Strona 1 z 2

[PL] Ustawa o zasadzie jeden za jeden

: 06 lip 2016, 15:06
autor: Joszua Barycz
Ustawa
z dnia ...
o zasadzie jeden za jeden


Art. 1. Celem ustawy jest ograniczenie obciążeń administracyjnych nakładanych na obywateli i przedsiębiorców.

Art. 2. Jeśli wprowadzana regulacja nakłada nowe obciążenia administracyjne to jedna lub więcej regulacji powinno zostać wycofanych, aby zrównoważyć koszt nowych obciążeń.

Art. 3. Jeśli nowe obciążenie administracyjne nie zostanie zrównoważone usunięciem innych regulacji to wprowadzane przepisy zostają uchylone do czasu spełnienia warunku określonego w art. 2.

Art. 4. Wyliczenie kosztów wprowadzanych i wycofywanych obciążeń wykonuje wnioskodawca projektu stosując Model Kosztów Standardowych.

Art. 5. Sejm może odstąpić od stosowania zasady określonej w art. 2 w szczególnych wypadkach, gdy:
1) zajdą nieprzewidziane lub wyjątkowe okoliczności, a w szczególności gdy zachowanie zgodności z zasadą mogłoby zagrozić bezpieczeństwu publicznemu, zdrowiu publicznemu lub stabilności gospodarki;
2) wprowadzenia przepisów wymagają międzynarodowe lub prawne zobowiązania, a w szczególności gdy wynika to z wyroku Trybunału Konstytucyjnego lub zachowanie zgodności z zasadą mogłoby spowodować nałożenie sankcji.

Art. 6. Do odstąpienia od zasady określonej w art. 2 w przypadkach określonych w art. 6 wymagana jest zgoda 2/3 głosów w obecności przynajmniej połowy ustawowej liczby posłów.

Art. 7. Minister właściwy do spraw finansów do końca lutego każdego roku przedstawi publiczny raport z wykonania ustawy.

Art. 8. Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.


Uzasadnienie

Biurokracja jest jednym z najpoważniejszych problemów hamujących wzrost gospodarczy i główną barierą wskazywaną przez przedsiębiorców, która hamuje rozwój ich działalności. Prawo gospodarcze, oprócz korzyści wynikających z jego obowiązywania, nakłada na przedsiębiorców liczne obowiązki, których wypełnianie jest źródłem kosztów. Zgłaszają oni skargi na niedoskonałości i nadmiar prawa, a także na wysokie i stale rosnące koszty jego przestrzegania. Międzynarodowe badania porównawcze wskazują na duże zróżnicowanie kosztów wykonywania obciążeń administracyjnych w poszczególnych krajach oraz potwierdzają korelację relatywnie niskich obciążeń biurokratycznych biznesu w danym państwie z wyższym poziomem rozwoju gospodarczego i wyższą dynamiką jego wzrostu. Badania wykazały, że przeprowadzone reformy, ułatwiające prowadzenie działalności gospodarczej, które powodują przesunięcie pozycji kraju w rankingu z ostatniego do pierwszego kwartylu badanej populacji państw, mogą korelować z dodatkowym wzrostem gospodarczym w wysokości szacowanej na 2,2 punktu procentowego.

W 2010 roku w Ministerstwie Gospodarki został wykonany bazowy pomiar obciążeń administracyjnych wynikających z obowiązków administracyjnych nałożonych na polskich przedsiębiorców. Suma rocznych kosztów administracyjnych ponoszonych przez przedsiębiorców w Polsce wyniosła według tego pomiaru 77,6 mld PLN (ok. 6,1% PKB), natomiast suma rocznych obciążeń administracyjnych (czyli tego, co uważane jest przez przedsiębiorców za „czystą biurokrację”, niepotrzebną im do niczego, ale nakazaną przez przepisy prawa) wyniosła 37,3 mld PLN (ok. 2,9% PKB). Przyrost liczby regulacji w ostatnich latach powoduje również wzrost kosztów ich przestrzegania. Według naszych wyliczeń obecny koszt obciążeń administracyjnych jest w granicach 6,5% PKB, co przy obecnym poziomie naszego PKB daje kwotę 110-120 mld PLN. Dla porównania koszty w innych krajach mieszczą się w przedziale od 1,2% (Szwecja, Finlandia, UK) do 6,6% (Węgry, Grecja) PKB.

