Post autor: Administrator » 17 cze 2024, 13:47
Najlepsi i najsłabsi premierzy Polski w latach 2014-2037 w świetle badań opinii publicznejPolska od 2014 roku przeżywała wiele politycznych zwrotów, a krajowi przywódcy zmieniali się często. W 2037 roku, patrząc wstecz, Polacy oceniają swoich premierów, wskazując zarówno na najlepszych, najsprawniejszych, jak i najsłabszych liderów. Oto ranking i analiza ich urzędowania, uwzględniając wyniki badań społecznych i procentowe poparcie.Najlepsi premierzy1. Anna Radziwiłł-Schmidt (2015-2020; 2028-2032)Anna Radziwiłł-Schmidt cieszyła się niezwykłym poparciem społecznym i uznaniem za swoje osiągnięcia. Jej pierwsza kadencja trwała 4 lata i 5 miesięcy, a druga 4 lata i 7 miesięcy. Radziwiłł-Schmidt była znana z efektywnego zarządzania państwem, które przyczyniło się do znacznego wzrostu gospodarczego Polski oraz poprawy infrastruktury. Jej polityka społeczna i inwestycje w edukację oraz mieszkalnictwo sprawiły, że wielu Polaków wspomina ją jako najlepszą premier. W drugiej kadencji przez kilka miesięcy Radziwiłłka kierowała rządem mniejszościowym, co zmusiło ją do prowadzenia negocjacji z mniejszymi partiami - mimo to nadal sprawnie rządziła państwem, a w dalszej perspektywie jej gabinetowi udało się odzyskać większość. Radziwiłł-Schmidt nie bała się podejmować trudnych decyzji - jak np. militarna interwencja na Białorusi, która pomogła przywrócić legalny rząd w Mińsku. Szefowa rządu została za to doceniona nie tylko w kraju, otrzymując najwyższe odznaczenie państwowe, Order Orła Białego, ale jej stanowcza postawa poskutkowała wyborem na sekretarz generalną NATO.
Według badań społecznych,
uzyskała 83% wskazań jako "dobry premier".
2. Weronika Ryszkowska (2022-2025)Ryszkowska, sprawując urząd przez 3 lata, zyskała uznanie za stabilizację polityczną i ekonomiczną kraju w trudnym okresie. Jej zdolności dyplomatyczne i pragmatyczne podejście do polityki wewnętrznej i zagranicznej przyczyniły się do zwiększenia pozycji Polski na arenie międzynarodowej. Choć w trakcie urzędowania Ryszkowska często spotykała się z ostrą krytyką i musiała mierzyć się ze słabnącym społecznym poparciem, a także z konfliktami we własnym obozie politycznym, z perspektywy czasu Polacy przychylniej patrzą na jej czas przy Alejach Ujazdowskich. Później udało jej się również wrócić do rządu w roli szefowej dyplomacji, gdzie razem z premier Radziwiłł-Schmidt wskazywana jest jako jedna z kluczowych osób w rozwiązaniu kryzysu białoruskiego. Jej praca została doceniona na arenie międzynarodowej, kiedy została powołana na wysoką komisarz Narodów Zjednoczonych ds. praw człowieka.
Jej poziom wskazań jako
"dobry premier" wyniósł 78%.
3. Marta Fornero-Piotrowska (2032-2037)Druga kadencja Fornero-Piotrowskiej była niezwykle owocna. Przez prawie 5 lat kierowała krajem, wprowadzając innowacyjne reformy w polityce społecznej, telekomunikacji, sprawach ustrojowo-administracyjnych i ekologii, co przyniosło jej szerokie poparcie społeczne i uznanie jako jednej z najbardziej sprawnych liderów. Większość respondentów wskazuje, że zwłaszcza pierwsza połowa urzędowania - jeszcze przed wyborami do Sejmu w 2034 roku - była bardziej dynamiczna i szefowej rządu udało się wprowadzić więcej reform. To w trakcie jej kadencji liczba parków narodowych w Polsce drastycznie wzrosła, Fornero-Piotrowska pogłębiła również współpracę z krajami azjatyckimi, w tym z Tajwanem, będąc pierwszą szefową polskiego rządu, która odwiedziła ten kraj, nie zważając na odzew ze strony Chin. Polacy docenili również fakt, że Fornero-Piotrowska wprost przyznała, że "zabrakło jej paliwa w zbiorniku" na dalsze urzędowanie i ustąpiła miejsca dla nowego premiera, nie trzymając się kurczowo stanowiska.
