[Rząd] o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw

Marszałek: Mikołaj Liściowski
Awatar użytkownika
Mikołaj Liściowski
Posty: 1338
Rejestracja: 01 maja 2015, 16:44

[Rząd] o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw

Postautor: Mikołaj Liściowski » 31 lip 2017, 15:16

Przechodzimy do debaty nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw:
viewtopic.php?f=136&t=1699#p36814
Debata trwa do godziny 16:00 2 sierpnia.
książę Mikołaj Liściowski - przewodniczący KKS, senator.

Prezydent RP (2015-2017); Regent Królestwa Polskiego (2017-2018); Marszałek Senatu (2019-2025); Premier (2025-2026); poseł na Sejm (2005-2015), podczaszy wielki koronny (2019-2031)

Awatar użytkownika
Laura
Posty: 9037
Rejestracja: 08 lip 2015, 0:29

Re: [Rząd] o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw

Postautor: Laura » 01 sie 2017, 18:28

og wnoszę o przedłużenie, nawet do 5. Na pewno zabiorę głos.
Laura Novak
Wicepremier RP- Minister Skarbu i Energii.( 2026-2027 i 2028-2031)
Premier RP ( 2027)
Poseł na Sejm IV RP. I-VI kadencji
W latach 2020-2024 i od 2029 przewodnicząca SLD i ZL.
Przewodnicząca KP ZL w latach 2019-2026

Awatar użytkownika
Adrianna Wisłocka
Posty: 359
Rejestracja: 09 lis 2016, 1:10

Re: [Rząd] o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw

Postautor: Adrianna Wisłocka » 04 sie 2017, 23:31

Głos zabiera Nelli Rokita-Arnold
Wasza Wysokość Książę Marszałku!
Szanowni Senatorowie!

Z wielką uwagą przeczytałam proponowany projekt ustawy i muszę przyznać, że szczerze zdziwiłam się propozycjami rządu w zakresie dowództwa nad Siłami Zbrojnymi RP. Procedowana ustawa wprost demoluje obecny system oparty na funkcji hetmana wielkiego koronnego. Chodzi mi konkretnie o artykuł 11, którego brzmienie jest oparte o zapisy sprzed reformy dowództwa Sił Zbronych z 2019 roku. Konkretnie chodzi mi o zapisy ustawy z 20 maja 2019 r. o stanie wojennym oraz o kompetencjach Hetmana Wielkiego Koronnego i zasadach jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej oraz z 20 maja 2019 roku o zmianie ustawy o urzędzie Ministra Obrony Narodowej i ustawy o powszechnej służbie wojskowej.
Proponowana nowelizacja art. 3. ustawy o urzędzie Ministra Obrony Narodowej jest też w moim przekonaniu niezgodna z Konstytucją RP, która wyraźnie wskazuje hetmana wielkiego koronnego jako osobę nadrzędną względem innych dowódców Sił Zbrojnych RP w art. 123, co potwierdzają zresztą wskazane przeze mnie wyżej ustawy.
W obecnym systemie dowodzenia zrezygnowano z krytykowanego wcześniej systemu podziału odpowiedzialności dowódczej pomiędzy  Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Dyrektora Generalnego, Dowódcę Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych i Dowódcę Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych. Obecnie bezdyskusyjnym dowódcą jest hetman wielki koronny.
Proponowany projekt ustawy nie tylko przywraca ten zły system, ale wprowadza Obronę Terytorialną jako służbę niezależną od dowódców Sił Zbrojnych RP, a odpowiedzialną bezpośrednio przed Ministrem Obrony Narodowej. Jak rozumiem intencją wnioskodawców jest tu pozakonstytucyjne wzmocnienie roli rządu w stosunku do Króla. Według obecnych przepisów to Król mianuje bowiem hetmana wielkiego koronnego, według nowych de facto jego funkcję przejąłby szef MON, członek rządu.
Podzumowując, w mojej opinii art. 11. procedowanego projektu jest zły i niekonstytucyjny, podobnie kilka kolejnych artykułów, z tego samego powodu poinnno zostać zmienionych. W związku z tym proponuję następujące poprawki:

1)
usuwa się art. 11.

2)
art. 17. otrzymuje brzmienie:
Art. 17. 
W ustawie z dnia 23 września 1999 r. o zasadach pobytu wojsk obcych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zasadach ich przemieszczania się przez to terytorium (Dz. U. z 2016 r. poz. 1108) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 3 ust. 1a otrzymuje brzmienie:
„1a. Minister Obrony Narodowej może upoważnić w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a, Hetmana Wielkiego Koronnego do wyrażania zgody w sytuacji:
1) klęski żywiołowej i likwidacji jej skutków,
2) katastrofy lądowej, morskiej lub lotniczej,
3) konieczności udzielenia pomocy humanitarnej,
4) realizacji ćwiczenia wojskowego wynikającego z planu zatwierdzonego przez Ministra Obrony Narodowej
– jeżeli liczebność wojsk obcych nie przekracza pięciuset osób, a okres pobytu nie przekracza dwóch miesięcy.”;

2) w art. 4 w ust. 2a wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Minister Obrony Narodowej może upoważnić Hetmana Wielkiego Koronnego do wyrażania zgody na przemieszczanie się przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:”.

