Przechodzimy do debaty nad ustawą o Państwowym Funduszu Obsługi Zaopatrzenia Medycznego, zgłoszonej przez Platformę Obywatelską. Głos w imieniu wnioskodawców zabierze pani poseł prof. Alicja Chybicka.
Ustawa o Państwowym Funduszu Obsługi Zaopatrzenia Medycznego
Art. 1
Tworzy się Państwowy Fundusz Obsługi Zaopatrzenia Medycznego.
1) Jako skrótu używa się PFOZM
Art. 2
Państwowy Fundusz Obsługi Zaopatrzenia Medycznego finansowany jest z działu budżetu odpowiedzialnego za Zdrowie.
Art. 3
Wysokość funduszy PFOZM ustala się w skali roku na minimum 200mln PLN.
1) Kwota ta może zostać zwiększona poprzez rozporządzenie wydane przez Ministra właściwego do spraw Zdrowia
Art. 4
Budżet PFOZM obsługuje Minister właściwy ds. Zdrowia
Art. 5
Naczelny Urząd Opieki Zdrowotnej jest instytucją państwową odpowiedzialną za wydawanie pieniędzy z Państwowego Funduszu Obsługi Zaopatrzenia Medycznego.
Art. 6
Naczelny Urząd Opieki Zdrowotnej zobowiązany jest do wydzielenia odpowiedniej komórki ze swych struktur, odpowiedzialnych za obsługę Państwowego Fundusz Obsługi Zaopatrzenia Medycznego.
1) Naczelny Urząd Opieki Zdrowotnej ustala skład personalny obsługujący PFOZM wg własnych ustaleń, ale w liczbie nie większej niż 10 osób.
2) Naczelny Urząd Opieki Zdrowotnej zobowiązany jest do zapewnienia miejsca pracy oraz jego zaopatrzenia.
3) Miejsce pracy tj. wydzielone pomieszczenia w budynku lub cały budynek powinno znajdować się w Mieście Stołecznym Warszawa.
Art. 7
Obsługę finansową pracowników i wyposażenia PFOZM zapewnia budżet państwa, na podstawie wyliczeń wynagrodzenia miesięcznego pracowników, oraz obsługi zaopatrzenia biurowego.
1) Opłaty za użytkowanie pomieszczeń gdy dotyczą one ogółu pomieszczeń zajmowanych przez Naczelny Urząd Opieki Zdrowotnej ponosi Naczelny Urząd Opieki Zdrowotnej.
2) Gdy PFOZM zajmuje większą część powierzchni budynku, lub cały budynek, Naczelny Urząd Opieki Zdrowotnej może ubiegać się o obsługę finansową opłat za użytkowanie pomieszczeń bezpośrednio z budżetu państwa.
Art. 8
Budżet Obsługowy PFOZM ustalany jest w skali miesiąca na podstawie wyliczeń miesięcznych kosztów utrzymania., opartych na fakturach VAT za wyposażenie biurowe oraz koszty wypłaty wynagrodzeń pracowników.
1) Wypłaty z Budżetu Obsługowego PFOZM obsługuje Naczelny Urząd Opieki Zdrowotnej.
Art. 9
Państwowy Fundusz Obsługi Zaopatrzenia Medycznego dysponuje kwotą 200mln PLN w skali roku, która przyznawana jest z budżetu państwa. Kwotę tę ustala się jako Budżet PFOZM. Państwowy Fundusz Obsługi Zaopatrzenia Medycznego zajmuje się wypłatami z Budżetu PFOZM oraz obsługą operacji związanych z Budżetem PFOZM.
Art. 10
PFOZM dysponuje Budżetem PFOZM który służy do obsługi finansowej transakcji zakupu sprzętu medycznego do Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej.
Art. 11
Zakup sprzętu medycznego odbywa się na zasadzie zakupu przez Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej z czym, że finanse przekazywane są przez PFOZM.
1) W transakcji gotówkowej przekazania pieniędzy nie uczestniczy bezpośrednio Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej. Pieniądze przekazywane są przez pracowników PFOZM pod nadzorem służb mundurowych.
2) Za służby mundurowe uznaje się oddziały Policji.
Art. 12
O finansowanie transakcji zakupu sprzętu medycznego może ubiegać się każdy Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej.
1) W zgłoszeniu o finansowanie transakcji zakupu sprzętu medycznego Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej zobowiązany jest do ustalenia ceny sprzętu medycznego który chce zakupić, poparcie go pismem dystrybutora lub producenta sprzętu oraz wysłania specyfikacji sprzętu w celu ustalenia poprzez PFOZM konieczności zakupu takiego urządzenia.
Art. 13
Za sprzęt medyczny finansowany z Budżetu PFOZM uznaje się tylko urządzenia mechaniczne, niezbędne do operacji chirurgicznych, podtrzymywania życia pacjenta, rehabilitacji lub innych operacji medycznych niezbędnych do wyleczenia pacjenta.