Jej poparcie jako
"dobrego premiera" wyniosło 76%.
4. Adrianna Wisłocka (2020-2022)Chociaż jej kadencja trwała nieco ponad rok, Adrianna Wisłocka zdobyła uznanie za skuteczne zarządzanie kryzysami gospodarczymi oraz realizację reform, które przyczyniły się do poprawy jakości życia Polaków. Jej zdecydowane i przemyślane działania przyniosły stabilność w trudnych czasach, co wpłynęło na jej pozytywną ocenę przez społeczeństwo. Wisłocka, która dość niespodziewanie stanęła na czele rządu, będąc "autorską" nominacją ówczesnego króla Michała II, sprawnie poradziła sobie w kierowaniu koalicją rządzącą, mimo to, że wywodziła się z mniejszej partii. To w trakcie jej urzędowania przeprowadzono m.in. reformę sądownictwa oraz urzędu ławnika.
Uzyskała 70% wskazań jako "dobry premier".
5. Szamir DeLeon (2026-2027)Szamir DeLeon, urzędujący przez 1 rok i 4 miesiące, zasłynął jako innowacyjny lider, który wprowadził nowoczesne technologie do administracji publicznej i zainicjował ważne reformy społeczne. Jego krótsza kadencja była naznaczona dynamicznymi zmianami i poprawą efektywności rządzenia. Komentatorzy często wskazują porównania DeLeona do Jeremyego Corbyna, byłego premiera Wielkiej Brytanii, któremu w 2025 roku udało się poprowadzić Partę Pracy do pierwszego wyborczego zwycięstwa od piętnastu lat, przez kilka pierwszych lat wprowadzając odważne reformy gospodarcze i społeczne.
Jego poparcie jako
"dobrego premiera" osiągnęło 68%.
Najsłabsi premierzy1. Łukasz Wójtowicz (2025)Łukasz Wójtowicz był premierem zaledwie przez 55 dni, co uczyniło go jednym z najkrócej urzędujących premierów w historii. Brak znaczących osiągnięć i krótki czas sprawowania urzędu sprawił, że jego kadencja została zapamiętana jako najmniej efektywna. Sam Wójtowicz nie uzyskał wotum zaufania w Sejmie, a przeciwko głosowali nawet członkowie jego własnej partii, w tym jego poprzedniczka w fotelu premiera, Weronika Ryszkowska.
Jego poparcie jako
"dobrego premiera" to zaledwie 15%.
2. Andrzej Rzepliński (2022)Kadencja Rzeplińskiego trwała jedynie 65 dni, w trakcie których nie udało mu się wprowadzić żadnych kluczowych reform ani działań. Jego rządy były postrzegane jako przejściowe, sprowadzały się jedynie do administrowania krajem między dymisją premier Wisłockiej i rozwiązaniem Sejmu a nowymi wyborami. Brak znaczących decyzji przyczynił się do jego słabej oceny.
Uzyskał jedynie
20% wskazań jako "dobry premier".