3)
w art. 20. pkt. 2. otrzymuje brzmienie:
 w art. 22 w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) Hetman Wielki Koronny, Hetman Polny Koronny, Hetman Nadworny, Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Dowódca Wojsk Obrony Terytorialnej, dowódca (szef) jednostki organizacyjnej bezpośrednio podporządkowanej Ministrowi Obrony Narodowej lub nadzorowanej przez Ministra Obrony Narodowej albo ich zastępcy – decyzję, o której mowa w ust. 1, wydaje Minister Obrony Narodowej.”.

4)
art. 21. otrzymuje brzmienie:
Art. 21. 
W ustawie z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1726) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 10 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) w korpusach podoficerów zawodowych i szeregowych zawodowych – Hetman Wielki Koronny, Hetman Polny Koronny, Hetman Nadowrny, Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Dowódca Wojsk Obrony Terytorialnej, Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej i Dowódca Garnizonu Warszawa, w podległych jednostkach wojskowych;”;

2) w art. 27 dodaje się ust. 4 i 5 w brzmieniu:
„4. Żołnierzom zawodowym można nadać tytuł żołnierza zawodowego inny niż stopień wojskowy.
5. Minister Obrony Narodowej może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić tytuły żołnierza zawodowego inne niż stopnie wojskowe, biorąc pod uwagę kwalifikacje uzyskane w odpowiednich formach kształcenia.”;

3) art. 43 otrzymuje brzmienie:
„Art. 43. 1. Wyznaczenie na stanowiska służbowe Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego i Dowódcy Wojsk Obrony Terytorialnej następuje z uwzględnieniem odrębnych przepisów.
2. Kadencja na stanowiskach służbowych Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego i Dowódcy Wojsk Obrony Terytorialnej wynosi trzy lata, z możliwością wyznaczenia na ponowną kadencję, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Żołnierz zawodowy zajmujący stanowisko służbowe Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego i Dowódcy Wojsk Obrony Terytorialnej może być zwolniony z zajmowanego stanowiska przed upływem kadencji przez Króla Polski w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej lub na jego wniosek, jeżeli przemawiają za tym uzasadnione potrzeby Sił Zbrojnych.”;

4) w art. 44 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) Hetman Wielki Koronny, Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Dowódca Wojsk Obrony Terytorialnej, Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej i szef jednostki organizacyjnej właściwej do spraw uzbrojenia podległej Ministrowi Obrony Narodowej – w odniesieniu do stanowisk służbowych do stopnia etatowego podpułkownika (komandora porucznika) włącznie w podległych jednostkach wojskowych, z zastrzeżeniem pkt 3 i 4;”;

5) w art. 67:
a) po ust. 4 dodaje się ust. 4a–4f w brzmieniu:
„4a. Żołnierzom zawodowym wyznaczonym lub skierowanym do pełnienia służby wojskowej poza granicami państwa wykonuje się jeden raz w czasie zawodowej służby wojskowej badanie polegające na pobraniu materiału genetycznego, realizowane przez podmioty lecznicze, dla których podmiotem tworzącym jest Minister Obrony Narodowej.
4b. Pobrany materiał genetyczny jest przechowywany w podmiocie leczniczym, o którym mowa w ust. 4a, w pracowni właściwej do wykonania badania cytogenetycznego.
4c. Pobrany materiał genetyczny jest przechowywany przez okres pełnienia zawodowej służby wojskowej przez żołnierza, a po odejściu ze służby podlega komisyjnemu zniszczeniu.
4d. Pobrany materiał genetyczny niszczy niezwłocznie komisja powołana przez Ministra Obrony Narodowej. Z czynności komisji sporządza się protokół.
4e. Dokumentacja medyczna dotycząca pobranego materiału genetycznego może być udostępniona przez podmiot leczniczy, o którym mowa w ust. 4a, żołnierzowi zawodowemu, na jego wniosek.
4f. Koszty pobrania oraz przechowywania materiału genetycznego w podmiotach leczniczych, o których mowa w ust. 4a, są finansowane na podstawie umowy zawartej z kierownikiem podmiotu leczniczego.”,
b) w ust. 7 po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
„2a) tryb kierowania żołnierzy zawodowych na badania, o których mowa w ust. 4a, uwzględniając sprawność postępowania;”;

6) w art. 90 w ust. 1d wyrazy „o którym mowa w ust. 2 pkt 2” zastępuje się wyrazami „o którym mowa w ust. 1a pkt 2”;

7) w art. 111b ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Minister Obrony Narodowej, w przypadkach uzasadnionych potrzebami Sił Zbrojnych, może określić inny termin zwolnienia z zawodowej służby wojskowej dla żołnierzy zawodowych posiadających stopnie wojskowe generałów (admirałów) wyznaczanych na stanowiska służbowe w organizacji międzynarodowej albo międzynarodowej strukturze wojskowej albo na stanowiska służbowe Hetmana Wielkiego Koronnego, Hetmana Polnego Koronnego, Hetmana Nadwornego, Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego lub Dowódcy Wojsk Obrony Terytorialnej, którzy mieliby być zwolnieni ze służby na podstawie art. 111 pkt 5, za ich pisemną zgodą.”;

8) w art. 134a ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W przypadku zwolnienia żołnierza ze służby kandydackiej na podstawie art. 134 ust. 1 pkt 4 i 9 zwalnia się go z obowiązku zwrotu kosztów, o których mowa w art. 124 ust. 6, w przypadku powołania do zawodowej służby wojskowej lub pełnienia czynnej służby wojskowej na zasadach określonych w ustawie z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, a w przypadku wykonywania obowiązków w ramach Narodowych Sił Rezerwowych lub Wojsk Obrony Terytorialnej – przez okres dwa razy dłuższy niż okres pełnienia służby kandydackiej, za który nalicza się koszty.”;

9) w art. 143 w ust. 2 pkt 2-3 otrzymują brzmienie:
2) Hetman Wielki Koronny– na wszystkie stanowiska służbowe do stopnia etatowego generała (admirała) włącznie w podległych mu jednostkach wojskowych, z zastrzeżeniem pkt 3–7;
„3) Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Hetman Polny Koronny, Hetman Nadworny, Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Szef Służby Wywiadu Wojskowego i Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej – w odniesieniu do stanowisk służbowych do stopnia etatowego pułkownika (komandora) włącznie w podległych jednostkach wojskowych, z zastrzeżeniem pkt 4–7;”.


