Media regionalne

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: Media regionalne

Re: Media regionalne

Post autor: Człowiek-Media » 08 wrz 2025, 19:27

Obrazek
Warszawa ma nowe władze. Koalicja RdP z Rewolucją Inaczej w radzie
Obrazek
Warszawa poznała dziś pełny skład nowego kierownictwa ratusza oraz prezydenckie priorytety na najbliższe pięć lat. Podczas uroczystego, pierwszego posiedzenia Rady m.st. Warszawy prezydentka Helena Leszczyńska przedstawiła swoich zastępców oraz zarys programu inwestycyjnego na kadencję 2040–2045. Rada z kolei wybrała swojego przewodniczącego i wiceprzewodniczących.

Leszczyńska ogłosiła powołanie czterech zastępców. Pierwszą nominację otrzymała Diana Kołodziej z Koalicji Polskiej – radna miejska z doświadczeniem w pracy w komisjach kultury i edukacji, która w ostatnich wyborach uzyskała reelekcję z rekordowym poparciem w okręgu nr 3. W nowej roli będzie odpowiadać za szeroko rozumianą politykę równościową, rozwój i promocję warszawskiej kultury oraz ochronę zabytków stolicy. Jak podkreślają obserwatorzy, powierzenie jej tych kompetencji ma być wyraźnym sygnałem, że ratusz zamierza mocniej inwestować w dziedzictwo i różnorodność miasta. Drugą wiceprezydentką została Aleksandra Adamowicz-Hesselroth z Rewolucji Inaczej. To działaczka społeczna i była radna dzielnicowa, od lat związana z organizacjami wspierającymi osoby z niepełnosprawnościami. W ratuszu obejmie odpowiedzialność za współpracę z trzecim sektorem, w tym organizacjami pozarządowymi oraz koordynację projektów dedykowanych mieszkańcom wymagającym szczególnego wsparcia.

Kolejną nominację otrzymał Łukasz Puchalski, przedstawiciel KNDP i dotychczasowy dyrektor Zarządu Dróg Miejskich. To nazwisko dobrze znane wszystkim, którzy śledzili ostatnie inwestycje infrastrukturalne w stolicy. Puchalski będzie odpowiadał za transport, infrastrukturę miejską, rewitalizację przestrzeni oraz koordynację rozbudowy sieci metra – projektu, który Leszczyńska wskazywała jako jeden z filarów swojej kampanii. Najwięcej komentarzy wzbudziło jednak powołanie Mikołaja Śpiewakowskiego, 27-letniego radnego dzielnicy Śródmieście i działacza warszawskiego oddziału Stowarzyszenia Młodzi Demokraci. Choć jest postacią szerzej nieznaną poza lokalnymi strukturami, ma już doświadczenie w pracy samorządowej, a także wykształcenie ekonomiczne zdobyte na Uniwersytecie Warszawskim. Nowy wiceprezydent, mający meksykańskie korzenie, w trakcie studiów dorabiał jako model. Teraz będzie odpowiadał za współpracę ze środowiskiem biznesowym oraz przygotowywanie prognoz i analiz finansowych miasta.

Podczas posiedzenia wybrano także nowe władze Rady Warszawy. Jej przewodniczącą została Małgorzata Rozenek-Majdan – radna drugiej kadencji, wcześniej rozpoznawalna jako aktywistka społeczna i osobowość telewizyjna. Jej wybór jest odbierany jako sygnał, że władze stolicy chcą mocniej stawiać na komunikację z mieszkańcami oraz większą przejrzystość działań samorządu. Stanowiska wiceprzewodniczących objęli: Joanna Wiśniewska-Najgebauer z Zielonych (klub Razem dla Polski), która utrzymała funkcję z poprzedniej kadencji, Paweł Czarnecki z Rewolucji Inaczej oraz Anna Halbersztat z Radykalnej Lewicy – dotychczasowa wiceprzewodnicząca.

W tej kadencji w Radzie Warszawy zawiązała się koalicja Razem dla Polski i Rewolucji Inaczej, która wspólnie dysponuje stabilną większością 39 mandatów. To właśnie ten sojusz ma zapewnić prezydentce Leszczyńskiej sprawne procedowanie kluczowych uchwał, w tym budżetu i planów inwestycyjnych. Jak nieoficjalnie ustalili dziennikarze, Leszczyńska proponowała również kontynuację zawiązanej w poprzedniej kadencji koalicji ze Zjednoczoną Lewicą Razem, jednak partia miała nie być zainteresowana takim porozumieniem.

W swoim wystąpieniu prezydentka zapowiedziała, że priorytetem jej administracji będzie dalsza modernizacja i rozwój infrastruktury transportowej. Szczególny nacisk położony zostanie na rozbudowę sieci metra, zarówno poprzez kontynuację już rozpoczętych odcinków, jak i projektowanie nowych tras, które mają lepiej skomunikować peryferyjne dzielnice z centrum. Leszczyńska podkreśliła, że metro ma być nie tylko szybkim środkiem transportu, ale też narzędziem integracji społecznej i wyrównywania szans między różnymi częściami miasta. W zakresie transportu naziemnego planowane jest zwiększenie liczby autobusów elektrycznych i wodorowych, modernizacja taboru tramwajowego oraz skrócenie czasu przejazdów w kluczowych korytarzach komunikacyjnych. Leszczyńska zapowiedziała również rewitalizację przestrzeni publicznych, w tym modernizację ulic, placów i parków, a także odnowienie bulwarów wiślanych po prawej stronie miasta.

Prezydentka będzie kontynuować dotychczasowe inwestycje w Odnawialne Źródła Energii, by do końca 2045 roku wszystkie budynki należące do Urzędu Miasta i miejskich jednostek były wyposażone w panele fotowoltaiczne. Duży nacisk położony będzie na rozwój polityki równościowej – od programów integracyjnych po aktywne wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami i mniejszości. W sferze kultury planowana jest modernizacja miejskich instytucji, wsparcie dla lokalnych twórców i dalsza digitalizacja zbiorów muzealnych oraz archiwalnych. Władze stolicy chcą także uruchomić nowe programy grantowe, które mają ożywić życie kulturalne w dzielnicach oddalonych od centrum.

Podsumowując swoje wystąpienie, Leszczyńska zaapelowała do wszystkich klubów w radzie o konstruktywną współpracę. Jak podkreśliła, skuteczna realizacja planów wymaga dialogu ponad podziałami oraz systematycznych konsultacji z mieszkańcami. – To nie jest czas na jałowe spory, lecz na konsekwentną pracę. Warszawa zasługuje na to, by być miastem przyjaznym, nowoczesnym i solidarnym – mówiła.