3. Mikołaj Liściowski (2025-2026)Mimo nieco dłuższego okresu sprawowania władzy (108 dni), Liściowski nie zdołał wykazać się żadnymi istotnymi osiągnięciami, stojąc na czele kolejnego "rządu technicznego", administrującego krajem. Jego kadencja była pełna wewnętrznych konfliktów i braku zdecydowania, co skutkowało niską oceną jego rządów - Liściowski został powołany na premiera po nieudanej próbie stworzenia rządu przez Łukasza Wójtowicza, kiedy ówczesny obóz rządzący zyskiwał rekordowo niskie poparcie, a stworzona do wyborów senackich koalicja rozpadła się jeszcze przed drugą turą wyborów. Jednak Liściowski zapisał się znacznie bardziej pozytywnie w pamięci Polaków jako prezydent i regent, a później również Marszałek Senatu, gdzie wykazał się większą skutecznością i wizjonerstwem.
Jako
"dobry premier" uzyskał 25% poparcia.
4. Ewa Kopacz (2014-2015)Ewa Kopacz, sprawując urząd przez nieco ponad rok, nie zdołała zdobyć znaczącego poparcia ani wprowadzić trwałych reform. Jej rządy były pełne wewnętrznych sporów i braku spójnej wizji, co skutkowało niską oceną jej kadencji. Nic więc dziwnego, że przed wyborami w 2015 roku ustąpiła miejsca Annie Radziwiłł-Schmidt, która zyskiwała wtedy popularność po przegranych o włos wyborach prezydenckich - z perspektywy czasu wydaje się, że była to dobra decyzja Kopacz, która w późniejszym okresie zrobiła karierę w Brukseli, pełniąc stanowisko wiceprzewodniczącej Komisji Europejskiej i komisarza UE ds. zdrowia i bezpieczeństwa żywności w latach 2019-2024, a w latach 2024-2029 zasiadając w Parlamencie Europejskim.
Jej poparcie jako
"dobrej premier" wyniosło 28%.
Analizując okres od 2014 do 2037 roku, Polacy wyraźnie wyróżniają Annę Radziwiłł-Schmidt, Weronikę Ryszkowską, Martę Fornero-Piotrowską oraz Adriannę Wisłocką i Szamira DeLeon jako liderów, którzy wnieśli najwięcej pozytywnych zmian i stabilności. Z drugiej strony, krótko urzędujący premierzy jak Łukasz Wójtowicz, Andrzej Rzepliński czy Mikołaj Liściowski, pozostali w pamięci, zasłużenie czy nie, jako najsłabsi przywódcy. Te oceny, poparte wynikami badań społecznych, ukazują, jak ważne dla zapisania się w najnowszej historii politycznej Polski są zarówno długość sprawowania rządów, jak i jakość urzędowania w skutecznym sprawowaniu władzy.
[quote][img]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/56/Tygodnik-polityka-logo.jpg[/img]
[b][size=200]Najlepsi i najsłabsi premierzy Polski w latach 2014-2037 w świetle badań opinii publicznej[/size][/b]
[b][size=150]Polska od 2014 roku przeżywała wiele politycznych zwrotów, a krajowi przywódcy zmieniali się często. W 2037 roku, patrząc wstecz, Polacy oceniają swoich premierów, wskazując zarówno na najlepszych, najsprawniejszych, jak i najsłabszych liderów. Oto ranking i analiza ich urzędowania, uwzględniając wyniki badań społecznych i procentowe poparcie.[/size][/b]
[quote][b][size=150]Najlepsi premierzy[/size][/b]
[b]1. Anna Radziwiłł-Schmidt (2015-2020; 2028-2032)[/b]
[img]https://asset.dr.dk/imagescaler/?protocol=https&server=www.dr.dk&file=%2Fimages%2Fcrop%2F2016%2F03%2F29%2F1459240804_scanpix-20160114-095324-l.jpg&scaleAfter=crop&quality=70&w=720&h=405[/img]
Anna Radziwiłł-Schmidt cieszyła się niezwykłym poparciem społecznym i uznaniem za swoje osiągnięcia. Jej pierwsza kadencja trwała 4 lata i 5 miesięcy, a druga 4 lata i 7 miesięcy. Radziwiłł-Schmidt była znana z efektywnego zarządzania państwem, które przyczyniło się do znacznego wzrostu gospodarczego Polski oraz poprawy infrastruktury. Jej polityka społeczna i inwestycje w edukację oraz mieszkalnictwo sprawiły, że wielu Polaków wspomina ją jako najlepszą premier. W drugiej kadencji przez kilka miesięcy Radziwiłłka kierowała rządem mniejszościowym, co zmusiło ją do prowadzenia negocjacji z mniejszymi partiami - mimo to nadal sprawnie rządziła państwem, a w dalszej perspektywie jej gabinetowi udało się odzyskać większość. Radziwiłł-Schmidt nie bała się podejmować trudnych decyzji - jak np. militarna interwencja na Białorusi, która pomogła przywrócić legalny rząd w Mińsku. Szefowa rządu została za to doceniona nie tylko w kraju, otrzymując najwyższe odznaczenie państwowe, Order Orła Białego, ale jej stanowcza postawa poskutkowała wyborem na sekretarz generalną NATO.