5)
art. 24. otrzymuje brzmienie:
Art. 24.
W ustawie z dnia 9 czerwca 2006 r. o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego w art. 10:

1) w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) ze Sztabem Generalnym Wojska Polskiego i innymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Obrony Narodowej oraz Hetmanem Wielkim Koronnym, Dowódcą Wojsk Obrony Terytorialnej, Szefem Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, dowódcami garnizonów wojskowych i jednostek wojskowych;”;

2) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Minister Obrony Narodowej określi, w drodze zarządzenia niepodlegającego ogłoszeniu, zakres i tryb współdziałania SKW i SWW ze Sztabem Generalnym Wojska Polskiego i innymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Obrony Narodowej oraz Hetmanem Wielkim Koronnym, Dowódcą Wojsk Obrony Terytorialnej, Szefem Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, dowódcami garnizonów wojskowych i jednostek wojskowych.”.


Poprawki 2-5 mają na celu dostosowanie ustawodawstwa do obecnego systemu dowództwa.

Apeluję do Czcigodnych Senatorów o poparcie przedstawionych poprawek w trosce o dobro Wojska Polskiego.

Ponadto mam jeszcze jedno poważne zastrzeżenie do projektu. Mam wrażenie, że proponowana nowelizacja zapisów ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej opiera się o złą treść ustawy, sprzed ostatniej nowelizacji. Mianowicie w obecnym brzmieniu w art. 11a ust. 1. ustawy nie ma podziału na punkty. Liczę, że wnioskodawcy zaproponują tu satysfakcjonującą zmianę, która pozwoli na przyjęcie tej ustawy.

Dziękuję.
księżna Adrianna Wisłocka - księżna głogowska, senator II, III i IV kadencji, wicemarszałek Senatu od 2031 r.

Prezes Rady Ministrów w latach 2020-2022. Poseł na Sejm I, II, III i IV kadencji

Awatar użytkownika
Gniewomir Maj-Ołyński
Posty: 2230
Rejestracja: 13 lut 2017, 23:42

Re: [Rząd] o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw

Postautor: Gniewomir Maj-Ołyński » 05 sie 2017, 23:43

Brawa z ław OKL.
Gniewomir Maj-Ołyński - dr nauk humanistycznych z zakresu nauk o polityce, dziennikarz, menadżer kultury,
I wiceprzewodniczący Postępowych Demokratów, poseł na Sejm III i IV kadencji IV RP

Awatar użytkownika
Szamir DeLeon
Posty: 3831
Rejestracja: 23 lip 2017, 20:37

Re: [Rząd] o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw

Postautor: Szamir DeLeon » 06 sie 2017, 0:01

og.: prosiłbym o przedłużenie dyskusji. Dziękuję ;)

Awatar użytkownika
Szamir DeLeon
Posty: 3831
Rejestracja: 23 lip 2017, 20:37

Re: [Rząd] o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw

Postautor: Szamir DeLeon » 09 sie 2017, 22:38

Na mównicę wchodzi Barbara Nowacka:

Panie Marszałku!
Wysoka Izbo!

W imieniu klubu parlamentarnego Zjednoczonej Lewicy chciałabym zgłosić następujące poprawki:

Poprawka nr 6
17) w art. 58:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Obowiązkowi służby wojskowej, w zakresie określonym w niniejszej ustawie, podlegają obywatele polscy, począwszy od dnia, w którym kończą osiemnaście lat życia, do końca roku kalendarzowego, w którym kończą pięćdziesiąt pięć lat życia, a posiadający stopień podoficerski lub oficerski – sześćdziesiąt trzy lata życia.”,

b) ust. 3a otrzymuje brzmienie:
„3a. W przypadku kobiet, które złożyły wniosek o zawarcie kontraktu na wykonywanie obowiązków w ramach Narodowych Sił Rezerwowych lub zawarły taki kontrakt, lub pozostających na przydziale kryzysowym i wykonujących obowiązki w ramach Narodowych Sił Rezerwowych albo które złożyły wniosek o powołanie do służby przygotowawczej lub do terytorialnej służby wojskowej albo które pełnią terytorialną służbę wojskową, obowiązek służby wojskowej ulega zawieszeniu na okres ciąży oraz w okresie 12 miesięcy po porodzie.”


Cel: Poprawka przedłuża zawieszenie obowiązku służby wojskowej dla kobiet objętych w danym ustępie o dodatkowe 6 miesięcy po porodzie.

Poprawka nr 7
26) w art. 71:
a) po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu:
„1b. Żołnierzowi pełniącemu terytorialną służbę wojskową – kobiecie zawiesza się pełnienie tej służby na czas ciąży oraz w okresie 12 miesięcy po porodzie.”,


Cel: Poprawka przedłuża zawieszenia pełnienia służby dla kobiet objętych w danych ustępie o dodatkowe 6 miesięcy po porodzie.

