Strona 1 z 1

Wystąpienie minister Katarzyny Pisarskiej

: 01 gru 2016, 23:26
autor: Administrator
Dolniak
Przechodzimy do kolejnego punktu obrad, jakim jest wystąpienie minister spraw zagranicznych Katarzyny Pisarskiej.

Pisarska wchodzi na mównicę
Pani marszałek!
Wysoka Izbo!
Szanowni goście!

Obrazek

W mniej niż dekadę Polska wywalczyła miejsce w forpoczcie unijnej dyplomacji. Zapewniło to większe zaangażowanie UE w politykę wschodnią, wzmocniło solidarność energetyczną w celu osłabienia dominacji Moskwy nad europejskim rynkiem energetycznym oraz wypromowało ideę silniejszego sojuszu transatlantyckiego bazującego na współpracy ekonomicznej i gwarancjach bezpieczeństwa. W tym samym czasie polska dyplomacja orędowała za koncepcją więcej a nie mniej Europy - większość Polaków wciąż wieży w znaczenie projektu Unii Europejskiej. To nie był przypadek, że Rada Europejska wybrała w 2014 roku swoim prezydentem naszego byłego premiera Donalda Tuska.

Jednak to nowa sytuacja geopolityczna charakteryzująca się rosnącą niepewnością co do działań Rosji, osłabieniem więzi europejskich i rosnącym niepokojem w różnych częściach świata wpływa na konieczność strategicznego przebudzenia Polski jako europejskiego lidera. Wraz z bardziej agresywną i nieprzewidywalną Rosją na wschodzie i dzielącą się Unią Europejską na zachodzie, czarny scenariusz z naszej nie tak odległej historii znów pojawia się nam przed oczami. Jednak zamiast izolować się, chcemy poszukiwać dróg do wzmocnienia zarówno Unii Europejskiej jak i NATO jako fundamentów europejskiego dobrobytu i bezpieczeństwa. Nasze ambicje sięgają jednak dalej ponad euroatlantycką współpracę. Będziemy sięgać po instrumenty, które pozwolą nam wpływać szerzej na międzynarodowy porządek bezpieczeństwa. Nasze przekonanie o konieczności wzmocnienia naszego przywództwa jest napędzane trzema czynnikami.

Pierwszym jest nasze narodowe nie cierpiące zwłoki poczucie konieczności działania. Zaledwie w ciągu 30 lat staliśmy się integralną częścią zachodniego systemu instytucjonalnego. Dzięki obecności w NATO i UE oraz udanej politycznej i ekonomicznej transformacji, po raz pierwszy od wieków, Polska jest bezpieczna i dobrze prosperująca. Jednakże w odróżnieniu od wielu Zachodnich Europejczyków Polacy chcą więcej. W naszym kraju jest głębokie zrozumienie, że trzy dekady dobrobytu to za mało. Jest zrozumienie, że korzyści wynikające ze stania się częścią porządku liberalno-demokratycznego świata są warte dalszej walki o nie - bo upadek tego porządku dotknie nas w pierwszej kolejności.

Następna jest nasza kultura strategiczna. Rozumiemy, że bezpieczeństwo nie jest dane raz na zawsze. Geopolityczne obawy, jak również integralność terytorialna i suwerenność Polski są czynnikami definiującymi tą kulturę. Jesteśmy wiarygodnym członkiem NATO i silnym sojusznikiem USA, który wielokrotnie dawał temu dowód biorąc udział w licznym misjach wojskowych. Rozumiemy jednak również, że Sojusz Północnoatlantycki jest tak silny jak jego członkowie. Rozumiemy potrzebę zapewnienia samodzielnej obrony bardziej niż liczenia na innych. Damy temu wyraz pracując nad zbudowaniem własnego programu obrony rakietowej, projektując program modernizacji armii oraz osiągając 2% PKB wydatków na obronę narodową zgodnie z celami NATO.

