Post autor: Krzysztof Hans » 22 sie 2017, 17:26
Adam Pawlicki (Stronnictwo Centrowo - Demokratyczne) : Ustawa Ekologiczna
[Art. 1]
1. Bieżąca ustawa reguluje ważne dla mieszkańców Rzeczypospolitej Polskiej kwestie dotyczące ekologii.
2. Bieżąca ustawa odwołuje się w drodze osobnego aktu prawnego do następujących aktów prawnych takie jak:
1. ustawa z dnia 14 grudnia 2012 roku o odpadach
2. ustawa z dnia 13 czerwca 2013 roku o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi
3. ustawa z dnia 11 maja 2001 roku o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej
4. ustawa z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
5. ustawa z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach.
6. inne ustawy w zakresie ekologii, środowiska; zanieszczyszczeń oraz gospodarki odpadami.
7. rozporządzenia członków Rady Ministrów w zakresie ekologii, środowiska; zanieszczyszczeń oraz gospodarki odpadami.
8. rozporządzenia unijne w zakresie ekologii, środowiska, zanieszczyszczeń oraz gospodarki odpadami.
3. Bieżąca ustawa uzupełnia akty prawne wskazane w punkcie drugim niniejszego artykułu.
4. W przypadku konfliktu niniejszego aktu prawnego z wymienionymi ustawami, z racji powielenia przepisów pierwszeństwo ma niniejsza ustawa. Dotychczasowe przepisy w omawianych poniżej sprawach zostają uchylone.
[Art. 2]
Zarządza się aby fabryki i firmy produkujące zanieczyszczenia stosowały odpowiednie filtry i urządzenia ograniczające wpływanie szkodliwych substancji takich jak na przykład dwutlenek węgla (CO2) do środowiska zgodnie z dotychczas ustalonymi przez Radę Ministrów i Sejm Rzeczpospolitej Polskiej przepisami prawnymi dotyczących spraw związanych z ekologią, środowiskiem, zarządzaniem odpadami oraz zanieczyszczeniami.
[Art. 3]
1. Brak wykonania zapisów Art. 2 oznacza grzywne określoną w poszczególnych zapisach prawnych.
2. Za kontrolę i pobór opłat karnych odpowiada jednostka samorządowa na której to terenie znajduje się dana firma lub fabryka.
[Art. 4]
1. Wprowadza się nagrody dla firm i fabryk wzorowo spełniających rozwiązania w sferze ekologii i ograniczenia przedostawania się do atmosfery i środowiska zanieczyszczeń.
2. Nagrodami dla firm i fabryk wzorowo spełniających rozwiązania w sferze ekologii i ograniczenia przedostawania się do atmosfery i środowiska zanieczyszczeń są zwroty części kosztów inwestycji w ekologię.
3. Zwroty realizowane są w zakresie od 25 do 65 procent poniesionej inwestycji przez firmę.
4. Ocenami działań firm zajmuje się starostwo powiatowe na podstawie kwartalnej dokumentacji przesłanej przez gminy.
[Art. 5]
Obliguje się firmy i mieszkańców do utylizowania śmieci według dotychczas ustalonych i zapisanych w prawie zasad.
[Art. 6]
1. Obliguje się firmy odpowiedzialne za utylizacje śmieci do poprawnego oznakowania kolorystyki worków zgodnie z obecnie ustalonymi zasadami.