Obrazek
Powstały nowe zarządy w woj. małopolskim i podkarpackim
Obrazek
W województwach małopolskim i podkarpackim rozpoczęła się nowa kadencja samorządów, jednak układ sił pozostaje bez większych zmian. Podobnie jak w poprzedniej kadencji, w obu regionach władzę sprawować będzie koalicja Razem dla Polski i Prawicy.. Na czele samorządów staną doświadczeni marszałkowie, którzy w kampanii wyborczej podkreślali konieczność łączenia rozwoju infrastrukturalnego z inwestycjami w usługi publiczne.

Marszałkiem województwa podkarpackiego została ponownie Elżbieta Łukacijewska (KNDP), która w poprzedniej kadencji mocno akcentowała potrzebę wyrównywania szans rozwojowych regionu względem bardziej zurbanizowanych części Polski. Jej zastępczyniami zostały Małgorzata Chomycz-Śmigielska (KNDP) oraz Wiktoria Nowak (PiS). Skład zarządu uzupełniają Marek Chludziński (SMD) i Tomasz Buczek (NA). Przewodniczącą sejmiku podkarpackiego została Aneta Krajewska (KNDP). Jej zastępcami są Alicja Wosik (Koalicja Polska), Władysław Ortyl (PiS), a także Jacek Strojny (Rewolucja Inaczej).

Nowa-stara marszałkini w programie wyborczym kładła nacisk na dalsze inwestycje drogowe, w tym modernizację tras łączących Rzeszów z powiatami przygranicznymi. Zapowiadała także rozwój siatki połączeń autobusowych w gminach, gdzie transport publiczny jest dziś ograniczony. Szczególne miejsce w jej planach zajmuje też energetyka odnawialna – projekty wiatrowe i fotowoltaiczne mają być realizowane w oparciu o partnerstwa samorządowo-prywatne. W obszarze zdrowia Łukacijewska planuje zwiększenie nakładów na oddziały ratunkowe szpitali wojewódzkich i uruchomienie programów szkoleniowych dla personelu medycznego w zakresie wczesnego wykrywania problemów psychicznych.

W Małopolsce na stanowisku marszałka pozostał Robert Maciaszek (KNDP), który od lat stawia na rozwój infrastruktury transportowej i zdrowotnej, a w kampanii wyborczej promował hasło "Blisko ludzi. Blisko Małopolski". Jego zastępcami zostali Oliwia Jastrząb (SMD) i Anna Pieczarka (PiS). W zarządzie znaleźli się także Krzysztof Mazur (PLK) oraz Agnieszka Ścigaj (Koalicja Polska). Funkcję przewodniczącej sejmiku powierzono ponownie Katarzynie Matusik-Lipiec (KNDP). Jej zastępcami zostali Maciej Ostrowski (Koalicja Polska), Kinga Duda (NA) oraz Natalia Schmidt-Polończyk (Rewolucja Inaczej).

Maciaszek w swoich planach kontynuuje rozpoczęte inwestycje: budowę obwodnic Krakowa i Nowego Sącza, rozbudowę linii kolejowych w rejonie Podhala oraz wdrożenie nowego systemu biletowego dla turystów. Podkreśla znaczenie infrastruktury dla obsługi rosnącego ruchu turystycznego – Małopolska co roku gości miliony przyjezdnych z Polski i zagranicy. W jego programie znalazły się również rozbudowa sieci szpitali powiatowych, rozwój kolei regionalnej oraz większe inwestycje w szkolnictwo zawodowe, które ma odpowiadać na potrzeby lokalnego rynku pracy.

Zarówno w Małopolsce, jak i na Podkarpaciu, nowa kadencja zapowiada się jako czas kontynuacji dotychczasowych projektów, ale też poszukiwania nowych źródeł finansowania – zwłaszcza w obszarach zielonej energii, transportu i ochrony zdrowia. Oba województwa stawiają na długofalowe strategie, w których duże znaczenie mają inwestycje infrastrukturalne, ale nie mniej ważne są usługi publiczne blisko mieszkańców.

Re: Media regionalne

Post autor: Administrator » 04 wrz 2025, 20:28

Obrazek
Jarosław Wałęsa przedstawił nowy zarząd województwa
Obrazek
W Gdańsku zaprezentowano nowy skład zarządu województwa pomorskiego. Na jego czele po raz trzeci z rzędu stanie Jarosław Wałęsa, który w niedawnych wyborach samorządowych uzyskał reelekcję, ponownie zdobywając stanowisko marszałka. Razem dla Polski drugi raz z rzędu wywalczyło samodzielną większość w sejmiku, obejmując 20 z 36 mandatów.

Wicemarszałkami województwa zostali Aleksandra Dulkiewicz, dotychczasowa prezydentka Gdańska, która w drugiej turze przegrała walkę o trzecią kadencję zaledwie kilkoma tysiącami głosów, oraz Marcin Skwierawski, samorządowiec z dużym doświadczeniem w pracy na szczeblu wojewódzkim. W zarządzie znaleźli się także dotychczasowy jego członek Konrad Wojtowicz oraz była posłanka Anastazja Wojciechowska, znana z działań na rzecz polityki społecznej i równości szans. Stanowisko przewodniczącej sejmiku objęła Agnieszka Pomaska, była wieloletnia posłanka i jedna z najbardziej rozpoznawalnych postaci pomorskiego środowiska Kongresu na rzecz Demokracji i Postępu, a jej zastępcami zostali Agnieszka Buczyńska z Koalicji Polskiej, Jan Pasko-Porys ze Stowarzyszenia Młodzi Demokraci oraz Bartłomiej Austen z Rewolucji Inaczej.

Podczas uroczystej prezentacji Jarosław Wałęsa szeroko nakreślił plany swojego trzeciego marszałkowskiego mandatu. – Województwo pomorskie jest dziś liderem w Polsce, jeśli chodzi o odnawialne źródła energii, i chcemy ten status utrzymać, a nawet umocnić. Nasz program dofinansowań dla wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych inwestujących w fotowoltaikę, pompy ciepła i inne rozwiązania OZE będzie impulsem do modernizacji tysięcy budynków. To nie tylko korzyści dla środowiska, ale i dla portfeli mieszkańców, bo niższe rachunki za energię są dziś jednym z najważniejszych celów polityki regionalnej – podkreślał marszałek, wskazując, że jego zdaniem zielona transformacja jest szansą na gospodarczy skok regionu.