Poprawka nr 8

Art. 98k. 1. Stosunek służbowy terytorialnej służby wojskowej powstaje w drodze powołania, na podstawie dobrowolnego zgłoszenia się do tej służby.
(...)
3. Do terytorialnej służby wojskowej może być powołana osoba, która spełnia następujące warunki:
1) posiada wyłączne obywatelstwo polskie,
(...)


Cel: Poprawka zmienia podpunkt 1. tak, aby osoba powołana do terytorialnej służby wojskowej miała wyłączne obywatelstwo polskie.

Poprawka nr 9

w art. 1:
a) skreślić pkt 2,
b) w pkt 3 art. 11c nadać brzmienie:
„Art. 11c. 1. Dowódca Wojsk Obrony Terytorialnej jest właściwy w zakresie dowodzenia jednostkami wojskowymi i związkami organizacyjnymi Wojsk Obrony Terytorialnej, podporządkowanymi mu na podstawie decyzji Hetmana Wielkiego Koronnego.
2. Do zakresu działania Dowódcy Wojsk Obrony Terytorialnej należy w szczególności:
1) realizacja programów rozwoju Sił Zbrojnych;
2) planowanie, organizowanie i prowadzenie szkolenia podległych jednostek wojskowych i związków organizacyjnych;
3) planowanie oraz organizowanie mobilizacyjnego i operacyjnego rozwinięcia oraz użycia Wojsk Obrony Terytorialnej;
4) przygotowanie sił i środków Wojsk Obrony Terytorialnej do działań bojowych;
5) wykonywanie zadań związanych z udziałem oddziałów i pododdziałów Wojsk Obrony Terytorialnej w zwalczaniu klęsk żywiołowych i likwidacji ich skutków, ochrony mienia, akcjach poszukiwawczych oraz ratowania lub ochrony zdrowia i życia ludzkiego, a także udziału w realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego, z zastrzeżeniem, że realizacja tych zadań nie może naruszać zasady neutralności politycznej sił zbrojnych;
6) współpraca z innymi organami i podmiotami w sprawach związanych z obronnością państwa;
7) zarządzanie i przeprowadzanie kontroli podległych jednostek wojskowych i związków organizacyjnych na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej (Dz. U. poz. 1092).
3. Dowódca Wojsk Obrony Terytorialnej wykonuje swoje zadania przy pomocy Dowództwa Wojsk Obrony Terytorialnej.
4. Minister Obrony Narodowej określi, w drodze zarządzenia, szczegółowy zakres działania, siedzibę i strukturę organizacyjną Dowództwa Wojsk Obrony Terytorialnej.”


Cel: Celem poprawki jest uniemożliwienie wykorzystywania Wojsk Obrony Terytorialnej przeciwko obywatelom np. w czasie stanu wyjątkowego. Poprawka umożliwia osiągnięcie celu poprzez dodanie zapisu o zakazie naruszania zasady neutralności politycznej sił zbrojnych.

Poprawka nr 10

w art. 1 pkt. 39) w zmienianym art. 134a ust. 5 nadać brzmienie:
„5. Pracodawca przesyła wniosek w sprawie wypłaty świadczenia wraz z dokumentami potwierdzającymi poniesione koszty, o których mowa w ust. 2, szefowi wojewódzkiego sztabu wojskowego właściwemu ze względu na siedzibę pracodawcy nie później niż przed upływem czternastu dni od dnia zwolnienia żołnierza rezerwy z ćwiczeń wojskowych, z pełnienia okresowej służby wojskowej lub pełnienia terytorialnej służby wojskowej rotacyjnie.”


Cel: Celem poprawki jest skrócenie czasu przesłania wniosku w sprawie wypłaty świadczenia wraz z dokumentami potwierdzającymi poniesione koszty szefowi wojewódzkiego sztabu wojskowego z 90 do 14 dni. Uważamy, że 3 miesiące to zbyt długi okres na przesłanie tego typu dokumentów.

Poprawka nr 11

w art. 1, w art. 11a w ust. 1 skreślić pkt 3

w art. 1, w art. 3 ust. 4a nadać brzmienie:
„4a. Dowódcą rodzajów Sił Zbrojnych jest Hetman Wielki Koronny.”

w art. 11, w art. 3 w ust. 1 skreślić wyrazy „Dowódcy Wojsk Obrony Terytorialnej”

w art. 17, w art. 3 w ust. 1a skreślić wyrazy „Dowódcę Wojsk Obrony Terytorialnej”

w art. 17, w art. 4 w ust. 2a skreślić wyrazy „Dowódcę Wojsk Obrony Terytorialnej”

w art. 20, w art. 22 w ust. 2 w pkt 2 skreślić wyrazy „Dowódca Wojsk Obrony Terytorialnej”

w art. 21, w art. 10 w pkt 3 skreślić wyrazy „Dowódca Wojsk Obrony Terytorialnej”

w art. 21, w art. 43 skreślić wyrazy „Dowódcy Wojsk Obrony Terytorialnej”

w art. 21, w art. 44 w ust. 1 w pkt 2 skreślić wyrazy „Dowódca Wojsk Obrony Terytorialnej”

w art. 21, w art. 111b w ust. 1 skreślić wyrazy „Dowódcy Wojsk Obrony Terytorialnej”

w art. 21, w art. 143 w ust. 2 w pkt 3 skreślić wyrazy „Dowódca Wojsk Obrony Terytorialnej”

w art. 24, w art. 10 w ust. 1 w pkt 1 skreślić wyrazy „Dowódcą Wojsk Obrony Terytorialnej”


Cel: Celem poprawki jest podporządkowanie Wojsk Obrony Terytorialnej wraz z ich dowódcą, Hetmanowi Wielkiemu Koronnemu.