2. Brak wykonywania zapisów Art. 5 p. 1 oznacza grzywne w wysokości 4 tysięcy złotych od źle oznaczonego koloru.
3. Za kontrolę i pobór opłat karnych odpowiada jednostka samorządowa na której to terenie znajduje się dana firma.
[Art. 7]
1. Odpady wielkogabarytowe mogą być zbierane do kilku pojemników pomocniczych oznaczonych liczbami:
1. Pojemnik numer 1 służy do zbierania mebli
2. Pojemnik numer 2 służy do zbierania dywanów
3. Pojemnik numer 3 służy do zbierania materacy, kołder, pościeli, pierzyn i poduszek
4. Pojemnik numer 4 pojazdów kołowych takich jak rowery i wózki
5. Pojemnik numer 5 służy do zbierania dużych szyb i luster
6. Pojemnik numer 6 służy do zbierania zabawek dużych rozmiarów
7. Pojemnik numer 7 służy do zbierania urządzeń elektrycznych
8. Pojemnik numer 8 służy do zbierania dużych odpadów niebezpiecznych
9. Pojemnik numer 9 służy do wielkogabarytowych produktów nie pasujących do pozostałych produktów
2. Pojemniki pomocnicze mogą być stosowane łącznie lub zamiennie z dotychczasowi pojemnikami.
[Art. 8]
W stosunku do Art. 7 dopuszczalny jest okres przejściowy o długości roku na dostosowanie się samorządów i firm produkujących pojemniki do nowych przepisów.
[Art. 9]
1. W każdej miejscowości wprowadza się Punkty selektywnej zbiórki obejmujące:
1. leki
2. elektrośmieci
3. żarówki, lampy
4. baterie, akumulatory l
5. tekstylia - ubrania, ręczniki, firany
6. odpady niebezpieczne - farby, lakiery do paznokci, termometry rtęciowe
7. odpady budowlane - umywalki, deski, płytki, grzejniki.
2. Punkty selektywnej zbiórki działać będą zarówno w formie stacjonarnej jak i mobilnej a dostęp do nich będzie otwarty dla mieszkańców.
3. Częstotliwość wywozu jak i mobilnej zbiórki określa dana jednostka samorządowa w formie gminy po konsultacjach z powiatem i firmą wywożącą odpady.
[Art. 10]
1. U mieszkańców większych miejscowości czyli miast o dużej powierzchni terytorialnej śmieci niezależnie od wielkości powinny być zbierane i utylizowane przynajmniej dwa razy na miesiąc. Dotyczy to też odpadów wielkogabarytowych.
2. Wprowadza się obowiązek zbierania śmieci od mieszkańców mniejszych miejscowości przynajmniej dwa razy na miesiąc w przypadku drobnych śmieci i w przypadku odpadów wielkogabarytowych.
[Art. 11]
1. Obywatel ma prawo do darmowego zestawu worków na segregacje odpadów domowych w zależności od jego potrzeb.
2. Obywatel ma prawo do zakupu danego kontenera czy innego produktu pomagającego w segregacji śmieci po korzystnej cenie od firmy zbierającej odpady. Cenę określa sprzedawca po kontakcie z klientem.
3. Pobieranie opłat za worki i kontemery od obywatela wiąże się z grzywną wysokości 500 zł od danego nielegalnie sprzedanegi worka lub kontenera.
[Art. 12]
Nie stosowanie się do powyższych zapisów wiąże się z dodatkowymi karami grzywny w wysokości
1. 1000 zł dla firmy
2. 500 zł dla osoby prywatnej
[Art. 13]
Powyższe zapisy niniejszej ustawy wchodzą w życie po przejściu vacatio legis trwającego 3 miesiące.
UZASADNIENIE:
Projekt ma za zadanie poprawić i wzmocnić obecny stan rzeczy związany z ekologią przez to jedynym wydatkiem jaki będzie ponoszony jest produkcja i rozlokowanie specjalnych pomocniczych kontenerów oraz punktów zbiórek na odpady na co będzie trzeba wydać nie wiele więcej od obecnie prowadzonych rozwiązań a ewentualne koszty w wysokości do maksymalnie pół miliona złotych będą się pojawiały tylko w początkowej fazie rozwiązania. Pieniądze te można pozyskać przede wszystkim z budżetu centralnego a zwracać się będą one w zyskach za wywóz śmieci.
Projekt zakłada poprawę stanu środowiska poprzez zbieranie odpadów i dobre nawyki wśród polskich obywateli. Likwiduje także nielegalne wysypiska śmieci.