Art. 14
Z Budżetu PFOZM nie finansuje się zakupu wyposażenia Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej takiego jak wszelkiego rodzaju meble, komputery biurowe, wyposażenie biurowe oraz inne nieobjęte ustaleniami
Art. 15
Cena jednostkowa detaliczna brutto sprzętu nie może przekroczyć kwoty 10mln PLN
1) W przypadku gdy cena jednostkowa detaliczna brutto sprzętu przekracza ustalone 10mln PLN zarząd PFOZM wraz z Narodowym Funduszem Zdrowia, może ubiegać się u Ministra właściwego do spraw Zdrowia, o uchylenie Art. 15 w rozporządzeniu, i jednorazowe zwiększenie kwoty opisanej w Art.15 w tymże rozporządzeniu.
2) W rozporządzeniu Minister właściwy do spraw Zdrowia zobowiązany jest do określenia kwoty jednostkowej wydanej z Budżetu PFOZM na zakup danego sprzętu medycznego, oraz nazwy, dystrybutora lub producenta danego sprzętu medycznego.
Art. 16
Zgłoszenia o finansowanie zakupu sprzętu medycznego z Budżetu PFOZM przyjmują pracownicy PFOZM i w drodze analizy ustalają potrzebę zakupu sprzętu.
1) Pracownicy PFOZM zobowiązani są do zaczerpnięcia wszelkich informacji związanych ze sprzętem medycznym którego zgłoszenie zakupu przyjęli oraz ustalenia w drodze analizy potrzebę zakupu danego sprzętu po porównaniu z informacjami na temat innych zgłoszonych sprzętów medycznych.
2) Pracownicy PFOZM zobowiązani są do ustalenia zapotrzebowania państwowego rynku medycznego na dany sprzęt medyczny i na podstawie tego ustalenia oraz Art. 16 Ust. 1, wydania zezwolenia na finansowanie zakupu sprzętu medycznego z Budżetu PFOZM.
3) Zezwolenie na finansowanie zakupu sprzętu medycznego z Budżetu PFOZM jest przekazywane do Ministra właściwego do spraw Zdrowia. Minister właściwy do spraw Zdrowia podejmuje ostateczną decyzję co do finansowania zakupu sprzętu medycznego z Budżetu PFOZM.
Art. 17
Istnieje możliwość współfinansowania zakupu sprzętu medycznego przez PFOZM. W takim wypadku zarząd PFOZM ustala procent ceny sprzętu medycznego, który zostanie pokryty z funduszu PFOZM na zasadach określonych w ustawie.
Art. 18
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia jej w Dzienniku Ustaw.
Na mównicę wchodzi prof. Alicja Chybicka:
Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,
W budżecie Państwa nie istnieje odpowiedni dział który w sposób bezpośredni wspierałby zakłady opieki zdrowotnej w zakupie drogiego ale niezbędnego do ratowania życia sprzętu. Dotychczasowe finansowanie często wykluczało drogie zakupy ze względu na konieczność kontraktowania usług medycznych i niewystarczające środki z tego tytułu w budżetach szpitali czy przychodni. Fundusz ten pomaga w zakupach sprzętu poza wydatkami ZOZów a także wspiera wymianę i modernizację osprzętu medycznego w placówkach. Wielokrotnie takie akcje społeczne jak Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy czy rożnego rodzaju fundacje musiały wspierać zakupy szpitali. Ta sytuacja diametralnie się zmieni gdy to z budżetu publicznego zostaną wydzielone środki na zakup drogiej aparatury.
Projekt ten jest fragmentem naszej strategii mającej na celu zapewnienie jak najszerszego i najmocniejszego dostępu do usług medycznych w społeczeństwie. Wdrożona w poprzedniej kadencji ustawa o finansowaniu służby zdrowia w zakresie budżetów dynamicznych zapoczątkowała serię reorganizacji w funduszach ZOZów i skłoniła rząd do uruchomienia środków dodatkowych na modernizację sprzętu medycznego albo dokonywania zakupów tam gdzie niedobór zaopatrzenia medycznego jest znaczny a potrzeby znacznie przewyższają możliwości finansowania z budżetów ZOZów.
Platforma Obywatelska pragnie polepszyć dostęp i jakość usług w służbie zdrowia i wychodzi na przeciw potrzebom społeczeństwa w zakresie dostępu do usług medycznych. Sprzęt na którym pracują lekarze często jest przestarzały a nowoczesne technologie nie mogą być wdrożone ze względu na brak funduszy. Te dodatkowe 200 mln złotych to nie jest duża kwota, ale jest wstępem do programu polepszania sytuacji w państwowej opiece zdrowotnej obywateli i miejmy nadzieję, będzie światełkiem nadziei które pozwoli gruntownie zreformować tę sferę życia społecznego.
Dziękuję.