W ramach współpracy z USA, do naszego kraju już wkrótce zawitają amerykańscy żołnierze, którzy będą wspierać widomym znakiem naszego sojuszu, a w razie ewentualnej wojny udzielą nam wsparcia. Zgodnie z zawartymi jeszcze przez moją poprzedniczkę ustaleniami, w naszym kraju ulokowana zostanie także tarcza antyrakietowa.

W końcu Polska utrzymuje strategiczne sojusze z USA i Niemcami. Mamy silne przeświadczenie, że Stany Zjednoczone pozostają głównym gwarantem bezpieczeństwa Europy tak samo jak Niemcy pozostają gwarantem europejskiego dobrobytu. Partnerstwo z tymi oboma krajami pozostanie sercem naszej polityki zagranicznej. Nie stoi to jednak na przeszkodzie w zbudowaniu bardziej regionalnego podejścia w oparciu o bliższą współpracę w zakresie bezpieczeństwa ze Skandynawią i Państwami Bałtyckimi - w ramach myślenia o nowej fali bezpieczeństwa w Europie. Za ważny uważam także sojusz z Francją. Zamierzam powrócić do koncepcji trójkąta weimarskiego, który ku mojemu ubolewaniu odrzuciło moich kilku poprzedników.

Nasza polityka wschodnia pozostaje wierna doktrynie ULB Giedroycia. Godzimy się z aktualnymi granicami i nie będziemy wysuwać żadnych żądań rewizjonistycznych wobec Ukrainy, Litwy i Białorusi. Będziemy przyjaźnie popierać niepodległość tych państw i wzmacniać ich związki z zachodnią cywilizacją polityczną.

Jesteśmy w ostatnich dniach świadkami nieoczekiwanej transformacji Rosji w monarchię. Dziś trudno powiedzieć, jakim władcą będzie cesarz Jerzy Michajłowicz. Polska dyplomacja pod moim przywództwem będzie czyniła starania, by relacje Imperium Rosyjskim były jak najlepsze, szczególnie, że pojawiają się sygnały, że jego monarcha jest pozytywnie nastawiony do Polski.

Prawie 30 lat procesu pokojowego w konflikcie izraelsko-palestyńskim nie przyniosło żadnych efektów. Trzy dekady od Porozumienia z Oslo Izraelczycy i Palestyńczycy nadal tkwią w zaklętym kręgu przemocy, który musi być przerwany. Jesteśmy przyjaciółmi zarówno Izraela jak i Palestyny dlatego przedstawimy drogę do ostatecznego rozwiązania tego konfliktu. Trudno uznać jakiekolwiek inne rozwiązanie niż uznanie obu państw. Jednak konstruktywny przełom w tej dziedzinie wymaga nieszablonowego myślenia. Należy odłożyć na bok koncepcję bilateralnego porozumienia Izrael-Palestyna na rzecz porozumienia Izrael-kraje Arabskie. Jordania, Egipt i kraje Zatoki Perskiej muszą być partnerami tego porozumienia, którego celem jest rozwiązanie dwupaństwowe.

Coraz większą rolę na świecie odgrywają kraje Dalekiego Wschodu, dlatego też nie mogę pominąć stosunków z nimi. Zamierzamy pogłębiać współpracę gospodarczą z Chinami i innymi państwami regionu w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Coraz więcej mówi się o ewentualnym konflikcie amerykańsko-chińskim, w który ja osobiście nie wierzę, jednak nasza dyplomacja będzie czyniła starania by mu zapobiec, gdyby nastąpiły jakieś niesnaski pomiędzy obydwoma krajami. To właśnie wojna amerykańsko-chińska jest dziś największym zagrożeniem dla naszego bezpieczeństwa. Należy starać się, aby została zachowana równowaga sił pomiędzy tymi krajami.

Od jakiegoś czasu toczą się ważne dla Polski negocjacje w sprawie umowy CETA. Pragnę zapewnić, że rząd nie pozwoli na wprowadzenie klauzul niekorzystnych dla naszego kraju. Gdy tylko pojawi się więcej informacji na ten temat, to zapewniam, że poinformuję o tym wysoką izbę.