[b]Adam Pawlicki (Stronnictwo Centrowo - Demokratyczne) : [/b]
[quote][b]Ustawa Ekologiczna[/b]
[Art. 1]
1. Bieżąca ustawa reguluje ważne dla mieszkańców Rzeczypospolitej Polskiej kwestie dotyczące ekologii.
2. Bieżąca ustawa odwołuje się w drodze osobnego aktu prawnego do następujących aktów prawnych takie jak:
1. ustawa z dnia 14 grudnia 2012 roku o odpadach
2. ustawa z dnia 13 czerwca 2013 roku o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi
3. ustawa z dnia 11 maja 2001 roku o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej
4. ustawa z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
5. ustawa z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach.
6. inne ustawy w zakresie ekologii, środowiska; zanieszczyszczeń oraz gospodarki odpadami.
7. rozporządzenia członków Rady Ministrów w zakresie ekologii, środowiska; zanieszczyszczeń oraz gospodarki odpadami.
8. rozporządzenia unijne w zakresie ekologii, środowiska, zanieszczyszczeń oraz gospodarki odpadami.
3. Bieżąca ustawa uzupełnia akty prawne wskazane w punkcie drugim niniejszego artykułu.
4. W przypadku konfliktu niniejszego aktu prawnego z wymienionymi ustawami, z racji powielenia przepisów pierwszeństwo ma niniejsza ustawa. Dotychczasowe przepisy w omawianych poniżej sprawach zostają uchylone.
[Art. 2]
Zarządza się aby fabryki i firmy produkujące zanieczyszczenia stosowały odpowiednie filtry i urządzenia ograniczające wpływanie szkodliwych substancji takich jak na przykład dwutlenek węgla (CO2) do środowiska zgodnie z dotychczas ustalonymi przez Radę Ministrów i Sejm Rzeczpospolitej Polskiej przepisami prawnymi dotyczących spraw związanych z ekologią, środowiskiem, zarządzaniem odpadami oraz zanieczyszczeniami.
[Art. 3]
1. Brak wykonania zapisów Art. 2 oznacza grzywne określoną w poszczególnych zapisach prawnych.
2. Za kontrolę i pobór opłat karnych odpowiada jednostka samorządowa na której to terenie znajduje się dana firma lub fabryka.
[Art. 4]
1. Wprowadza się nagrody dla firm i fabryk wzorowo spełniających rozwiązania w sferze ekologii i ograniczenia przedostawania się do atmosfery i środowiska zanieczyszczeń.
2. Nagrodami dla firm i fabryk wzorowo spełniających rozwiązania w sferze ekologii i ograniczenia przedostawania się do atmosfery i środowiska zanieczyszczeń są zwroty części kosztów inwestycji w ekologię.
3. Zwroty realizowane są w zakresie od 25 do 65 procent poniesionej inwestycji przez firmę.
4. Ocenami działań firm zajmuje się starostwo powiatowe na podstawie kwartalnej dokumentacji przesłanej przez gminy.
[Art. 5]
Obliguje się firmy i mieszkańców do utylizowania śmieci według dotychczas ustalonych i zapisanych w prawie zasad.
[Art. 6]
1. Obliguje się firmy odpowiedzialne za utylizacje śmieci do poprawnego oznakowania kolorystyki worków zgodnie z obecnie ustalonymi zasadami.