Wałęsa zapowiedział również kontynuację modernizacji linii kolejowych łączących Trójmiasto z mniejszymi miejscowościami. – Wygodny, szybki i ekologiczny transport publiczny jest podstawą wyrównywania szans rozwojowych. Mieszkańcy Kościerzyny, Lęborka czy Bytowa muszą mieć równie dobry dostęp do miejsc pracy i edukacji w Trójmieście, jak mieszkańcy jego obrzeży. Każda nowa linia, każdy zmodernizowany odcinek torów, każdy dodatkowy kurs pociągu to realna zmiana jakości życia – mówił. Dodał także, że samorząd zamierza rozwijać siatkę połączeń autobusowych, aby zapewnić komunikację tym gminom, gdzie kolej nie dociera.

Kolejnym priorytetem będzie zwiększenie dostępności specjalistycznych poradni zdrowia psychicznego, szczególnie w mniejszych miastach. Wałęsa przypomniał, że problem kryzysów psychicznych wśród dzieci, młodzieży i seniorów wymaga pilnych działań. – Chcemy, aby pomoc była dostępna blisko domu, bez wielomiesięcznych kolejek. Uruchomimy mobilne punkty diagnostyczne, które dojadą do pacjentów tam, gdzie dziś dostęp do specjalistów jest ograniczony lub żaden. To inwestycja w zdrowie, która zaprocentuje przez lata – przekonywał.

Marszałek wskazał również, że w nowej kadencji zarząd województwa będzie aktywnie przyciągał inwestorów z branży nowych technologii i zielonej energii. – Pomorze ma wszystko, by stać się centrum innowacji: świetne zaplecze akademickie, dynamiczny rynek pracy, atrakcyjną lokalizację. Chcemy, aby młodzi ludzie nie tylko przyjeżdżali tu na studia, ale też zostawali na stałe, znajdując dobrze płatne i stabilne zatrudnienie. Wspólnie z lokalnymi samorządami i uczelniami stworzymy przestrzeń do rozwoju startupów, projektów badawczych i produkcji nowej generacji – mówił, podkreślając, że wzrost gospodarczy musi iść w parze z poszanowaniem środowiska.


Obrazek
Na Warmii i Mazurach powstał nowy zarząd
Obrazek
W Olsztynie zaprezentowano nowy skład zarządu województwa warmińsko-mazurskiego, który pokieruje regionem w latach 2040-2045. Na jego czele po raz drugi stanęła marszałkini Wioletta Śląska-Zyśk. W niedawnych wyborach samorządowych zdobyła ona reelekcję, a jej ugrupowanie Razem dla Polski wywalczyło samodzielną większość w sejmiku – 18 z 30 mandatów. Wynik ten zapewnia stabilne rządy oraz możliwość realizacji programów bez konieczności zawierania koalicji.

Podczas konferencji prasowej Śląska-Zyśk szczegółowo przedstawiła priorytety na nową kadencję. – Nasze województwo jest jednym z najpiękniejszych w Polsce, a naszym zadaniem jest wykorzystać jego potencjał w sposób nowoczesny i odpowiedzialny. Stawiamy na rozbudowę sieci tras rowerowych i wodnych, aby mieszkańcy i turyści mogli w pełni korzystać z uroków Mazur i Warmii. Zainwestujemy też w lokalne źródła energii odnawialnej, w tym instalacje fotowoltaiczne na budynkach publicznych. Dzięki temu gminy będą mogły obniżać koszty funkcjonowania, a region będzie mniej zależny od zewnętrznych dostaw energii – zapowiedziała.

Jednym z kluczowych obszarów działań ma być infrastruktura transportowa. Marszałkini zapowiedziała kontynuację modernizacji dróg wojewódzkich łączących główne miasta z obszarami turystycznymi, co ma zwiększyć dostępność i atrakcyjność regionu. – Chcemy także zwiększyć liczbę połączeń kolejowych, aby mieszkańcy mogli łatwiej podróżować do innych części kraju, a turyści – szybciej i wygodniej przyjeżdżać do nas. To inwestycja w rozwój gospodarczy, bo każda dodatkowa para pociągów oznacza nowe możliwości dla biznesu i usług – podkreśliła Śląska-Zyśk.

Szczególne miejsce w planach zarządu zajmuje zdrowie mieszkańców małych miejscowości. – Wdrożymy program modernizacji przychodni wiejskich i gminnych. Chcemy, aby mieszkańcy mniejszych gmin mieli dostęp do podstawowej diagnostyki oraz konsultacji psychologicznych bez konieczności wielogodzinnych dojazdów. To nie jest luksus, to standard, który powinien obowiązywać wszędzie – mówiła marszałkini, zapowiadając ścisłą współpracę z samorządami lokalnymi oraz organizacjami pozarządowymi.

Skład nowego zarządu uzupełniają doświadczone i nowe twarze samorządu wojewódzkiego. Stanowisko wicemarszałkini zachowała Sylwia Jaskulska, która w latach 2022-2035 pełniła funkcję marszałkini. Drugą wicemarszałkinią została Magdalena Lewkowicz znana z inicjatyw w obszarze polityki edukacyjnej. Członkami zarządu zostali także Bartosz Baliński, specjalizujący się w projektach infrastrukturalnych, oraz Tetiana Szczerbacka, dotychczasowa członkini zarządu odpowiedzialna m.in. za współpracę międzynarodową. – To zespół, który łączy doświadczenie, energię i wizję. Wspólnie będziemy pracować na rzecz nowoczesnego, przyjaznego mieszkańcom i konkurencyjnego gospodarczo regionu – podsumowała Śląska-Zyśk.

Funkcję przewodniczącego sejmiku obejmie Igor Chmieliński, dotychczasowy wicemarszałek województwa. Jego zastępcami zostaną były marszałek województwa Jacek Protas, Marcin Kotowski oraz Katarzyna Królak.

Re: Media regionalne

Post autor: Administrator » 22 sie 2025, 12:58

Obrazek
Hetman poparł Fisz

Obrazek
Były marszałek województwa, poseł, europoseł oraz minister Krzysztof Hetman udzielił wywiadu TVP Lublin w którym zdradził swoje preferencje wyborcze przed drugą turą wyborów na marszałka

- W drugiej turze zagłosuję na marszałek Agatę Fisz doświadczenie, kompetencje to atuty na których nie zawiodłem się w minionej kadencji. Rozwijał się zarówno przemysł, jak i powstała Strefa Polskiego Produktu Przyszłości. To będzie rzecz przełomowa dla województwa lubelskiego, może dziś jeszcze tego nie widać, ale jest wielka szansa, że technologie, które w niej zostaną dopracowane będą komercyjnie produkowane w lubelskim. To wymaga determinacji władz województwa. A marszałek Fisz z pewnością determinacji nie brakuje.

