dla kończenia trasy pętlą, gdy jest realna szansa przedłużenia jej aż do UAM. Jest to też wyraźny sygnał, że miasto nie chce kończyć trasy przed torami kolejowym, tylko rozbudować ją dalej na północ. Takie rozwiązanie pozwoli na jak najszybsze rozpoczęcie budowy, a na tym nam zależy.

W etapie II, którego realizacja przewidziana jest na rok 2022, planowana jest budowa odcinka od Wilczaka, wzdłuż ul. Szelągowskiej, do skrzyżowania Solna/ Estkowskiego/ Małe Garbary. Zlecone ekspertyzy potwierdziły możliwość poprowadzenia trasy tramwajowej pod wiaduktem kolejowym, ale też konieczność wzmocnienia skarpy, którą biegnie ul. Szelągowska, bez względu na to, czy tramwaj tamtędy pojedzie, czy też nie.

Re: Samorządy - działania

: 29 maja 2016, 14:58
autor: Anna Radziwiłł-Schmidt
Obrazek
Łódź. Plany i budowa nowych dróg rowerowych
Obrazek
W tym roku powstanie lub zostanie wyremontowanych 10 kilometrów tras dla rowerzystów. Magistrat przygotowuje jednocześnie projekty na kolejne 8 kilometrów, które mają zostać wykonane w przyszłym roku.

- Do tej pory było tak, że często mieliśmy problemy z projektowaniem i realizacją dróg rowerowych w tym samym roku. Od kilku lat staramy się więc robić to inaczej. W jednym roku wykonujemy projekty a w następnym je realizujemy. Tak jest i tym razem - mówiła Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi, podczas konferencji prasowej.

W Łodzi jest obecnie około 130 kilometrów dróg rowerowych. Nie wszystkie trasy są jednak jeszcze ze sobą połączone. Od kilku lat trwają starania, aby stworzyć jeden spójny system. W tym roku na infrastrukturę rowerową miasto zamierza przeznaczyć 9,5 mln złotych. Początkowo kwota ta była o połowę mniejsza. Po pierwszym kwartale udało się jednak znaleźć dodatkowe pieniądze za co będzie można wykonać dodatkowe kilometry tras a także przygotować się do przyszłorocznych inwestycji.

- W zeszłym roku zmodernizowaliśmy i wybudowaliśmy łącznie 15 kilometrów ścieżek rowerowych. W tym roku 10 kilometrów następnych i jednocześnie projektujemy 8 kilometrów na przyszły rok. Właśnie rusza przetarg na drogę między Starym Rynkiem a Pojezierską - mówiła Zdanowska. - Trasa ta powstanie w ulicy Zgierskiej i Zachodniej. Pozwoli to na skomunikowanie Radogoszcza z centrum miasta - dodał Grzegorz Nita, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu.

Pierwszą inwestycją rowerową, która rozpoczęła się w tym roku był remont fragmentów ścieżki prowadzącej wzdłuż trasy W-Z. Obecnie prace prowadzone są na odcinku od Żeromskiego do skrzyżowania Bandurskiego i Krzemienieckiej. Na modernizowanym odcinku oprócz asfaltowych dróg rowerowych powstać mają też nowe chodniki i zieleńce. W ramach tej inwestycji poprawiony zostanie też przejazd rowerowy i przejście dla pieszych przez zjazd z Maratońskiej w Bandurskiego. Zostanie ono przesunięte, tak aby przechodziły one przez wysepkę i były bardziej widoczne dla kierowców. Trasa ta powinna być gotowa w lipcu.

Re: Samorządy - działania

: 29 maja 2016, 18:46
autor: Anna Radziwiłł-Schmidt
Obrazek
Mysłowice. Poprawa bezpieczeństwa mieszkańców
Obrazek
- Mysłowice stają się coraz bardziej bezpieczne, o czym świadczą statystyki. - powiedziała na konferencji prasowej Dorota Konieczny-Simela, prezydent Mysłowic. Zaznaczyła, że środki finansowe, które udało się pozyskać, w skuteczny sposób zwiększają poczucie bezpieczeństwa mieszkańców. - Miasto ma konkretne rozwiązania i zapewniony budżet, dzięki którym będzie jeszcze bezpieczniej. - dodała.