Według badań społecznych,[b] uzyskała 83% wskazań jako "dobry premier"[/b].
[b]2. Weronika Ryszkowska (2022-2025)[/b]
[img]https://gfx.rozrywka.radiozet.pl/var/g3-radiozetrozrywka/storage/images/plotki/hollywoodzka-gwiazda-dopuscila-sie-kradziezy-sprawa-zajela-sie-prokuratura/21344007-1-pol-PL/Winona-Ryder-byla-zlodziejka-Ten-skandal-pograzyl-jej-kariere-na-wiele-lat_content.jpg[/img]
Ryszkowska, sprawując urząd przez 3 lata, zyskała uznanie za stabilizację polityczną i ekonomiczną kraju w trudnym okresie. Jej zdolności dyplomatyczne i pragmatyczne podejście do polityki wewnętrznej i zagranicznej przyczyniły się do zwiększenia pozycji Polski na arenie międzynarodowej. Choć w trakcie urzędowania Ryszkowska często spotykała się z ostrą krytyką i musiała mierzyć się ze słabnącym społecznym poparciem, a także z konfliktami we własnym obozie politycznym, z perspektywy czasu Polacy przychylniej patrzą na jej czas przy Alejach Ujazdowskich. Później udało jej się również wrócić do rządu w roli szefowej dyplomacji, gdzie razem z premier Radziwiłł-Schmidt wskazywana jest jako jedna z kluczowych osób w rozwiązaniu kryzysu białoruskiego. Jej praca została doceniona na arenie międzynarodowej, kiedy została powołana na wysoką komisarz Narodów Zjednoczonych ds. praw człowieka.
Jej poziom wskazań jako [b]"dobry premier" wyniósł 78%[/b].
[b]3. Marta Fornero-Piotrowska (2032-2037)[/b]
[img]https://www.agenzianova.com/news/wp-content/uploads/2022/01/MARA-CARFAGNA.jpg[/img]
Druga kadencja Fornero-Piotrowskiej była niezwykle owocna. Przez prawie 5 lat kierowała krajem, wprowadzając innowacyjne reformy w polityce społecznej, telekomunikacji, sprawach ustrojowo-administracyjnych i ekologii, co przyniosło jej szerokie poparcie społeczne i uznanie jako jednej z najbardziej sprawnych liderów. Większość respondentów wskazuje, że zwłaszcza pierwsza połowa urzędowania - jeszcze przed wyborami do Sejmu w 2034 roku - była bardziej dynamiczna i szefowej rządu udało się wprowadzić więcej reform. To w trakcie jej kadencji liczba parków narodowych w Polsce drastycznie wzrosła, Fornero-Piotrowska pogłębiła również współpracę z krajami azjatyckimi, w tym z Tajwanem, będąc pierwszą szefową polskiego rządu, która odwiedziła ten kraj, nie zważając na odzew ze strony Chin. Polacy docenili również fakt, że Fornero-Piotrowska wprost przyznała, że "zabrakło jej paliwa w zbiorniku" na dalsze urzędowanie i ustąpiła miejsca dla nowego premiera, nie trzymając się kurczowo stanowiska.