- Opozycja podnosi sprawę transportu, czy wykluczenia komunikacyjnego, ale dróg nie buduje się po to by mieszkańcy danych miejscowości mogli z nich wyjechać, czy by dane miasto gmina było sypialnią Chełma, Lublina, Zamościa, Białej Podlaskiej. Kluczowe są miejsca pracy i ludzie, tworzący dane środowisko. Wówczas wykluczenie komunikacyjne zniknie, wraz ze społecznym i gospodarczym rozwojem. Władze nie mogą być na to obojętne, ale po pierwsze praca i dom dla człowieka. Tu często trudno bez reakcji władz publicznych, odpowiedniej polityki. Jednak to co działo się w kończącej się kadencji w regionie jest bardzo pozytywne.
Nie rozumiem argumentacji obecnej opozycji o partyjnych wojnach. W tej kadencji w sejmiku lubelskim ich nie było, pomimo różnych barw politycznych czy doświadczeń radnych, członków zarządu.

Re: Media regionalne

Post autor: Administrator » 19 sie 2025, 11:03

Obrazek
Konstancin-Jeziorna: Styl i siła Heleny Głowackiej. Kampania, w której liczy się nie tylko program
Obrazek
Choć druga tura wyborów samorządowych w Konstancinie-Jeziornie rozstrzygnie się na podstawie głosów mieszkańców, trudno nie zauważyć, że kampania Heleny Głowackiej nabrała wymiaru bardziej subtelnego niż same slogany i plakaty. Kandydatka KWW Razem dla Księstwa Czerskiego prezentuje się jako liderka nie tylko z programem, lecz także z aurą, która przyciąga uwagę.

Spotkania, które zapadają w pamięć

Podczas ostatnich spotkań z przedsiębiorcami oraz przedstawicielami lokalnych stowarzyszeń uwagę zwracało nie tylko to, co mówiła Głowacka, lecz także sposób, w jaki prowadziła rozmowy. Wystąpienia kandydatki są precyzyjne i kontrolowane, ale między wierszami da się wyczuć swoistą grę – delikatny uśmiech, spojrzenie zatrzymane o sekundę dłużej, ton głosu sugerujący, że rozmówca znajduje się w centrum jej uwagi.

To nie jest typowa, ciepła kampania. To raczej strategia budowania poczucia wyjątkowości – rozmówcy wychodzą ze spotkania z wrażeniem, że zostali obdarzeni szczególną atencją.

Elegancja jako narzędzie

Wizerunek Głowackiej, konsekwentnie utrzymany w klasycznych barwach – granacie, bieli i złocie – nie pozostawia miejsca na przypadek. Jej stylizacja podkreśla nie tyle nowoczesność, co ponadczasową elegancję. W ten sposób kandydatka komunikuje: „jestem reprezentantką siły, stabilności i klasy”.

Niektórzy obserwatorzy wskazują, że to właśnie ten chłodny urok i dystyngowany styl sprawiają, że wokół Głowackiej zaczęło gromadzić się grono wpływowych stronników.

Sojusze zbudowane na aurze przywództwa

W ostatnich dniach wsparcie dla kandydatki wyraziło kilku lokalnych przedsiębiorców, a także przedstawiciele środowisk kulturalnych i sportowych. Choć oficjalne komunikaty mówią o „zbieżności programowej”, w kuluarach przyznaje się, że znaczenie miała również osobowość Głowackiej. „Ona sprawia, że człowiek czuje się częścią czegoś większego” – mówi anonimowo jeden z uczestników spotkania.

Polityka i coś więcej

Nie jest tajemnicą, że Helena Głowacka nie stara się konkurować na polu emocjonalnego kontaktu z mieszkańcami. Jej kampania nie opiera się na uściskach dłoni w tłumie ani spontanicznych zdjęciach z przypadkowymi przechodniami. Zamiast tego stawia na strategię subtelnego przyciągania, w której liczy się ton, gest i umiejętność zbudowania atmosfery niedostępnego, ale pociągającego autorytetu.

W efekcie powstaje obraz kandydatki, która nie tylko obiecuje stabilność, ale też wzbudza poczucie, że za jej rządów Konstancin-Jeziorna pozostanie miejscem prestiżowym, eleganckim i zarządzanym pewną ręką.


Obrazek
Magdalena Persson stawia na wizję i spokój w walce o reelekcję
Obrazek
W Piasecznie druga tura wyborów samorządowych zapowiada się jako starcie dwóch różnych wizji rozwoju gminy. Urzędująca burmistrzyni Magdalena Persson (KWW Razem dla Księstwa Czerskiego) walczy o reelekcję, a jej rywalką jest Joanna Otręba z komitetu Nasza Gmina – Nasz Powiat.

Kampania oparta na wizji

Sztab Persson prowadzi kampanię pod hasłem „Siła wizji, spokój decyzji”. Sama kandydatka podkreśla w wystąpieniach, że jej celem nie jest jedynie rozwiązywanie bieżących problemów, ale konsekwentne budowanie długofalowej strategii rozwoju. – „Piaseczno musi być gminą, w której żyje się wygodnie dziś, ale także bezpiecznie i stabilnie jutro. Moim zadaniem jest tworzyć fundamenty pod przyszłość” – mówiła podczas jednego ze spotkań.

Styl, który przyciąga uwagę

Na tle często dynamicznych i ostrych kampanii w regionie, Magdalena Persson wyróżnia się spokojnym, refleksyjnym tonem. Jej wizerunek budowany jest na elegancji i klasie – kandydatka pojawia się w jasnych stylizacjach, często na tle zieleni, co ma symbolizować stabilność i harmonię.

Obserwatorzy podkreślają, że Persson łączy w sobie różne role: jest liderką potrafiącą podejmować twarde decyzje, a jednocześnie sprawia wrażenie osoby, która słucha i rozumie mieszkańców. – „Rozmowa z nią to nie tylko wymiana zdań. Człowiek ma poczucie, że jego sprawa naprawdę się liczy” – mówi jedna z uczestniczek osiedlowego spotkania.

Spotkania i obecność w terenie

Burmistrzyni w ostatnich tygodniach intensywnie odwiedzała lokalne instytucje – szkoły, kluby sportowe i domy kultury. Nie były to jednak typowe wizyty wizerunkowe. Persson często rozmawiała w mniejszych grupach, stwarzając atmosferę kameralności i zaufania. Jej styl – łączący ciepło z merytorycznym przygotowaniem – spotykał się z pozytywnym odbiorem.

W mediach społecznościowych dominują krótkie nagrania, w których Persson mówi o inwestycjach i planach na przyszłość. Zamiast ostrych haseł – refleksyjne przesłania, często kończące się prostą puentą: „Działajmy rozsądnie. Myślmy o przyszłości”.