2. Brak wykonywania zapisów Art. 5 p. 1 oznacza grzywne w wysokości 4 tysięcy złotych od źle oznaczonego koloru.
3. Za kontrolę i pobór opłat karnych odpowiada jednostka samorządowa na której to terenie znajduje się dana firma.
[Art. 7]
1. Odpady wielkogabarytowe mogą być zbierane do kilku pojemników pomocniczych oznaczonych liczbami:
1. Pojemnik numer 1 służy do zbierania mebli
2. Pojemnik numer 2 służy do zbierania dywanów
3. Pojemnik numer 3 służy do zbierania materacy, kołder, pościeli, pierzyn i poduszek
4. Pojemnik numer 4 pojazdów kołowych takich jak rowery i wózki
5. Pojemnik numer 5 służy do zbierania dużych szyb i luster
6. Pojemnik numer 6 służy do zbierania zabawek dużych rozmiarów
7. Pojemnik numer 7 służy do zbierania urządzeń elektrycznych
8. Pojemnik numer 8 służy do zbierania dużych odpadów niebezpiecznych
9. Pojemnik numer 9 służy do wielkogabarytowych produktów nie pasujących do pozostałych produktów
2. Pojemniki pomocnicze mogą być stosowane łącznie lub zamiennie z dotychczasowi pojemnikami.
[Art. 8]
W stosunku do Art. 7 dopuszczalny jest okres przejściowy o długości roku na dostosowanie się samorządów i firm produkujących pojemniki do nowych przepisów.
[Art. 9]
1. W każdej miejscowości wprowadza się Punkty selektywnej zbiórki obejmujące:
1. leki
2. elektrośmieci
3. żarówki, lampy
4. baterie, akumulatory l
5. tekstylia - ubrania, ręczniki, firany
6. odpady niebezpieczne - farby, lakiery do paznokci, termometry rtęciowe
7. odpady budowlane - umywalki, deski, płytki, grzejniki.
2. Punkty selektywnej zbiórki działać będą zarówno w formie stacjonarnej jak i mobilnej a dostęp do nich będzie otwarty dla mieszkańców.
3. Częstotliwość wywozu jak i mobilnej zbiórki określa dana jednostka samorządowa w formie gminy po konsultacjach z powiatem i firmą wywożącą odpady.
[Art. 10]
1. U mieszkańców większych miejscowości czyli miast o dużej powierzchni terytorialnej śmieci niezależnie od wielkości powinny być zbierane i utylizowane przynajmniej dwa razy na miesiąc. Dotyczy to też odpadów wielkogabarytowych.
2. Wprowadza się obowiązek zbierania śmieci od mieszkańców mniejszych miejscowości przynajmniej dwa razy na miesiąc w przypadku drobnych śmieci i w przypadku odpadów wielkogabarytowych.
[Art. 11]
1. Obywatel ma prawo do darmowego zestawu worków na segregacje odpadów domowych w zależności od jego potrzeb.
2. Obywatel ma prawo do zakupu danego kontenera czy innego produktu pomagającego w segregacji śmieci po korzystnej cenie od firmy zbierającej odpady. Cenę określa sprzedawca po kontakcie z klientem.
3. Pobieranie opłat za worki i kontemery od obywatela wiąże się z grzywną wysokości 500 zł od danego nielegalnie sprzedanegi worka lub kontenera.
[Art. 12]
Nie stosowanie się do powyższych zapisów wiąże się z dodatkowymi karami grzywny w wysokości
1. 1000 zł dla firmy
2. 500 zł dla osoby prywatnej
[Art. 13]
Powyższe zapisy niniejszej ustawy wchodzą w życie po przejściu vacatio legis trwającego 3 miesiące.
[b]UZASADNIENIE: [/b]
Projekt ma za zadanie poprawić i wzmocnić obecny stan rzeczy związany z ekologią przez to jedynym wydatkiem jaki będzie ponoszony jest produkcja i rozlokowanie specjalnych pomocniczych kontenerów oraz punktów zbiórek na odpady na co będzie trzeba wydać nie wiele więcej od obecnie prowadzonych rozwiązań a ewentualne koszty w wysokości do maksymalnie pół miliona złotych będą się pojawiały tylko w początkowej fazie rozwiązania. Pieniądze te można pozyskać przede wszystkim z budżetu centralnego a zwracać się będą one w zyskach za wywóz śmieci.
Projekt zakłada poprawę stanu środowiska poprzez zbieranie odpadów i dobre nawyki wśród polskich obywateli. Likwiduje także nielegalne wysypiska śmieci. [/quote]