Jej poparcie jako [b]"dobrego premiera" wyniosło 76%[/b].
[b]4. Adrianna Wisłocka (2020-2022)[/b]
[img]https://v.wpimg.pl/Zjc2ZmEzdQsCUCxeagF4HkEIeAQsWHZIFhBgT2o1dVxXAiJZdk11DApePx8gCjVEBEAvHSQNKkQTXnUMNRN1HFIdPgQ2CjYLGh0_ACcfPkVUVGkMcxlrXU4AaFRzV25cWlR3VHJIbEdUAWNfcBxtXAVTaVlnBw[/img]
Chociaż jej kadencja trwała nieco ponad rok, Adrianna Wisłocka zdobyła uznanie za skuteczne zarządzanie kryzysami gospodarczymi oraz realizację reform, które przyczyniły się do poprawy jakości życia Polaków. Jej zdecydowane i przemyślane działania przyniosły stabilność w trudnych czasach, co wpłynęło na jej pozytywną ocenę przez społeczeństwo. Wisłocka, która dość niespodziewanie stanęła na czele rządu, będąc "autorską" nominacją ówczesnego króla Michała II, sprawnie poradziła sobie w kierowaniu koalicją rządzącą, mimo to, że wywodziła się z mniejszej partii. To w trakcie jej urzędowania przeprowadzono m.in. reformę sądownictwa oraz urzędu ławnika.
[b]Uzyskała 70% wskazań[/b] jako "dobry premier".
[b]5. Szamir DeLeon (2026-2027)[/b]
[img]https://images.ladepeche.fr/api/v1/images/view/666e59aca0ff203ed42b3048/large/image.jpg?v=1[/img]
Szamir DeLeon, urzędujący przez 1 rok i 4 miesiące, zasłynął jako innowacyjny lider, który wprowadził nowoczesne technologie do administracji publicznej i zainicjował ważne reformy społeczne. Jego krótsza kadencja była naznaczona dynamicznymi zmianami i poprawą efektywności rządzenia. Komentatorzy często wskazują porównania DeLeona do Jeremyego Corbyna, byłego premiera Wielkiej Brytanii, któremu w 2025 roku udało się poprowadzić Partę Pracy do pierwszego wyborczego zwycięstwa od piętnastu lat, przez kilka pierwszych lat wprowadzając odważne reformy gospodarcze i społeczne.
Jego poparcie jako [b]"dobrego premiera" osiągnęło 68%[/b].[/quote]
[quote][b][size=150]Najsłabsi premierzy[/size][/b]
[b]1. Łukasz Wójtowicz (2025)[/b]
[img]https://bi.im-g.pl/im/3d/d3/1a/z28130365Q,Lewis-Hamilton.jpg[/img]
Łukasz Wójtowicz był premierem zaledwie przez 55 dni, co uczyniło go jednym z najkrócej urzędujących premierów w historii. Brak znaczących osiągnięć i krótki czas sprawowania urzędu sprawił, że jego kadencja została zapamiętana jako najmniej efektywna. Sam Wójtowicz nie uzyskał wotum zaufania w Sejmie, a przeciwko głosowali nawet członkowie jego własnej partii, w tym jego poprzedniczka w fotelu premiera, Weronika Ryszkowska.
Jego poparcie jako [b]"dobrego premiera" to zaledwie 15%[/b].
[b]2. Andrzej Rzepliński (2022)[/b]
[img]https://bip.brpo.gov.pl/sites/default/files/styles/780_x/public/andrzej-rzeplinski_kancelaria_senatu.jpg?itok=MeIXQMnP[/img]
Kadencja Rzeplińskiego trwała jedynie 65 dni, w trakcie których nie udało mu się wprowadzić żadnych kluczowych reform ani działań. Jego rządy były postrzegane jako przejściowe, sprowadzały się jedynie do administrowania krajem między dymisją premier Wisłockiej i rozwiązaniem Sejmu a nowymi wyborami. Brak znaczących decyzji przyczynił się do jego słabej oceny.