- Wzrost bezpieczeństwa wynika z podjęcia kilku działań: organizacji dodatkowych pieszych patroli policyjnych, szczególnie w godzinach nocnych, zakupu nowych radiowozów i dofinansowaniu remontu komendy. - powiedziała Dorota Konieczny-Simela, prezydent Mysłowic, podczas konferencji prasowej w miejskim ratuszu.

- Przetestowano monitoring miasta, planowane jest wprowadzenie pełnego monitoringu wizyjnego łącznie z monitoringiem wjazdów i wyjazdów. To nowoczesny system skanujący rejestracje wjeżdżających i wyjeżdżających z miasta samochodów. Do bazy wpisywane są m.in. kradzione numery rejestracyjne oraz numery samochodów, którymi jeżdżą osoby podejrzane. W momencie zeskanowania tablicy samochodu z takiej listy dyżurny automatycznie jest o tym fakcie powiadamiany. Jak pokazują przykłady miast, które wdrożyły taki system, dzięki podobnemu systemowi spada liczba kradzieży i włamań. - mówiła prezydent.

- Bezpieczeństwo w Mysłowicach zostanie podniesione także dzięki kolejnemu wyjątkowemu rozwiązaniu. Budowana jest nowa strażnica pożarowa, a właściwie najnowocześniejsze w Polsce centrum ratownictwa. Straż pożarna, pogotowie ratunkowe i centrum zarządzania kryzysowego będą w jednym miejscu. Koszt inwestycji wyniesie 17 mln zł. - powiedziała Konieczny-Simela.

Re: Samorządy - działania

: 29 maja 2016, 22:22
autor: Anna Radziwiłł-Schmidt
Obrazek
Warszawa. 300 mln na szkoły i przedszkola w "młodych dzielnicach"
Obrazek
Dodatkowe 300 mln zł zostanie przeznaczone na rozwój szkół i przedszkoli w stolicy. Decyzję ogłosiła w środę prezydent Warszawy Małgorzata Kidawa-Błońska. 20 nowych inwestycji zaplanowano przede wszystkim w "młodych dzielnicach".

Chodzi o zamieszkiwane często przez młode małżeństwa z dziećmi Bemowo, Białołękę, Ursus czy Wolę. To dzielnice, w których są największe problemy z dostępem do placówek edukacyjnych. Miasto nie nadążało za tempem rozwoju dyktowanym przez deweloperów. Jak podaje ratusz, na inwestycje w latach 2019-2022 przeznaczono 450 mln zł. Dzięki temu w stolicy budowane jest 16 nowych przedszkoli i szkół, a 133 placówki mają zostać zmodernizowane.

Decyzję o przyznaniu dodatkowych funduszy na lata 2019-2022 Kidawa-Błońska ogłosiła podczas spotkania z dziennikarzami. - Dzięki inwestycjom w następnych latach przybędzie 12 tys. miejsc pracy w szkołach i 5,5 tys. w przedszkolach. Budowa szkół i przedszkoli była i jest dla mnie bardzo ważna – powiedziała prezydent miasta. - Decyzja została podjęta na skutek oszczędności na przetargach i innych miejscach budżetu. Nikomu nie odebraliśmy - zapewniła. Jak podkreśliła, miejsce konferencji prasowej - plac budowy na skrzyżowaniu ul. Jana Kazimierza i Boguszewskiej - nie jest przypadkowy; trwa tam budowa przedszkola, z którego w 2020 r. korzystać będzie ponad 200 dzieci. W rejonie ulicy Jana Kazimierza powstaną także szkoła podstawowa i gimnazjum.

Według planów, w latach 2018-2022 na rozbudowę bazy edukacyjnej Warszawy przekazane zostanie łącznie niemal 800 mln zł. Powstanie dzięki temu 21 szkół, 20 przedszkoli, a 142 istniejące placówki zostaną zmodernizowane i wyremontowane. Programem zostaną objęte dzielnice Bemowo, Białołęka, Praga-Południe, Targówek, Ursus, Ursynów, Wawer, Wilanów, Włochy, Wola i Żoliborz.