Kontrast z rywalką

Joanna Otręba stawia w swojej kampanii na bliskość z mieszkańcami i codzienne problemy gminy. Persson kontruje to, akcentując doświadczenie i zdolność patrzenia szerzej. – „Piaseczno potrzebuje nie tylko sprawnego zarządzania tu i teraz, ale też odwagi w planowaniu przyszłości. To różnica, która nas dzieli” – stwierdziła podczas jednej z debat.

Na ostatniej prostej

Persson liczy, że jej konsekwentny styl – elegancki, wyważony, ale stanowczy – przekona mieszkańców, którzy szukają w burmistrzu nie tylko menedżera, ale i wizjonera.

Jej kampania toczy się w spokojnym rytmie, ale trudno oprzeć się wrażeniu, że za tym spokojem kryje się chłodna pewność i polityczna zręczność, które już raz zapewniły jej zwycięstwo.

Re: Media regionalne

Post autor: Administrator » 18 sie 2025, 23:43

Obrazek
Konstancin-Jeziorna, druga tura wyborów samorządowych
Obrazek
Walka o fotel burmistrza Konstancina-Jeziornej wchodzi w decydującą fazę. Helena Głowacka, kandydatka KWW Razem dla Księstwa Czerskiego, zmierzy się w dogrywce z Agnieszką Matusiak reprezentującą formację Rewolucja Inaczej.

Kampania pod znakiem stabilności i prestiżu

Sztab Głowackiej prowadzi kampanię pod hasłem „Stabilne przywództwo dla Konstancina”, budując wizerunek kandydatki jako osoby stanowczej i doświadczonej. Podczas spotkań z mieszkańcami Głowacka podkreślała, że „gmina nie jest miejscem na eksperymenty polityczne”, co było wyraźnym kontrastem wobec propozycji Matusiak, stawiającej na bardziej progresywne i innowacyjne rozwiązania.

Spotkania z wyborcami odbywały się w kameralnych przestrzeniach – osiedlowych świetlicach i lokalnych kawiarniach. Kandydatka rzadko pozwalała sobie na spontaniczność, konsekwentnie utrzymując ton powagi i kontrolowanej narracji. „Konstancin potrzebuje skuteczności i siły, a nie wizji, które mogą rozmyć się w realiach” – mówiła podczas jednego z wystąpień.

Strategia wizualna i przekaz

Materiały wyborcze Głowackiej utrzymane zostały w granatowo-złotej kolorystyce, co ma symbolizować godność i prestiż. W mediach społecznościowych pojawiły się krótkie nagrania, w których kandydatka mówi bezpośrednio do kamery: „Znam problemy tej gminy. Wiem, jak je rozwiązać. Nie eksperymentuję – działam”.

W sztabie nie ukrywają, że głównym zadaniem kampanii jest przekonanie wyborców dojrzałych i zamożniejszych – to oni stanowią trzon elektoratu Głowackiej. Jej kandydatura ma być gwarancją „ochrony dorobku i spokoju Konstancina”.

Ostra riposta na rywalkę

Choć Głowacka unikała personalnych ataków, nie szczędziła krytyki wobec programu przeciwniczki. „Rewolucja brzmi atrakcyjnie, ale rewolucje rzadko kończą się spokojem. Konstancin zasługuje na przewidywalność, a nie chaos” – mówiła w jednym z wystąpień transmitowanych na Facebooku.

Debaty z udziałem obu kandydatek pokazują, że Głowacka stara się dominować rozmowę: spokojnym tonem, ale ostrymi, punktowymi pytaniami. Jej ulubiony refren to pytanie kierowane do Matusiak: „Kto za to zapłaci?”.

Ostatnia prosta

W ostatnich dniach kampanii sztab Głowackiej mobilizuje elektorat. „Albo stabilne przywództwo, albo ryzyko chaosu” – powtarzają plakaty rozwieszone przy głównych ulicach Konstancina.

Eksperci wskazują, że kampania Głowackiej jest zimna, precyzyjna i konsekwentna – i choć brakuje w niej ciepła, może trafić do mieszkańców oczekujących silnej ręki i sprawnego zarządzania. W drugiej turze o wyniku zadecyduje, kto skuteczniej zmobilizuje swoich wyborców.

Re: Media regionalne

Post autor: Administrator » 18 sie 2025, 16:32

Obrazek
Niemki z Die Linke startują z list RadLew w Cedyni i Gryfinie
Obrazek
W trwającej kampanii samorządowej uwagę mediów i opinii publicznej przyciąga bezprecedensowe wydarzenie: dwie działaczki niemieckiej lewicy, Mia Richter z Meklemburgii oraz Nina Schwarz z Berlina, zdecydowały się na start w wyborach samorządowych w Polsce z list Radykalnej Lewicy (RadLew). Obie kandydatki ubiegają się o mandaty radnych gminnych – Richter w Cedyni, Schwarz w Gryfinie.

Zgodnie z zasadami prawa UE i Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, obywatele państw członkowskich mają prawo do udziału w wyborach samorządowych w kraju członkowskim, w którym zamieszkują, na równi z obywatelami danego państwa. O Właśnie z tego zapisu skorzystały Richter i Schwarz, które od 2034 r. mieszkają w strefie pogranicza polsko-niemieckiego, aktywnie działając w ruchach lewicowych po obu stronach Odry.

Kim są kandydatki?

Mia Richter (38 lat) – działaczka społeczna z Meklemburgii, wcześniej radna powiatowa w Rostocku. W Cedyni znana z inicjatyw transgranicznych dotyczących transportu publicznego i programów młodzieżowych. Współorganizowała polsko-niemiecki „Kongres Gmin Pogranicza” w 2038 r.

Nina Schwarz (42 lata) – socjolożka z Berlina, była członkini Izby Deputowanych Berlina. Od 2035 r. mieszka w Gryfinie, gdzie aktywnie wspiera ruch spółdzielczy i inicjatywy kobiece w regionie.

Obie kandydatki pozostają członkiniami partii Die Linke, ale startują z list RadLew w ramach oficjalnej umowy partnerskiej podpisanej między partiami w 2039 r.

Umowa partnerska RadLew – Die Linke

RadLew i Die Linke od lat utrzymują intensywne kontakty. W 2039 r. zawarły porozumienie o „wspólnym występowaniu w wyborach samorządowych na terenach pogranicza”. Dokument przewiduje: wzajemne wspieranie kandydatów w gminach przygranicznych, koordynację programową w kwestiach transportu, polityki rolnej, ekologii i spółdzielczości, wymianę działaczy i know-how w kampaniach społecznych.

Symboliczny wymiar startu

Start Richter i Schwarz to nie tylko kwestia lokalnych wyborów – w debacie publicznej przedstawia się go jako próbę budowania europejskiej solidarności od dołu. Obie kandydatki akcentują, że nie chodzi o „import polityków”, lecz o pograniczny aktywizm i współodpowiedzialność za wspólne regiony.