Bardzo ważna jest dla mnie także współpraca z naszymi południowymi sąsiadami w ramach Grupy Wyszehradzkiej. Dla państw Unii Europejskiej korzystnym jest, aby w jej ramach została zachowana równowaga sił. W mojej koncepcji Grupa Wyszehradzka powinna stanowić przeciwwagę dla niektórych innych państw, które często mają przeciwne interesy, niż kraje naszego regionu. Jako minister wspieram starania Rumunii i Austrii o przystąpienie do Grupy, która jako sześć państw byłaby silniejsza niż obecnie.

Liczę, że przedstawione założenia mogą liczyć na akceptację wysokiej izby.
Dziękuję.

Re: Wystąpienie minister Katarzyny Pisarskiej

: 02 gru 2016, 21:06
autor: Laura
Na mównicę wchodzi poseł Wiktoria Anastazja Skolska

Pani Marszałek
Wysoka Izbo
Pani Minister

Proszę o dowiedzenie twierdzenia, że Polska ,,wywalczyła miejsce w forpoczcie unijnej dyplomacji'', gdyż nie jest to widoczne i odczuwalne. Mówi Pani o redukcji rosyjskiej dominacji nad europejskim rynkiem energetycznym. Proszę pamiętać o tym, iż dla Włoch czy Hiszpanii zakup gazu od Rosji to dywersyfikacja dostaw, a nie przejaw dominacji. Gazociąg North Stream dowodzi jednak wzrostu znaczenia Rosji. Pojęcie rynku energetycznego nie odnosi się jedynie do grupy kilku państw, a całej wspólnoty. Od kilku lat Polska nie kreuje polityki wschodniej UE, Pani minister stara się przekonać wysoką izbę do czegoś co nie istnieje. Czy zatem wybór premiera Tuska na stanowisko przewodniczącego Rady UE to ostatni sukces polskiej dyplomacji, niestety tak to należy ocenić. Świadczy to o braku koncepcji polityki polskiej na forum UE.

Trzydzieści lat to wystarczający okres na to aby stać się integralną częścią systemu instytucjonalnego w wymiarze euroatlantyckim. Powinna pani pamiętać, że trzy miliony Polaków szukało i robi to nadal dobrobytu poza granicami Polski. Usiłuje pani przekonać sejm i Polaków, że dobrobyt rozpoczął się wraz z transformacją ustrojową. Dla wielu ludzi oznaczała ona jednak początek kłopotów, choćby w efekcie utraty pracy. Ambicji nie można odmówić, ale doboru właściwych instrumentów i oceny potencjału-tak.

Wszelkie zapewnienia łatwo się składa w czasie pokoju, z ich realizacją bywa różnie. Dlaczego w Polsce będą stacjonowały tylko wojska amerykańskie, a nie NATO, co wzmocniłoby sojusz i otworzyło nowe możliwości
Mówi pani o sojusznikach i możliwości budowy strategicznego sojuszu ze Skandynawami, ale w NATO polski rząd chce prowadzić pewnego rodzaju izolacjonizm.

Polityka wschodnia opiera się na dogmacie ULB, brakuje konstruktywnych działań, jako szefowa resortu dyplomacji powinna zdawać sobie pani sprawę ze zmieniającej się rzeczywistości, chyba, że uważa pani, iż oparcie się na doktrynie zwalnia z refleksji i podejmowania działań na rzecz realizacji własnego interesu.

Jakie płaszczyzny współpracy pomiędzy Polską a Rosją uważa pani za priorytetowe?

Dalej odnosząc się do procesu pokojowego na Bliskim Wschodzie powiada pani:

.. Należy odłożyć na bok koncepcję bilateralnego porozumienia Izrael-Palestyna na rzecz porozumienia Izrael-kraje Arabskie. Jordania, Egipt i kraje Zatoki Perskiej muszą być partnerami tego porozumienia, którego celem jest rozwiązanie dwupaństwowe.''

Brak jednak koncepcji ze strony rządu, wywód jest ograniczony do lakonicznego stwierdzenia. Świadczącego o słabym rozumieniu meandrów bliskowschodniej polityki

Proszę rozszerzyć wypowiedź dotyczącą współpracy z państwami Dalekiego Wschodu, jakie kraje są obecnie priorytetowe Indie, Wietnam, a może Birma?