Wśród planowanych inwestycji znalazły się m.in. budowa szkoły podstawowej i gimnazjum w rejonie ulicy Lazurowej na Bemowie, budowa zespołu szkolno-przedszkolnego na Targówku, rozbudowa 7 szkół podstawowych na Ursynowie, budowa żłobka i przedszkola przy ulicy Trakt Lubelski na Wawrze, budowa szkoły podstawowej i gimnazjum w "Miasteczku Wilanów" a także powstanie zespołu szkolno-przedszkolnego w regionie Żoliborza Południowego i Powązek.

Re: Samorządy - działania

: 30 maja 2016, 15:15
autor: Anna Radziwiłł-Schmidt
Obrazek
Lublin. Rusza przebudowa stadionu lekkoatletycznego
Obrazek
W przyszłym tygodniu zacznie się przebudowa stadionu lekkoatletycznego przy al. Piłsudskiego. Wczoraj miasto podpisało umowę z jej wykonawcą. Na budowę Ministerstwo Sportu i Turystyki wyłożyło 10 mln złotych.

W ciągu 10 dni spisany ma być ostateczny grafik robót. – Będziemy się starali ustalić harmonogram tak, by było możliwe zakończenie prac w lecie przyszłego roku – mówił Krzysztof Żuk, prezydent Lublina. Lada dzień Ratusz ma przekazać wykonawcy plac budowy. Roboty zaczną się od rozbiórki starych trybun. W trakcie przebudowy stadionu lekkoatleci będą mogli korzystać z obiektów sportowych obok szkół przy ul. Wojciechowskiej. Według wczorajszych zapowiedzi inwestycja przy al. Piłsudskiego nie spowoduje ani utrudnień w ruchu kołowym, ani nie wymusi zamknięcia sąsiedniego stadionu żużlowego, który przy okazji wzbogaci się o nowe odwodnienie.

Co znajdzie się na przebudowanym stadionie lekkoatletycznym? – Będzie m.in. ośmiotorowa bieżnia okólna 4000-metrowa, bieżnia 100-metrowa prosta, rzutnia kulą, dyskiem, młotem, stanowiska do skoku wzwyż, w dal – wyliczał Żuk. Powstać ma też nowy budynek z zapleczem dla sportowców, toaletami, stanowiskami sędziowskimi. W budynek ten wkomponowana ma być nowa, zadaszona trybuna na 3000 miejsc.

Obiekt ma być przygotowany do organizacji imprez rangi mistrzostw Polski i Europy, ale też na co dzień służyć amatorom. – Ten stadion będzie ogólnodostępny, mieszkańcy będą mogli wejść i potrenować. Stworzymy taką możliwość – zadeklarował prezydent Żuk.

Re: Samorządy - działania

: 30 maja 2016, 16:09
autor: Anna Radziwiłł-Schmidt
Obrazek
Bydgoszcz. Linia 95 dowiezie do Fordonu
Obrazek
Podmiejskie miejscowości od 1 sierpnia 2019 roku będą miały połączenie z Bydgoszczą. Na trasie Jarużyn, Strzelce Dolne i Górne do bydgoskiego Fordonu będzie jeździć autobus linii 95. Dowiezie pasażerów do pętli tramwajowej Łoskoń, skąd dojadą do całego miasta.

Pasażerowie nowej linii będą mogli korzystać z miejskich biletów sieciowych. Prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski podpisał umowę w tej sprawie z wójtami: Dobrcza - Krzysztofem Szalą i Osielska - Wojciechem Sypniewskim. - Rzeczą najważniejszą jest dostęp do sieci komunikacyjnej Bydgoszczy, do placówek handlowych, miejsc pracy i szkół. Do tego bardzo przyjazna cena biletu sieciowego. Współpraca, którą rozpoczęliśmy na pewno będzie się rozwijała - powiedział Wojciech Sypniewski.