Poprawka nr 12
w art. 1 pkt. 6 zmienianym art. 98m nadać brzmienie:
Art. 98m. 1. Terytorialną służbę wojskową żołnierz OT pełni rotacyjnie lub dyspozycyjnie.
2. Terytorialną służbę wojskową żołnierz OT pełni rotacyjnie w jednostce wojskowej, w określonych przez dowódcę jednostki wojskowej dniach służby, co najmniej raz w miesiącu przez okres dwóch dni w czasie wolnym od pracy.
3. Terytorialną służbę wojskową żołnierz OT może pełnić rotacyjnie również w inne dni, stosownie do potrzeb Sił Zbrojnych, zgodnie z rocznym wykazem sporządzonym przez dowódcę jednostki wojskowej, w której żołnierz OT pełni służbę, uzgodnionym z tym żołnierzem.
4. Terytorialną służbę wojskową żołnierz OT pełni dyspozycyjnie poza jednostką wojskową, pozostając w gotowości do stawienia się do służby pełnionej rotacyjnie w terminie i miejscu wskazanych przez dowódcę jednostki wojskowej.
5. Żołnierze OT, którzy wcześniej nie pełnili czynnej służby wojskowej i nie złożyli przysięgi wojskowej, w pierwszym okresie pełnią terytorialną służbę wojskową rotacyjnie nieprzerwanie przez okres stu dwudziestu dni, w ramach którego żołnierze OT odbywają szkolenie podstawowe i składają przysięgę wojskową.
6. W uzasadnionych przypadkach szkolenie podstawowe można odbyć w kilku okresach w ciągu czterech miesięcy w czasie wolnym od pracy.
7. Powołanie do terytorialnej służby wojskowej żołnierzy, o których mowa w ust. 5, następuje raz na kwartał, z określeniem miejsca stawienia się na szkolenie podstawowe. Po zakończeniu szkolenia żołnierza OT kieruje się do jednostki wojskowej w celu pełnienia dalszej służby i objęcia stanowiska służbowego.


Cel: Poprawka wydłuża szkolenie wojskowe z 16 dni na 120 dni.

Dziękuję

Awatar użytkownika
Gniewomir Maj-Ołyński
Posty: 2230
Rejestracja: 13 lut 2017, 23:42

Re: [Rząd] o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw

Postautor: Gniewomir Maj-Ołyński » 10 sie 2017, 0:05

Orzełowska:
Przechodzimy do głosowania. Najpierw będziemy głosować poprawki senator Rokity-Arnold, a następnie pani senator Nowackiej. Po przegłosowaniu poprawek, przejdziemy do głosowania całości ustawy wraz z przyjętymi poprawkami.

Poprawki Rokity-Arnold:
1)
usuwa się art. 11.

2)
art. 17. otrzymuje brzmienie:
Art. 17. 
W ustawie z dnia 23 września 1999 r. o zasadach pobytu wojsk obcych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zasadach ich przemieszczania się przez to terytorium (Dz. U. z 2016 r. poz. 1108) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 3 ust. 1a otrzymuje brzmienie:
„1a. Minister Obrony Narodowej może upoważnić w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a, Hetmana Wielkiego Koronnego do wyrażania zgody w sytuacji:
1) klęski żywiołowej i likwidacji jej skutków,
2) katastrofy lądowej, morskiej lub lotniczej,
3) konieczności udzielenia pomocy humanitarnej,
4) realizacji ćwiczenia wojskowego wynikającego z planu zatwierdzonego przez Ministra Obrony Narodowej
– jeżeli liczebność wojsk obcych nie przekracza pięciuset osób, a okres pobytu nie przekracza dwóch miesięcy.”;

2) w art. 4 w ust. 2a wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Minister Obrony Narodowej może upoważnić Hetmana Wielkiego Koronnego do wyrażania zgody na przemieszczanie się przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:”.

3)
w art. 20. pkt. 2. otrzymuje brzmienie:
 w art. 22 w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) Hetman Wielki Koronny, Hetman Polny Koronny, Hetman Nadworny, Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Dowódca Wojsk Obrony Terytorialnej, dowódca (szef) jednostki organizacyjnej bezpośrednio podporządkowanej Ministrowi Obrony Narodowej lub nadzorowanej przez Ministra Obrony Narodowej albo ich zastępcy – decyzję, o której mowa w ust. 1, wydaje Minister Obrony Narodowej.”.