W celu powstrzymania zalewającej nas powodzi przepisów proponujemy wprowadzenie zasady jeden za jeden. Każde nowe obciążenie administracyjne wprowadzane ustawą powinno być zrównoważone usunięciem jednego lub więcej obciążeń o tej samej lub większej wadze. W wytycznych Komisji Europejskiej z 2009 roku zawarte jest wprowadzenie do oceny skutków regulacji wyliczeń kosztów obciążeń administracyjnych z wykorzystaniem modelu kosztów standardowych (MKS) w jego wersji stosowanej w UE, określanej jako EU Standard Cost Model. Proponujemy ten sam mechanizm liczenia kosztów obciążeń administracyjnych uzupełniony dodatkowo o zasadę jeden za jeden. Niech to będzie pierwszy krok na drodze do ułatwienia prowadzenia działalności gospodarczej w naszym kraju. Dla dobra polskich przedsiębiorców, dla dobra polskiej gospodarki apelujemy o przyjęcie ustawy.

Proponowana ustawa nie nakłada żadnych nowych obciążeń administracyjnych na przedsiębiorców, ani nie wprowadza nowych wydatków dla budżetu państwa. Ustawa nie wpływa na sytuację rodzin z dziećmi.

Re: [PL] Ustawa o zasadzie jeden za jeden

: 06 lip 2016, 15:08
autor: Michał Ajna
og: na razie trwa pierwsze posiedzenie sejmu, nawet prezydium jeszcze nie wybrano.

Re: [PL] Ustawa o zasadzie jeden za jeden

: 16 lip 2016, 21:25
autor: Anna Bejca
Marszałek Bejca:

Otwieram debatę nad projektem ustawy. og: potrwa do 18 lipca, do godz. 21:30.

Re: [PL] Ustawa o zasadzie jeden za jeden

: 17 lip 2016, 17:19
autor: Janina Dobrzyńska
Poseł Małgorzata Sekuła Szmajdzińska

Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!
Drodzy wnioskodawcy!

Z naprawdę dużym szacunkiem i sympatią podchodzę do tego, że chcecie pracować. Rozumiem, że jesteście pierwszą kadencję w Sejmie. Jednak to nie zwalnia w żaden sposób od przestrzegania wymogów formalnych. Proszę więc panią marszałek o zaprzestanie procesu legislacyjnego. Droga Pani Marszałek, to uzasadnienie nie spełnia regulaminu Sejmu. Pierwsza ustawa, pierwsza debata a już wpadka.

Dziękuję

Re: [PL] Ustawa o zasadzie jeden za jeden

: 17 lip 2016, 17:34
autor: Joszua Barycz
Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!

Pani poseł, po co te nerwy? Uzasadnienie już zostało poprawione nie ma powodu, aby przerywać proces legislacyjny. Zamiast wytykać w ten sposób nasze uchybienie wystarczy kulturalnie zwrócić uwagę. Mam nadzieję, że Pani w swojej działalności politycznej ustrzegła się takich drobnych wpadek.

Dziękuję.

Re: [PL] Ustawa o zasadzie jeden za jeden

: 17 lip 2016, 17:41
autor: Janina Dobrzyńska
Panie przewodniczący!

Ja w żaden sposób nie jestem zdenerwowana. Od kilku lat jestem w sejmie. Proszę wskazać jedno moje wystąpienie, w którym byłam chamska, w którym kierowałam się emocjami. Jedyne na czym mi zależy to jakość stanowionego prawa, jakość pracy Sejmu. Ja z wykształcenia jestem prawnikiem. Bardzo proszę o głębszą analizę tekstu słuchanego.

Dziękuję

Re: [PL] Ustawa o zasadzie jeden za jeden

: 17 lip 2016, 19:40
autor: Joszua Barycz
Pani przewodnicząca!

Dziękuję za streszczenie Pani biografii przyznam się szczerze, że nie śledziłem Pani dokonań w poprzednich kadencjach. Nie były chyba one zbyt imponujące skoro taki absolutny żółtodziub w wyborach jak ja zdobył większe poparcie w swoim okręgu niż Pani. Liczę jednak, że swoją prawniczą wiedzę wykorzysta Pani nie tylko do takich wytykań ale także do merytorycznej dyskusji nad projektem. O co serdecznie proszę w dalszej części debaty, bo z całym szacunkiem projekt ten dotyczy znacznie ważniejszych rzeczy niż Pani biografia.

Dziękuję.