Uzyskał jedynie [b]20% wskazań jako "dobry premier"[/b].
[b]3. Mikołaj Liściowski (2025-2026)[/b]
[img]https://media-cldnry.s-nbcnews.com/image/upload/t_fit-760w,f_auto,q_auto:best/rockcms/2023-07/230715-mitt-romney-cc-0822p-05aa31.jpg[/img]
Mimo nieco dłuższego okresu sprawowania władzy (108 dni), Liściowski nie zdołał wykazać się żadnymi istotnymi osiągnięciami, stojąc na czele kolejnego "rządu technicznego", administrującego krajem. Jego kadencja była pełna wewnętrznych konfliktów i braku zdecydowania, co skutkowało niską oceną jego rządów - Liściowski został powołany na premiera po nieudanej próbie stworzenia rządu przez Łukasza Wójtowicza, kiedy ówczesny obóz rządzący zyskiwał rekordowo niskie poparcie, a stworzona do wyborów senackich koalicja rozpadła się jeszcze przed drugą turą wyborów. Jednak Liściowski zapisał się znacznie bardziej pozytywnie w pamięci Polaków jako prezydent i regent, a później również Marszałek Senatu, gdzie wykazał się większą skutecznością i wizjonerstwem.
Jako [b]"dobry premier" uzyskał 25% poparcia[/b].
[b]4. Ewa Kopacz (2014-2015)[/b]
[img]https://v.wpimg.pl/YmNmNWE0dgwvDzhkakt7GWxXbD4sEnVPO090dWoGa1k2Qig-KVUrCD4CYDA3RSkMOR1gJykfOB0nQjhmalQwHj4BLy5qVTQPKwlhMSYGYVV-WXx6JwA9XWNZfW4kHTgJeFljY3MAaQ8tC3s2cVY_TzM[/img]
Ewa Kopacz, sprawując urząd przez nieco ponad rok, nie zdołała zdobyć znaczącego poparcia ani wprowadzić trwałych reform. Jej rządy były pełne wewnętrznych sporów i braku spójnej wizji, co skutkowało niską oceną jej kadencji. Nic więc dziwnego, że przed wyborami w 2015 roku ustąpiła miejsca Annie Radziwiłł-Schmidt, która zyskiwała wtedy popularność po przegranych o włos wyborach prezydenckich - z perspektywy czasu wydaje się, że była to dobra decyzja Kopacz, która w późniejszym okresie zrobiła karierę w Brukseli, pełniąc stanowisko wiceprzewodniczącej Komisji Europejskiej i komisarza UE ds. zdrowia i bezpieczeństwa żywności w latach 2019-2024, a w latach 2024-2029 zasiadając w Parlamencie Europejskim.
Jej poparcie jako [b]"dobrej premier" wyniosło 28%[/b].
[/quote]
Analizując okres od 2014 do 2037 roku, Polacy wyraźnie wyróżniają Annę Radziwiłł-Schmidt, Weronikę Ryszkowską, Martę Fornero-Piotrowską oraz Adriannę Wisłocką i Szamira DeLeon jako liderów, którzy wnieśli najwięcej pozytywnych zmian i stabilności. Z drugiej strony, krótko urzędujący premierzy jak Łukasz Wójtowicz, Andrzej Rzepliński czy Mikołaj Liściowski, pozostali w pamięci, zasłużenie czy nie, jako najsłabsi przywódcy. Te oceny, poparte wynikami badań społecznych, ukazują, jak ważne dla zapisania się w najnowszej historii politycznej Polski są zarówno długość sprawowania rządów, jak i jakość urzędowania w skutecznym sprawowaniu władzy.[/quote]