Jak dotychczas rząd nie powiedział nic na temat negocjacji w sprawie CETA i TTIP, czy zatem obywatele dowiedzą się o fakcie dokonanym

Postulat powiększenia V-4 o Rumunię ZL zgłaszała już dawno, cieszy nas, że wreszcie został on dostrzeżony.

Jaką koncepcję polskiej obecności w Afryce ma polski rząd, pominięto także Amerykę Środkową i Południową.

Dziękuję

Re: Wystąpienie minister Katarzyny Pisarskiej

: 07 gru 2016, 23:33
autor: Laura
(Zniecierpliwienie w ławach lewicy długim oczekiwaniem na odpowiedź).

Re: Wystąpienie minister Katarzyny Pisarskiej

: 08 gru 2016, 18:48
autor: Anna Radziwiłł-Schmidt
Na mównice wchodzi wiceminister spraw zagranicznych Beata Lindholm:
Obrazek
Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!
Szanowna pani poseł!

Działania Polski na arenie międzynarodowej stanowią odzwierciedlenie wartości, będących fundamentem polskiej państwowości: demokracji, rządów prawa, poszanowania praw człowieka i solidarności. Polityka zagraniczna ma strzec niepodległości państwa, oraz integralności terytorialnej. Ma działać na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa narodowego, zachowania jego dziedzictwa, ochrony środowiska naturalnego, pomnażania dobrobytu i wysokiego poziomu rozwoju cywilizacyjnego i gospodarczego. Droga do realizacji tych celów wiedzie poprzez kształtowanie przyjaznego otoczenia państw i podmiotów pozapaństwowych m.in. poprzez umacnianie kontaktów międzyludzkich i kulturowych.

Od kilku lat relacje między Polską a Rosją straciły na dynamice. Podłożem zaistniałego stanu rzeczy był odmienny stosunek do architektury bezpieczeństwa europejskiego, kontrowersje wokół roli i miejsca państw Europy Wschodniej, a także bezpieczeństwo energetyczne. Różnice między naszymi państwami uwidoczniły się najbardziej po agresji Rosji na Ukrainie. Strona polska, realizując wspólne założenia polityki UE, ograniczyła kontakty polityczne z Moskwą, jednak przy zachowaniu otwartych kanałów dialogu i współpracy technicznej. Polsce zależy na utrzymaniu dobrych, pragmatycznych stosunków z Rosją na zasadach wzajemności. Dzięki pozytywnej dynamice w tych relacjach możliwa jest intensyfikacja dialogu politycznego i kontaktów gospodarczych.

Polska jest aktywna w obliczu przemian zachodzących na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej. Służąc wzorcami transformacyjnymi, Polska wspiera przemiany modernizacyjne i demokratyzacyjne w Tunezji, Egipcie i Libii. Polska będzie nadal wspierać działania społeczności międzynarodowej zmierzające do kompleksowego rozwiązania konfliktu izraelsko-arabskiego w oparciu o ideę współistnienia obok siebie dwóch państw (two-state solution), zaakceptowaną przez obie strony konfliktu i popartą przez członków Kwartetu Bliskowschodniego.

Na świecie rośnie znaczenie regionu Azji i Pacyfiku. Dlatego istotne jest, aby Polska, budowała w krajach tego regionu pozytywny wizerunek ważnego członka UE, zdolnego do wpływania na jej politykę zewnętrzną. Rosnące znaczenie ma współpraca bilateralna, m.in. z Chinami, naszym największym partnerem gospodarczym w Azji, Indiami, Japonią, czy Koreą Południową. Państwa te są zainteresowane zwiększaniem swoich inwestycji w Polsce. Ważne jest także, aby rozwijać kontakty handlowe i gospodarcze w zróżnicowanych sektorach: od infrastruktury, sektora finansowego, przez turystykę, aż po przemysły kreatywne.