„Odra nie jest granicą, ale rzeką łączącą – chcemy wspólnie decydować o naszej przyszłości, w Cedyni, w Gryfinie, w Meklemburgii i w Berlinie” – powiedziała Richter podczas inauguracji kampanii.

Kampania samorządowa 2040 na pograniczu polsko-niemieckim staje się przykładem tego, jak europeizacja demokracji lokalnej może wyglądać w praktyce. Wybory w Cedyni i Gryfinie będą testem, czy mieszkańcy pogranicza są gotowi na tak bliską współpracę międzynarodową i polityczną.

Re: Media regionalne

Post autor: Administrator » 12 sie 2025, 13:20

Obrazek
Luna wychodzi z morza
Obrazek
Gdynia zna fale, które potrafią wgryźć się w brzeg i zostać w pamięci na długo. Teraz z tego brzegu wychodzi Luna – Jagoda Nawrocka – artystka, terapeutka ciała, feministka, która wchodzi w przestrzeń polityki, jak w performans: z pełną świadomością gestu, symbolu i ciała.
Nie przynosi teczki z dokumentami – przynosi lnianą suknię pachnącą morską solą i ziołami, a na ustach ma słowa:
„Miasto wspólne, miasto silne!”


Jagoda Nawrocka, znana również jako Luna, to kandydatka na prezydenta Gdyni z ramienia Radykalnej Lewicy (RadLew), która łączy w swojej kampanii elementy sztuki performatywnej, aktywizmu miejskiego i feministycznej duchowości. Jej hasło wyborcze „Miasto wspólne, miasto silne!” odzwierciedla przekonanie o potrzebie budowy wspólnoty opartej na solidarności, ekologii i partycypacji obywatelskiej.

Artystka w polityce
Luna to postać nietypowa w polskiej polityce – artystka performatywna, terapeutka ciała i aktywistka miejska, która swoje działania traktuje jako formę polityki cielesnej i duchowej. Współzałożycielka kolektywu „Miasto dla Mieszkańców” angażuje się w inicjatywy na rzecz lokatorów, transportu zbiorowego i kultury oddolnej. Jej wystąpienia często balansują między sztuką, terapią a aktywizmem społecznym.

Program wyborczy
Mieszkalnictwo – walka z gentryfikacją, obrona lokatorów i promowanie sprawiedliwości mieszkaniowej.
Transport publiczny – rozwój ekologicznego transportu zbiorowego i infrastruktury rowerowej.
Kultura i edukacja – wsparcie dla kultury oddolnej, edukacji alternatywnej i inicjatyw społecznych.
Ekologia i duchowość – promowanie permakultury, ekologii miejskiej i duchowości opartej na ciele i naturze.

Styl kampanii
Kampania Nawrockiej wyróżnia się nietypowym podejściem – łączy elementy sztuki, aktywizmu i duchowości. Jej wydarzenia często przybierają formę performansów, warsztatów czy ceremonii, które angażują mieszkańców w proces twórczy i refleksyjny. Wykorzystuje przestrzeń miejską Gdyni jako pole do działania i dialogu z obywatelami.

Symbolika i tożsamość
Nawrocka odwołuje się do tradycji kobiecej, ekologicznej i duchowej, łącząc elementy pogańskie, feministyczne i ekologiczne. Jej postać jest symbolem nowej polityki opartej na ciele, naturze i wspólnocie. W jej kampanii obecne są również elementy queerowe i antyklerykalne, co podkreśla odmienność od tradycyjnych form polityki.

Przesłanie wyborcze
Jagoda Nawrocka proponuje mieszkańcom Gdyni alternatywę wobec tradycyjnych form polityki. Jej kampania to zaproszenie do wspólnego tworzenia miasta opartego na solidarności, ekologii i duchowości. „Miasto wspólne, miasto silne!” to nie tylko hasło, ale i wezwanie do działania – do budowy przestrzeni, w której każdy mieszkaniec ma wpływ na kształtowanie swojej rzeczywistości.

W kontraście do tradycyjnych kampanii wyborczych Nawrocka stawia na autentyczność, kreatywność i zaangażowanie społeczne, oferując mieszkańcom Gdyni nową jakość polityki – politykę opartą na ciele, sztuce i wspólnocie.

Ciało jako manifest
Luna nie wierzy w politykę oderwaną od człowieka. Dla niej ciało jest pierwszym miastem – terytorium wolności, granic, pielęgnacji i wspólnoty. Jej wiece wyglądają jak rytuały: trochę warsztaty oddechu, trochę plenerowa galeria sztuki, trochę zbiorowy manifest mieszkańców. Kto raz stanął z nią w kręgu, wie, że to nie jest kolejna „kandydatka z plakatów”. To ktoś, kto chce, żeby Gdynia oddychała.

Program pisany wiatrem i kredą na chodnikach
Luna nie krzyczy haseł z mównicy – zapisuje je na chodnikach, maluje na murach warsztatów portowych, rysuje kredą w dzielnicach, które pamiętają jeszcze zapach stoczniowej farby.
Chce miasta, które nie będzie sprzedane w kawałkach deweloperom.
Chce tramwaju wodnego, który dowiezie ludzi szybciej niż samochody w korkach.
Chce kultury, która rodzi się w piwnicach klubów i salach prób, a nie tylko na galach z czerwonym dywanem.
Chce ekologii, która pachnie świeżym koperkiem z miejskiego ogródka i ciepłym chlebem z kooperatywy.

Miasto w kręgu
Na jej spotkaniach ludzie siedzą w kręgu – radni, lokatorzy, studenci, starsze panie z bloków. Nie ma podziału na „publiczność” i „występujących”. Każdy jest częścią opowieści o Gdyni. Czasem ktoś przyniesie gitarę, czasem zupę. A czasem, kiedy zaczyna się mówić o planach zabudowy kolejnych skwerów, ktoś płacze. I wtedy Luna kładzie mu dłoń na ramieniu – nie po to, żeby pocieszać, tylko żeby powiedzieć: „Twoje miasto jest ważne. Ty jesteś ważny.”

Nowa fala polityki
W Gdyni, gdzie morze spotyka miasto, Luna chce, żeby spotkali się też ludzie – nie w urzędowych kolejkach, ale na ulicach, w parkach, w przestrzeniach, które będą ich wspólne. „Miasto wspólne, miasto silne!” – powtarza, a w tym zdaniu jest i szum fal, i tupot stóp maszerujących razem. W czasach, gdy polityka coraz częściej przypomina zimny beton, Luna proponuje coś miękkiego, ciepłego i prawdziwego. Proponuje politykę, którą można dotknąć.