4)
art. 21. otrzymuje brzmienie:
Art. 21. 
W ustawie z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1726) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 10 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) w korpusach podoficerów zawodowych i szeregowych zawodowych – Hetman Wielki Koronny, Hetman Polny Koronny, Hetman Nadowrny, Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Dowódca Wojsk Obrony Terytorialnej, Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej i Dowódca Garnizonu Warszawa, w podległych jednostkach wojskowych;”;

2) w art. 27 dodaje się ust. 4 i 5 w brzmieniu:
„4. Żołnierzom zawodowym można nadać tytuł żołnierza zawodowego inny niż stopień wojskowy.
5. Minister Obrony Narodowej może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić tytuły żołnierza zawodowego inne niż stopnie wojskowe, biorąc pod uwagę kwalifikacje uzyskane w odpowiednich formach kształcenia.”;

3) art. 43 otrzymuje brzmienie:
„Art. 43. 1. Wyznaczenie na stanowiska służbowe Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego i Dowódcy Wojsk Obrony Terytorialnej następuje z uwzględnieniem odrębnych przepisów.
2. Kadencja na stanowiskach służbowych Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego i Dowódcy Wojsk Obrony Terytorialnej wynosi trzy lata, z możliwością wyznaczenia na ponowną kadencję, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Żołnierz zawodowy zajmujący stanowisko służbowe Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego i Dowódcy Wojsk Obrony Terytorialnej może być zwolniony z zajmowanego stanowiska przed upływem kadencji przez Króla Polski w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej lub na jego wniosek, jeżeli przemawiają za tym uzasadnione potrzeby Sił Zbrojnych.”;

4) w art. 44 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) Hetman Wielki Koronny, Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Dowódca Wojsk Obrony Terytorialnej, Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej i szef jednostki organizacyjnej właściwej do spraw uzbrojenia podległej Ministrowi Obrony Narodowej – w odniesieniu do stanowisk służbowych do stopnia etatowego podpułkownika (komandora porucznika) włącznie w podległych jednostkach wojskowych, z zastrzeżeniem pkt 3 i 4;”;

5) w art. 67:
a) po ust. 4 dodaje się ust. 4a–4f w brzmieniu:
„4a. Żołnierzom zawodowym wyznaczonym lub skierowanym do pełnienia służby wojskowej poza granicami państwa wykonuje się jeden raz w czasie zawodowej służby wojskowej badanie polegające na pobraniu materiału genetycznego, realizowane przez podmioty lecznicze, dla których podmiotem tworzącym jest Minister Obrony Narodowej.
4b. Pobrany materiał genetyczny jest przechowywany w podmiocie leczniczym, o którym mowa w ust. 4a, w pracowni właściwej do wykonania badania cytogenetycznego.
4c. Pobrany materiał genetyczny jest przechowywany przez okres pełnienia zawodowej służby wojskowej przez żołnierza, a po odejściu ze służby podlega komisyjnemu zniszczeniu.
4d. Pobrany materiał genetyczny niszczy niezwłocznie komisja powołana przez Ministra Obrony Narodowej. Z czynności komisji sporządza się protokół.
4e. Dokumentacja medyczna dotycząca pobranego materiału genetycznego może być udostępniona przez podmiot leczniczy, o którym mowa w ust. 4a, żołnierzowi zawodowemu, na jego wniosek.
4f. Koszty pobrania oraz przechowywania materiału genetycznego w podmiotach leczniczych, o których mowa w ust. 4a, są finansowane na podstawie umowy zawartej z kierownikiem podmiotu leczniczego.”,
b) w ust. 7 po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
„2a) tryb kierowania żołnierzy zawodowych na badania, o których mowa w ust. 4a, uwzględniając sprawność postępowania;”;

6) w art. 90 w ust. 1d wyrazy „o którym mowa w ust. 2 pkt 2” zastępuje się wyrazami „o którym mowa w ust. 1a pkt 2”;

7) w art. 111b ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Minister Obrony Narodowej, w przypadkach uzasadnionych potrzebami Sił Zbrojnych, może określić inny termin zwolnienia z zawodowej służby wojskowej dla żołnierzy zawodowych posiadających stopnie wojskowe generałów (admirałów) wyznaczanych na stanowiska służbowe w organizacji międzynarodowej albo międzynarodowej strukturze wojskowej albo na stanowiska służbowe Hetmana Wielkiego Koronnego, Hetmana Polnego Koronnego, Hetmana Nadwornego, Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego lub Dowódcy Wojsk Obrony Terytorialnej, którzy mieliby być zwolnieni ze służby na podstawie art. 111 pkt 5, za ich pisemną zgodą.”;

8) w art. 134a ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W przypadku zwolnienia żołnierza ze służby kandydackiej na podstawie art. 134 ust. 1 pkt 4 i 9 zwalnia się go z obowiązku zwrotu kosztów, o których mowa w art. 124 ust. 6, w przypadku powołania do zawodowej służby wojskowej lub pełnienia czynnej służby wojskowej na zasadach określonych w ustawie z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, a w przypadku wykonywania obowiązków w ramach Narodowych Sił Rezerwowych lub Wojsk Obrony Terytorialnej – przez okres dwa razy dłuższy niż okres pełnienia służby kandydackiej, za który nalicza się koszty.”;

9) w art. 143 w ust. 2 pkt 2-3 otrzymują brzmienie:
2) Hetman Wielki Koronny– na wszystkie stanowiska służbowe do stopnia etatowego generała (admirała) włącznie w podległych mu jednostkach wojskowych, z zastrzeżeniem pkt 3–7;
„3) Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Hetman Polny Koronny, Hetman Nadworny, Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Szef Służby Wywiadu Wojskowego i Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej – w odniesieniu do stanowisk służbowych do stopnia etatowego pułkownika (komandora) włącznie w podległych jednostkach wojskowych, z zastrzeżeniem pkt 4–7;”.