Ameryka Łacińska to także ważny obszar zaangażowania Polski. Istotne są przede wszystkim projekty z zakresu polityki klimatycznej i energetycznej, a także rozbudowywanie relacji gospodarczych, przede wszystkim z Brazylią, Argentyną, Meksykiem, Chile oraz Peru.

Dziękuję.

Re: Wystąpienie minister Katarzyny Pisarskiej

: 08 gru 2016, 22:10
autor: Laura
Na mównicę wchodzi ponownie Wiktoria Anastazja Skolska

Pani Marszałek
Wysoka Izbo
Pani Minister

Twierdzenie, że celem polityki zagranicznej jest budowa pozycji państwa czy utrzymania jego integralności jest oczywiste. Instrumenty poprzez które kreuje się przyjazna otoczenie są jednak różne. Opinia na temat obecności Polski na Bliskim Wschodzie jest z dość zaskakująca. Czy rzeczywiście Polska wspiera przemiany demokratyczne w Tunezji, Libii i Egipcie. Czy jest to stwierdzenie czysto urzędowe. Libia jest pogrążona w chaosie, w Cyrenajce rosną w siłę separatyści, zaś rządy rywalizują między sobą, także o uznanie międzynarodowe.Od czasu siłowego odsunięcia od władzy prezydenta Mursiego w Egipcie, stan demokracji nie uległ poprawie Rozwiązanie konfliktu oparte o dwa państwa, jakkolwiek zaakceptowane, to kształt państw budzi spory. Sytuacja polityczna na świecie zmieniła się od tamtego czasu. Wzrosła choćby pozycja Chin jako gracza globalnego. Nadal zaś istnieje ryzyko wykorzystywania kwestii palestyńskiej przez inne państwa w prowadzeniu własnej polityki w regionie, co wydatnie ogranicza szanse na osiągnięcie pokoju. Proszę o informację na temat stosunków z Iranem, co zmieniło się od momentu wizyty ówczesnej wicepremier Antoniszyn-Klik.

Czy jakieś inwestycje zagraniczne zamierza podejmować Polska w Azji lub w Ameryce Południowej zamierza podejmować Polska skoro są to ważne obszary. Kiedy możemy spodziewać się wizyt na szczeblu ministerialnym. Proszę także o odpowiedź na pytanie dlaczego w Polsce będą stacjonować żołnierze amerykańscy, a nie z kilku państw NATO, co wzmacniałoby sojusz. Liczę, że odpowiedź będzie pełna, nie zaś ograniczona do komunikatu.

Dziękuję

Re: Wystąpienie minister Katarzyny Pisarskiej

: 11 gru 2016, 22:43
autor: Anna Radziwiłł-Schmidt
Wicemarszałek Radziwiłł:

Przedłużam debatę do 13 grudnia (minimum).

og: proszę o cierpliwość, odpowiem jutro

Re: Wystąpienie minister Katarzyny Pisarskiej

: 14 gru 2016, 17:15
autor: Anna Radziwiłł-Schmidt
og: debata przedłużona do 16 grudnia

Lindholm:

Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!
Pani poseł!

W wymiarze ekonomicznym obecne znaczenie Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej dla Polski wynika przede wszystkim z faktu, iż znajdują się tam znaczne zasoby ropy naftowej i gazu. Region ten jest również ważnym rynkiem zbytu towarów i usług oraz stanowi potencjalne źródło inwestycji kapitałowych. Polakom nie jest obca kultura krajów tego regionu i życie codzienne ich mieszkańców, zwłaszcza dzięki kontaktom na płaszczyźnie społecznej. W latach 70. i 80. ubiegłego stulecia liczba Polaków zatrudnionych w krajach arabskich, głównie w Iraku i Libii, sięgała nawet 30 tysięcy rocznie. Dzisiaj kontakty utrzymywane są nadal, w tym dzięki rozwojowi turystyki z Polski do krajów basenu Morza Śródziemnego.