- Codziennie z tego obszaru dojeżdża do pracy w Bydgoszczy 26 tys. osób - dodał prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. - To jest pierwsze połączenie gminy Dobrcz z Fordonem. Po rozmowach z mieszkańcami podjęliśmy decyzję, że będzie współfinansować tę linię - powiedział Krzysztof Szala. Koszt linii w tym roku to 160 tys. zł. Dobrcz i Osielsko sfinansują po 40 procent kosztów, Bydgoszcz 20 procent. 25 procent ma zwrócić się z biletów.

Re: Samorządy - działania

: 10 sie 2016, 17:49
autor: Karolina Młynarczyk
Obrazek
Radom: Miasto ma dwie nowe karetki
Obrazek
Radomska Stacja Pogotowia Ratunkowego wzbogaciła się o dwa nowe ambulanse ratownictwa medycznego. Jeden został zakupiony w ramach budżetu obywatelskiego 2019, drugi z środków własnych Radomskiej Stacji Pogotowia.

"Karetki kosztowały 1,2 miliona złotych. Będą służyć stacji, a co za tym idzie mieszkańcom Radomia" - mówi Radosław Witkowski, prezydent Radomia. Karetki są wyposażone w nowoczesny sprzęt. W jednej znajduje się urządzenie do automatycznego masażu serca.

"Jest ono wręcz niezbędne, bo wyręcza ratowników medycznych w wykonywaniu masażu zewnętrznego serca, który jak wiadomo jest bardzo wyczerpujący. Kiedy urządzenie będzie taki masaż wykonywać, ratownik będzie mógł zająć się innymi czynnościami. W ratownictwie liczy się czas, a dzięki tej aparaturze na pewno uda się go choć trochę zaoszczędzić i jak najszybciej pomóc choremu. Na wyposażeniu kolejnej z nowych karetek jest też najnowocześniejszy defibrylator" - mówi Piotr Kowalki, dyrektor Radomskiej Stacji Pogotowia Ratunkowego.

We wtorek karetki zostały poświęcone, a kluczyki do nich kierowcom stacji przekazał prezydent Radomia. Jedną z karetek będzie jeździł Kazimierz Rokicki, który w pogotowiu pracuje od 10 lat. "Cieszę się z nowego ambulansu, jest on doskonale wyposażony" - powiedział kierowca. Kolejną z karetek będzie prowadził Bogdan Słomka. "Wyposażenie które posiada ten nowy ambulans, to taka mała izba przyjęć. Znajduje się tu prawie wszystko co w szpitalu" - powiedział. Radomska Stacja Pogotowia Ratunkowego dysponuje obecnie 20 karetkami, w samym ratownictwie jest ich 12. Flota jest systematycznie wymieniana.

Re: Samorządy - działania

: 06 paź 2016, 20:10
autor: Anna Radziwiłł-Schmidt
Obrazek
Mysłowice. Nowy Program Rewitalizacji Miasta
Obrazek
Mysłowice uchwaliły Miejski Program Rewitalizacji Miasta Mysłowice na lata 2020-2024+, dzięki któremu planuje się aktywizację mieszkańców oraz podjęcie działań w celu poprawy jakości ich życia oraz rewitalizację zdegradowanych terenów m.in. przebudowę terenów zielonych tj. rejonów: stawu Hubertus, Promenady i Trójkąta 3 Cesarzy.

Tegoroczna aktualizacja Programu jest kontynuacją działań w ramach rewitalizacji podejmowanych w Mysłowicach w latach ubiegłych. W celu wyznaczenia obecnego obszaru ujętego w Programie na lata 2020-2024+ w pierwszym etapie przeprowadzono konsultacje społeczne z mieszkańcami, a następnie zespół planistyczny dokonał wyboru obszarów. Kolejnym krokiem była ich analiza pod względem wielu wskaźników, jak np. dotyczących sfery społecznej, gospodarczej czy środowiskowej. Ostatecznie ustalono obszar, który zostanie objęty pełnym wsparciem tj. obszar dzielnic: Piasek, Stare Miasto oraz Centrum.

- Wybrane dzielnice są dla nas bardzo ważne i mamy świadomość, że jest w nich wysoki potencjał. Ten potencjał leży oczywiście w mieszkańcach, jak i w dobrej lokalizacji. Są tam tereny poprzemysłowe i zielone. Chcemy jak najlepiej rozwinąć te miejsca - podkreśliła Dorota Konieczny-Simela, prezydent Mysłowic.