5)
art. 24. otrzymuje brzmienie:
Art. 24.
W ustawie z dnia 9 czerwca 2006 r. o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego w art. 10:

1) w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) ze Sztabem Generalnym Wojska Polskiego i innymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Obrony Narodowej oraz Hetmanem Wielkim Koronnym, Dowódcą Wojsk Obrony Terytorialnej, Szefem Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, dowódcami garnizonów wojskowych i jednostek wojskowych;”;

2) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Minister Obrony Narodowej określi, w drodze zarządzenia niepodlegającego ogłoszeniu, zakres i tryb współdziałania SKW i SWW ze Sztabem Generalnym Wojska Polskiego i innymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Obrony Narodowej oraz Hetmanem Wielkim Koronnym, Dowódcą Wojsk Obrony Terytorialnej, Szefem Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, dowódcami garnizonów wojskowych i jednostek wojskowych.”.


Poprawki senator Nowackiej:
6)
17) w art. 58:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Obowiązkowi służby wojskowej, w zakresie określonym w niniejszej ustawie, podlegają obywatele polscy, począwszy od dnia, w którym kończą osiemnaście lat życia, do końca roku kalendarzowego, w którym kończą pięćdziesiąt pięć lat życia, a posiadający stopień podoficerski lub oficerski – sześćdziesiąt trzy lata życia.”,

b) ust. 3a otrzymuje brzmienie:
„3a. W przypadku kobiet, które złożyły wniosek o zawarcie kontraktu na wykonywanie obowiązków w ramach Narodowych Sił Rezerwowych lub zawarły taki kontrakt, lub pozostających na przydziale kryzysowym i wykonujących obowiązki w ramach Narodowych Sił Rezerwowych albo które złożyły wniosek o powołanie do służby przygotowawczej lub do terytorialnej służby wojskowej albo które pełnią terytorialną służbę wojskową, obowiązek służby wojskowej ulega zawieszeniu na okres ciąży oraz w okresie 12 miesięcy po porodzie.”


7)
26) w art. 71:
a) po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu:
„1b. Żołnierzowi pełniącemu terytorialną służbę wojskową – kobiecie zawiesza się pełnienie tej służby na czas ciąży oraz w okresie 12 miesięcy po porodzie.”,


8)
Art. 98k. 1. Stosunek służbowy terytorialnej służby wojskowej powstaje w drodze powołania, na podstawie dobrowolnego zgłoszenia się do tej służby.
(...)
3. Do terytorialnej służby wojskowej może być powołana osoba, która spełnia następujące warunki:
1) posiada wyłączne obywatelstwo polskie,
(...)



9)
w art. 1:
a) skreślić pkt 2,
b) w pkt 3 art. 11c nadać brzmienie:
„Art. 11c. 1. Dowódca Wojsk Obrony Terytorialnej jest właściwy w zakresie dowodzenia jednostkami wojskowymi i związkami organizacyjnymi Wojsk Obrony Terytorialnej, podporządkowanymi mu na podstawie decyzji Hetmana Wielkiego Koronnego.
2. Do zakresu działania Dowódcy Wojsk Obrony Terytorialnej należy w szczególności:
1) realizacja programów rozwoju Sił Zbrojnych;
2) planowanie, organizowanie i prowadzenie szkolenia podległych jednostek wojskowych i związków organizacyjnych;
3) planowanie oraz organizowanie mobilizacyjnego i operacyjnego rozwinięcia oraz użycia Wojsk Obrony Terytorialnej;
4) przygotowanie sił i środków Wojsk Obrony Terytorialnej do działań bojowych;
5) wykonywanie zadań związanych z udziałem oddziałów i pododdziałów Wojsk Obrony Terytorialnej w zwalczaniu klęsk żywiołowych i likwidacji ich skutków, ochrony mienia, akcjach poszukiwawczych oraz ratowania lub ochrony zdrowia i życia ludzkiego, a także udziału w realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego, z zastrzeżeniem, że realizacja tych zadań nie może naruszać zasady neutralności politycznej sił zbrojnych;
6) współpraca z innymi organami i podmiotami w sprawach związanych z obronnością państwa;
7) zarządzanie i przeprowadzanie kontroli podległych jednostek wojskowych i związków organizacyjnych na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej (Dz. U. poz. 1092).
3. Dowódca Wojsk Obrony Terytorialnej wykonuje swoje zadania przy pomocy Dowództwa Wojsk Obrony Terytorialnej.
4. Minister Obrony Narodowej określi, w drodze zarządzenia, szczegółowy zakres działania, siedzibę i strukturę organizacyjną Dowództwa Wojsk Obrony Terytorialnej.”


10)
w art. 1 pkt. 39) w zmienianym art. 134a ust. 5 nadać brzmienie:
„5. Pracodawca przesyła wniosek w sprawie wypłaty świadczenia wraz z dokumentami potwierdzającymi poniesione koszty, o których mowa w ust. 2, szefowi wojewódzkiego sztabu wojskowego właściwemu ze względu na siedzibę pracodawcy nie później niż przed upływem czternastu dni od dnia zwolnienia żołnierza rezerwy z ćwiczeń wojskowych, z pełnienia okresowej służby wojskowej lub pełnienia terytorialnej służby wojskowej rotacyjnie.”