Re: [PL] Ustawa o zasadzie jeden za jeden

: 17 lip 2016, 20:19
autor: Laura
Poseł Cezary Miżejewski
Pani Marszałek
Wysoka Izbo

Zasada jeden za jeden nie rozwiąże istotnych problemów związanych z przerostem biurokracji i jakością stanowionego prawa. Lepszym rozwiązaniem byłoby wskazanie, które przepisy obecnie obowiązujące powinny zostać uchylone lub jakie akty prawne wymagają zmian. Ustawa jeden za jeden wprowadzi pewną inżynierię aktów prawnych, co wcale nie musi okazać się właściwe dla funkcjonowania państwa. To próba szybkiej aczkolwiek nazbyt pochopnej deregulacji.

Dziękuję

Re: [PL] Ustawa o zasadzie jeden za jeden

: 17 lip 2016, 21:32
autor: Joszua Barycz
Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!

W całej rozciągłości nie zgadzam się z tezami przedstawionymi przez posła Miżejewskiego. Po pierwsze deregulacja nie będzie ani zbyt szybka ani nazbyt pochopna. Należy pamiętać, że w tym procesie każdy usuwany przepis, każde usuwane obciążenie administracyjne musi przejść taki sam proces legislacyjny jak każdy inny projekt ustawy. Jak wszyscy doskonale wiemy proces legislacyjny w parlamencie ciężko nazwać szybkim.

Każdy wnioskodawca projektu, który nakłada nowe obciążenia administracyjne będzie musiał dokładnie przeanalizować, które obciążenia chce zlikwidować dla zrównoważenia nowo wprowadzanych. Inaczej jego inicjatywa nie zyska akceptacji Wysokiej Izby. Przykład Kanady, która wprowadziła podobne przepisy w 2012 roku pokazuje, że takie rozwiązania mają głęboki sens, bo hamują biegunkę legislacyjną jaką serwują społeczeństwom politycy. W ciągu 3 pierwszych lat obowiązywania ustawy w Kanadzie udało się ograniczyć koszty obciążeń administracyjnych o 32 mln USD. Nie słyszałem żadnych uwag ani nie widziałem żadnych skarg Kanadyjczyków, aby przepisy te nie były właściwe dla funkcjonowania państwa.

Oczywiście kompleksowe przejrzenia aktów prawnych pod kątem potrzeby i sensu ich istnienia jest konieczne. Mówiliśmy o tym prezentując projekt o zasadzie jeden za jeden. Chcemy przywrócić w Sejmie komisję zajmującą się bublami prawnymi i usuwaniem niepotrzebnych przepisów. Tym razem w formie komisji stałej "Lepsze prawo" działającej na wzór komisji "Przyjazne Państwo".

Jak pokazują przykłady innych państw, a nie wyobrażenia lewicy zasada jeden za jeden rozwiązuje wiele problemów związanych z inflacją prawa i z rosnącymi obciążeniami administracyjnymi. Wiem, że lewica boi się takich rozwiązań, bo Waszą wolą jest kontrolowanie gospodarki co wiąże się z nakładaniem nowych obciążeń biurokratycznych. Liczę jednak, że pozostała część Wysokiej Izby stanie po stronie przedsiębiorców a nie biurokracji.

Dziękuję.

Re: [PL] Ustawa o zasadzie jeden za jeden

: 17 lip 2016, 22:03
autor: Laura
Miżejewski
Pani Mrszałek
Wysoka Izbo

Widzę, że Panu Baryczowi najlepiej wychodzą wycieczki dotyczące rzekomych intencji politycznych przeciwników. Proszę wskazać jakie akty prawne należy zmienić w pierwszej kolejności, samo uchwalenie ustawy jeden za jeden nie stanowi gwarancji, że jakość legislacji będzie lepsza Panie pośle. To próba narzucania odgórnych limitów, które tak chętnie liberałowie zawsze krytykują. Przedsiębiorcom w Polsce szkodzi między innymi uprzywilejowana pozycja zagranicznych firm i koncernów międzynarodowych kosztem rodzimych przedsiębiorców. Niejasne w wielu aspektach przepisy prawne pozostawiają pole do interpretacji, a zatem zazwyczaj wygrywa silniejszy. Bezrefleksyjne powielanie rozwiązań legislacyjnych czy politycznych z innych państw zazwyczaj się nie sprawdza W Polsce żyją nie tylko przedsiębiorcy, myślę, że powinien Pan o tym pamiętać jako przedstawiciel narodu.
Dziękuję

og komisja w realu tak, ale wątpię aby zafunkcjonowała w grze.