Re: Media regionalne

Post autor: Administrator » 10 sie 2025, 21:24

Obrazek
Bolesławiecczanka na dworach książęcych! Anastazja Wiśniewska ambasadorką porozumienia regionalnego
Obrazek
Z radością informujemy, że pochodząca z Bolesławca Anastazja Wiśniewska objęła nowo utworzoną funkcję Ambasadorki Porozumienia Regionalnego Księstw Brzeskiego i Świdnicko-Jaworskiego.

W sobotnie popołudnie, podczas uroczystego zakończenia sezonu letniego w zespole pałacowo-parkowym w Kliczkowie, oficjalnie ogłoszono powołanie Anastazji Wiśniewskiej na stanowisko Ambasadorki Porozumienia Księstw Dolnośląskich. Decyzję wspólnie podjęli książę Franciszek Liściowski (księstwo świdnicko-jaworskie) oraz książę Bartłomiej Martens-Ajna (księstwo brzeskie), reprezentujący współdziałające w ramach Porozumienia domy książęce regionu.

Wspólna inicjatywa księcia brzeskiego Bartłomieja Martensa-Ajny oraz księcia świdnicko-jaworskiego Franciszka Liściowskiego ma na celu pogłębienie współpracy między oboma symbolicznymi księstwami w sferze kultury, tradycji i tożsamości dolnośląskiej.

W służbie stylu i wspólnoty

Ambasadorka, wybrana spośród kilkunastu rekomendowanych kandydatek, ma pełnić funkcję reprezentacyjną i promocyjną, wspierając działania dworów książęcych w obszarze dziedzictwa, kultury i komunikacji wizualnej. Jej nominacja spotkała się z aprobatą ze strony obu księżnych – Małgorzaty Leśniewskiej-Martens oraz królewny Zofii Ajna-Liściowskiej, które podkreśliły „wrażliwość, takt i świeżość spojrzenia” kandydatki.

Ambasadorka będzie odpowiedzialna za: koordynację wydarzeń kulturalnych o charakterze międzyksiążęcym, reprezentowanie obu dworów podczas uroczystości lokalnych, gal i inicjatyw społecznych, współpracę z mediami, młodzieżą i lokalnymi twórcami, a także rozwój inicjatyw związanych z promocją elegancji, historii i współczesnej tożsamości Dolnego Śląska.

Jej zadania obejmują również organizację wizyt delegacji dworskich, opiekę nad wizerunkiem księstw w mediach społecznościowych, a także współtworzenie kampanii edukacyjno-promocyjnych, zwłaszcza w zakresie dziedzictwa kulturowego regionu.

Modelka z misją

Anastazja Wiśniewska urodziła się 14 lipca 2020 roku w Bolesławcu. Ukończyła klasę artystyczno-humanistyczną w II Liceum Ogólnokształcącym im. J. Korczaka w rodzinnym mieście. Obecnie kontynuuje studia licencjackie na kierunku komunikacja wizualna i dziedzictwo kulturowe w Dolnośląskiej Akademii Praktycznej w Legnicy. Już na etapie szkoły średniej zaangażowała się w działalność artystyczno-promocyjną – zarówno jako modelka, jak i współorganizatorka wydarzeń młodzieżowych o profilu kulturalnym.

Od 2038 roku współpracuje z partnerem życiowym, fotografem Jakubem Dereniem, z którym prowadzi autorski projekt łączący estetykę sesji zdjęciowych z popularyzacją architektury historycznej Dolnego Śląska. Ich wspólny cykl „Nowe Oblicza Dworu” prezentowany był m.in. w Brzegu, Kliczkowie i Grodźcu.

Anastazja specjalizuje się w stylizacjach inspirowanych estetyką dworską, klasycyzmem oraz formami nowoczesnej narracji wizualnej w mediach społecznościowych. Swoją działalność traktuje jako formę „żywego mostu” między historią a współczesnością.

W ramach nowej funkcji, Anastazja ma odpowiadać m.in. za: reprezentowanie księstw podczas wydarzeń publicznych i tematycznych, prowadzenie cyklu promocyjnego „Z widokiem na historię”, współorganizację kampanii dziedzictwa w mediach społecznościowych, działania edukacyjne we współpracy z lokalnymi szkołami i instytucjami kultury.

Zatrudnienie? Symboliczne, ale realne
Jak podkreślają przedstawiciele dworów, funkcja ma charakter honorowo-reprezentacyjny. Umowa cywilnoprawna zawarta z Fundacją Rozwoju Dziedzictwa Dolnośląskiego (powołaną przez oba księstwa) określa zakres obowiązków, harmonogram działań oraz symboliczne wynagrodzenie, obejmujące m.in. środki na działalność promocyjną, stroje reprezentacyjne oraz zwrot kosztów podróży. Jej umowa z Fundacją przewiduje również budżet reprezentacyjny i premiowany udział w projektach specjalnych, takich jak cykliczna seria fotograficzna dokumentująca zabytki Dolnego Śląska.

– Ambasadorka Wiśniewska stanie się łączniczką dwóch wspólnot o wielkiej historii i ogromnym potencjale. Jej obecność wniesie lekkość, wdzięk i nową energię do naszej działalności – powiedział książę Franciszek w oficjalnym oświadczeniu.

Książę Bartłomiej dodał zaś z uśmiechem: – Porozumienie regionalne to nie tylko tradycja, ale także styl. Cieszymy się, że właśnie Anastazja będzie jego uosobieniem.

Nie zabrakło również głosów uznania od księżnych, które – choć na co dzień działają raczej w cieniu wydarzeń – odegrały kluczową rolę w zatwierdzeniu powołania ambasadorki.

Królewna Zofia, małżonka księcia Franciszka i przyrodnia siostra królewicza Bartłomieja, w krótkim oświadczeniu przekazanym redakcji napisała:

"Z przyjemnością przyjęłam informację o nominacji Pani Anastazji Wiśniewskiej. Jej świeże spojrzenie, takt i wyczucie proporcji są dokładnie tym, czego potrzeba w działaniach na rzecz porozumienia i kultury współczesnej. Życzę jej wiele satysfakcji z pełnionej funkcji."

Z kolei księżna Małgorzata Martens-Ajna, znana z aktywności społecznej i udziału w projektach edukacyjnych w Brzegu, podkreśliła:

"Ambasadorstwo to nie tylko godność – to odpowiedzialność. Z radością przyjęłam decyzję księcia Bartłomieja i z przekonaniem ją poparłam. Wierzę, że Pani Anastazja – kobieta z naszego regionu, pełna energii i naturalnego wyczucia stylu – będzie godnie reprezentować nasze wspólne wartości w nowej roli."

Obie księżne zapowiedziały, że wezmą udział w inauguracji letniego sezonu dworskiego, podczas którego oficjalnie przywitają ambasadorkę w gronie reprezentantek książęcych inicjatyw.