11)
w art. 1, w art. 11a w ust. 1 skreślić pkt 3

w art. 1, w art. 3 ust. 4a nadać brzmienie:
„4a. Dowódcą rodzajów Sił Zbrojnych jest Hetman Wielki Koronny.”

w art. 11, w art. 3 w ust. 1 skreślić wyrazy „Dowódcy Wojsk Obrony Terytorialnej”

w art. 17, w art. 3 w ust. 1a skreślić wyrazy „Dowódcę Wojsk Obrony Terytorialnej”

w art. 17, w art. 4 w ust. 2a skreślić wyrazy „Dowódcę Wojsk Obrony Terytorialnej”

w art. 20, w art. 22 w ust. 2 w pkt 2 skreślić wyrazy „Dowódca Wojsk Obrony Terytorialnej”

w art. 21, w art. 10 w pkt 3 skreślić wyrazy „Dowódca Wojsk Obrony Terytorialnej”

w art. 21, w art. 43 skreślić wyrazy „Dowódcy Wojsk Obrony Terytorialnej”

w art. 21, w art. 44 w ust. 1 w pkt 2 skreślić wyrazy „Dowódca Wojsk Obrony Terytorialnej”

w art. 21, w art. 111b w ust. 1 skreślić wyrazy „Dowódcy Wojsk Obrony Terytorialnej”

w art. 21, w art. 143 w ust. 2 w pkt 3 skreślić wyrazy „Dowódca Wojsk Obrony Terytorialnej”

w art. 24, w art. 10 w ust. 1 w pkt 1 skreślić wyrazy „Dowódcą Wojsk Obrony Terytorialnej”



12)
w art. 1 pkt. 6 zmienianym art. 98m nadać brzmienie:
Art. 98m. 1. Terytorialną służbę wojskową żołnierz OT pełni rotacyjnie lub dyspozycyjnie.
2. Terytorialną służbę wojskową żołnierz OT pełni rotacyjnie w jednostce wojskowej, w określonych przez dowódcę jednostki wojskowej dniach służby, co najmniej raz w miesiącu przez okres dwóch dni w czasie wolnym od pracy.
3. Terytorialną służbę wojskową żołnierz OT może pełnić rotacyjnie również w inne dni, stosownie do potrzeb Sił Zbrojnych, zgodnie z rocznym wykazem sporządzonym przez dowódcę jednostki wojskowej, w której żołnierz OT pełni służbę, uzgodnionym z tym żołnierzem.
4. Terytorialną służbę wojskową żołnierz OT pełni dyspozycyjnie poza jednostką wojskową, pozostając w gotowości do stawienia się do służby pełnionej rotacyjnie w terminie i miejscu wskazanych przez dowódcę jednostki wojskowej.
5. Żołnierze OT, którzy wcześniej nie pełnili czynnej służby wojskowej i nie złożyli przysięgi wojskowej, w pierwszym okresie pełnią terytorialną służbę wojskową rotacyjnie nieprzerwanie przez okres stu dwudziestu dni, w ramach którego żołnierze OT odbywają szkolenie podstawowe i składają przysięgę wojskową.
6. W uzasadnionych przypadkach szkolenie podstawowe można odbyć w kilku okresach w ciągu czterech miesięcy w czasie wolnym od pracy.
7. Powołanie do terytorialnej służby wojskowej żołnierzy, o których mowa w ust. 5, następuje raz na kwartał, z określeniem miejsca stawienia się na szkolenie podstawowe. Po zakończeniu szkolenia żołnierza OT kieruje się do jednostki wojskowej w celu pełnienia dalszej służby i objęcia stanowiska służbowego.


13) całość ustawy

og: ogarnięcie tych poprawek może trochę zająć, więc do północy 12 sierpnia
Gniewomir Maj-Ołyński - dr nauk humanistycznych z zakresu nauk o polityce, dziennikarz, menadżer kultury,
I wiceprzewodniczący Postępowych Demokratów, poseł na Sejm III i IV kadencji IV RP

Awatar użytkownika
Gniewomir Maj-Ołyński
Posty: 2230
Rejestracja: 13 lut 2017, 23:42

Re: [Rząd] o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw

Postautor: Gniewomir Maj-Ołyński » 10 sie 2017, 0:09

1-5) za
6) za
7) za
8) przeciw
9) wstrzymuję się
10) przeciw
11) za
12) wstrzymuję się
13) jeśli przejdą wszystkie poprawki Rokity i nie zostanie przyjęta poprawka nr 8 to wstrzymuję się, jeśli nie - przeciw
Gniewomir Maj-Ołyński - dr nauk humanistycznych z zakresu nauk o polityce, dziennikarz, menadżer kultury,
I wiceprzewodniczący Postępowych Demokratów, poseł na Sejm III i IV kadencji IV RP

Awatar użytkownika
Weronika Ryszkowska
Posty: 497
Rejestracja: 14 sty 2017, 10:58

Re: [Rząd] o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw

Postautor: Weronika Ryszkowska » 10 sie 2017, 12:29

1-7) za
8-10) wstrzymuję się
11) za
12) przeciw
13) za
Weronika hr. Ryszkowska - posłanka na Sejm z Wrocławia, wiceprzewodnicząca Postępowych Demokratów; prezes Partii Liberalno-Konserwatywnej (2022-23; 2025), Prezes Rady Ministrów (od X 2022 do X 2025), Marszałek Sejmu (od III do X 2022).

Awatar użytkownika
Szamir DeLeon
Posty: 3831
Rejestracja: 23 lip 2017, 20:37

Re: [Rząd] o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw

Postautor: Szamir DeLeon » 10 sie 2017, 19:36

1-12) za
13) jeśli wszystkie przejdą: wstrzymuję się, a jeśli którakolwiek nie: przeciw


Wróć do „Senat IV RP I kadencji”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 30 gości