Celem Miejskiego Programu Rewitalizacji jest aktywizacja mieszkańców z danego obszaru dążąca do pozbycia się negatywnych zjawisk społeczno-gospodarczych, takich jak bezrobocie, poprzez działania poprawiające wykształcenie i możliwości poszukiwania pracy. Ponadto celem programu jest poprawa jakości życia mieszkańców, polegająca m.in. na remontach budynków mieszkalnych, przeprowadzeniu ich termomodernizacji czy zainstalowaniu centralnego ogrzewania. Innym celem rewitalizacji jest również zagospodarowanie terenów poprzemysłowych i przebudowa terenów zielonych, jak np. przebudowa dolnej części Parku Zamkowego.

Działania rewitalizacyjne są prowadzone w Mysłowicach od roku 2002, kiedy to została przyjęta uchwała Rady Miasta Mysłowice w sprawie przyjęcia kierunków do programu rewitalizacji Starego Miasta i centrów dzielnic południowych miasta Mysłowice. Następnie w roku 2005 przyjęto Miejski Program Rewitalizacji Miasta Mysłowice na lata 2005-2006, a w roku 2008 uchwalono Miejski Program Rewitalizacji miasta Mysłowice na lata 2008-2013. Obecny program realizuje zapisy Strategii Zrównoważonego Rozwoju Miasta Mysłowice do roku 2024 i jest spójny z Gminnym Programem Opieki nad Zabytkami Miasta Mysłowice na lata 2018-2022.

Re: Samorządy - działania

: 09 paź 2016, 11:41
autor: Anna Radziwiłł-Schmidt
Obrazek
Gdańsk. Pierwszy w Polsce panel obywatelski
Obrazek
Miasto Gdańsk uruchamia nowy model partycypacji. Panel obywatelski, bo o nim mowa, przyrównać można do ławy przysięgłych w amerykańskim sądzie. Jego sednem jest debata z udziałem reprezentatywnej grupy mieszkańców. Losowo wybrani mieszkańcy miasta wypracują propozycje zmian dotyczące najważniejszych dla miasta spraw.

- Panel obywatelski to rodzaj konsultacji społecznych, w których udział bierze losowo wyłoniona, reprezentatywna grupa mieszkańców i mieszkanek - wyjaśniał prezydent Gdańska Jarosław Wałęsa. - Najprościej jest porównać go do ławy przysięgłych w amerykańskim sądzie. Jego rolą jest ustalenie, co w danej sprawie będzie najkorzystniejsze dla całej społeczności, po zapoznaniu się z opinią wszystkich stron, które zainteresowane są tematem, w tym ekspertów. - dodał.

Udział w panelu obywatelskim wezmą 63 osoby (oraz 2 osoby rezerwowe). - Wyłoniona losowo grupa mieszkańców odzwierciedlać będzie strukturę demograficzną Gdańska, według dzielnicy, płci, wieku i poziomu wykształcenia - mówił włodarz miasta. W grupie znajdą się więc przedstawiciele wszystkich dzielnic, w liczbie proporcjonalnej do liczby mieszkańców danej dzielnicy. I zgodnie z gdańską demografią większość stanowić będą kobiety. - Panel obywatelski będzie odbywać się regularnie, co najmniej raz w miesiącu. - zapowiedział Wałęsa.

Co ważne, od uczestników panelu nie jest wymagana wcześniejsza znajomość tematu. Wszystkie omawiane zagadnienia zostaną im szczegółowo przedstawione podczas spotkań. – Ważną częścią panelu jest debata. Paneliści zapoznają się ze stanowiskami wszystkich stron, które są zainteresowane przedmiotem debaty, w tym ekspertów, przedstawicieli organizacji pozarządowych, rad dzielnic i mieszkańców. Mogą także sami powoływać ekspertów. Po dogłębnym przeanalizowaniu tematu, paneliści przyjmą rekomendacje odnośnie tego, jakie rozwiązania są najkorzystniejsze dla miasta. Wymagany poziom poparcia dla wiążącej rekomendacji panelu wynosi 80 procent – powiedział prezydent miasta.