Uroczysta inauguracja
Uroczystość zamykająca sezon letni 2040 roku odbyła się w wyjątkowej atmosferze, przy udziale par książęcych, członków Fundacji, zaproszonych gości z Czech i Niemiec, a także młodzieży z dolnośląskich szkół artystycznych. Wydarzeniu towarzyszyły pokazy stylizacji inspirowanych modą późnego renesansu, koncert muzyki dawnej oraz wystawa fotografii „Dziedzictwo w kadrze”.

W przemówieniach otwierających podkreślano rolę współczesnych księstw jako strażników kultury symbolicznej i tożsamości lokalnej – bez aspiracji politycznych, ale z ambicją edukacyjną i estetyczną.

– Chcemy, by przeszłość mówiła nowym głosem. Głosem ludzi, którzy ją kochają i potrafią ją pokazać. Takich jak nasza nowa ambasadorka – dodał książę Franciszek Liściowski.

Co dalej?
Pierwsze działania Anastazji w nowej roli obejmą letnie wizyty studyjne w Brzegu, Grodźcu, Lubiążu i Bolkowie, przygotowanie serii zdjęć promujących szlak zamków dolnośląskich oraz współprowadzenie letniego programu edukacyjnego dla licealistów.

Ambasadorka zapowiedziała szereg inicjatyw na najbliższe miesiące, m.in.:
Cykl spotkań „Z widokiem na historię” – plenery fotograficzne i warsztaty przy wybranych dolnośląskich zamkach i pałacach, m.in. w Książu, Grodźcu i Kamieńcu Ząbkowickim.
„Dworskie Rezydencje LIVE” – seria transmisji z miejsc mniej znanych, ale niezwykle wartościowych, takich jak pałace w Żelaźnie, Bożkowie czy Trzebieszowicach.
Program „Szlak Młodych Dam” – wizyty w szkołach średnich i ośrodkach edukacyjnych z opowieściami o dziedzictwie i elegancji, skierowane szczególnie do dziewcząt z mniejszych miejscowości.
Współpraca z rzemieślnikami i lokalnymi projektantami – na potrzeby strojów ceremonialnych oraz wystaw inspirowanych modą dworską i regionalną.


Wieczór zakończył się tańcami przy muzyce barokowej, recitalem poetyckim i symbolicznym zapaleniem świec.

Z całą pewnością Anastazja Wiśniewska nie będzie ambasadorką „papierową”. Jej nominacja to znak, że nowe pokolenie kobiet Dolnego Śląska potrafi łączyć grację z działaniem, a estetykę z autentycznym zaangażowaniem.

Na oficjalnym profilu Porozumienia Księstw Dolnośląskich już można zobaczyć relacje z inauguracji, pierwsze fotografie i wideo z udziałem ambasadorki.

Re: Media regionalne

Post autor: Administrator » 09 sie 2025, 23:37

Obrazek
„Kod na miasto” – kampania Adrianny Głowinkowskiej nabiera tempa
Obrazek
Na Targówku i w Rembertowie trudno dziś znaleźć słup ogłoszeniowy, na którym nie wisi plakat Adrianny Marisol Głowinkowskiej. Kandydatka Radykalnej Lewicy do Rady Warszawy prowadzi jedną z najbardziej dynamicznych i nietypowych kampanii w tegorocznych wyborach samorządowych.

Jej sztab zrezygnował z klasycznych wieców pod sceną na rzecz „otwartych warsztatów obywatelskich”. Zamiast megafonu – projektor, zamiast ulotek – generatory kodów QR prowadzących do programów, raportów i kalkulatorów budżetowych. „Miasto to system – a każdy system można zaprogramować tak, by działał dla ludzi” – powtarza Głowinkowska podczas spotkań.

Wczoraj, na podwórku jednej z kamienic przy ul. Tykocińskiej, zamiast politycznych przemówień odbył się pokaz działania aplikacji „Urząd Bez Barier” – narzędzia, które Głowinkowska współtworzyła, a które ma ułatwiać kontakt mieszkańców z administracją miejską. Starsi mieszkańcy próbowali swoich sił na tabletach zapewnionych przez wolontariuszy, a dzieci bawiły się z maskotką kampanii – adoptowanym kundelkiem GNU.

Choć jej przekaz jest osadzony w języku technologii, nie brakuje w nim mocnych społecznych akcentów. Kandydatka domaga się m.in. wprowadzenia lokalnego programu gwarantowanego dochodu podstawowego dla osób poniżej progu ubóstwa, pełnej transparentności wydatków miasta w czasie rzeczywistym oraz zakazu prywatyzacji zasobów komunalnych.

W mediach społecznościowych działa z intensywnością rzadko spotykaną w samorządowych kampaniach. Na platformach Tact i NowoFeed transmituje codzienne „poranki z kodem”, podczas których odpowiada na pytania mieszkańców – od problemów z odbiorem śmieci po sposób wdrożenia zielonych dachów na blokach komunalnych.

Kontrkandydaci zarzucają jej „technokratyczny idealizm” i „przeładowanie agendy tematami nierealnymi do realizacji w jednej kadencji”. Ona odpowiada krótko: „Niemożliwe jest tylko to, czego jeszcze nie zaprogramowaliśmy”.

Ostatnie sondaże wskazują, że Głowinkowska jest w ścisłej trójce faworytów w okręgu obejmującym Targówek, Rembertów, Wawer i Wesołą. Niezależnie od wyniku, kampania „Kod na miasto” już teraz wyróżnia się jako przykład tego, jak narzędzia cyfrowe i aktywizm społeczny mogą przenikać się w walce o lokalną władzę.

Re: Media regionalne

Post autor: Administrator » 08 sie 2025, 21:47

Obrazek
Toruń wolny od zaćmy

Prezydent Tomasz Markiewka poinformował, że przez ostatnie 2,5 roku obowiązywania programu usuwania zaćmy zabiegi przeszli wszyscy mieszkańcy Torunia zmagający się z zaćmą, kolejnym krokiem będzie program dotyczący jaskry. Włodarz Torunia ogłosił też, że seniorzy w mieście korzystają z opasek telemedycznych- Toruń w ostatnich latach stał się miastem bardziej przyjaznym seniorom i osobom z różnymi schorzeniami. Przed nami dalsze zadania w tym obszarze. Po stronie plusów są też kolejne mieszkania z druku 3D, sytuacja mieszkaniowa ulega poprawie, co sprzyja temu by Torunianie pozostawali w mieście i tutaj planowali przyszłość Przeprowadziliśmy ponadto remonty części ulic oraz mostu kolejowego -powiedział Markiewka.

Na górę