Na płaszczyźnie społecznej obiecująco rozwija się partnerska współpraca miast i regionów m.in. irackiego Kurdyjskiego Regionu Autonomicznego z Małopolską, Wielkopolską i Podkarpaciem, współpraca między Ammanem i Krakowem, Irbidem (Jordania) i Czeladzią, Kętrzynem i palestyńskim Jerychem oraz między Częstochową i Betlejem. Realizowane są rozmaite wspólne przedsięwzięcia na polu kultury i nauki. Najbardziej znaną jest współpraca w dziedzinie archeologii – głównie z Egiptem, gdzie znajduje się oddział Stacji Archeologii Śródziemnomorskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Niemal we wszystkich krajach tego regionu funkcjonują polskie placówki dyplomatyczne, które dbają o wzbogacanie przyjaznych relacji dwustronnych.

Rok 2020 przyniósł widoczne ożywienie w relacjach handlowych pomiędzy Polską i Iranem. Eksport w okresie styczeń – czerwiec br. wyniósł 25,5 mln euro (nieznaczny wzrost o około 8,6 mln euro w porównaniu z tym samym okresem w 2019 r.), a import - 20,2 mln euro (wzrost o 9,7 mln euro). Główni eksporterzy to: LG Electronics Wrocław, B&P Engineering Przeworsk, czy Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego Poznań. Największymi pozycjami w polskim eksporcie w 2020 r. były: ciągniki drogowe (10,6 proc.), maszyny do przetwórstwa rolno-spożywczego (do produkcji soków, 9,6 proc.) oraz sprzęt AGD (chłodziarko-zamrażarki, 8,7 proc.). Główne pozycje w imporcie to: orzechy pistacjowe (28,1 proc.), podroby (23 proc.) i suszone winogrona (16,4 proc.).

Wizyty na szczeblu ministerialnym odbywają się cały czas, jednak nie jest to nagłaśniane medialne, tak jak przykładowo wizyta na szczeblu prezydenta czy premiera. O szczegółach takich wizyt i rozmów można dowiedzieć się w poszczególnych ministerstwach i ich departamentach. Obecność żołnierzy z różnych państw Paktu Północnoatlantyckiego oczywiście wzmocniłoby sojusz między nimi i to jest słuszna uwaga.

Dziękuję.

Re: Wystąpienie minister Katarzyny Pisarskiej

: 15 gru 2016, 0:59
autor: Laura
Pani Marszałek
Wysoka Izbo
Pani Minister

Pani wypowiedź jest nieścisła, otóż Polska po gospodarczym wyjściu z Iraku w 1990 roku utraciła tam swoje kontakty, co było czynnikiem utrudniającym uzyskiwanie kontraktów po upadku Saddama Husajna. Nie wiemy jakiego rodzaju inwestycjami jest zainteresowany polski rząd. Mam na myśli wskazanie konkretnych obszarów. Proszę także pamiętać, że Irak i Libia są największymi polskimi dłużnikami co otwiera możliwości negocjacyjne. Współpraca na szczeblu samorządowym jest zróżnicowana, są także umowy, które nie zostały przytoczone w wypowiedzi. Zasługa rządu jest w tej materii delikatnie mówiąc niewielka. Czy planowane są inwestycje polskie w Iranie lub irańskie w Polsce. Przypominam, że na barkach rządu spoczywa polityka informacyjna, w tym przekazywanie wiadomości o wizytach. Jest niewłaściwym odsyłanie posłów do departamentów czy ministerstw. To rząd jest zobowiązany do informowania. Podobnie w przypadku głowy państwa, informacji mamy niewiele. Z przemówienia wyłania się chaotyczny obraz, niespójnej strategii, pozbawionej jasno określonych celów nadrzędnych, za takie bowiem trudno uznać zapewnienia o wzmacnianiu pozycji państwa ponieważ jest to truizm.

Dziękuję.

Re: Wystąpienie minister Katarzyny Pisarskiej

: 19 gru 2016, 21:25
autor: Laura
og debata już dość długo trwa, co narusza ,, realizm gry'' czy rząd chce coś jeszcze dodać.

Re: Wystąpienie minister Katarzyny Pisarskiej

: 23 gru 2016, 17:19
autor: Administrator
Barbara Dolniak
Zamykam debatę. Dziękuję Państwu za udział.