Ustawa
z ... 2022 roku
o konsolidacji i reorganizacji organów administracji centralnej
Art. 1
W myśl przepisów ustawy dokonuje się łączenia funkcji urzędów zawartych w ustawie na zasadach opisanych w artykułach.
Art. 2
Zakres zadań urzędów nie zmienia się chyba, że ustawy stanowią inaczej.
Art. 3
Dotychczasowe struktury administracji podatkowej, Służby Celnej i kontroli skarbowej, Generalny Inspektor Informacji Finansowej oraz Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej i biura dyrektorów Urzędów Kontroli Skarbowej łączy się w Krajową Administrację Skarbową.
Art. 4
Komitet Standardów Rachunkowości, Ośrodek Doskonalenia Zawodowego Kadr Resortu Finansów, Centrum Kształcenia Kadr Skarbowości zostaje włączony do Ministerstwa właściwego ds. finansów które to przejmuje ich kompetencje za pośrednictwem biur.
Art. 5
Główny Instytut Górnictwa, Ośrodek Studiów Wschodnich,Urząd Regulacji Energetyki, Morski Instytut Rybacki łączy się w Główny Urząd Monitorowania i Rozwoju Gospodarki.
Art. 6
Polski Instytut Sztuki Filmowej oraz Narodowy Instytut Audiowizualny łączy się tworząc Polski Instytut Sztuki Audiowizualnej.
Art. 7
Agencja Nieruchomości Rolnych, Agencja Nieruchomości Rolnych – Biuro Prezesa ,Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa łączy się w Agencję Modernizacji Rolnictwa.
Art. 8
Instytut Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego, Instytut Budownictwa, Mechanizacji i Elektryfikacji Rolnictwa, Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej – Państwowy Instytut Badawczy, Instytut Hodowli i Aklimatyzacji Roślin w Radzikowie, Instytut Maszyn Spożywczych,Instytut Melioracji i Użytków Zielonych, Instytut Mleczarstwa, Instytut Ochrony Roślin, Instytut Przemysłu Cukrowniczego, Instytut Przemysłu Mięsnego i Tłuszczowego, Instytut Roślin i Przetworów Zielarskich, Instytut Rybactwa Śródlądowego im. Stanisława Sakowicza
Instytut Sadownictwa i Kwiaciarstwa, Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa – Państwowy Instytut Badawczy, Instytut Warzywnictwa im. Emila Chroboczka, Instytut Zootechniki łączy się w Polski Centralny Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa.
Art. 9
Centralna Biblioteka Rolnicza im. Michała Oczapowskiego,Centralne Laboratorium Chłodnictwa, Centralne Laboratorium Przemysłu Ziemniaczanego, Centralny Ośrodek Badania Odmian Roślin Uprawnych, Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Przemysłu Gastronomicznego i Artykułów Spożywczych w Łodzi, Centrum Doradztwa Rolniczego łączy się w Centralny Ośrodek Badawczo Rozwojowy Wsi i Rolnictwa.
Art. 10
Instytuty Polskie, Instytut Adama Mickiewicza, Instytut Europy Środkowo-Wschodniej, Instytut Zachodni łączy się w Instytut Promocji Zewnętrznej Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 11
Instytut Badawczy Leśnictwa, Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych, Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, Instytut Ochrony Środowiska łączy się w Instytut Badań i Rozwoju Środowiska.
Art. 12
Główny Inspektor Sanitarny, Główny Inspektor Farmaceutyczny, Inspektor do spraw Substancji i Preparatów Chemicznych łączy się w Główny Inspektorat Ochrony Sanitarno-Chemicznej.
Art. 13
Reorganizacją urzędów zajmują się Ministerstwa właściwe ds. urzędów. Reorganizacja kończy się nie później niż z dniem 31 sierpnia 2023 r.
Art. 14
Fundusze i środki finansowe określone dla urzędów wymienionych w ustawie przekazywane są zgodnie z ustawą budżetową.
Art. 15
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w dzienniku ustaw.
Sprawozdawca: Kamila Gasiuk-Pihowicz:
Uzasadnienie:
Projekt zakłada połączenie urzędów w ramach danych ministerstw którym są podległe oraz kooperację w zakresie sprawowania funkcji ustawowych. Wyodrębnianie instytucji centralnych o zbliżonych kompetencjach albo o kompetencjach które można łączyć jest głównym założeniem projektów oszczędnościowych w administracji kraju. Niestety istnienie wielu podległych ministerstwu urzędów które dublują kompetencje powoduje tylko niepotrzebny wzrost zatrudnienia oraz kumulację środków tam gdzie nie jest to potrzebne.
Projekt ten jest ważnym krokiem w celu usprawnienia działalności urzędów centralnych oraz reorganizacji finansów w ich zakresie. Łącząc instytuty i urzędy powodujemy zmniejszenie zatrudnienia na stanowiskach kierowniczych oraz usprawniamy funkcjonowanie urzędów których kompetencje są zbliżone zaś ich działalność prowadzona jest w ramach jednego ministerstwa. Postępowi Demokraci nie widzą konieczności utrzymywania administracji publicznej w formie która w epoce wolnego rynku i demokracji jest przerośnięta i nieadekwatna do potrzeb społeczeństwa. Koordynacja w ramach jednego urzędu jest większa niż w ramach kilku.
Apelujemy do wszystkich klubów parlamentarnych o poparcie ustawy, ale przede wszystkim o udział w debacie.
Ustawa nie wpłynie negatywnie na sytuację rodzin z dziećmi, jest także zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Debata trwa do godziny 21:00 15 kwietnia